Ktm 950 sm

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Ska ta å få bort sas och epc här till hösten, ni som gjort det själva har ni gått efter http://www.ktm950.info/how/epc/sas_epc_removal.htm ?

Manualen känns inte helt glasklar, klarnar kanske när man börjar plocka isär hojen.
När ni pluggat förgasarna, använt d små vita plast pluggarna som går att köpa eller något hemmagjort?
Pluggat luftboxen? Silikon?

Några/något annat tips inför mitt "projekt" ?.

Skall även utföra dettta http://www.ktm950.info/how/torque_limiter/950_torque_limiter_upgrade.html som förra ägaren dumt nog inte lämnade in den för.
Samt byta membran bakbroms
Olja+Filter


Höjer min fråga en gång till, om nån har svar :confused:

Annars får man väl bara ta tag it..efter bästa förmåga
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Höjer min fråga en gång till, om nån har svar :confused:

Annars får man väl bara ta tag it..efter bästa förmåga


Kör bara. Stöter du på patrull så kastar du in ett inlägg här så löser det sig.
Jag tog bort mitt mumbo jumbo utan något kit och det gick bra. Så nog skall det lösa sig för dig med.:tummenupp
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Besiktningsdags...

... på måndag (burr) och funderar på om det räcker att stoppa i db-killersarna på Akra-slipon eller om det är läge att kränga på originaldämparna.
Anyone?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
... på måndag (burr) och funderar på om det räcker att stoppa i db-killersarna på Akra-slipon eller om det är läge att kränga på originaldämparna.
Anyone?

Vore ju bra om du provar med killerserna, så slipper jag :)
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
... Samt byta membran bakbroms.

Ursäkta en okunnig, men vad är "membran bakbroms" och varför ska du byta?

Vore ju bra om du provar med killerserna, så slipper jag :)

Enligt tesen "lära av andras misstag" (precis vad jag tänkte göra)..:D

När jag funderat en stund på saken (sorry Samme) känns det vettigare att ägna en timme åt att att kränga på orginalburkarna än att åka på en ombesiktning i eventuellt snöslask...

Dessutom är ju garaget en rätt mysig plats att vara på så här års utifrån tesen "allt är relativt":)
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Besiktningsdags... Del 2

Så var den saken klar.
En löjligt enkel historia egentligen eftersom besiktningskillen (som själv körde nån fet dvs trist cruising-honda) kollade ljus/lampor, lyste lite på bromsbeläggen och... ja. Det var det hela.
Klart på max 5 minuter.

Bytte för säkerhets skull till originalburkarna (skönt man inte har helsystem:) och tänkte efteråt att det förmodligen hade gått precis lika enkelt med Akra-grejor + insatser (go, Samme go:D)

Visst ja: Ett topptips är att skruva dit den fula lilla reflexen som ska sitta nedanför regskylten (som jag självklart glömde...:rolleyes och som ingen av er har monterat på hojjen, eller hur?). Den skitsaken kan betyda ombesiktning (!) om man inte gör som jag:

En snabbutflykt till närbelägen Statoilmack – som besiktningskillen tipsade om – för inköp av klisterreflex för 29 spänn löste den saken, och sen var det bara att åka hem, skifta pipor igen och ta bort den Lilla Fula. Gissa hur många såna som säljs på den macken... Helt bergis på att beskiktningskillen har minst 50% på deras reflexförsäljning:D

Oj, det blev ett långt inlägg om ett rätt trist ämne, men what the heck. Det är ju lite ont om nya inlägg så här års och nåt ska ni ju ha att läsa så varför inte...:banana
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Gött Mooseman!

Tror jag har besiktning lagom till sommaren på min, får väl testa med killerserna då.

En sak jag tänkte på sist jag såg min sumo var att jag måste ta tag i att få bort plastschabraket sitter bakpå, pakethållare/handtag/värmeskydd. Tricket är väl att få tag på ett par bra skruv och någon slags skruvlock i den mongodimesion som används där. Någon som har några tips?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Gött Mooseman!

Tror jag har besiktning lagom till sommaren på min, får väl testa med killerserna då.

En sak jag tänkte på sist jag såg min sumo var att jag måste ta tag i att få bort plastschabraket sitter bakpå, pakethållare/handtag/värmeskydd. Tricket är väl att få tag på ett par bra skruv och någon slags skruvlock i den mongodimesion som används där. Någon som har några tips?

Jag skruvade helt enkelt tillbaka samma fyra bultar som håller "schabraket" på plats. Kanske inte snyggast i världen, men det funkar.

Några (miljoner) sidor tillbaka i tråden finns bilder/inlägg på snyggt svarteloxerade saker och jag minns att jag då föreslog en betydligt simplare lösning: Skaffa en vattenfast filterpenna och gå lös på bultskallarna enligt tesen "billigt är bäst".

Men OK, jag erkänner att jag haft sexuida pimp-tankar på ett annat lite mer upphetsande less-is-more-alternativ: kila in i närmsta modellbyggebutik, inhandla en sån där miniburk med KTM-orange färg, en liten kul pensel, gå lös på sagda bultar...:Bugar

Fan, man är nog rätt sjuk ändå....:näsblod
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Haha, har ju funderat att göra på det sättet (använda samma skruvar) men att pimpa dem har aldrig slagit mig :)

Jag hittade någon slags färdig lösning på ebay förra året, men innan jag han fixa paypal-konto så var de sålda och jag har inte sett dem dyka upp igen. Kanske ska ta en kik nu...
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Gött Mooseman!

Tror jag har besiktning lagom till sommaren på min, får väl testa med killerserna då.

En sak jag tänkte på sist jag såg min sumo var att jag måste ta tag i att få bort plastschabraket sitter bakpå, pakethållare/handtag/värmeskydd. Tricket är väl att få tag på ett par bra skruv och någon slags skruvlock i den mongodimesion som används där. Någon som har några tips?

TLM här på sporthoj gjorde nå snyggt med svarta brickor :tummenupp
Vet inte om han är kvar på SH längre men prova å PM:a honom!

/Freddan
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Cylinderfotsläckage

Dags för 1500-milaservice nu i vinter.

Inför servicen nämnde jag för verkstan att jag haft läckage runt cylinderfoten (har även påpekat det vid tidigare service). Verkstan kollade med KTM om detta var en garantiåtgärd och fick kalla handen.

Har för mig att jag läst i tråden att någon fått cylinderfotsläckage åtgärdat på garantin. Det verkar även vara ett antal personer här i tråden som haft detta problem och jag skulle gärna få tag på den/dem som fått detta åtgärdat + dem som drabbats av läckaget, i syfte att kontakta KTM i frågan.
. Finns det många hojar med denna problematik skall KTM åtgärda detta, punkt slut.

Nu har min garanti gått ut, men om detta är en garantiåtgärd (erkänt fel) borde det även gå under reklamation.

Tacksam för er hjälp!
 

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
katrineholm
Hoj
Ducati Streetfighter
Gött Mooseman!

Tror jag har besiktning lagom till sommaren på min, får väl testa med killerserna då.

En sak jag tänkte på sist jag såg min sumo var att jag måste ta tag i att få bort plastschabraket sitter bakpå, pakethållare/handtag/värmeskydd. Tricket är väl att få tag på ett par bra skruv och någon slags skruvlock i den mongodimesion som används där. Någon som har några tips?

jag åkte till en bygghandel o köpte insexskruvar med rundad skalle som var svarta sen köpte jag fyra brickor i lagom storlek som jag lackade med sprayburk i mattsvart det blev riktigt bra o kostade typ 20 spänn, för färgen hade jag sen tidigare projekt så gjorde jag med mina handtag iallafall
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Goda tips! Får ta och kolla upp det där. Den måste bort i vilket fall...
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Dags för 1500-milaservice nu i vinter.

Inför servicen nämnde jag för verkstan att jag haft läckage runt cylinderfoten (har även påpekat det vid tidigare service). Verkstan kollade med KTM om detta var en garantiåtgärd och fick kalla handen.

Har för mig att jag läst i tråden att någon fått cylinderfotsläckage åtgärdat på garantin. Det verkar även vara ett antal personer här i tråden som haft detta problem och jag skulle gärna få tag på den/dem som fått detta åtgärdat + dem som drabbats av läckaget, i syfte att kontakta KTM i frågan.
. Finns det många hojar med denna problematik skall KTM åtgärda detta, punkt slut.

Nu har min garanti gått ut, men om detta är en garantiåtgärd (erkänt fel) borde det även gå under reklamation.

Tacksam för er hjälp!

Jag hade det på min och det åtgärdades på garantin. Då fanns fabriksgaranti kvar, så det kanske inte är samma som för dig. Fixades hos Jonte Engdahl.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag hade det på min och det åtgärdades på garantin. Då fanns fabriksgaranti kvar, så det kanske inte är samma som för dig. Fixades hos Jonte Engdahl.


Har det varit läckage på alla som varit blöta mellan cylindrarna?

Min hoj läcker ibland. Men jag börjar nästan tro att det är från dräneringen till luftburken. För vid "vanl" körning (lite bakhjul mm ibland) blir det lite söligt. Men när jag var på Kinnekulle och körde en hel dag på banan läckte det ingenting :va
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Har det varit läckage på alla som varit blöta mellan cylindrarna?

Min hoj läcker ibland. Men jag börjar nästan tro att det är från dräneringen till luftburken. För vid "vanl" körning (lite bakhjul mm ibland) blir det lite söligt. Men när jag var på Kinnekulle och körde en hel dag på banan läckte det ingenting :va

Bankörning är väl den enda gången man inte hakar upp den på bakan...oki, kanske inte under varmkörning i garaget heller, men under all annan körning går det ju på ett hjul, vilketdera :fakta
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Har det varit läckage på alla som varit blöta mellan cylindrarna?

Jag hade mindre oljeblödningar runt cylinderfoten vid hård körning när hojjen hade gått 500-800 mil, men därefter har det upphört helt utan några andra åtgärder än regelbunden service enl bok.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top