Ktm 950 sm

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ingen som är sugen på att sälja sin Supermoto billigt. Impulssålde nyligen min Superduke som jag haft i nästan 5 år. Funderar på att testa 950/990SM nu.
En kompis köpte nyss en 06a som rullar minde än 1000 mil för 44´000 och det verkade väldigt prisvärt...
Någon som är sugen på att sälja?

Välkommen till klubben, impulssålde min SuperDuke förra helgen och har fått tag på en SM -06! väldigt nöjd än så länge! (dock lite dyrare än 44 men med en massa utrustning!)

Vad kör ni med för motorolja till era sm/smr 950 ? Hur mycket behöver man om man ska byta ? Går det att hitta på vilken vilken mack som helst ?

Jag körde "Motul 7100 10W60" som är utvecklad bland annat för KTM i min superduke och det lär vara samma i en SM.

Jag köpte 5liter av den på ebay för någon månad sen, 450kr inkl frakt. Vill du inte handla på ebay så får du nog leta upp en cross/ktm butik som säljer olja för på macken kommer du inte hitta någon duglig olja till din SM

angående hur mycket så gissar jag på 3-4l. Kolla i instruktionsboken.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vill du inte handla på ebay så får du nog leta upp en cross/ktm butik som säljer olja för på macken kommer du inte hitta någon duglig olja till din SM

PÅ OKQ8 finns SBK Racing som är utmärkt....

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Justerade till dämparna idag då det var lite felskruvat för mig.

Det jag dock upptäckte var att en justeringsskruv satt TOKFAST...vågar inte dra mer för att då ger sig nog skruven. Vet inte riktigt om jag skall dra, vet iofs inte heller vilket håll den sitter fast åt. Ser inte alls rostigt ut eller liknande.

Någon som varit med om detta? (se bild om vilken jag menar)

Been there, done that, got the t-shirt...
Jag har lyckats dra sönder den skruven på min :S. Till min tröst så går det att byta ut skruven, och då är det ju läge att se över dämparen och byta olja i den på samma gång. Jag har själv INTE gjort detta ännu på min hoj, men det börjar vara läge nu :p .
Hör med en välsorterad stötdämparverkstad om dom kan fixa det åt dig =)

//Robert

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SMR
Jag körde "Motul 7100 10W60" som är utvecklad bland annat för KTM i min superduke och det lär vara samma i en SM.

Jag köpte 5liter av den på ebay för någon månad sen, 450kr inkl frakt. Vill du inte handla på ebay så får du nog leta upp en cross/ktm butik som säljer olja för på macken kommer du inte hitta någon duglig olja till din SM

Tack. låter både billigare och smidigare att beställa från ebay. Har du kvar namnet på säljaren du köpte ifrån? Känns tryggare av att köpa från en säljare man vet att någon annan varit nöjd med.

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Tack. låter både billigare och smidigare att beställa från ebay. Har du kvar namnet på säljaren du köpte ifrån? Känns tryggare av att köpa från en säljare man vet att någon annan varit nöjd med.

Jag tänkre bara rekomendera Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50, gjorde mycket skillnad på växellådan jämfört med oljan KTM verkstaden använde (gissar på Motorex). Själv kommer jag inte köra med annat i min 990, inte direkt billig men den kanske finns till bättre pris på eBay med.. brukar få ge kring 650:- för 4L hos min lokala mc-handlare.

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Jag tänkre bara rekomendera Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50, gjorde mycket skillnad på växellådan jämfört med oljan KTM verkstaden använde (gissar på Motorex). Själv kommer jag inte köra med annat i min 990, inte direkt billig men den kanske finns till bättre pris på eBay med.. brukar få ge kring 650:- för 4L hos min lokala mc-handlare.

650 spänn för 4 liter?!

Rekommenderar Q8 SBK Racing 10w50.
Köpte 20 liter för ca 1300 kronor hos en lokal oljegrossist (Kemek i öjebyn). Finns garanterat att få tag på lite överallt om man letar.
Jag har bytt olja i 3 hojar, och har fortfarande ca 10 liter kvar.

//Robert

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08

Ska kolla min gmail, fick en rekommendation själv

Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Här köpte jag olja!
http://cgi.ebay.de/Motul-7100-10W-6...0296892764&po=&ps=63&clkid=649006029230706874

Sen undrar jag om någon av er som kör 950 SM bor i närheten av Malmö/Lund (eller iaf de södra delarna av skåne). Har ett ergo-säte på min SM som jag inte riktigt kommer överens med. Tanken var att pröva ett vanligt standard säte för att se om skillnaden är stor eller liten. Därav tänkte jag alltså försöka låna ett org. säte för en mindre provtur.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Välkommen till klubben, impulssålde min SuperDuke förra helgen och har fått tag på en SM -06! väldigt nöjd än så länge! (dock lite dyrare än 44 men med en massa utrustning!)

Hur upplever du SuperMoton jämfört med SUPERDUKEN?
+ och -. ?

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Färgen, och det som avgjorde att jag valde bort SMR då jag skulle köpa. Det är mindre tank på R:en. 14,5 liter mot 19 liter om jag inte missminner mig helt.

På 950 SMR är det samma tank som på 950 SM, och allting annat också förutom färgen. Det är på 990 SMR som tanken är mindre, men med lätta hjul, fetaste bromsarna och sjukt bra banfjädring:tummenupp

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Man måste ju vidga sina vyer:D

Jag gick från CBR1000RR -> Gixxer -> SuperDuke -> Supermoto...

slutsatsen för mig är att jag aldrig igen kommer att köra rad4 då slutar jag heller köra :D

Hur upplever du SuperMoton jämfört med SUPERDUKEN?
+ och -. ?

Detta är en svår fråga just nu, tycker än så länge att SuperMoton är mycket roligare och lättare att hantera. Nu skall jag inte säga att SD är svårhanterlig utan den är även den skitrolig.

Har som sagt inte haft denna så länge och har precis fått den besiktad (körförbud). Nytt däck fram osv så jag har inte testat den fullt ut om man säger så. Men jag tycker att denna är "skönare" dvs att den inte är fullt så aggressiv som SD men har ändå "samma" drag. Sittställningen är väl ungefär densamma, lite mer rakt på denna dock.

Jag får återkomma då jag fått lite mil på den. Har fortfarande inte kommit överens med GEL-sätet. Har tyvärr inte fått något napp på att få testa en orginalsadel (fanns inte med vi köp) och jag vill inte beställa en ny om det är inte någon större skillnad. Får se hur jag löser det. Fanns ett beggat under tusenlappen, får se om jag slår till där.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

slutsatsen för mig är att jag aldrig igen kommer att köra rad4 då slutar jag heller köra :D

Nja, jag har kört cykel i snart 30 år så jag har haft det mesta och hoppar mellan olika hojtyper beroende på vad jag känner för tillfället. Twin är skoj ibland, 600 är skoj i bland, turbohoj är skoj i bland och 1000cc radfyra är skoj ibland. Jag vill inte låsa mig i ett fack utan jag kör för att det är skojigt:)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800

Detta är en svår fråga just nu, tycker än så länge att SuperMoton är mycket roligare och lättare att hantera. Nu skall jag inte säga att SD är svårhanterlig utan den är även den skitrolig.

Har som sagt inte haft denna så länge och har precis fått den besiktad (körförbud). Nytt däck fram osv så jag har inte testat den fullt ut om man säger så. Men jag tycker att denna är "skönare" dvs att den inte är fullt så aggressiv som SD men har ändå "samma" drag. Sittställningen är väl ungefär densamma, lite mer rakt på denna dock.

Jag får återkomma då jag fått lite mil på den. Har fortfarande inte kommit överens med GEL-sätet. Har tyvärr inte fått något napp på att få testa en orginalsadel (fanns inte med vi köp) och jag vill inte beställa en ny om det är inte någon större skillnad. Får se hur jag löser det. Fanns ett beggat under tusenlappen, får se om jag slår till där.

Ok. Låter bra då. Själv impulshandlade jag nyss en 690SM men tror det är risk att den känns för trött. Tänkte dock testa ett tag och sedan får man se.

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Ktm
På 950 SMR är det samma tank som på 950 SM, och allting annat också förutom färgen. Det är på 990 SMR som tanken är mindre, men med lätta hjul, fetaste bromsarna och sjukt bra banfjädring:tummenupp

Malt har rätt. 950 smr har 14,5 liters tank. Vanliga 950 har 17,5 liter.
Tror att 950 smr har samma tank och limpa som 950 superenduro.

Rätt skall vara rätt :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...