Ktm 950 sm

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Har varit på Ride i Ume idag å köpt den sista nya -06an dom hade! :yoparty
Kan säga att jag efter 15 mil är grymt nöjd med hojjen, den blev bara roligare å roligare att köra för varje mil! Hoppas det fortsätter så MÅNGA mil till!

Folket på Ride var grymt trevliga och bra att ha å göra med...:tummenupp

Jag betalade 86k med Leo-pipor och 100-mila service vilket iaf jag anser är bra... Olja, filter å ev schims ingick ej men det är ju ingen stor kostnad.
Köpte även ett 16´drev som ska moteras så fort jag har tid!

Nu ska jag bara "köra in" hojen till nästa torsdag då jag har service å förhoppningsvis har även piporna kommit då. Blir kul att höra vad Ride har för recept ang inställning av förgasarna, verkar finnas många teorier om det.
På säljaren så lät det som att dom inte brukar höjja nålarna utan synkar å pillar bara på nån blandskruv men jag får väl se vad mecken säger...?

Vad gäller sas och epc så blir det nog så att jag plockar bort det själv, glömde fråga om även det kan göras på servicen...
inte så insatt i vad som behövs men kan iaf tillverka locken och packningarna till topparna på jobbet.
Någon som har nått tips på vad man kan använda sig av för något att plugga hål där slangarna har suttit så det blir tätt å bra?

MVH en glad SuMo-ägare

:yoparty
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Har varit på Ride i Ume idag å köpt den sista nya -06an dom hade! :yoparty
Kan säga att jag efter 15 mil är grymt nöjd med hojjen, den blev bara roligare å roligare att köra för varje mil! Hoppas det fortsätter så MÅNGA mil till!

Folket på Ride var grymt trevliga och bra att ha å göra med...:tummenupp

Jag betalade 86k med Leo-pipor och 100-mila service vilket iaf jag anser är bra... Olja, filter å ev schims ingick ej men det är ju ingen stor kostnad.
Köpte även ett 16´drev som ska moteras så fort jag har tid!

Nu ska jag bara "köra in" hojen till nästa torsdag då jag har service å förhoppningsvis har även piporna kommit då. Blir kul att höra vad Ride har för recept ang inställning av förgasarna, verkar finnas många teorier om det.
På säljaren så lät det som att dom inte brukar höjja nålarna utan synkar å pillar bara på nån blandskruv men jag får väl se vad mecken säger...?

Vad gäller sas och epc så blir det nog så att jag plockar bort det själv, glömde fråga om även det kan göras på servicen...
inte så insatt i vad som behövs men kan iaf tillverka locken och packningarna till topparna på jobbet.
Någon som har nått tips på vad man kan använda sig av för något att plugga hål där slangarna har suttit så det blir tätt å bra?

MVH en glad SuMo-ägare

:yoparty

Grattis till ett sjukt kul hojköp! Efter ca 1200 mil åker mungiporna fortfarande upp i maxhöjd mest varje gång Mr NineFifty får komma ut å lajja:D Har tyvärr inget tips ang pluggning eftersom KTM-verkstan gjorde jobbet.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Soppastink vid bakhjulsåka

Jag och kollegorna tog en tur på lunchen idag, och båda ktm 950 hojarna stinkar bensin när vi kör på bakhjulet. Min hoj går bra för det mesta, men ibland verkar den tveka lite och jag har tidigare tänkt att det var för att det var kallt eller taskig soppa eller dylikt, men det kanske är symptom på att något inte står rätt till ändå? Dessutom smäller det så in i bängen när man slår av på gasen. Jag ska försöka få till en bänkkörning och förgasargenomgång av Ragge när han behagar svara på mail eller telefon...

Dessutom tycker jag att min framända börjar vara lite ostadig, pressade lite extra i ett par kurvor på vägen hem och det var inte stabilt så som det varit tidigare... och vid 100-150 så har framändan också varit lite skum vid acceleration kombinerad med lätt sväng, typ slutet av motorvägspåfart - vad kan det vara? Styrlager som börjar ge sig, bara lite dålig asfalt, eller är det bara inbillning!? Någon annan som märkt av liknande fenomen?
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Jag och kollegorna tog en tur på lunchen idag, och båda ktm 950 hojarna stinkar bensin när vi kör på bakhjulet. Min hoj går bra för det mesta, men ibland verkar den tveka lite och jag har tidigare tänkt att det var för att det var kallt eller taskig soppa eller dylikt, men det kanske är symptom på att något inte står rätt till ändå? Dessutom smäller det så in i bängen när man slår av på gasen. Jag ska försöka få till en bänkkörning och förgasargenomgång av Ragge när han behagar svara på mail eller telefon...

Dessutom tycker jag att min framända börjar vara lite ostadig, pressade lite extra i ett par kurvor på vägen hem och det var inte stabilt så som det varit tidigare... och vid 100-150 så har framändan också varit lite skum vid acceleration kombinerad med lätt sväng, typ slutet av motorvägspåfart - vad kan det vara? Styrlager som börjar ge sig, bara lite dålig asfalt, eller är det bara inbillning!? Någon annan som märkt av liknande fenomen?

Mitt styre vobblar också lite då å då.Mest vid höga hastigheter eller dålig asfalt.Verkar va så att om det e lite för lite tyngd på framhjulet så vobblar det lite. tex vid kraftig ax efter kurva.Lösning, håll hårdare i styret.Ang att det luktar soppa om hojen så har jag aldrig kännt det vid bakhjuls åka men efter höga stoppies så luktar det i några sec efteråt.hojen kan ibland gå lite ryckigt i typ 5 sec efter slangning.tror att det rinner till lite för mycket soppa eller för lite.år dock väldigt sällan.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Mitt styre vobblar också lite då å då.Mest vid höga hastigheter eller dålig asfalt.Verkar va så att om det e lite för lite tyngd på framhjulet så vobblar det lite. tex vid kraftig ax efter kurva.Lösning, håll hårdare i styret.Ang att det luktar soppa om hojen så har jag aldrig kännt det vid bakhjuls åka men efter höga stoppies så luktar det i några sec efteråt.hojen kan ibland gå lite ryckigt i typ 5 sec efter slangning.tror att det rinner till lite för mycket soppa eller för lite.år dock väldigt sällan.

ok, schysst, tack för tippset, jag ska testa att flytta fram tyngdpunkten, kanske har jag börjat krypa bakåt eller något sådant. Däremot har jag ju alltid försökt hålla löst i styret eftersom jag fått för mig att det är bäst i de flesta situationer... både i skog och på gatan...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
That's one small step for man, one giant leap for mankind

Tack för tipsen. Var ute med ett par som kan idag och testade lite. Det blir babysteps men jag överger nu ettan som blir lite för "kort" pga varvstoppet. Tycker inte att ettan är superhetsig men av-på gas i 50-60 verkar vara det som funkar för mig. Tyckte att det går bäst när jag slår av lite längre tid än jag provat förut.

Bjuder på en schysst bild som kollegan tog igår.

Kör inte på ettan. Det är så svårt att wheela på ettan för det blir så svajigt. Kör på tvåan då kommer den upp lite lugnare.
Gör så här:
gasa upp så att du har typ mellanvarv eller kanske lite till på tvåan.
släpp gasen i kanske en halv sekund.
slå på gas igen samtidigt som du rycker lite i styret.
framhjulet är i luften :yoparty

i början kan det kännas som att det inte går. det gäller att ha riktigt bra tajming på av och på slaget med gasen. detta lär du dig efter ett tag.
 

Bifogat

  • nicke_wheelie.jpg
    nicke_wheelie.jpg
    113.4 KB · Visningar: 164
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Lite bilder på mig från lördagens övningspass - så ni känner igen min fula hjäm i sthlms trafiken!
 

Bifogat

  • bakhjul sh 1.jpg
    bakhjul sh 1.jpg
    229.6 KB · Visningar: 131
  • bakhjul sh 2.jpg
    bakhjul sh 2.jpg
    216.8 KB · Visningar: 121
  • stoppie.jpg
    stoppie.jpg
    184.2 KB · Visningar: 157

Evildead

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
I sängen (vintertid)
Hoj
Snart xt660r 08a
Hej, alla Ktm 950 supermoto ägare.... Har en liten fundering...
-Om man sätter på slipon, räcker det bara med att höja upp nålen ett eller två hack (läste att någon gjorde det). Måste man inte skruva något på dom tre skruvarna i förgasarna för rätt luft/soppa blandning...:va Eller är jag helt ute och cyklar :huvet ....
Har just satt på acrapovic slipon, men inte gjort något åt nålarna... eller skruvarna i förgasarna....
mvh \\ ed
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    12.6 KB · Visningar: 112

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Gah imorgon imorgon imorgon! Can´t wait :p, hämtar min ktm 990 SM då wohoooooooooo kommer bli en sömnlös natt känner jag på mig
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
-Om man sätter på slipon, räcker det bara med att höja upp nålen ett eller två hack (läste att någon gjorde det). Måste man inte skruva något på dom tre skruvarna i förgasarna för rätt luft/soppa blandning...
mvh \\ ed

Bläddra igenom tråden (tycker själv att "Spider" har många bra/kunniga tips) så hittar du massor av info om vilka justeringar som bör göras. Innan du gjort dem, låt dina db-killers sitta i.
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Har hunnit köra nyhojen ca 70 mil nu och har märkt att den verkar fukta lite kring båda cylinderfötterna, är det någon som varit med om liknande? :huvet

Ska prova tvätta upp hojjen å se om det bara komme lite när den var ny eller om det fortsätter...

Om det nu gör det så hoppas jag att Ride har grejjor hemma så dom kan byta cylinderfotspackningarna när jag lix har inne den på 100-milaren...
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Har hunnit köra nyhojen ca 70 mil nu och har märkt att den verkar fukta lite kring båda cylinderfötterna, är det någon som varit med om liknande? :huvet

Ska prova tvätta upp hojjen å se om det bara komme lite när den var ny eller om det fortsätter...

Om det nu gör det så hoppas jag att Ride har grejjor hemma så dom kan byta cylinderfotspackningarna när jag lix har inne den på 100-milaren...

Dom brukar svettas lite där.Både min och polarns hoj gör det iaf.
 

Jojje_83

Ny medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Göteborg(Askim,Pilegården)
Hoj
Triumph daytona 675-08
ska just till å köpa en 990 sm!!!! så jävla go hoj...polarna e på mig som fan för ja inte ska köra sportbåge längre.....men men !!!! känns gött å joina sm åkarna!!!
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
ok, skönt att höra...
har 13mil till närmaste KTM-handlare så jag var lite orolig att måsta köra en extrasväng dit vilket inte är allt för kul!

Om jag inte missminner mig så finns det ett servicemeddelande ang. detta.
Tror det innefattar byte av muttrar samt dragn. till rätt moment. Men som sagt, jag kan ha drömt detta.
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
jojje_23 fan vad fint då får vi ut och åka, är ju bara 8mil imellan så går rätt fort för en träff.

Jag hämtade ut min 990 SM idag och satan alltså :D vilken körglädje var flertalet gånger som smilet gick i topp under hjälmen :) men shiit alltså vad seega timmarna gick på jobbet idag i väntan på att man skulle få hämta cycklen,
kom precis in blev la en 11 mil idag mest småvägar, monterade precis på krashpuckar och 3 eloxerade KTM hattar till bromsvätska.

Gah vill ut och köra mer nuuuuuuuuuuu! :D
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Som han ovan skriver så är jag rätt säker på att jag läst att det här är ett garantiärende. Finns i den här tråden men jag lyckas inte hitta det nu.

ok, skönt att höra...
har 13mil till närmaste KTM-handlare så jag var lite orolig att måsta köra en extrasväng dit vilket inte är allt för kul!
 

Frolomp

Busglad tvåbarnsfar
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM -06
Kollat så att det är olja?

Enligt "R" på Lelles är det oftast bensin som kommit ut via nån ventilering och blandats med smuts för att sen hamna i gömmorna och se ut som oljesvettning! Värt att kolla?

/Jocke

Har hunnit köra nyhojen ca 70 mil nu och har märkt att den verkar fukta lite kring båda cylinderfötterna, är det någon som varit med om liknande? :huvet

Ska prova tvätta upp hojjen å se om det bara komme lite när den var ny eller om det fortsätter...

Om det nu gör det så hoppas jag att Ride har grejjor hemma så dom kan byta cylinderfotspackningarna när jag lix har inne den på 100-milaren...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top