Ktm 950 sm

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
min hoj är en 06'a. jag köpte den begagnad och garantin har gått ut.
jag ska dock ringa detta nummer till KTM som du skrev och snacka med dom.

går din helt bra att slanga med nu?

Min funkar klockrent att slanga med nu.Gick dåligt förut när jag tog upp den högt på tex 2:an. Det kändes som den flödade över å gick orent.
 
Last edited:

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
buuh fryser nu vart en liten runda på 7 mil nyss
någon som vet vad det sitter för drevning orginal på 990sm ? vill ha ännu mer acc och mindre toppfart, ännu mer lekvänlig så att säga ^^
 

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
Ingen som vet var man kan köpa den vita baklampan? Tar gärna tips på snygga miniblinkers också.
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Jag hittade en tråd där dom hävdar att dom hittat så gott som optimala inställningar för KTM 950 i USA, ett pre-filter och lite andra nålar var det som visst gjorde susen. En snubbe har satt ihop ett kit som han säljer och jag har beställt - funkar det så lovade han rabatt vid gruppköp osv......

Hur gick det med kittet? nöjd eller?
Funderar på ett jag med.Skulle vilja höra lite vad du tycker om ditt.

mvh E.B
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Hur gick det med kittet? nöjd eller?
Funderar på ett jag med.Skulle vilja höra lite vad du tycker om ditt.

mvh E.B

Har provat detta kitt, märkte inte någon större skillnad förutom att cykeln gick väldigt ojämt när man körde landsväg i jämn fart. Troligtvis hade man kunnat få till det med lite justering av bränsleskruven men jag satte dit orginal-prylarna efter några dagar.

Tänker svetsa in några gänghylsor i avgasrören i vinter och prova igen nästa sommar med en bredbandslambda och se om man kan ställa in förgasarna riktigt med kittet monterat.

Kör med orginal ljuddämpare och EPC borttagen, kan hända det fungerar bättre med andra pipor men enligt dom som tagit fram kittet ska det fungera på orginal cyklar utan problem. Problemet är att ställa bränsleskruvarna som inte direkt sitter lättåtkommliga på 950SM :D
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Problemet är att ställa bränsleskruvarna som inte direkt sitter lättåtkommliga på 950SM :D

just denna grej hatar jag med 950. det finns INGET som sitter lättåtkommligt på denna hoj tycker jag. bara att lyfta av och på tanken tar ju en halvtimme. så jäkla jobbigt.

imorgon ska jag ringa till han killen på ktm skandinavia igen och kolla om han fått fram mer information om bakhjulsåkaprolemlösningen. återkommer med rapport
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Har provat detta kitt, märkte inte någon större skillnad förutom att cykeln gick väldigt ojämt när man körde landsväg i jämn fart...................

Ok. Det sitter ju gängade pluggar i grenröret, kan man inte använda de till lambdamätningen.:confused: .
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Hur gick det med kittet? nöjd eller?
Funderar på ett jag med.Skulle vilja höra lite vad du tycker om ditt.

mvh E.B

Jag har inte monterat det än... tänkte ta det i samband med 750 mila service nu i höst. Däremot går hojen riktigt bra nu när det är runt 7 grader - markant piggare och bättre svar på gasen.
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Jag har inte monterat det än... tänkte ta det i samband med 750 mila service nu i höst. Däremot går hojen riktigt bra nu när det är runt 7 grader - markant piggare och bättre svar på gasen.


Ok. Så rapporten kommer inte förrän i vår då förmodar jag.:) .
Håller med ang. att hojen går bättre nu när det är lite svalare.

Har provat detta kitt, märkte inte någon större skillnad förutom att cykeln gick väldigt ojämt när man körde landsväg i jämn fart. Troligtvis hade man kunnat få till det med lite justering av bränsleskruven........

Jag kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut kring bränsleskruvarna men
borde det inte kunna gå att mingla dit nånting liknande arangemang som
tomgångsjusteringen. Typ en vire ut genom luftburken.:fattartil
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag pratat med ktm skandinavia igen och den hjälpsamma killen andreas där hade nu ringt runt och kollat vad det är man ska göra för att få bort problemet med att det inte går att köra på bakan. Det är bara en enda grej man behöver göra och det är att höja flotörnivån. Jag själv har lite dålig kontroll på det här med förgasare så jag frågade hur man vet om man höjt för mycket osv, och han sa att höjer man dom för mycket så flödar dom över så att förgasarna läcker ut bensin. jag ska försöka höja mina så mycket det går utan att dom flödar över. han tyckte att jag kunde prova att höja 2 mm till att börja med.
en fråga till er om detta bara. åt vilket håll är det man ska ändra flotörerna för att höja nivån på dom. tar ju bort undre delen på förgasaren för att komma åt flotören. ska man då pilla på den så att flotören hamnar mer upp i förgasaren för att höja nivån?
ska bli jävligt spännande att testa detta. jag ska meka i helgen och kommer att återkomma mer rapport så fort jag slangat.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
NEB skrev:
Ok. Det sitter ju gängade pluggar i grenröret, kan man inte använda de till lambdamätningen.:confused: .

Nja. Dom jag sett är för små för en WB-sensor, sensorn har en M18x1,5 gänga.

Troligvis är uttagen för EGT eller någon slags röranslutning för någon yttre analysenhet av något slag.

Har funderat lite om det skulle fungera med att leda ut avgaser via original uttagen till ett rör med en WB-sensor i men eftersom man då ändrar mottrycket i avgassystemet vet man nog inte om avläsningen blir rätt. Man ska nog leda in avgaserna till systemet igen för att allt ska stämma men då uppstår andra problem, då måste jag svetsa in anslutningar för återledningen och då kan jag lika gärna sätta in M18 anslutning direkt och slippa extra rör. :)

NEB skrev:
Jag kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut kring bränsleskruvarna men
borde det inte kunna gå att mingla dit nånting liknande arangemang som
tomgångsjusteringen. Typ en vire ut genom luftburken.

"Great minds think alike" :D
Är inne på samma sak, det skulle underlätta "lite" vid omställning.

bmvjohan skrev:
...åt vilket håll är det man ska ändra flotörerna för att höja nivån på dom. tar ju bort undre delen på förgasaren för att komma åt flotören. ska man då pilla på den så att flotören hamnar mer upp i förgasaren för att höja nivån?

Jupp
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nån här som mixtrat med inställningarna av fram-bak dämpningen på 950:n? Tyckte personligen att sport läget var lite för hårt.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Nån här som mixtrat med inställningarna av fram-bak dämpningen på 950:n? Tyckte personligen att sport läget var lite för hårt.

Jag har ändrat från basic till sportläge.
All info finns i Owners Manual, det enda som var lite krångligt var att öka förspänningen bak. Finns inget vettigt verktyg för det vad jag vet (nån annan...?), jag använde en gummiklubba och ett hammarskaft av trä som "don". Topptips (som jag fått veta efteråt) är att spraya gängorna m 556, då går det sjukt mkt lättare.
Gaffelbenen hade olika inställning på min hoj (sannolikt från fabrik) så det är nog vettigt att kolla även för de som inte tänker ändra "läge".
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jag har ändrat från basic till sportläge.
All info finns i Owners Manual, det enda som var lite krångligt var att öka förspänningen bak. Finns inget vettigt verktyg för det vad jag vet (nån annan...?), jag använde en gummiklubba och ett hammarskaft av trä som "don". Topptips (som jag fått veta efteråt) är att spraya gängorna m 556, då går det sjukt mkt lättare.
Gaffelbenen hade olika inställning på min hoj (sannolikt från fabrik) så det är nog vettigt att kolla även för de som inte tänker ändra "läge".


http://www.motorcyclistonline.com/roadtests/122_0606_2006_ktm_950_supermoto/riding_impression.html

På denna sida tipsar dom hur man skall ställa in dämparna. Dock lite svårt att förstå vad dom ändrar å inte. Nån som e bättre på engelska än mig å kan förklara?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
http://www.motorcyclistonline.com/roadtests/122_0606_2006_ktm_950_supermoto/riding_impression.html

På denna sida tipsar dom hur man skall ställa in dämparna. Dock lite svårt att förstå vad dom ändrar å inte. Nån som e bättre på engelska än mig å kan förklara?

Fin artikel :yoparty

"....2006 Ktm 950 Supermoto Action
Med korrekt setup, det vill säga minsta möjliga förspänning fram och ett extra varv eller två av förspänning bak - 950SM är en GALEN kurvmaskin.

Vi kunde inte låta bli att tycka att med mjukare gat-däck och större frambromsar på en 950 Adventure så kan den komma i fråga för Canyon Bike Hall of Fame. Så när KTM tillkännagav 950 Supermoto med samma motor, mindre hjulbas, breda 17-tums hjul, stora skivor och första klass WP fjädring kunde vi inte låta bli att börja dräggla som Pavlov's hundar i en klock-fabrik.

We Become Acquainted
Vi hoppade på för vår första triumferande tur. Sittställningen var toppen, det avsmalnande aluminum-styret böjde sig i en klassisk motocross profil. Gummi-dämpade fotpinnar satt just där fötterna ville dom skulle sitta. Den rundade sadeln gjorde oss skeptiska men övergången mellan sadel och tank var smidig vilket möjliggör att fritt kunna flytta sig runt på KTM:en. Motorn var samma underbara 75 graders balansaxelförsedda underverk som i 950 Adv. som vi lärt oss att älska. SM:en varvar upp snabbare och är starkare i mellanregister tack vare dess smartare luftbox och avgasrörs arrangemang. Med 87,6 hk slår den våran -05 Adv. med 1,3 hästar.

Den förgasar och katalysator-utrustade 950 motor behöver sin styr-monterade choke på morgonen och med sin lätta svänghjul är det sannolikt att råka ut för tjuvstopp om du inte ser upp de första kilometrarna.

2006 Ktm 950 Supermoto City Action
SM:ens sadel är inte mycket bättre än den tunna crosscykel liknande bräda som finns på 950 Adventure men om du kan stå ut med smärtan är SM:en en mycket kapabel pendlarcykel som har utmärkt körställning, väl kontrollerade vibrationer, anständigt speglar och superb kontroll. Kortare slutväxel skulle vara dock välkommen.

Kombinationen av en kortare hjulbas (tack vare en kortare gaffel, svingarm och hårdare fjädring) göra Supermoto ännu mer wheelie benägen än 950Avd. Och det, kära läsare, är där det roliga börjar. För finns det något ord som förmedlar mer ren, översvallande glädje än verbet "wheelie"? Denna sak sträcker sig mot himlen efter varje stoppskylt som en Lipizzaner hingst. Det sitter upp och tigger ,utan att man behöver använda kopplingen, när den kommer in i effektbandet på andra växeln. Den viftar med sitt sitt framhjul till sin beundrande publik, som drottning Elizabeth i en öppen vagn, över varje puckel i vägen.

We Become Confused
När vi träffade på våran första riktiga kurva insåg vi snabbt, som i den berömda scenen i The Crying Game, att något var mycket fel. Som den var inställd av KTM kunde SM:en helt enkelt inte hålla linjen ens vid relativt litet nerlägg i en kurva. Styrningen var ryckig och oprecis. Den breda 120/70-ZR17 framhjulet följde varje kant och skarv i vägen när den lutades och förarens förtroende försvann. Framdelen var otroligt hård över små gupp, inte alls den mjuka supermoto stil vi hade väntat.


OK, Touch That Dial
Så vi började mixtra. Fjädringskomponenterna är första klass WP bitar, gaffeln är en tjock 48mm inverterad grej med alla inställningar man normalt finner på verkliga motocrossar. Alla dämpningsjusteringar var ställda enligt den "normala" inställningar som står på klistermärke under sadeln. Vi började minska dämpningen överallt. Saker och ting förändrats men inte nog mycket. Framänden ville helt enkelt inte lugna ner sig i kurvorna. Slutligen, i desperation ställde vi gaffelns förspänning till mjukaste läget. KTM rekommenderar samma fem varv på den snygga förspänningsmutter för varje körstil och last situationen från "Comfort" till "Sport" till "Jag har med mig Kirstie Alley innan hennes viktminskning program" så föreställa er vår förvåning när denna mindre justering helt förändrade SM:en.

Solen steg på himmelen, molnen försvann, fåglar började sjunga, Charlize jäspade, lutade sig över och gav oss en lång härlig kyss innan vi ens hade borstat våra tänder.

950 SM har börjat visa tecken på sin verkliga kurvförmåga.

Taking A Load Off
Våran testförare väger uppriktigt sagt en hel del. Så varför blir det en sådan dramatisk förbättring när man släpper på gaffelns förspänning? Det verkar som om 950 SM är absurt känslig för balansen mellan främre och bakre fjädringen.

2006 KTM 950 Supermoto Catterson Action
Oavsett om du använder "hänga som en Road-racer stilen" eller "ut med foten och leka supermoto stilen" är 950 SM alltid redo och villig. Pirelli Scorpion Sync däcken erbjuder enormt grepp medan radiellt monterade ok griper tag i streetbike skivorna som nästan är för effektiva för sitt eget bästa.

Klistermärket rekommenderar inte heller några förändringar i bakre förspänning, oavsett vad du har lastat eller hur fort du kör. Men nu, vimmelkantig med våra nyfunna fjädringskunskaper satte vi in en stöt på bakre fjädringen med don, hammare och verktyg.

För att lägga mer vikt på framdelen drog vi åt bakre förspänning ett varv, provade och log. Vi drog åt ett par varv till och log ännu mer. Med dämpning fortfarande fullt utskruvad var cykeln rolig och körbar men, ja, mjuk så vi justerade tillbaka dämpningen enligt den rekommenderade inställningen. Bakdelen var nu relativt högt upp så vi försökte spänna förspänning i gaffeln. Hårdhet och konstighet började komma tillbaka. Oavsett vad vi provade tålde gaffeln helt enkelt inte mer än en varv på förspänning.

Fjädringen var nu injusterad, vi körde och log. Körde lite mer och log så hårt vi kan ha sträckt en läppmuskel.

Chassi-inställning är en lång och hård kamp med kompromiss efter kompromiss. Så trodde vi iallafall innan vi körde denna tvåhjuligt stjärna. Kan en motorcykel kastas hit och dit men ändå fortfarande styras exakt, kännas säker och stabil i vilken vinkel som helst? Tydligen. Kan en cykel som vill lyfta framhjulet ur varje kurva ändå ha bra grepp med utmärkt feedback i sagd kurva? Denna kan det.

Kan en "sitt rätt upp crosscykel" äta "sitta hopkrypet sportcykel" oavsett storlek eller nationalitet till lunch? Uh huh."
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Enormt grepp i Pirelli Scorpion? Låter lite sjukt, har uppfattat mina som lite av ett däck för lång livslängd?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Enormt grepp i Pirelli Scorpion? Låter lite sjukt, har uppfattat mina som lite av ett däck för lång livslängd?

Hittade ingen bättre översättning av Prodigious :D

Prodigious
* häpnadsväckande
* kolossal
* ofantlig
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hittade ingen bättre översättning av Prodigious :D

Prodigious
* häpnadsväckande
* kolossal
* ofantlig

Hehe ja då måste det vara så de menade. Men jag har för mig att många sågat just greppet i däcken tidigare i tråden.
 

comp1337

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Skriv stadens namn.
Hoj
KTM 990 SM -08
Hur är det att köra med cross-boots på denna hoj? Eller 990 egentligen, men antar det inte skiljer så mycket. Hade sökt i tråden om jag kunnat, men det strular på denna datorn, och har inte tillgång till någon annan just nu.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top