Ktm 950 sm

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Tack för infon!

Super Duken kändes ganska vass vid både gaspådrag och motorbroms, blev lätt lite ryckig körning då man inte är van. Äre detsamma för 950:n och 990:n? Märks det någon skillnad att 950:n inte har insprut?

Jag reagerade också på att SDn är så av/på på gasen. Mycket kraftig motorbroms typ, gjorde färden lite ryckig i stan.

Min 950 känns inte alls lika av/på och 990 kan jag inte uttala mig om då jag inte testat...
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Tjena!

Jo det var vi ni körde me! Nopp jag jobbar mitt i Staan, min hojj blev svart först sent igår kväll. Tror jag såg samma kille som dig i Kåge hamn igår, svart med orginalpipor. Jag har montat på mitt Acra redan (med insats):yoparty

Har du skaffat dig nån uppfattning om hojjen än...??

Perfekt med minst 3st 950s i stan, då kan man ju skylla på nån annan om nån sett en göra något "dumt"! kanske skulle beställt svart plast till min med...:D

Jag har hunnit med ca 130 mil och är grymt nöjd!
Riktigt rolig hoj som man även kan dra iväg en längre sväng jämfört med 660n.

Väntar som fan på mina Leo-Vince pipor som jag beställde i samband med hojköpet!

Enda orosmolnet nu är att min startmotor har börjat jävlas ibland när hojen är kall, det känns surt eftersom jag nyss var ner till Umeå å gjorde 100-mila service å det började nån dag efter det. Är inte allt för sugen att köra ner dit igen på ett tag...

Är det någon som vet om det med startmotorn bara kommer bli värre å värre eller om den bara bråkar nån gång då å då för vissa?
 

Cussler

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2007
Ort
Houston, Texas
Hoj
Ducati Streetfighter S -10 / KTM 950 SM -06
Haj, är det du som jobbar på Hedensbyn?
Har iaf sett en svart 950 där, men med orginalpipor...
Tror det var dig å 2 av dina polare jag å Brännström var ute å körde lite med förra eller förrförra sommaren när man körde 660?

Jag har iaf nyss köpt en orange 950, bara hunnit med drygt 100 mil...:yoparty

Det är nog min hoj du har sett på hedensbyn.
Kanske det var dig jag mötte idag på väg tillbaka från verkstan?
Roligt med fler sumo-piloter i stan, kände mig ganska ensam förra sommaren:)
Vi får träffas nån kväll och göra vägarna osäkra:yoparty
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Det är nog min hoj du har sett på hedensbyn.
Kanske det var dig jag mötte idag på väg tillbaka från verkstan?
Roligt med fler sumo-piloter i stan, kände mig ganska ensam förra sommaren:)
Vi får träffas nån kväll och göra vägarna osäkra:yoparty


Jo det var det!
ja för fan att vi ska ut å leka nån afton, kanske tillomed haka på sporthojs-gänget nån onsdag?:yoparty

Det är nog min hoj du har sett på hedensbyn.
Kanske det var dig jag mötte idag på väg tillbaka från verkstan?
Roligt med fler sumo-piloter i stan, kände mig ganska ensam förra sommaren:)
Vi får träffas nån kväll och göra vägarna osäkra:yoparty


Jo det var det!
ja för fan att vi ska ut å leka nån afton, kanske tillomed haka på sporthojs-gänget nån onsdag?:yoparty

¨

Nån som vet var på internet man kan hitta en repair manual?
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Är det någon som vet om det med startmotorn bara kommer bli värre å värre eller om den bara bråkar nån gång då å då för vissa?

Om det är en -05a eller -06a du köpt så är det inte ovanligt att startmotorn smäller ibland, låter/känns som att den "whip-lashar" när man startar.
Detta är som sagt ett ganska vanligt ett fel – oklart vad det egentligen beror på – men som täcks av garantin när du får jobbet gjort på en KTM-verkstad.
Fixade jut detta fel på min -06a för ca en månad sedan och nu funkar startmotorn på Mr NineFifty som en klocka:D
 

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
Det verkar vara nåra st som byt från orange plast till svart....
ska ni hålla på plasten eller vill ni bli av med den oranga?
det som sitter baktill, skulle va intresant. Pmà om du vill sälja!
 
Last edited:

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag vill me´ha plast

Det verkar vara nåra st som byt från orange plast till svart....
ska ni hålla på plasten eller vill ni bli av med den oranga?
det som sitter baktill, skulle va intresant. Pmà om du vill sälja!

Jag vill gärna ha Orange plast för min har blivit "lite" repig. :confused:
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Hej på er,

Jag är jättenöjd med min hoj men har en fråga till er andra med samma modell. Sidostödet som sitter på tycker jag inte om... för liten stödplatta för att våga ställa på mjukare underlag än betong och asfalt, bängligt att hitta igen med foten då man ska fälla ned det, det finns gott om motorcyklar som har exempel på bättre varianter. Är det någon utav er som har bytt eller gjort om orginal...? Eller är det bara jag som tycker det är aningen undermåligt?

/C
 

Dunderklump950

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Täby
Hoj
KTM 950 SM 2005
Medel mot ryckig gång

Jag upplever duken som lite ryckigare.
990sm var inte alls lika elak mot mig.
Finns ett annat gasreglage å köpa till duken (passar iofs på 950:in oxå) som gör den lite snällare.
950:in är en fruktansvärt skojig hoj iallfall.
Hypermotard e en trevlig rackare den med.

Har inte kört många hundra mil med min Sumo 950 05:a men undrar om ngn i forumet har tips på hur jag kan "öppna upp" lufttillförsel och tips på förgasarjusteringar. "Annat gasreglag" låter intressant. Jag upplever min sumo som ryckig på lägre varv, jobbig i stadstrafik och svårstartad när den är varm. Lelles vill kränga på mig Acrapipor och visst skulle det vara skoj med bättre sång & muller, men tänkte inleda ombyggnaden på en lägre nivå.
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Dreva om gör ju nytta även om det inte påverkar motorgången mer än att man ev. höjer det varvtal man kör på och därmed gör att det är lättare att tex. krypköra.

Har dock inga tips om andra justeringar, det överlåter jag till någon annan.

/C
 

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
börja med att ta typ en dremel och öppna upp i locken på luftburken!
och höja nålen ett hack, ett steg större på låg farten,
sen kan du ju alltid göra som jag gjorde och öppna upp orginal burkarna istället för att lägga stora pengar på efter marknads prylar!
kostar inget om du inte har tummen mitt i handen, plus att du sparar ruskigt myck vikt oxå, om du som jag tar ut allt!
kom just på en sak du har väl strypt av den som man ska!!!
mvh markus
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag hittade en tråd där dom hävdar att dom hittat så gott som optimala inställningar för KTM 950 i USA, ett pre-filter och lite andra nålar var det som visst gjorde susen. En snubbe har satt ihop ett kit som han säljer och jag har beställt - funkar det så lovade han rabatt vid gruppköp osv. Förhoppningsvis gör det hojen ännu gladare och drar lite mindre soppa.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=298612

http://www.advmachines.com/
 

Dunderklump950

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Täby
Hoj
KTM 950 SM 2005
börja med att ta typ en dremel och öppna upp i locken på luftburken!
och höja nålen ett hack, ett steg större på låg farten,
sen kan du ju alltid göra som jag gjorde och öppna upp orginal burkarna istället för att lägga stora pengar på efter marknads prylar!
kostar inget om du inte har tummen mitt i handen, plus att du sparar ruskigt myck vikt oxå, om du som jag tar ut allt!
kom just på en sak du har väl strypt av den som man ska!!!
mvh markus

Har inte gjort ett smack :huvet , På förra KTM:en (640 SM) monterade jag bort mastodontstrypluftburken och satte dit smidigare eftermarknadsluftfilter vilket gjorde den till en helt annan hoj.
Provar gärna att öppna upp luftburken men vill gärna veta hur jag "stryper av den som man ska". Låter MYCKET intressant :tummenupp
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Sådär! Nu är även jag stolt ägare till en svart 950SM -06:a :D
Känns riktigt bra! Tyvärr öser regnet ner här så nån längre tur har jag inte hunnit med än..

Hojen är helt original så nu är frågan vad som bör göras?

16's drev beställt.
Slip-on ska beställas - lutar åt Leo Vince, får nya för strax under 6k. Andra förslag?
Strypningarna - är dessa ett måste att ta bort eller bara ren bonus? Tycker hojen går tillräckligt bra som den är nu men vissa skriver att deras går jämnare sen de tagit bort strypet. (Någon som har länk till grejerna man pluggar igen hålen med då man tagit bort strypningarna?)

Tänkte passa på att fixa allt på inbokade servicen om en månad. På killen i verkstan lät det dock som att förgasarna inte behövdes justeras bara för att man bytte slip-on och tog bort strypningarna, tycks mig har läst att det ändå är rekomenderat att göra?

Är det något jag glömt så fyll på! Ses på vägarna :)
 
Last edited:

Dunderklump950

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Täby
Hoj
KTM 950 SM 2005
Sådär! Nu är även jag stolt ägare till en svart 950SM -06:a :D
Känns riktigt bra! Tyvärr öser regnet ner här så nån längre tur har jag inte hunnit med än..

Hojen är helt original så nu är frågan vad som bör göras?

16's drev beställt.
Slip-on ska beställas - lutar åt Leo Vince, får nya för strax under 6k. Andra förslag?
Strypningarna - är dessa ett måste att ta bort eller bara ren bonus? Tycker hojen går tillräckligt bra som den är nu men vissa skriver att deras går jämnare sen de tagit bort strypet. (Någon som har länk till grejerna man pluggar igen hålen med då man tagit bort strypningarna?)

Tänkte passa på att fixa allt på inbokade servicen om en månad. På killen i verkstan lät det dock som att förgasarna inte behövdes justeras bara för att man bytte slip-on och tog bort strypningarna, tycks mig har läst att det ändå är rekomenderat att göra?

Är det något jag glömt så fyll på! Ses på vägarna :)

Kan bara hålla med dig, har samma fråga/frågor. Har hört samma sak om att det är ok att montera slipon's utan förgasarjustering, men verkar lite väl "enkelt". Mer blås ut, borde innebära behov av mer blås o soppa in. Vill dock börja med avstrypningen som tycks vara självklar för "alla". Jag står beredd med hammare, såg, slägga o glatt humör:D
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Jag hittade en tråd där dom hävdar att dom hittat så gott som optimala inställningar för KTM 950 i USA, ett pre-filter och lite andra nålar var det som visst gjorde susen. En snubbe har satt ihop ett kit som han säljer och jag har beställt - funkar det så lovade han rabatt vid gruppköp osv. Förhoppningsvis gör det hojen ännu gladare och drar lite mindre soppa.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=298612

http://www.advmachines.com/

Det där låter riktigt intressant! Ser fram emot din rapport efter du monterat på hans grejer.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Kan bara hålla med dig, har samma fråga/frågor. Har hört samma sak om att det är ok att montera slipon's utan förgasarjustering, men verkar lite väl "enkelt". Mer blås ut, borde innebära behov av mer blås o soppa in. Vill dock börja med avstrypningen som tycks vara självklar för "alla". Jag står beredd med hammare, såg, slägga o glatt humör:D

Grattis till ett sjukt kul hoj-val!

Några tips på vettiga grejor att göra (finns så klart en del annat smått och gott, men om du vill börja med sånt som gör verklig skillnad rekommenderas följande):
1. Ta bort alla strypningar (SAS/EPC)
2. 16-drev
3. Slipon (är själv mkt nöjd m Akrapovic) OCH förgasarjusteringar, dvs höjda nålar och justering av luftskruvar (kolla inlägg från Spider på den här tråden för intressant info om ev munstycksbyten. Har själv inte bytt dem men är sjukt nöjd ändå).
4. Öppna luftburken (läs igenom tråden så hittar du massor av info om hur det kan göras).

Sen är det bara att köra – med hjärnan inkopplad – och njuta av en hoj med galet hög Fun Factor!

//Lars
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Någon som vet vad plastkåpssetten kostar? Orange och svart dvs. Kommer de färdiga med dekaler?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
SAS och EPC operation

Tjena,

Jag funderar på SAS och EPC removal. Jag har en beskrivning från Pete från ADVrider.com. PS. Tråden är så jäkla lång så jag orkar inte leta...

Funderingar:
1) Är det nåt man ska tänka på när man lossar tanken? Risk att det pissar?

2) Hur fick ni tag på pluggar, har Lelles? Nån som har inner- och yttermått på de anslutningar man ska plugga?

3) Nån som har ritning på täckbrickan där SAS ventilen sitter alt. kan man köpa färdigt?

4) Vad kostar SAS/EPC om man lämnar in den?

Jag har försökt få tag på Ragnar på Lelles i flera dagar nu så att lämna in har jag i princip gett upp. Tänkte främst låta dem få åtgärda startmotorn som lever fan då och då. Måste gå på garantin.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top