Ktm 950 sm

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Hoj
2006 KTM 950
I fredags fick man äntligen hem en sprillans ny 2006 års Sumo :D hoppas det blir bra väder nästa helg så man kan börja övningsköra :p

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Kom ut en annons på en 950 sm 05 nu med sebringdämpare för 61.000!!! blev såld på en halvtimme och det var tyvärr inte jag som var snabbast. det var ett bra pris!! hade gått 1600 men det tycker jag är skitsamma.

Hur som helst.

Det här med servicarna undrar jag lite mer om. Jag är extremt emot att lämna in bilar och hojar på verkstad. Jag vill göra själv. Vad gör dom på en service? Typ byter olja + filter samt ställer ventiler eller? Kostnad typ 3-4000kr.
Om man gör det själv kostar det ju kanske max 200kr för oja och filter. Ställa ventiler kan väl inte va nå svårt, har gjort det själv på fireblade, gixxer 750, husa 650, ktm 525, ktm 660, yamaha 450. Jag vill serva själv helt enkelt.
Förlorar man garanti eller något på att göra själv?

Om den 950 jag köper inte har slip-on så måste det inhandlas direkt. jag har läst hela denna tråd och det verkar som att bos är ett bra val tycker jag. ganska billiga jämför mot de andra och lika bra effekt. köper man dom biligast från tyskland eller?
När man sen har monterat slipon, räcker det med att flytta brickan på nålen i förgasaren något snäpp eller måste man lämna in den för bänkning?

Edit:
Sökte lite på ebay.de på bos och där verkar man kunna köpa för ca 4800kr inkl frakt, känns som helt ok pris.

Funderar lite på vad dom skiljer ett slipon från orginaldämpare? Kan man inte bygga om orginal på något sätt så att man får lika bra effekt ut dom?

1 Garantin ryker om du inte servar på KTM-verkstad.
2 Service omfattar betydligt mer än olja/filter/ventiler (de sistnämnda behövs inte på varje service), varför inte be att få ett serv-protokoll från KTM och kolla själv. Men det är klart, allt har inte helt livsavgörande betydelse:) och att kolla bromsbelägg är ju inte direkt Rocket Science:D
3 Gillar också BOS, men Akra utan pluggar är rätt mums oxå:yoparty Köpte mina för 6100:-.
4 Slip-on = munstycksbyten och nålpyssel. Ska själv med Mr NineFifty till doktorn för att få det jobbet gjort inom kort. Jag har fått mycket matnyttig info från Spider (tack för det:) ) bl a att det är svårt att hitta lågfartsmunstycken som är optimala.
Till skillnad från dig skruvar jag bara med det sjukt enkla. Saknar din erfarenhet och gillar därför att ha nån att skylla på om det skiter sig. Vilket ju kan svida illa på fler ställen än i kassan...

I fredags fick man äntligen hem en sprillans ny 2006 års Sumo :D hoppas det blir bra väder nästa helg så man kan börja övningsköra :p

Kul, grattis!

Last edited:

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04

Mikael Lings lillebror eller? han sa nått om att brorsan hade köpt en ktm.
känner han från RA

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
1 Garantin ryker om du inte servar på KTM-verkstad.
2 Service omfattar betydligt mer än olja/filter/ventiler (de sistnämnda behövs inte på varje service), varför inte be att få ett serv-protokoll från KTM och kolla själv. Men det är klart, allt har inte helt livsavgörande betydelse:) och att kolla bromsbelägg är ju inte direkt Rocket Science:D

Vad är det mer som ingår i servicen? Jag kör ju motocross och det finns väl inga hojar man servar mer än crosshojar. På dom kollar man ventilerna var tioende timma och byter olja och filter var femte timma. Allt annat tittar man ju bara på regelbudnet som tex bromsbelägg, drivpaket, känner på skruvar, luftar dämpare osv. Jag förstår inte vad det kan finnas mer som man måste göra på en 950?

Gäller 2-årsgarantin från det datum man tog ut hojen? Om startmotorn är bytt/upptaderad på den hoj jag köper tycker jag nästan att det känns som att jag skiter i garantin och servar själv. Det är väl ingen som haft något motorhaveri eller växellådehaveri. Jag har läst hela denna tråd och ingen som har haft det som har skrivit i denna i alla fall.

Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Vad är det mer som ingår i servicen? Jag kör ju motocross och det finns väl inga hojar man servar mer än crosshojar. På dom kollar man ventilerna var tioende timma och byter olja och filter var femte timma. Allt annat tittar man ju bara på regelbudnet som tex bromsbelägg, drivpaket, känner på skruvar, luftar dämpare osv. Jag förstår inte vad det kan finnas mer som man måste göra på en 950?

Gäller 2-årsgarantin från det datum man tog ut hojen? Om startmotorn är bytt/upptaderad på den hoj jag köper tycker jag nästan att det känns som att jag skiter i garantin och servar själv. Det är väl ingen som haft något motorhaveri eller växellådehaveri. Jag har läst hela denna tråd och ingen som har haft det som har skrivit i denna i alla fall.

Har du kört cross så gissar jag att du gjort det mesta som finns med på KTMs serviceprotokoll:D

Ling

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2007
Hoj
2006 KTM 950

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu tror jag att jag har hittat den begagnade 950 som jag vill köpa. Den har haft läkage runt cylinderfotspackning och det har åtgärdats på garantin. Hur ska man se på detta dock. Är detta ett problem som kommer att återkomma?
bara för att man byter packningen lär väl inte problemet försvinna.

Är det många här som köpt slipon från tyskland? Fungerar det smidigt? Finns rätt många bos till bra pris på ebay.de

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Last edited:

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
KTM 950sm -07 CBR1000RR -05 SÅLD KTM 525EXC -06
Lite nya grejer

Nu så e det pipor, ny bakdel, nya blinkers å fälgstripes på :)

Bifogat

• mindre.JPG
    mindre.JPG
    119 KB · Visningar: 204
  • mindre1.JPG
    mindre1.JPG
    135.8 KB · Visningar: 203
  • mindre2.JPG
    mindre2.JPG
    135.9 KB · Visningar: 196
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hur fan kan det skilja så mycket, jag bor också på Kungsholmen. Jag får 7231kr i helförsäkring. 36 år, kort sen 2002, årsmodell 2006, 950 kubik, postnummer 11240, offroadförsäkring, med i SMC... Ska ringa dem nu. Nähä, inte öppet på helgen.

För en hel eller halvförsäkring? Jag är ju äldre än dig och bor i stockholm så att jag kan ha 30+ försäkringen. Ger smc mycket rabatt?

Edit:
Jag ringde till bilsport och mc nu och nu fick jag ett helt annat pris!!
På hemsidan kunde jag bara få pris på en 30+ försäkring. När jag försökte räkna på offroad stod det att det var för stor kubik så att det inte godkändes, men när jag ringde dit så sa han att det visst går att köra offroadförsäkring och då blev priset 5724kr/år eller 5165kr/år om jag går med i smc. Nu är jag glad igen :D

Last edited:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hur fan kan det skilja så mycket, jag bor också på Kungsholmen. Jag får 7231kr i helförsäkring. 36 år, kort sen 2002, årsmodell 2006, 950 kubik, postnummer 11240, offroadförsäkring, med i SMC... Ska ringa dem nu. Nähä, inte öppet på helgen.

Mitt pris är för halvförsäkring, så jag tror att du fått ett lägre pris än mig.

Glasmästarn

Jävligt nöjd me hojen!
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
KTM 950sm -07 CBR1000RR -05 SÅLD KTM 525EXC -06
Jag vill också har orange tejp runt hjulen! Var har du köpt dem samt var de svåra att sätta på?

Ja köpte dom på Lelles för typ 250 kr har ja för mig. Nej dom va faktiskt mycket lättare att sätta på än va ja trodde. Framhjulet när ja väl fått av det så tog det bara tio minuter. Men då hade ja ju tränat på bakhjulet först :)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
På fredag ska jag hämta/köpa en 06:a. Ska blir riktigt kul att testa något annt än sporthoj!

Har några bra tips på säkerhet. Jag har fått 2 av 2 hojar stulna tidigare. Just nu lutar det åt den här ABUS-kombon, lås + specialkättning, för hela 1850 spänn... Lite saftigt. Funderar på om man ska fixa vanligt larm + vanligt skivbromslås. Synpunkter på det?

EDIT: börjar bli senil, hade frågat ungefär likadant tidigare. Tydligen går låset i om man tar ur verktygsväskan och kedjan stannar i garaget. Ska kolla vad man skulle få ett larm för.

detectomkatting.jpg

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM