Ktm 950 sm

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hur ärlig är mätaren på en Hornets 600 årg 02?? Jag har fått för mig KTM mätarna är ganska ärliga eller?

Mycket ärliga. SKiljer inte många km/h mellan det som visas och GPS:en.

Om Hornetens mätare är graderad till 300 km/h är det det den ska klara. :D

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Hoj
Daytona 675 -10
Howdy fellas!

Gnisslar när jag svänger (stillatående) och ibland känns det nästan som muskelservo när jag ska svänga då jag kör. Är ingen mek men gissar att detta har något med styrlagren att göra? Ser att KTM-shop har ett rep-kit för 839:-. Är det en lämplig investering till att börja med eller smörjer man upp bef grejor? Någon i stockholmsområdet som är kunning och villig att hjälpa mig mot ersättning så klart. Jag finns i Sollentuna utan släp men kan köra hojen när vädret tillåter.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Howdy fellas!

Gnisslar när jag svänger (stillatående) och ibland känns det nästan som muskelservo när jag ska svänga då jag kör. Är ingen mek men gissar att detta har något med styrlagren att göra? Ser att KTM-shop har ett rep-kit för 839:-. Är det en lämplig investering till att börja med eller smörjer man upp bef grejor? Någon i stockholmsområdet som är kunning och villig att hjälpa mig mot ersättning så klart. Jag finns i Sollentuna utan släp men kan köra hojen när vädret tillåter.

Nr 16 på denna (länk ktmshop) sprängskiss hittar man lagren som behövs de åtgår 2 st a 335kr st så de ska inte kosta mer än 670 spänn! Länken är till en ktm 990 sm 08 ,,,vad har du för dyrgrip då lagren är så dyr?
Du kan även lätta på muttern som spänner ihop lagren så kommer den gå lättare men jag tror de är rost i lagerbanorna så du åker förmodligen på byte ändå.

http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=738&c=C086260110#partslist

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Hoj
Daytona 675 -10
Tack för svar... jag hittade ett helt repkit med lager och lite annat för 839kr. Men kanske räcker med två lager bara? Behöver man specialverktyg? Ktm 950 smr 07

Drop a gear and dissappear!

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
En tanke, borde det inte finnas bättre och billigare koniska lager från exvis SKF hos nån lämplig lokal verkstadhandel?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tack för svar... jag hittade ett helt repkit med lager och lite annat för 839kr. Men kanske räcker med två lager bara? Behöver man specialverktyg? Ktm 950 smr 07

Du behöver bara lagren för man återmonterar oringen. Inga specialverktyg behövs och de är inte svårt att utföra. De enda viktiga är att inte dra åt (ansätta) lagren för hårt.

Kolla på youtube hur man byter de är samma teknik på alla hojar.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hur vet man vad som är inte för hårt? ????

Dra åt halvhårt först och släpp sedan en hel del. Om jag inte missminner mig följde det med en lapp där de beskrevs hur man skulle dra det. Men en tumregel är bättre för löst än för hårt ,,,på gränsen till att gaffelkronan glappar "lite". Glöm inte fetta in lagren noga de följde med fett när jag best från ktm shop. Köp annars vanligt hjullagerfett.

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Passar en koppling från RC8R 2011 på 950 SM 2006?

Ni kanske tycker det är en konstig fråga, men jag har en extramotor från en RC8R liggandes, och den har riktig slipper clutch. Är det lönt att försöka meka in den kopplingen i motarden, eller kommer den inte passa?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Passar en koppling från RC8R 2011 på 950 SM 2006?

Ni kanske tycker det är en konstig fråga, men jag har en extramotor från en RC8R liggandes, och den har riktig slipper clutch. Är det lönt att försöka meka in den kopplingen i motarden, eller kommer den inte passa?

Vet inte men mecka in hela rc8 motorn :rock

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag hittar inget på Lelles ktmshop powerparts vilken modell jag än söker på. Störst chans är att hitta dem via Adventure hojarna antar jag?

Hittade nu på Funbike tack vare art nr tack Nikasilborr!

https://www.funbike.se/frame-protection-set-orange.html

Ofta kan en pryl vara skapad ursprungligen för en viss årsmodell och på KTM-shopen måste man ju först måste välja hoj och årsmodell, då filtreras allting annat bort om man inte väljer den årsmodell som prylen tillverkades för, idiotiskt...
Testar man en tidigare årsmodell av sin hoj så får man plötsligt upp många fler prylar, ska det vara så? ;)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Svarar mig själv,,, detta ramskydd har utgått från KTM Powerparts. Funbike hade inga kvar gat dämit. De finns inte i svart heller :gråta

Jag har monterat transparant skyddsplast istället för detta skyddet, ser bra ut och skyddar ramen från skav från stövlar:) Kan rekommenderas.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept