Ktm 950 sm

Snipern

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 950 SM -07,zx-6r
Fundera om ja förstått instruktionerna rätt när jag kollar kedjans spänning. När jag gör som där står i boken så är kedjans spänning bra. Men ja tycker att den bara ser så jävla lös ut. Ser era likadana ut?
 

Bifogat

  • Bild 015.jpg
    Bild 015.jpg
    222.5 KB · Visningar: 155
  • Bild 018.jpg
    Bild 018.jpg
    223.3 KB · Visningar: 142

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Den ser nästan slapp ut? 7mm mellan svingen och kedjan ska det vara, när du trycker upp kedjan alltså.
 

Snipern

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 950 SM -07,zx-6r
Det tycker ja också. Men när jag trycker på kedjan mot svingen så blir det ca 7mm. Har dock inte haft någon linjal så kan ej säga om det är 6 eller 8mm.:)
 

Snipern

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 950 SM -07,zx-6r
nå då spänner jag väl kedjan lite..

jag har ingen momentnyckel så att ja skulle få den där största bulten exakt
90nm eller vad det skulle vara men det är väl viktigast att den är tillräcklit hårt fast?
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
nå då spänner jag väl kedjan lite..

jag har ingen momentnyckel så att ja skulle få den där största bulten exakt
90nm eller vad det skulle vara men det är väl viktigast att den är tillräcklit hårt fast?

Håller med om att manualens uppgifter om kedjespänningen känns knasiga och att kedjan hänger väl mycket med 7 mm spel mellan kedja/sving.

Men: Har provat att spänna den lite mer för att det "känns bättre" men när jag då sitter på hojjen med full utrustning (vilken innebär en totalvikt på ca 90 kg) är den nästan helt spänd. Detta trots att jag justerat fjädring/dämpning till den hårdare race-inställningen.

Min slutsats: SuMo'n har lång fjädringsväg även vid hårdare inställningar och för att få en uppfattning om kedjans spänning måste den även checkas under viktbelastning.

Vore intressant att höra fler tankar om saken. Spider....:) ?
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Nån som har kraschpuckar? Vart köpte ni dom isf?

Japp, jag har puckar genom fram-axeln, bak-axeln, motorn, på svingen, och bark-busters på styret.

Efter att ha kraschat i typ 5 km/h och i 73 km/h så kan jag säga att kraschpuckarna genom motorn aldrig tagit i asfalten, barkbusterna tog i rejält båda gångerna, puckarna på baksvingen gjorde nytta men främst var topp-boxen det som räddade mitt fina avgassystem båda gångerna.

Annars är kylarvingarna som verkar ta mest skada. Lite på stänkkärmen fram också. Fotpeggen blev något böjd och nedslipad efter att ha åkt asfalt ca 10 meter...

En klämd fot och brutet ben fick jag också, så byxor med ordentligt knäskydd och stövlar med tåskydd rekkomenderas!

Alla skydd finns på Lelles, men barkbusters köpte jag nya nu när dom andra var rejält böjda från KTM Twins, köpte acerbis supermoto handgurads - riktigt trevliga (hade acerbis vanliga förrut, gjorde ett bra jobb men störde mig lite på att dom var i vägen, supermoto skydden är som ett J och ger mer frihet för fingrarna.)
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Är det fler än jag som har startproblem...? Har en -06 som batteriet verkar risigt på, möjligtvis laddning eller något som tjuvdrar också. Batteriet blir så svagt att startrelät bara klickar.

Hade bekymmer för två veckor sedan med samma sak och laddade då batteriet på nytt och var nöjd med att det funkade. Nu upprepas det igen. Vore intressant att veta om någon har samma bekymmer eller om någon har något råd?

Jag lutar åt att köpa ett nytt batteri. Det känns väldigt ostadigt att ha en hoj som inte startar jämt... går ju dessutom inte att rulla eller kicka igång den.

/C
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nope, och har inte läst om att det skulle vara vanligt heller. Har du larm som stått och sugit sönder batteriet i vinter?

Det hände först på min på min TT600, tänkte inte på att koppla ur batteriet under vintern. När jag köpte min R1:a så hade tidigare ägare också låtit hojen stå med batteri inkopplat och med larm hela vintern. De hade laddat batteriet när jag hämtade den. Höll bara några körningar och det var så kört så det gick inte att rädda ens med min CTEK XS3600 laddare. Nytt kostade bara 1300... :näsblod

Är det fler än jag som har startproblem...? Har en -06 som batteriet verkar risigt på, möjligtvis laddning eller något som tjuvdrar också. Batteriet blir så svagt att startrelät bara klickar.

Hade bekymmer för två veckor sedan med samma sak och laddade då batteriet på nytt och var nöjd med att det funkade. Nu upprepas det igen. Vore intressant att veta om någon har samma bekymmer eller om någon har något råd?

Jag lutar åt att köpa ett nytt batteri. Det känns väldigt ostadigt att ha en hoj som inte startar jämt... går ju dessutom inte att rulla eller kicka igång den.

/C
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Är det fler än jag som har startproblem...?
/C

Gel-batterier är känsliga saker. Har de en gång laddat ur pga t ex långvarigt stillastående återhämtar de sig aldrig riktigt bra.

Hade exakt samma problem när jag köpte min -06a, då med 460 mil på mätaren, och efter 3-4 tillfällen utan kräm och tillhörande relä-smatter var det bara att bita i det sura. 1600 pix adjö.

Slutsats: En batteriladdare (har själv C-tek 3600) för ca 650:- på OK m fl är en sjukt vettig investering. Överladdningsskydd (och säkert andra finesser som jag inte fattar ett smack av) samt anslutningskablage för permanent montering på batteriet medföljer. Därefter är bara att smacka i laddaren i uttaget lite då och då – självklart under hela vintervilan – med batteriet på plats i hojjen.

Voilá!
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Tacksam för era svar. Jag har larm... och jag tvivlar på att tidigare ägare kopplade ur under vinter. Symtomen är desamma som ni nämner, har testat att ladda (med en bra C-tek) men det verkar inte vara tillräckligt uppenbarligen.

Åker nog på att köpa ett nytt batteri och sköta det nya bättre. Är det orginalbatteri som gäller eller har någon andra tips? Lät rätt dyrt.

/C
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Upplever ni att era sumos går lite ryckigt/ojämt ibland?

Täntke på det igår då jag var ute och körde. Håller jag jämn gas med hyfsade varv på 2:an eller 3:ans växel är det som att hojen smårycker/hakar sig då och då. Även hänt nån gång om jag kör på ettan sen drar på att den hakar sig lite innan den sätter iväg.

Ex. Kör jag 90km/h på trean känner jag hur den hackar lite, lägger jag däremot in fyran och kör 90km/h eller 120km/h för den delen så tycker jag den går mycket jämnare.

Kör med slip-on och borttagen SAS, däremot är EPC:n kvar, kan det vara den som spökar? Eller en felinställd förgasare? Eller är det bara jag som är känslig? ;)
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Upplever ni att era sumos går lite ryckigt/ojämt ibland?

Täntke på det igår då jag var ute och körde. Håller jag jämn gas med hyfsade varv på 2:an eller 3:ans växel är det som att hojen smårycker/hakar sig då och då. Även hänt nån gång om jag kör på ettan sen drar på att den hakar sig lite innan den sätter iväg.

Ex. Kör jag 90km/h på trean känner jag hur den hackar lite, lägger jag däremot in fyran och kör 90km/h eller 120km/h för den delen så tycker jag den går mycket jämnare.

Kör med slip-on och borttagen SAS, däremot är EPC:n kvar, kan det vara den som spökar? Eller en felinställd förgasare? Eller är det bara jag som är känslig? ;)

Jag hade lite problem att min gick ryckigt innan första service.
men när epc å sas försvann + att sebringrören kom på så försvann det.
Men det kom tillbaka någonstans runt 1000 mil.
troligtvis nåe med förgasarna trode ragnar.

polarn (hell_man) har samma problem på sin.
den e hos farbror ragnar just nu, får se vad han hittat på.

/F
 

rbh

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Mholm
Hoj
954 ....(såld)Gixxer K6 (borta, snyft...) KTM 990 SM
990 100 mil service..

Tja .....alla glada KTM fans....

Ganska ny ägare ....och fortfarande förvånad över hur rolig och positiv bild jag fick av provkörningen av 990.....

Har dock par frågor kring första 100 mil serv.
Rekomenderas något extra i samband med den , (Akra kommer :) ) ?
Det skrivs något om borttagningar av strypningar , vilka växlar ? Vad betyder det ? Stort arbete? :confused:
Något mer som rekomenders?
Tacksam för alla som delar med sig .
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min 950 går fortfarande skitdåligt och jag var inne på atv-racing i eskilstuna och pratade lite med dom och han frågade om jag hade pillat på bläcken nere vid växelpedalen. det sitter tydligen en rad med bläck där som känner av vilken växel man har i och man ska tex ta på nagellack på tvåan och treans bläck så att cdi-boxen inte förstår att man har i dom växlarna. då ska man få mycket mer effekt för annars stryps hojen mycket på tvåan och treans växel. jag vet att superduke har något sånt här men jag har aldrig hört talas om det på 950. är det någon av er som kollat på detta?
 

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
min 950 går fortfarande skitdåligt och jag var inne på atv-racing i eskilstuna och pratade lite med dom och han frågade om jag hade pillat på bläcken nere vid växelpedalen. det sitter tydligen en rad med bläck där som känner av vilken växel man har i och man ska tex ta på nagellack på tvåan och treans bläck så att cdi-boxen inte förstår att man har i dom växlarna. då ska man få mycket mer effekt för annars stryps hojen mycket på tvåan och treans växel. jag vet att superduke har något sånt här men jag har aldrig hört talas om det på 950. är det någon av er som kollat på detta?

Det är ju det som är EPC:n , dom slangarna hur du väll plockat bort?
Att 950 SM skulle vara strypt på tändningen på något sätt ,har jag aldrig hört.
Stickan
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
min 950 går fortfarande skitdåligt... man ska tex ta på nagellack på tvåan och treans bläck... superduke har något sånt här men...

Kanske är dags att låta nån som kan sin sak tar en titt på din hoj...:va ?

Jag har inte läst om någon annan på tråden som skruvat så mycket själv med sin SuMo som du, och jag har heller inte hört att någon annan har så mycket problem och är så missnöjd med den som du.
Jag säger inte att du inte vet vad du håller på med. Men jag kan inte låta bli att möjligen ana ett samband. Eller....?

Jag har inte mycket att komma med när det gäller nagellackets betydelse för ett sunt hojåkande. Även i övrigt har jag insett min begränsning vad gäller meckandet, som stannat vid att montera Akra-slipons, olja/filterbyten samt en smula ytligt pimp-pyssel.

Allt annat har Lelles fått ta hand om, med resultat att min hoj bjuder på sjukt mycket Fun Factor:D vilket i klartext betyder att den går så in i h-e, att jag snart kört 1400 problemfria mil (just nu 1835 på mätaren), att den som mest drar 0,85 lit/mil (under hård körning på bana). Alltså långt ifrån de 1,2 lit/mil som du uppger att din hoj gör.

Jag hoppas att du inte ser detta inlägg som något annat än vad det är avsett att vara: Ett försök att göra ditt SuMo-ägande lite mer positivt på vägen, och lite mindre problemfyllt i garaget:D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top