Ktm 950 sm

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM -06

Blom83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Jönköping
Hoj
R1 -98
Hej på er, jag har sökt men ej funnit hehe.
Har fått tjejen intresserad av lite hojåkning.
Vi va ute en dag på min brors R1 04:a, men hon gillade inte sittställningen på den.
Så nu undrar jag hur bra man sitter bak på 950:in jämfört med r1:an?
Tacksam för svar för då kanske vi köper hoj igen snart.

//Blom
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
så jävla många sidor på i denna tråd. e det någon som kan beskriva kända problem. motor gång etc etc på denna hoj.
fjädrar?
motsvarande hypermotarden från duc?
någon som vet skillnade på 950 990 egna erfarenheter?

mycket strul? lr lättskött?
tål stryk? billiga delar i allmänhet?

med andra ord är den värd att köpa?

Tja hade samma hoj som du har. Bytte till 950 för 2 mån sen. Kan bara säga att den e så mycket skönare att köra å så mycket mer mos i.Sjukt skönare med 6 växlar å mindre vibrationer
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07

haha ser ju kul ut:banana :banana

Tja hade samma hoj som du har. Bytte till 950 för 2 mån sen. Kan bara säga att den e så mycket skönare att köra å så mycket mer mos i.Sjukt skönare med 6 växlar å mindre vibrationer

Håller med att den är mycket skön att glida runt på. Frambromsen är grymt bra. När man drar upp den på stoppie känns det inte som man kör runt på 200kg.
 
Last edited:

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
så jävla många sidor på i denna tråd. e det någon som kan beskriva kända problem. motor gång etc etc på denna hoj.
fjädrar?
motsvarande hypermotarden från duc?
någon som vet skillnade på 950 990 egna erfarenheter?

mycket strul? lr lättskött?
tål stryk? billiga delar i allmänhet?

med andra ord är den värd att köpa?


Har du testat både 990SM och Hypermotard? Om du inte har gjort det, skall du göra det. Om du har gjort det inser du också att de är två helt olika hojar. Den ena är en touringhoj och den andra är en bushoj. Jag testade nyligen såväl 990SM, 690SMR, Husa 650 och Hypermotard. För mig var det ingen tvekan. Hypern är i en klass för sig. Motorkaraktär, ljud, kvalitet och komponenter är bättre. Men om man också kör lite längre sträckor på motorväg, då är 990 mera praktisk. 990SM är väldigt mycket super och väldigt lite motard, tycker jag. Hypermotard är en liten, lätthanterad bushoj med skönt läte och mera mos än en stånka.

Om du inte gjort det, besök handlarna och provkör så många olika hojar du bara kan.

Visst, en ny 1100s kostar 130' medan en ny 990SM bara kostar 100'. Men på Blocket finns en nästan ny 1100s för 105' utrustad med det helt nödvändiga öppna Termignonisystemet http://www.blocket.se/vi/17499260.htm?ca=15_s. Köper du den så tappar du definitivt mindre nästa gång du skall byta hoj jämfört med om du skaffar en ny 990SM.

Att välja ny hoj är hur som helst ett angenämt problem. Lycka till.
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Har du testat både 990SM och Hypermotard? Om du inte har gjort det, skall du göra det. Om du har gjort det inser du också att de är två helt olika hojar. Den ena är en touringhoj och den andra är en bushoj. Jag testade nyligen såväl 990SM, 690SMR, Husa 650 och Hypermotard. För mig var det ingen tvekan. Hypern är i en klass för sig. Motorkaraktär, ljud, kvalitet och komponenter är bättre. Men om man också kör lite längre sträckor på motorväg, då är 990 mera praktisk. 990SM är väldigt mycket super och väldigt lite motard, tycker jag. Hypermotard är en liten, lätthanterad bushoj med skönt läte och mera mos än en stånka.

Om du inte gjort det, besök handlarna och provkör så många olika hojar du bara kan.

Visst, en ny 1100s kostar 130' medan en ny 990SM bara kostar 100'. Men på Blocket finns en nästan ny 1100s för 105' utrustad med det helt nödvändiga öppna Termignonisystemet http://www.blocket.se/vi/17499260.htm?ca=15_s. Köper du den så tappar du definitivt mindre nästa gång du skall byta hoj jämfört med om du skaffar en ny 990SM.

Att välja ny hoj är hur som helst ett angenämt problem. Lycka till.

Stod själv o valde mellan hypermotarden och 950:n inför mitt hojköp. Hypermotarden är smidigare och mer motard, men att skaffa en hoj med runt 12 liters tank var inte ett alternativ för mig då jag ändå föredrar möjligheten att köra lite längre turer. Vill jag ha liten tank o jättesmidigt chassi hade jag skaffat en Husaberg eller någon av de mindre KTM:erna.

Att kalla 950/990 SM för motard e inte helt rätt, men det e knappast en touringhoj utan snarare väldigt mkt bus. Vet inte en person som provkört den hojen utan ett leende på läpparna! Sumons 200 kg känns inte när man kör den o den är väldigt kompetent oavsett om du kör bana, wheelar, gör stoppies eller åker längre sträckor - en grym kompromiss, helt enkelt.

Idag kan du köpa en fabriksny 950 SM -06 för under 80 K och då får du löjligt mkt hoj för pengarna. Väger du in Sumons mångsidighet till det priset är den helt enkelt oslagbar :yoparty
 

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Nu har jag varit på service med hojen hos Rangnar (lellesMC) och jag kan bara säga FINALY!! nu går den som den ska, inga problem med höga wheelis eller hårda mortorbromsningar inför en kurva då jag fick gaslagg när jag skulle kliva på igen.
Rangnar vägrar tala vad det är dom gör för något, försökte även pressa mecken men dom teg som muren...

Så det va inte bara snack utan dom har verkligen fixat hojen, så nu kan jag släppa tankarna på att byta hoj, jag har redan det jag behöver.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vet inte ifall denna har varit uppe ännu...

KTM 990 Supermoto R kommer till våren.
 

Bifogat

  • ktm_990_supermoto_r.jpg
    ktm_990_supermoto_r.jpg
    25.1 KB · Visningar: 143
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nu har jag varit på service med hojen hos Rangnar (lellesMC) och jag kan bara säga FINALY!! nu går den som den ska, inga problem med höga wheelis eller hårda mortorbromsningar inför en kurva då jag fick gaslagg när jag skulle kliva på igen.
Rangnar vägrar tala vad det är dom gör för något, försökte även pressa mecken men dom teg som muren...

Så det va inte bara snack utan dom har verkligen fixat hojen, så nu kan jag släppa tankarna på att byta hoj, jag har redan det jag behöver.

Känner igen känslan.Hade min inne för typ 1 vecka sen för att fixa till samma problem som du hade. Riktigt stor skillnad på hojen nu. Gå jämt å fint på gasen när man kör höga wheelies :tummenupp

Men helvete vilket habegär jag fick nu då!!!! Blir till att skicka ut ungarna på gatan och stjäla i julruschen! :)


Kan bara hålla med :tummenupp Fast jag har inga ungar så får stjäla själv :näsblod
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nån som bytt till diod blinkers här? Jag har köpt ett par med inbyggd resistor i kablaget. Men dom blinkar för fort ändå. Tror jag måste byta original blinkersrelä till ett universal. Nån som vet vart blinkersrelät sitter på 950? Har letat med inte hittat nått
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nån som bytt till diod blinkers här? Jag har köpt ett par med inbyggd resistor i kablaget. Men dom blinkar för fort ändå. Tror jag måste byta original blinkersrelä till ett universal. Nån som vet vart blinkersrelät sitter på 950? Har letat med inte hittat nått

Verkar sitta bakom lampan fram.

Har du rep-manualen? Annars kan jag lägga upp den på en sida.
 

Bifogat

  • Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    Pages from Engine_LC8_03-07_Repair_Manual.jpg
    116.9 KB · Visningar: 123

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nice :tummenupp Var den jag satt å funderade på om det kunde vara. Borde ju funka med ett så kallat lastoberoende relä. Har inte rep-manual. Men skulle gärna vilja ha

Kan hända att du måste dra fram en extra minus för ett lastoberoende relä men du kan använda minus på ACC-uttagen som redan finns där framme.

Manualer finns nu här, prova om det funkar för uppladdningen är ibland lite ostadig: http://www.gpz900r.se/files/manual/KTM/

LC8-manualen täcker det mesta.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Kan hända att du måste dra fram en extra minus för ett lastoberoende relä men du kan använda minus på ACC-uttagen som redan finns där framme.

Manualer finns nu här, prova om det funkar för uppladdningen är ibland lite ostadig: http://www.gpz900r.se/files/manual/KTM/

LC8-manualen täcker det mesta.

Okey ja det e klart att grejerna inte ska passa direkt utan att man måste modifiera dom :huvet

Tack för all hjälp iallafall :tummenupp
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Vet att detta tagits upp 100 gånger tidigare men min pärla ska in för att fixa en slamrande startmotor snart och tänkte be han ta bort EPC:n på samma gång.

SAS:en är redan taget i samband med att jag bytte slip-ons.

Behöver man några speciella grejer för att ta bort EPC? Till SAS fanns det ju ett färdigt kit.

Ska även be han kolla varför den inte vill gå riktigt jämt och ibland stammar lite när man vrider på gasen.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Vet att detta tagits upp 100 gånger tidigare men min pärla ska in för att fixa en slamrande startmotor snart och tänkte be han ta bort EPC:n på samma gång.

SAS:en är redan taget i samband med att jag bytte slip-ons.

Behöver man några speciella grejer för att ta bort EPC? Till SAS fanns det ju ett färdigt kit.

Ska även be han kolla varför den inte vill gå riktigt jämt och ibland stammar lite när man vrider på gasen.

Beror lite på hur EPC:n ska tas bort/kopplas ur, finns några olika sätt:
Tas bort helt - behövs pluggar till luftburken och trottel-lock.
Koppla ur magnetventilerna och lämna resten intakt.
Klippa/dra ur kablarna till växelgivaren.
Dra ur ett stift på ECU:n som styr magnetventilerna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top