http://www.motorcyclistonline.com/roadtests/122_0606_2006_ktm_950_supermoto/riding_impression.html
På denna sida tipsar dom hur man skall ställa in dämparna. Dock lite svårt att förstå vad dom ändrar å inte. Nån som e bättre på engelska än mig å kan förklara?
Fin artikel
"....2006 Ktm 950 Supermoto Action
Med korrekt setup, det vill säga minsta möjliga förspänning fram och ett extra varv eller två av förspänning bak - 950SM är en GALEN kurvmaskin.
Vi kunde inte låta bli att tycka att med mjukare gat-däck och större frambromsar på en 950 Adventure så kan den komma i fråga för Canyon Bike Hall of Fame. Så när KTM tillkännagav 950 Supermoto med samma motor, mindre hjulbas, breda 17-tums hjul, stora skivor och första klass WP fjädring kunde vi inte låta bli att börja dräggla som Pavlov's hundar i en klock-fabrik.
We Become Acquainted
Vi hoppade på för vår första triumferande tur. Sittställningen var toppen, det avsmalnande aluminum-styret böjde sig i en klassisk motocross profil. Gummi-dämpade fotpinnar satt just där fötterna ville dom skulle sitta. Den rundade sadeln gjorde oss skeptiska men övergången mellan sadel och tank var smidig vilket möjliggör att fritt kunna flytta sig runt på KTM:en. Motorn var samma underbara 75 graders balansaxelförsedda underverk som i 950 Adv. som vi lärt oss att älska. SM:en varvar upp snabbare och är starkare i mellanregister tack vare dess smartare luftbox och avgasrörs arrangemang. Med 87,6 hk slår den våran -05 Adv. med 1,3 hästar.
Den förgasar och katalysator-utrustade 950 motor behöver sin styr-monterade choke på morgonen och med sin lätta svänghjul är det sannolikt att råka ut för tjuvstopp om du inte ser upp de första kilometrarna.
2006 Ktm 950 Supermoto City Action
SM:ens sadel är inte mycket bättre än den tunna crosscykel liknande bräda som finns på 950 Adventure men om du kan stå ut med smärtan är SM:en en mycket kapabel pendlarcykel som har utmärkt körställning, väl kontrollerade vibrationer, anständigt speglar och superb kontroll. Kortare slutväxel skulle vara dock välkommen.
Kombinationen av en kortare hjulbas (tack vare en kortare gaffel, svingarm och hårdare fjädring) göra Supermoto ännu mer wheelie benägen än 950Avd. Och det, kära läsare, är där det roliga börjar. För finns det något ord som förmedlar mer ren, översvallande glädje än verbet "wheelie"? Denna sak sträcker sig mot himlen efter varje stoppskylt som en Lipizzaner hingst. Det sitter upp och tigger ,utan att man behöver använda kopplingen, när den kommer in i effektbandet på andra växeln. Den viftar med sitt sitt framhjul till sin beundrande publik, som drottning Elizabeth i en öppen vagn, över varje puckel i vägen.
We Become Confused
När vi träffade på våran första riktiga kurva insåg vi snabbt, som i den berömda scenen i The Crying Game, att något var mycket fel. Som den var inställd av KTM kunde SM:en helt enkelt inte hålla linjen ens vid relativt litet nerlägg i en kurva. Styrningen var ryckig och oprecis. Den breda 120/70-ZR17 framhjulet följde varje kant och skarv i vägen när den lutades och förarens förtroende försvann. Framdelen var otroligt hård över små gupp, inte alls den mjuka supermoto stil vi hade väntat.
OK, Touch That Dial
Så vi började mixtra. Fjädringskomponenterna är första klass WP bitar, gaffeln är en tjock 48mm inverterad grej med alla inställningar man normalt finner på verkliga motocrossar. Alla dämpningsjusteringar var ställda enligt den "normala" inställningar som står på klistermärke under sadeln. Vi började minska dämpningen överallt. Saker och ting förändrats men inte nog mycket. Framänden ville helt enkelt inte lugna ner sig i kurvorna. Slutligen, i desperation ställde vi gaffelns förspänning till mjukaste läget. KTM rekommenderar samma fem varv på den snygga förspänningsmutter för varje körstil och last situationen från "Comfort" till "Sport" till "Jag har med mig Kirstie Alley innan hennes viktminskning program" så föreställa er vår förvåning när denna mindre justering helt förändrade SM:en.
Solen steg på himmelen, molnen försvann, fåglar började sjunga, Charlize jäspade, lutade sig över och gav oss en lång härlig kyss innan vi ens hade borstat våra tänder.
950 SM har börjat visa tecken på sin verkliga kurvförmåga.
Taking A Load Off
Våran testförare väger uppriktigt sagt en hel del. Så varför blir det en sådan dramatisk förbättring när man släpper på gaffelns förspänning? Det verkar som om 950 SM är absurt känslig för balansen mellan främre och bakre fjädringen.
2006 KTM 950 Supermoto Catterson Action
Oavsett om du använder "hänga som en Road-racer stilen" eller "ut med foten och leka supermoto stilen" är 950 SM alltid redo och villig. Pirelli Scorpion Sync däcken erbjuder enormt grepp medan radiellt monterade ok griper tag i streetbike skivorna som nästan är för effektiva för sitt eget bästa.
Klistermärket rekommenderar inte heller några förändringar i bakre förspänning, oavsett vad du har lastat eller hur fort du kör. Men nu, vimmelkantig med våra nyfunna fjädringskunskaper satte vi in en stöt på bakre fjädringen med don, hammare och verktyg.
För att lägga mer vikt på framdelen drog vi åt bakre förspänning ett varv, provade och log. Vi drog åt ett par varv till och log ännu mer. Med dämpning fortfarande fullt utskruvad var cykeln rolig och körbar men, ja, mjuk så vi justerade tillbaka dämpningen enligt den rekommenderade inställningen. Bakdelen var nu relativt högt upp så vi försökte spänna förspänning i gaffeln. Hårdhet och konstighet började komma tillbaka. Oavsett vad vi provade tålde gaffeln helt enkelt inte mer än en varv på förspänning.
Fjädringen var nu injusterad, vi körde och log. Körde lite mer och log så hårt vi kan ha sträckt en läppmuskel.
Chassi-inställning är en lång och hård kamp med kompromiss efter kompromiss. Så trodde vi iallafall innan vi körde denna tvåhjuligt stjärna. Kan en motorcykel kastas hit och dit men ändå fortfarande styras exakt, kännas säker och stabil i vilken vinkel som helst? Tydligen. Kan en cykel som vill lyfta framhjulet ur varje kurva ändå ha bra grepp med utmärkt feedback i sagd kurva? Denna kan det.
Kan en "sitt rätt upp crosscykel" äta "sitta hopkrypet sportcykel" oavsett storlek eller nationalitet till lunch? Uh huh."