Ktm 950 sm

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ny-06 950SM
jepp nu tillhör man denna tråd dåra.
köpte idag en 950 sm 06 som gått 170 mil.
hundra milar servisen va gjord och under den så ska dom ha plockat bort sasen va det nu är men det är väll inte samma sak somstrypningen för 1,2 växeln?

Nope det är avgas reningen!
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Sas är avgasreningen. Förgasarna är strypta också tror det gäller mer än bara 1:an och 2:an, för på min märkte jag av det på de flesta växlarna innan jag ströp av min. Lägg dig i 2:an och snärta till på gasen, om den protesterar och inte drar och det låter bööööööö så är epc-strypningen kvar. Hemskt tråkigt när man vill dra upp sin stora motard på bakhjulet och den inte vill.

Hoppas du blir nöjd med hojjen.

thx får testa det till våren. har höga förhoppningar efter allt man hört och dregglat efter denna.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
jepp nu tillhör man denna tråd dåra.
köpte idag en 950 sm 06 som gått 170 mil.
hundra milar servisen va gjord och under den så ska dom ha plockat bort sasen va det nu är men det är väll inte samma sak somstrypningen för 1,2 växeln?

Grattis till en sjukt rolig å grym hoj :yoparty
Tror absolut att du kommer bli nöjd med den. Då ses vi säkert på vägarna i Södertälje när vintern e över.
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
verkar som att det är pirelli scorpion sync som sitter orginal på denna hoj.
frågan e då va tycker ni om detta däck. själv van med pilot power 2ct lr liknande. e det samma fäste i detta däck?
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Hej på er,

Jag undrar vad ni 950 SM:ägare har för fjädringsinställningar... vad tycker ni har funkat bäst för er?

/C
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
verkar som att det är pirelli scorpion sync som sitter orginal på denna hoj.
frågan e då va tycker ni om detta däck. själv van med pilot power 2ct lr liknande. e det samma fäste i detta däck?

Har inget förtroende för orginalen, extremt hala när det är blött och kallt.
Just nu kör jag med kombinationen Pilot Power 2CT fram och Pilot Road2 bak.
Hade tidigare PP2CT bak men det var lite väl mjukt (600mil).

Hej på er,

Jag undrar vad ni 950 SM:ägare har för fjädringsinställningar... vad tycker ni har funkat bäst för er?

/C

Jag kör med "race-insällningarna" enl. manualen.
Fungerar perfekt för bana och aktiv körning. Lite skumpigt vid touring.
 
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Har inget förtroende för orginalen, extremt hala när det är blött och kallt.

Ah! Kanske är det det jag upplevt också då?

Jag avslutade säsongen ovanligt tidigt i år pga att jag haft ett antal obehagliga incidenter då hojen tappat fäste när jag inte trott den skulle göra det. Det var alltid vid kallt och något fuktigt väglag som det spann loss och sladdade - jag trodde att det "bara" var jag som felbedömde väglaget och att min omdöme blivit sämre, men kanske är det däcken som skiljer sig?

Jag har alltid tidigare kört Bridgestone eller Michelins sportigare däck (Speed triple, daytona och gsx-r alla i samma däcksdimensioner som 950 SM) och kunnat bedöma väglaget hyffsat... Dags att sula om från original till ett lite mer beprövat kort till våren alltså...
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
vem var det som var ute å luftade sin 950 på klarabergsviadukten runt 1630 igår då:tummenupp

kände mig inte alls avis:arsele


/F
 

RoWi

Kalle är min vän...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/Rönninge
Hoj
CBF1000a
Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Du behöver knappast vara rädd för 2000 mil. Tänk på att storservicen vid 1500 mil är dyr. Jag har för mig att min kostade ca 4000.- Motorn är ju likadan som den i 950 adventure, och jag har sett sådana som rullat 5-6000 mil.
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Skulle helre köpa en som gått 2000mil än 100mil. Då vet man ju att alla barnsjukdommar är fixade.
Det är först nu efter 700mils-servicen som jag tycker min går bra.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Skulle helre köpa en som gått 2000mil än 100mil. Då vet man ju att alla barnsjukdommar är fixade.
Det är först nu efter 700mils-servicen som jag tycker min går bra.

På tal om 700-750mila servicen, hur mycket kostar den? Tänkte göra den hos lelles..måste ringa och beställa tid, solen börjar ju titta fram. :yoparty :banana :tummenupp :D

Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Tänk på att startmotorn och bakbromsen är fixad, går iofs på KTM`s garanti, men kan vara skönt att ha gjort. Blev själv nästan stående en gång pga startmotorn, lät som hela motorn skulle ramla av hojen...hade samma problem på min 640....
 
Last edited:

aNdr

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 950sm
Tja alla KTM åkare då var det dax att köpa nya däck är det nån som har några tips på vad jag ska köpa? det finns ju ett antal att välja på
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
På tal om 700-750mila servicen, hur mycket kostar den? Tänkte göra den hos lelles..måste ringa och beställa tid, solen börjar ju titta fram. :yoparty :banana :tummenupp :D

Pyntade nånstans över 3000 kr för 750-milaservicen hos Johans MC i Gbg, då ombestyckades även förgasarna.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
På tal om 700-750mila servicen, hur mycket kostar den? Tänkte göra den hos lelles..måste ringa och beställa tid, solen börjar ju titta fram. :yoparty :banana :tummenupp :D

Pyntade nånstans över 3000 kr för 750-milaservicen hos Johans MC i Gbg, då ombestyckades även förgasarna.

Taget..men den lär ju hamna lite under det, min är redan ombestyckad/drevad/garantiservad mm.
Får väl slå en pling så jag får en fast summa, nu vet jag ju på ett ungefär...tack!
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Nä, det tycker jag inte.
Kul att du funderar på att byta till en sjukt kul hoj! Tycker absolut att du kan köpa en högmilare, det viktigaste är att den är ordentligt servad, allmänt välskött och uppgraderad.

Har själv en 06:a som jag köpte i absolut nyskick av första ägaren. På två säsonger har den rullat drygt 1600 mil (en hel del på bana) och med 2122 mil på mätaren vågar jag påstå att Mr NineFifty fortfarande är 100% pedantskött. Den har med tiden också fått allt godis som knappast någon egentligen behöver :D men som nästa alla vill ha (what's new?):

SAS/EPC bortplockat, garantibytta startmotordelar (det är inte själva startmotorn som orsakar whiplash-smällarna), 16-kugg fram, Akra slip-on med hemgjorda skydd (kylarslang med slangklämmor i funkar klockrent), fjädring/dämpare i "race-läge", justerade förgasare (dvs luftskruvarna, ombestyckning görs inte på SuMo), modifierad luftburk, kraschpuckar överallt, stomp-grips (kanon på bana), barkbusters, fälgstripes samt div annat pimp (svårt att låta bli, som sagt), Michelin Pilot Road 2CT fram och bak (helt OK för mig som knappast är snabbast/galnast på bankörningarna:tummenupp ).

Det enda som ställt till problem (lätt avhjälpta) har varit:
1. Slavcylindern till den hydrauliska kopplingen gav upp efter ca 1100 mil (garantijobb på Lelles, där hojjen alltid servats)
2. Ett igensatt oljefilter (400 mil efter stora/dyra servicen vid 1600 mil) ledde till knackiga missljud när typ kamaxel/ventilstyrningar/ventiler inte fick tillräcklig smörjning (enl Ragnar på Lelles har KTM sen dess bytt leverantör av oljefilter).

Ooops, det här blev längre än jag tänkt. Summasumarum:
Många mil är inget problem som jag ser det om hojen är välskött och har det du vill ha (kostar fett om du vill uppgradera/serva enl ovan.)

Till sist: Har börjat kolla lite på SuperDuke-annonser, men... hm... eh... borde vara nöjd med det jag har... hm... men vafan...kommer du med ett bud så... jaja, vem vet...:tummenupp
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top