Ktm 950 sm

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Beror lite på hur EPC:n ska tas bort/kopplas ur, finns några olika sätt:
Tas bort helt - behövs pluggar till luftburken och trottel-lock.
Koppla ur magnetventilerna och lämna resten intakt.
Klippa/dra ur kablarna till växelgivaren.
Dra ur ett stift på ECU:n som styr magnetventilerna.

Vilket sätt är vanligast? Nått som rekommenderas?

Det som sen behövs för att plugga igen ev- hål och kablar, fixar man det enkelt själv eller behövs det köpas något kitt?
 

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ny-06 950SM
Ny Hoj

Tjenixen Alex från Johans MC här nu har jag blivit Sumo biten o skaffat mig en!

Vilket sätt är vanligast? Nått som rekommenderas?

Det som sen behövs för att plugga igen ev- hål och kablar, fixar man det enkelt själv eller behövs det köpas något kitt?

Att köpa ett kit för att ta bort EPC är inte nödvändigt ej heller för att plugga avgasreningen! Se bara till att ha lämpliga gummihattar o värmetåligt silikon som du kan plugga med. Men som sagt lite händig får man nog vara.
 
Last edited:

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
är det vanligt med problem med förgasare på 950?
verkar som flera har problem med den när man ska weela
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Min hoj är skum. Under våren har den, helt utan förvarning, bara stannat vid fyra separata tillfällen. Det har dock gått bra att starta upp den direkt efteråt.

Idag var jag ute och gled en sväng. Stannade och telefonerade en polare. När jag senare skulle starta hojen trilskades den. Den gick igång, men så fort jag gasade lite, dog den. Detta upprepades c:a 4-5 gånger.
Inga konstiga lampor lyste på displayen. Ej heller bensinlampan.
Kollade ner i tanken och det verkade visst vara en skvätt bensin kvar.
Rullade i.a.f. iväg den till en närliggande bensinmack. Tankade i 11.5 liter (då det blev full tank) och startade upp hojen.
Vips, så fungerade den precis som vanligt igen.

Visst fan rymmer väl tanken mer än 11.5 liter? Någon som har en susning om vad fan det är som felar?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tanken rymmer väl ca 16-17l.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Visst fan rymmer väl tanken mer än 11.5 liter? Någon som har en susning om vad fan det är som felar?[/QUOTE]

17,5 för att vara exakt.
Hm...:va Kolla kopplingarna för soppaslangarna vid tankens underkant på vänster sida. Se till att de är ordentligt ihoptryckta. Kolla också att hojjen ger ifrån sig sitt brrrrrr-ande ljud när den pumpar fram soppa då du slår på tändningen. På min hoj avtar ljudet efter nån sekund, lite längre om hojjen stått ett tag, typ en vecka (händer inte så ofta...:D )
Hoppas det hjälper.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag fick problem med min efter ett verkstadsbesök. Det visade sig att den högra bensinkranen inte var helt öppen. Då varnar den inte för låg nivå i tanken heller, då givaren sitter på den sidan.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
17,5 för att vara exakt.
Hm...:va Kolla kopplingarna för soppaslangarna vid tankens underkant på vänster sida. Se till att de är ordentligt ihoptryckta. Kolla också att hojjen ger ifrån sig sitt brrrrrr-ande ljud när den pumpar fram soppa då du slår på tändningen. På min hoj avtar ljudet efter nån sekund, lite längre om hojjen stått ett tag, typ en vecka (händer inte så ofta...:D )
Hoppas det hjälper.

Har tänkt på soppakranen. Dem låter och snurrar när hojen stått ett tag. Men när hojen är körd och motorn varm, så brukar den inte låta alls (tror jag) när man vrider på tändningen.

Jag fick problem med min efter ett verkstadsbesök. Det visade sig att den högra bensinkranen inte var helt öppen. Då varnar den inte för låg nivå i tanken heller, då givaren sitter på den sidan.

Jag har inte rört soppakranarna, men jag ska ta en kik på dem ändå.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Rangnar vägrar tala vad det är dom gör för något, försökte även pressa mecken men dom teg som muren...

Jag kan inte fatta detta :mad:
Hur fan tänker dom? Jag fattar inte varför dom inte berättar vad man ska göra. Jag kommer aldrig någonsin i hela mitt liv att handla något i denna butik bara för att dom håller på så här.
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Känner igen känslan.Hade min inne för typ 1 vecka sen för att fixa till samma problem som du hade. Riktigt stor skillnad på hojen nu. Gå jämt å fint på gasen när man kör höga wheelies :tummenupp




Kan bara hålla med :tummenupp Fast jag har inga ungar så får stjäla själv :näsblod

Vad var det för fel som gjorde att du inte kunde wheela då?!
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Ang problem med att hojen dör/går orent vid hög wheelies. Lämna in min hoj för just det problemet. Diskuterad en stund med mecken om att det antagligen e förgasaren som flödar över när man wheeliar.Det dom gjorde var att dom justerade nått i förgasarna. Detta fick iallafall min hoj att gå bättre. Men kan säkert vara några andra saker som spökar så håll inte mig ansvarig om det inte skulle funka. Vet inte om dom gjorde nått mer på min hoj för att få den att gå bättre. Tycker inte man ska hålla Ragnar ansvarig för detta fel utan tycker att KTM Sverige ska skicka ut ett brev till alla oss KTM 950 SM ägare å berätta om felet å att det kommit till deras kännedom om att många har drabbats å erbjuda GRATIS lagning/justering Dåligt e det iallafall att man står med en hoj som inte går att köra på slangen med när dom FAN TILLOCKMED GÖR DET I KTM REKLAMEN FÖR HOJEN :mad:
 
Last edited:

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Har tänkt på soppakranen. Dem låter och snurrar när hojen stått ett tag. Men när hojen är körd och motorn varm, så brukar den inte låta alls (tror jag) när man vrider på tändningen.



Jag har inte rört soppakranarna, men jag ska ta en kik på dem ändå.

Har du en 950 R så är tanken bara 14,5 l om jag inte minns fel.
Det brr:ande ljudet är från soppapumpen och det är tydligen ganska vanligt att den lägger av (har jag läst på advrider.com som f.ö har mycket matnyttig info för den som söker).

Annars kan det ju också vara att den blev sur när den inte startade direkt och sedan, medan du rullade mot macken, hann "vila" till sig. :)
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
undrar ungefär samma som snipern, eller rättare sagt : någon som gjort egen regplåt hållare ? bild och mått hade vart guld :) så man kan bocka till en fin på jobbet, baken ser ju inte rolig ut alls som den gör orginal
 

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Mölndal
Hoj
KTM Superduke
Håll till godo...

undrar ungefär samma som snipern, eller rättare sagt : någon som gjort egen regplåt hållare ? bild och mått hade vart guld :) så man kan bocka till en fin på jobbet, baken ser ju inte rolig ut alls som den gör orginal

Jag fick en snilleblixt (trodde jag då) oc moddade originalinnerskärmen, ett antal meters sågningar, en jäkla massa filande och en hel del lim på fingrarna så vart det faktiskt bra.... Har inga sketbra bilder i datorn, men så här ser arslet ut nu i alla fall.....
 

Bifogat

  • 950ää.jpg
    950ää.jpg
    223.3 KB · Visningar: 139

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag fick en snilleblixt (trodde jag då) oc moddade originalinnerskärmen, ett antal meters sågningar, en jäkla massa filande och en hel del lim på fingrarna så vart det faktiskt bra.... Har inga sketbra bilder i datorn, men så här ser arslet ut nu i alla fall.....

Kör du helt utan blinkers? eller är dom så mini att jag bara inte ser dom :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top