Ktm 950 sm

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Tja.
Någon som har någon bra webb sida man kan beställa delar så man kan bygga om den fula orginal reg/baklyset hållaren?
Eller kanske inte finns? hittar inget när jag söker på google=(

Cheers.

Tja.
Någon som har någon bra webb sida man kan beställa delar så man kan bygga om den fula orginal reg/baklyset hållaren?
Eller kanske inte finns? hittar inget när jag söker på google=(

Cheers.

Sorry, missade. Jag söker delar till en ktm 950 smr-08

Last edited:

Bålgeting79

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Hoj
2008, KTM 990 SM
Ok nu är det så efter allt gött som skrivits här på denna tråd att jag är väldigt nära att köpa mig en -08 990 sm med 500 mil på mätaren som har begåvats med Akrapovic Evo inklusive mappning och det gjordes på Bike i Trollhättan. Säljaren vet ingenting om SAS/EPC och jag är okunnig och förvirrad! Sitter det SAS även på 990:in och kan det vara så att den inte vart borttagen vid montering av Akra och mappningen?

Kan någon vänlig själ förklara hur jag ser om dessa strypningar är kvar och hur jag enklast sätter dom ur spel?? (om dom nu är kvar)
Jag vet att det står någonstans i denna långa tråd om detta men jag hittar inte det nu.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Snabb och kort fråga.
Vad är det man bör kolla upp på en 950 SM -06 ifall man funderar att köpa en?

(ja jag skall läsa hela tråden med alla 47xx inläggen så snart jag hinner)

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Satt man på hojen imorse och skulle starta..

*klick...rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr*

och ingenting.. typ lät som den drog ett varv sen låter det vid batteriet.. typ som en borr där momentanspärren går in.. låter bara från batteriet under sadeln.. ingenstans annars.

Kan batteriet vara dåligt? Är väl mer eller mindre känt att 950n behöver ett "starkt" batteri om jag inte minns fel...

Några förslag? :va

(950sm -07 uttagen 2009 om det hjälper)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ladda batteriet. :) Hjälper inte det, byt.

Kolla även så kablarna sitter ordentligt på batteriet med.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Ladda batteriet. :) Hjälper inte det, byt.

Kolla även så kablarna sitter ordentligt på batteriet med.

Kollade lite i tråden och såg att "speffy" hade samma problem och löste det i inlägg #3255
Som du skrev.. batteriet..

Tog av sadeln och kollade kablarna så de satt som de skulle. Klickande surrande ljudet verkar ju vara slött batteri.. Bara prova och ladda över natten då..

Törs man ta starthjälp från en bil?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kollade lite i tråden och såg att "speffy" hade samma problem och löste det i inlägg #3255
Som du skrev.. batteriet..

Tog av sadeln och kollade kablarna så de satt som de skulle. Klickande surrande ljudet verkar ju vara slött batteri.. Bara prova och ladda över natten då..

Törs man ta starthjälp från en bil?

Jupp, det är ju samma 12V där...men vill du verkligen starta hojen, åka iväg, och riskera att stå utan möjlighet till starthjälp med ett surt batteri?

Nojar du och vill se om den startar är det väl en annan sak. :D
Se om det hjälper att ladda det, annars byt. :)

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Jupp, det är ju samma 12V där...men vill du verkligen starta hojen, åka iväg, och riskera att stå utan möjlighet till starthjälp med ett surt batteri?

Nojar du och vill se om den startar är det väl en annan sak. :D
Se om det hjälper att ladda det, annars byt. :)

Jag Nojar :huvet
950n är ju min ögonsten..

Läste lite på ett annat forum för KTM och där verkar det vara många som köpt Honda batteri för Pan European art#31500MCRD02
Det är tydligen samma Yuasa batteri som KTM har fast kostar 1500:- istället för 2400:-
(Det negativa är väl att det sitter ett litet honda märke på batteriet.. vet inte hur min 950 ser på det..)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag Nojar :huvet
950n är ju min ögonsten..

Läste lite på ett annat forum för KTM och där verkar det vara många som köpt Honda batteri för Pan European art#31500MCRD02
Det är tydligen samma Yuasa batteri som KTM har fast kostar 1500:- istället för 2400:-
(Det negativa är väl att det sitter ett litet honda märke på batteriet.. vet inte hur min 950 ser på det..)

Du kan köpa rätt Yuasa batteri för småpengar här

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Garagerensning

Nu är det dags att tömma garaget inför invintringen av mopparna.

Säljes: Akrapovic Slipon, KTM reservdelsnr 6250509900 och skall passa:
950 SUPERMOTO 2005-2007
950 SUPERMOTO R 2007-2008
990 SMR 2010
990 SUPERMOTO 2008-2010

Kostar 11971 hos Karlströms. 6000kr bor du i Lund eller Umeå hjälper jag till att lägga in korrekt mapp i ECU.

62505099000_mr%281%29.jpg

Bålgeting79

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Hoj
2008, KTM 990 SM
Ok nu är det så efter allt gött som skrivits här på denna tråd att jag är väldigt nära att köpa mig en -08 990 sm med 500 mil på mätaren som har begåvats med Akrapovic Evo inklusive mappning och det gjordes på Bike i Trollhättan. Säljaren vet ingenting om SAS/EPC och jag är okunnig och förvirrad! Sitter det SAS även på 990:in och kan det vara så att den inte vart borttagen vid montering av Akra och mappningen?

Kan någon vänlig själ förklara hur jag ser om dessa strypningar är kvar och hur jag enklast sätter dom ur spel?? (om dom nu är kvar)
Jag vet att det står någonstans i denna långa tråd om detta men jag hittar inte det nu.

Kan nån vänlig själ som är insatt svara på detta?? :Bugar

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Hur kopplar man in från bil till hoj om man ska hjälpstarta? kopplade
hojplus till bilplus
bilminus till hojjord (vart nu den är?)

Men låter fortfarande som det är nått relä brevid batteriet som bara *rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr*

brukar det inte som gnistra till när man kopplar batteri sådär?

Vart på hojen ska man sätta minus kabeln från bilens minus?

Säkert nått annat sk*t som pajjat :(

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
hojplus till bilplus

Men låter fortfarande som det är nått relä brevid batteriet som bara *rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr*

Tat lungt och ladda batteriet !! låter precis som att det är för lite kräm i batteriet .

Ladda ! ladda !

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha R46
hojplus till bilplus

Jupp.. ta det lilla lugna nu!!!!!

Inte meningen att dissa dej,
MEN jag tycker att du borde veta att när hojen eller vilken motor som hellst.. låter så som du beskriver, så är det startreläet som smattrar för att det FÅR för lite ström.. reläet(solanoiden) orkar inte slå till..

Vilket resulterar att startmotorn inte får någon STRÖM vilket gör att motorn inte går runt.... HOJEN startar INTE!!!

Ska du kicka igång moppen med bilen så behöver inte bilen ens vara igång, det finns tillräcklig kräm ändå!
Enklast + till +... - till -
Sen trycker du på startknappen på moppen och den kommer starta!

Skaffa sen en C-TEC laddare och fyll upp batteriet så kommer bettan rulla ett bra tag till:tummenupp

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Jupp.. ta det lilla lugna nu!!!!!

Inte meningen att dissa dej,
MEN jag tycker att du borde veta att när hojen eller vilken motor som hellst.. låter så som du beskriver, så är det startreläet som smattrar för att det FÅR för lite ström.. reläet(solanoiden) orkar inte slå till..

Vilket resulterar att startmotorn inte får någon STRÖM vilket gör att motorn inte går runt.... HOJEN startar INTE!!!

Ska du kicka igång moppen med bilen så behöver inte bilen ens vara igång, det finns tillräcklig kräm ändå!
Enklast + till +... - till -
Sen trycker du på startknappen på moppen och den kommer starta!

Skaffa sen en C-TEC laddare och fyll upp batteriet så kommer bettan rulla ett bra tag till:tummenupp

Har ju aldrig haft batteriproblem förut som gjort att startreläet smattrat eller låtit.. iof bara haft problem med bilbatteri att det varit helt dött.. aldrig med hojjarna eftersom de legat på underhållsladdning eller varit stendött. Ingen ursäkt från min sida.. men därför som jag blev lite filur på just... smattrandet.. :huvet

Batteriet ligger på laddning nu (C-tek som jag köpte med hojen för underhållsladdning under de långa vintrarna när jag bodde i iglooändan av landet).

Trodde - gick till jord? och inte - till -?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har ju aldrig haft batteriproblem förut som gjort att startreläet smattrat eller låtit.. iof bara haft problem med bilbatteri att det varit helt dött.. aldrig med hojjarna eftersom de legat på underhållsladdning eller varit stendött. Ingen ursäkt från min sida.. men därför som jag blev lite filur på just... smattrandet.. :huvet

Batteriet ligger på laddning nu (C-tek som jag köpte med hojen för underhållsladdning under de långa vintrarna när jag bodde i iglooändan av landet).

Trodde - gick till jord? och inte - till -?

Man kan koppla - till - enda anledningen man inte vill göra det är gnistrisken men med förseglade batteri är det inte längre risk för explosion så lättast är att koppla så.

Klickar ditt relä så kan det vara kass om det nu inte beror på batteriet. Testa då att kortsluta polerna på startrelät med en isolerad skruvmejsel.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Efter ett par timmars laddning så blev det skönsång i garaget igen från SuMon... (till grannarnas förtret.. Leos utan dbks..)
Plockade ur batteriet igen så det får ligga över natten.. känner sig som en n00b... men lärt mig nått iaf!!
Tack för svaren och länken till bra priser på batterier.. lär nog beställa och byta snart misstänker jag :)

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Bromsskivor

Frambromsen vibrerar (tar ojämnt) i låga farter... :gnissla
Gissar på att någon skiva har slagit sig, men de har ju bara snurrat drygt 300 mil!

Är det någon annan som haft problem med skeva bromsskivor?

Garantin har precis gått ut så verkstan vill ha 3000 + jobb per skiva...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Frambromsen vibrerar (tar ojämnt) i låga farter... :gnissla
Gissar på att någon skiva har slagit sig, men de har ju bara snurrat drygt 300 mil!

Är det någon annan som haft problem med skeva bromsskivor?

Garantin har precis gått ut så verkstan vill ha 3000 + jobb per skiva...

Börja med att rengöra skivorna korrekt. Jag har postat hur man gör tidigare.

3kkr per skiva är orimligt. De tar 20min att byta och du får värstingskivor för de pengarna.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...