Ktm 950 sm

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Nej jag har inte gjort det än, men det kommer så fort jag
har tid...:gnissla

Återkommer när jag testat!

/ Matte

okej!! jag börjar störa mig på det nu. Man måste ligga i 4:an i 130-150 på bakhjulet för att den ska gå någerlunda bra. Vill ju kunna glida på slangen i 90-110..

Är det svårt att göra det här ingreppet? Man tar av tanken och drar ur en dräneringsslang på bakre förgasaren? Eller kan man dra ur den direkt utan att plocka tanken?:gnissla
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
okej!! jag börjar störa mig på det nu. Man måste ligga i 4:an i 130-150 på bakhjulet för att den ska gå någerlunda bra. Vill ju kunna glida på slangen i 90-110..

Är det svårt att göra det här ingreppet? Man tar av tanken och drar ur en dräneringsslang på bakre förgasaren? Eller kan man dra ur den direkt utan att plocka tanken?:gnissla

Nä det är inte svårt, bara dra ur soppaslangar, kontakterna till soppapumpen å tutan å lyfta av tanken.
Sen skruva av locket till luftburken, ta bort trattarna å filtret å dra ur dräneringsslangen och tillbaka med allt igen...

Sen är det bara att hålla tummarna att det funkar!

Ett litet tips är att ha en 6 eller 7mm hylsa samt förlängare tillgänglig för att få bort luftburkslocket. Det är iofs även spår för skruvmejsel i bultarna men det är 99ggr omständigare...
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Är det skillnad i försäkring på 950SM och 990SM?
Om det är det så undrar jag om det är stor/liten skillnad samt om det är ett eller flera bolag som räknar så?

(Hade jag ett reg.nr. från båda typerna så jag kan kolla själv men det törs man inte fråga efter för då tror nog många att man är tjuv):tungan

Kostar lika. I.a.f på Bilsport & mc.
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Nä det är inte svårt, bara dra ur soppaslangar, kontakterna till soppapumpen å tutan å lyfta av tanken.
Sen skruva av locket till luftburken, ta bort trattarna å filtret å dra ur dräneringsslangen och tillbaka med allt igen...

Sen är det bara att hålla tummarna att det funkar!

Ett litet tips är att ha en 6 eller 7mm hylsa samt förlängare tillgänglig för att få bort luftburkslocket. Det är iofs även spår för skruvmejsel i bultarna men det är 99ggr omständigare...

Jaha så dräneringen går in i luftburken och sen går den upp i rök eller nåt? Då rinner bensinen ner på motorn i stället när man ryckt slangen.. Kanske man kan dra om slangen så att det rinner ner under motorn.

Ja, det känns nästan värt ett försök. Men säg till sen när du har testat :)
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Jaha så dräneringen går in i luftburken och sen går den upp i rök eller nåt? Då rinner bensinen ner på motorn i stället när man ryckt slangen.. Kanske man kan dra om slangen så att det rinner ner under motorn.

Ja, det känns nästan värt ett försök. Men säg till sen när du har testat :)

Som den är dragen orginal så slutar den faktiskt mellan cylindrarna, så vid stoppies å sånt som gör att förgasarna flödar över så rinner soppan ner på motorn...

Det går ju i första hand prova dra ut slangen å se om det hjälper, om det gör det så kan man ju prova dra om den.
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Tänkte ge mig på att byta framdrev imorgon. Är ingen mästermekaniker så jag tänkte höra vad man bör tänka på?

Ni som gjort det, vad var ni tvungna att ta loss? Har hört lite olika bud..
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Som den är dragen orginal så slutar den faktiskt mellan cylindrarna, så vid stoppies å sånt som gör att förgasarna flödar över så rinner soppan ner på motorn...

Det går ju i första hand prova dra ut slangen å se om det hjälper, om det gör det så kan man ju prova dra om den.


Jag testade att dra ur slangen idag. Gjorde ingen som helst skillnad.
Börjar nästan tro nu att förgasarna som sitter på 950 inte klarar av att vinklas för mycket, men det känns ju konstigt när dem bygger en motard med 98 hk att man inte kan bakhjula med den. Den skickar ju upp framhjulet lätt på 1an 2an 3an.

Verkligen ingen som vet om man kan lösa detta, eller man får leva med en 950 som bluddrar när man skickar upp framhjulet?
 

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag testade att dra ur slangen idag. Gjorde ingen som helst skillnad.
Börjar nästan tro nu att förgasarna som sitter på 950 inte klarar av att vinklas för mycket, men det känns ju konstigt när dem bygger en motard med 98 hk att man inte kan bakhjula med den. Den skickar ju upp framhjulet lätt på 1an 2an 3an.

Verkligen ingen som vet om man kan lösa detta, eller man får leva med en 950 som bluddrar när man skickar upp framhjulet?

Har svarat på detta tidigare i tråden men det verkar ju inte som om det vart så mycket gehör!
Haft precis detta problem. Även kopplat med att den aldrig behövde chokas och var extremt svårstartad när den var varm. Luktade också mycket soppa när den väl startade och efter att den "bluddrat" på bakhjulet!
I mitt fall berodde det på hål i bägge förgasarnas flottörer(gjorde att de inte flöt som de skulle). Vet ju inte om alla som har problem har flottörer med hål i men det kan ju onekligen vara så att flottörnivån är felaktig!
Min funkar numera klockrent så problemet verkar vara möjligt att åtgärda!
Lycka till!!
/Jocke
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Jag testade att dra ur slangen idag. Gjorde ingen som helst skillnad.
Börjar nästan tro nu att förgasarna som sitter på 950 inte klarar av att vinklas för mycket, men det känns ju konstigt när dem bygger en motard med 98 hk att man inte kan bakhjula med den. Den skickar ju upp framhjulet lätt på 1an 2an 3an.

Verkligen ingen som vet om man kan lösa detta, eller man får leva med en 950 som bluddrar när man skickar upp framhjulet?

Ajdå det var ju synd...:huvet

Tycker det är förbannat att det ska vara såhär, det känns som en solklar
garantiåtgärd men på KTM-firman jag köpte hojen på så hade dom inte en aning hur man skulle åtgärda det...:gnissla

Det var ju nån här som snackat med Ragge på Lelles å han påstod att han kunde åtgärda problemet "för nån hundring" i samband med service.

Om han nu vet vad problemet beror på samt lösningen på det så bör han väl ta kontakt med importören så att dom kan skicka ut ett servicemeddelande till ALLA auktoriserade KTM-mekare för att bli av med problemet och visa alla intresserade att KTM är bra hojjar att äga och köra!

Är det någon här som fått hjälp med förgasarproblemet på Lelles eller någon annan firma?

Är det någon som vet vad det beror på?

Ingen som kan pressa Ragnar aka Muren på vad som görs för att få hojjen att gå som den ska?

MVH/ Mattias
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Tänkte ge mig på att byta framdrev imorgon. Är ingen mästermekaniker så jag tänkte höra vad man bör tänka på?

Ni som gjort det, vad var ni tvungna att ta loss? Har hört lite olika bud..

Lossa bakaxeln och ta bort spännskruvarna (de skruvar som man skjuter bakaxeln bakåt med) skjut sedan hjulet så långt fram det går så att kedjan är
maximalt slackad.Skruva loss slavcylindern till kopplingen samt drevskyddet.Lossa och ta bort muttern som sitter på motoraxeln.sen skall det gå att lirka loss drevet.

Ajdå det var ju synd...:huvet

Tycker det är förbannat att det ska vara såhär, det känns som en solklar
garantiåtgärd men på KTM-firman jag köpte hojen på så hade dom inte en aning hur man skulle åtgärda det...:gnissla

MVH/ Mattias

Det är tydligen flottörnivåerna som skall justeras. Läst om detta på ett annat forum (advrider).
 
Last edited:

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Har svarat på detta tidigare i tråden men det verkar ju inte som om det vart så mycket gehör!
Haft precis detta problem. Även kopplat med att den aldrig behövde chokas och var extremt svårstartad när den var varm. Luktade också mycket soppa när den väl startade och efter att den "bluddrat" på bakhjulet!
I mitt fall berodde det på hål i bägge förgasarnas flottörer(gjorde att de inte flöt som de skulle). Vet ju inte om alla som har problem har flottörer med hål i men det kan ju onekligen vara så att flottörnivån är felaktig!
Min funkar numera klockrent så problemet verkar vara möjligt att åtgärda!
Lycka till!!
/Jocke

okej! fixade du det själv, eller du lämnade in den? Sattes det i nya flottörer eller ni "tätade" hålen?

Garantiåtgärd?

Lossa bakaxeln och ta bort spännskruvarna (de skruvar som man skjuter bakaxeln bakåt med) skjut sedan hjulet så långt fram det går så att kedjan är
maximalt slackad.Skruva loss slavcylindern till kopplingen samt drevskyddet.Lossa och ta bort muttern som sitter på motoraxeln.sen skall det gå att lirka loss drevet.



Det är tydligen flottörnivåerna som skall justeras. Läst om detta på ett annat forum (advrider).

Du har ingen aning om hur man justerar nivån på flottörerna?

Ajdå det var ju synd...:huvet

Tycker det är förbannat att det ska vara såhär, det känns som en solklar
garantiåtgärd men på KTM-firman jag köpte hojen på så hade dom inte en aning hur man skulle åtgärda det...:gnissla

Det var ju nån här som snackat med Ragge på Lelles å han påstod att han kunde åtgärda problemet "för nån hundring" i samband med service.

Om han nu vet vad problemet beror på samt lösningen på det så bör han väl ta kontakt med importören så att dom kan skicka ut ett servicemeddelande till ALLA auktoriserade KTM-mekare för att bli av med problemet och visa alla intresserade att KTM är bra hojjar att äga och köra!

Är det någon här som fått hjälp med förgasarproblemet på Lelles eller någon annan firma?

Är det någon som vet vad det beror på?

Ingen som kan pressa Ragnar aka Muren på vad som görs för att få hojjen att gå som den ska?

MVH/ Mattias

Ja man undrar ju vad dem skulle ta för att åtgärna problemet om man inte gör det i samband med service..
 
Last edited:

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Tänkte ge mig på att byta framdrev imorgon. Är ingen mästermekaniker så jag tänkte höra vad man bör tänka på?

Ni som gjort det, vad var ni tvungna att ta loss? Har hört lite olika bud..


Du behöver inte skruva bort spännskruvarna, det räcker om du tar bort alu-grejjen spännskruvarna trycker mot.

för att bli av med den på vänster sida så trycker du bara ut hjulaxeln lite så den alu-grejjen är utanför spännskruvarna sen är det bara att trycke hjulet så långt fram det går å haka av kedjan från bakdrevet...

Hoppas du förstår vad jag skriver, om inte annat så kanske du förstår när du börjar pilla på hojjen!

Lycka till / Matte
 

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM -06
okej! fixade du det själv, eller du lämnade in den? Sattes det i nya flottörer eller ni "tätade" hålen?

Garantiåtgärd?



Du har ingen aning om hur man justerar nivån på flottörerna?



Ja man undrar ju vad dem skulle ta för att åtgärna problemet om man inte gör det i samband med service..

Problemet uppstod efter 100-mils service så jag lämnade in den och fick det åtgärdat utan kostnad på Lelles i Uppsala! Fick nya flottörer!
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Har någon testat en "Slipper Clutch" på en 950? Det är ju ett djävla sladdande på bakhjulet in i kurvorna ibland, så det kanske vore en trevlig lösning?
Det jag tänker på är typ:

http://www.pdq1.com/stm.htm

KTM LC8 '04-'08 = £741.27 inc VAT
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Problemet uppstod efter 100-mils service så jag lämnade in den och fick det åtgärdat utan kostnad på Lelles i Uppsala! Fick nya flottörer!

okej. Ja där ser man! Ja sånt är ju inget man ger sig på själv, då strular man säkert till det. Den går ju fantastiskt bra i övrigt.
Kör du långt på bakhjulet nu då?
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
så jävla många sidor på i denna tråd. e det någon som kan beskriva kända problem. motor gång etc etc på denna hoj.
fjädrar?
motsvarande hypermotarden från duc?
någon som vet skillnade på 950 990 egna erfarenheter?

mycket strul? lr lättskött?
tål stryk? billiga delar i allmänhet?

med andra ord är den värd att köpa?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Min 950 går ju inte heller att slanga med. Jag ska kolla flottörerna på min. I manualen står det dock inte vilket mått det ska va på flottörernas höjdnivå. Man måste köpa något jävla specialmått från ktm, fattar inte varför dom gör så istället för att bara skriva måttet. Någon som vet vilket mått som gäller?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top