Ktm 950 sm

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Någon som vet mer exakt vad som skiljer mellan 950 superenduro och 950 supermotard? Kan inte bestämma mig hur jag ska göra med hojen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Någon som vet mer exakt vad som skiljer mellan 950 superenduro och 950 supermotard? Kan inte bestämma mig hur jag ska göra med hojen.

Förutom de man kan se och läsa sig till på ktm spec för resp maskin så vet jag att man inte kan montera 21" framhjul utan att de tar i oljetanken. De går dock mont 18 " framhjul och köra offroaddäck. fjädringen lär vara lite mjukare också men fjädringslängden är liknade.

Jag kör Continental tkc80 (crossdäck för tunga maskiner och vägåka) på min sm 990. De blir rätt bra eller rättare sagt skitbra köregenskaper på grusväg och stigar med dessa däck. Jag saknar inte en 990 SE så mycket tackvare dessa däck.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tja!
Eftersom jag blir smått tokig av att försöka använda sökfunktionen på SH, så ställer jag frågan till er andra:
SMt 990 2010, och jag vill testa 43 el 44t bakkrans. Någon som vet om det ens finns att få tag i? Har letat en del på nätet men inte hittat något av intresse.
/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tja!
Eftersom jag blir smått tokig av att försöka använda sökfunktionen på SH, så ställer jag frågan till er andra:
SMt 990 2010, och jag vill testa 43 el 44t bakkrans. Någon som vet om det ens finns att få tag i? Har letat en del på nätet men inte hittat något av intresse.
/H

Klart det finns!

Jag kör 16/44 (fram/bak) på min 990 SMR. Original är 17/41.
En av de bättre moddarna jag gjort på smerren.

Hör med Addemoto, de kan fixa fram det mesta inom några dagar om det inte finns på lager. Och framför allt är de snabba med att svara på mejl.

Kontaktuppgifter: http://www.addemoto.se/kontakta-oss.asp
Sortimentkatalog (Drivpaket): http://www.addemoto.se/mc.asp
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Addemoto säljer 44 t bakkrans :)
Ska beställa snarast.
/H

En kollega med en 990 Adventure berättade i somras att det är busenkelt att göra en powerwheelie (med bara gasen alltså) med med samma drevning.

Just saying. ;-)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Du menar med 16/44? Kan jag MyckEt väl tänka mig!

Jepp. :)
Kan inte wheela själv, men tänker jobba på det med vinterhojen så fort jag fixat läckorna i motorn...


Såg på tråden att du använder klipslås för att du vill ändra utväxlingen ofta.
Jag trodde att min smerr skulle vara oanvändbar på touringuppdrag med 16/44-drevningen jag har nu. Jag trodde fel.
I praktiken handlar det om ca 1000-1500 rpm högre på högsta växeln i motorvägsfarter+.
Inget att skriva hem om med andra ord.

Jag kan med ganska stor säkerhet påstå att du inte kommer att hålla på och byta drev beroende på dagsuppdraget.

Vad jag är ute efter är att du kanske ska överväga att kanske inte använda klips, även om du najar det.
Din V-twin är ganska stark och har en något ryckig karaktär. Det är i mitt tycke att ta en onödig risk med klips.

Jag är också medveten om att det alldeles säkert kommer att komma inlägg nu av typen "jag har kört miljoner mil med klips på min 990 och i hundratals år utan problem." :)
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Adrian

Du kanske tror att jag gör det här "bara för att jag kan och tycker det är kul för att det går". Så är det inte riktigt.

Jag delar inte alls ditt tycke att 1000-1500 rpm är "Inget att skriva hem om med andra ord". För mig är det en ren fröjd att kunna sänka varvtalet från ca 4119 rpm vid 110 km/h till ca. 3818 rpm, när jag använder 38 t istället för 41 t. Se här:
http://www.gearingcommander.com/ (visserligen för årsmodell 2012 men det bör inte vara någon större skillnad mot min 2010)

När jag kör 120 km/h med 38 t så håller sig varvtalet enligt tabellen på 4165 rpm (fast drygt 4000 rpm i verkligheten), mot ca. 4493 rpm med 41 t.

Enligt tabellen ger 4000 rpm en hastighet av 115,3 km/h med 17/38-utväxling.

Min tanke är att jag ska använda 38 t när jag kör långtouring, 41 t när jag kör kurviga dagsturer och 44 t när det blir dags för KNIX och bandagar :)

Det finns en annan tråd som du kanske har läst; "Kedjelås eller nitat kedja?"
Där avhandlas alla möjliga och omöjliga teorier hur hållbart det är med klipslås jämfört med nitlås. :tummenupp

/H
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Närå, jag dömer ingen. Det är bara mitt eget tyckande.
Vill du lufsa runt på tomgång i motorvägsfart, är det din ensak. ;-)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tyckte min 990 adv varva satan på autobahn. 155 blev typ max. Nu är en sm av annan karaktär men jag kommer inte ändra drevning i första taget. Är ju redan dålig toppfart i dom.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tyckte min 990 adv varva satan på autobahn. 155 blev typ max. Nu är en sm av annan karaktär men jag kommer inte ändra drevning i första taget. Är ju redan dålig toppfart i dom.

Var bakdrevet stort som en LP-skiva? :D
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Adrian:
Nej, jag skrev inte och uppfattade inte att du "dömer mig" :)

När jag kör långturer så brukar det handla om åtminstone 30 mil, ibland längre än så.
I vilket fall som helst, innebär 38 t en annan motorkaraktär, även när jag inte kör långturer. Jag tvingas ju dra längre på varje växel innan jag växlar och på något sätt upplever jag motorns gång som lugnare - troligen beroende på att den där snärtiga kraften (med 41 t) inte finns i samma utsträckning.
-

Jonte:
Jag kopierade ett inlägg från SOE;

"Helt sant, jag var faktiskt uppe i 213 (203 enl GPS) på mätarn häromdagen (En grön ZX10R (?), en Ninja iaf kom och ville race'a och jag kunde inte hålla mig riktigt, hade dock inte en sportsmössa efter att vi hade trixat oss förbi några bilar som envisades att ligga i vänsterfil och blockera. När det öppnade upp så kom en grön raket och passerade i säkert hundra km/h snabbare än vad jag vågade köra med 990'n), och det fanns en bit kvar upp till rött i den hastigheten. Dock är det ingen behaglig fart att ligga i med den hojen. Anledning till att få en snabbare drevning är att jag pendlar rätt långt och tar man motorvägen så är det hastighetsbegränsning 120km/h och ligger man då på körkortsgräns ~150 (159 på mätaren är 150 enl GPS) så varvar den 6500 vilket är lite högt och jobbigt varv om man kör så ett tag."

Nog lär en 990 Adventure varva betydligt mer än 6500 rpm? Jag menar att max. toppfart för den hojen knappast lär vara 155 km/h...
-

/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det är en attitydfråga tror jag. ;-)

Gillar att motorn varvar lite mer på växlarna man använder i "vardagslag", då jag tycker om att man är närmare stället där hojen drar som en häst. Det blir ett snärtigare och snabbare svar på gasen.

Om jag minns rätt, sänkte jag min toppfort (teoretiska) på smerren från ca 240 km/h till ca 210 km/h.
Frågan är akademisk, då jag inte tourar utomlands med smerren, och har ingen intention att göra det.

I höstas gjorde jag en tur Uppsala-Örebro-Uppsala, ca 40 mil, med 16/44-drevningen. Det var mestadels motorväg.
Hade inget att klaga på, gick hur fint som helst. Det var mer sittfläsket som började höra av sig runt 18 mil. Har standardsadeln på smerren.

Min förra 690 Duke, drevade jag ner på liknande sätt också. Den hojen blev rent hysterisk vid jobbpendlandet.
På Duken sänkte jag den teortetiska toppfarten till ca 150 km/h, det var iaf där motorn klippte på sexans växel.

Tycker överlag att hojarna jag hittills haft beter sig mer som förväntat, med bra acceleration, om man drevar ner dem lite.
En tagg mindre fram räcker oftast för att få en betydligt roligare hoj.

Men, men, smaken är som baken! :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag menar så klart inte toppfart. Utan behaglig pendlingsfart när man kör dagsturer mellan 50-90 mil. Jag tycker man hör på vilket varv en motor trivs på om den ska ligga på samma i en timme.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Min SMR vibrerar och slamrar hårt i kedjan under ca 3000-3500 rpm.
Blev bättre efter drevning.

Man ska ligga nära vridmomentstoppen så mycket man kan.

På 990, om jag inte missminner mig, börjar det hända roliga sker runt 5000-6000 rpm.
Därmed inte sagt att det är praktiskt att ligga där.

Mycket av min drevning syftade till att få motorn att varva lite mer i stadstrafik pga det jobbiga området runt 3000 rpm.
Nu kör jag i ca 4000 rpm på andra eller tredje växeln i stan, och det funkar hur bra som helst för mig.
Antagligen går att mappa bort, men andra saker ligger på prio innan det. :)

Våra kåttar är tydligen individer, vissa är vansinnigt vresiga på låga varv och låter en verkligen veta det genom att ruska på sig ordentligt, medan andra är hur snälla som helst.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det är en attitydfråga tror jag. ;-)
...
Om jag minns rätt, sänkte jag min toppfort (teoretiska) på smerren från ca 240 km/h till ca 210 km/h.
...
...
En tagg mindre fram räcker oftast för att få en betydligt roligare hoj.

Men, men, smaken är som baken! :)
-

Yepp, så är det! :tummenupp

Hmm, 240 verkar väldigt snabbt tycker jag. Men det kanske är på mätaren och inte "in real life"?

Jag har kört Smt´n i 210 på mätaren och det var med 17/41-utväxling samt med touringrutan monterad (Puig, 17 cm högre än originalrutan). Med originalrutan har jag inte testat - och faktiskt inte heller (än) testat att dra till varvstoppet på varje växel upp till 6:an. Kanske går den snabbare då.

En tagg färre fram motsvarar ca. 3 taggar bak. Dvs. ganska stor skillnad.
Det jag inte gillar med att montera mindre drev fram är att kedjan löper i en mindre radie runt drevet och rimligen därmed slits mer (åtminstone akademiskt, och kanske marginellt :D).
Det är ju ändå det jag gör när jag monterar 38t bak... ;-)

/H
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag menar så klart inte toppfart. Utan behaglig pendlingsfart när man kör dagsturer mellan 50-90 mil. Jag tycker man hör på vilket varv en motor trivs på om den ska ligga på samma i en timme.

Jaaasåå... :D Ja nu förstår jag vad du menade.
Jo, efter några mils hojkörande brukar man kunna känna vilket varvtal som är "sweet spot". Jag tycker personligen att sweet spot för min Smt hamnar nära 3000 rpm, med originaldrevning.

/H
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top