KTM 990, Yamaha Fz1-N eller annan?

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Att hojen stått i ett par år ska inte vara någon fara, så länge den inte stått i en fuktig och kall lada. Att priset är detsamma för en -06 idag som för några år sedan verkar gälla även för andra modeller. Troligtvis har det att göra med att priserna för nya hojar blivit högre.

Med detta sagt tycker jag ändå att priset känns lite i överkant och jag skulle tro att du hittar en hoj som ger mer för pengarna om du har lite is i magen. Eller så prutar du lite på hojen i annonsen. Har den inte använts på två år kanske säljaren är motiverad att bli av med den.

Han var inte villig att gå ner i pris något nämnvärt så jag försöker att ha is! Suget är dock stort :näsblod

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
Tänk på att vattenpumpen var dåligt konstruerad fram till 08 och att kopplingsslaven(?) har tendens att fallera (då sätter man dit eftermarknads).

Finns mycket ktm-kunskap på forumet! :)

Ladda ner Kevxtx modbok där mycket kan appliceras på flera 990 modeller.

http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=20811

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Mycket bra info! Tack! :)
Kan skruva det mesta själv, så sålänge det inte är dyra saker så ska det inte vara några problem!

Ska ladda ner den direkt :tummenupp

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
Står fortfarande och velar mellan 990 och fz1 :3freak
Ena dagen är jag säker på att det är 990 jag vill ha och busa med, andra vill jag ha en som jag kan döna motorväg.
Oftast så faller det tillbaka på 990 dock. Hade varit guld värt om man kunde provköra dessa två så slipper man förhoppningsvis vela efter det!

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Står fortfarande och velar mellan 990 och fz1 :3freak
Ena dagen är jag säker på att det är 990 jag vill ha och busa med, andra vill jag ha en som jag kan döna motorväg.
Oftast så faller det tillbaka på 990 dock. Hade varit guld värt om man kunde provköra dessa två så slipper man förhoppningsvis vela efter det!
Prova på!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
FZ-1 alla dagar i veckan! Japanska kvalite, kul och pigg hoj med karaktär i motor och utseende. Bombar småvägar och kör långkörningar Sthlm-Skåne. Plättlätt val!

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Jag ljuger om jag säger att det inte lutar åt 990 just nu. Det som gör att jag tvekar lite är just effekten. Fz1 lite uppskrämd på 170-180hk lär flytta på sig något bättre än 990. Kanske är det två olika hojar jag måste skaffa? En motard och en sporthoj :banana Eller räcker 990 med sina 120hk till även på motorvägen?

Finns inte en chans att en fz1 ger 170-180hk på hjulet, dra bort 40-50hk som kommer du närmare verkligheten.:fakta

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Oklart om det finns något som är töntigare än en fz1. Iofs finns ju er-6.

Fy fan säger jag bara.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack för bra input!

Vad ska man köra om man inte vill vara en tönt? :va
KTM är en bra början. Men gud nåde dig om du kör försiktigt. Bara klämma dig fram mellan barnvagnar och bk4 32m lastbilar på bakan med rullen skickad i botten!

Ready to race losers!

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kommer du rullande till stranden på en BossHoss så är du kung i stan. True story mate! :brynad

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
KTM är en bra början. Men gud nåde dig om du kör försiktigt. Bara klämma dig fram mellan barnvagnar och bk4 32m lastbilar på bakan med rullen skickad i botten!

Ready to race losers!

Gillar glöden!
Köra försiktigt? :va Förklara hur man gör :tuttar

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
Att säljaren trots alla moddar ändå vill byta mot en KTM 990 borde hjälpa TS att inse vilket som är det rätta valet. :fakta

Sant!
Vet ju inte vad det är för säljare dock. Kan vara en pensionär som känner att FZ1 är för vild och vill varva ner till en 990? ;) (Sannolikhet = inte så hög, men ändå - måste vara på säkra sidan här ;) )

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Sant!
Vet ju inte vad det är för säljare dock. Kan vara en pensionär som känner att FZ1 är för vild och vill varva ner till en 990? ;) (Sannolikhet = inte så hög, men ändå - måste vara på säkra sidan här ;) )

Nja, det där är så osannolikt att jag knappt kan föreställa mig det. Nu har jag iofs inte kört just FZ1 men det handlar om en radfyra vs en v-twin, och går liksom inte att jämföra den ena med den andra då de skiljer enormt i motorkaraktär och man kan inte läsa sig till vilken man trivs bäst med.

Själv köpte jag min första twin 2001 och även om jag testat en och annan radfyra sedan dess har jag aldrig ägt en hoj med fyra cylindrar på snart 20 år. Jag vet alltså vad jag gillar, men det är svårare att sia om huruvida du tycker likadant, eller om du tycker fel.:7peta

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Hade en 990 -06. Aldrig ens testat en FZ1. Så kan inte ge input om det.

Men angående priset så verkar det som att då KTM bortsett från 2007 knappt gjorde om hojen så är priset nästan detsamma oberoende av årsmodell.

Jag sålde min nu i vår för 45k (1800mil ish) med Slipon och rottwieler luftfilter etc. Och köpte den 2014 för 45k utan slipon och rottweiler. Så det är ju ingen jätte häftigt pristapp dom haft på senare år direkt.

Köper du en SD så skulle jag starkt rekommendera att du byter till Rottweiler (eller liknande) insug. Det gjorde en enorm skillnad. Märkbart mer effekt.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
FZ-1 alla dagar i veckan! Japanska kvalite, kul och pigg hoj med karaktär i motor och utseende. Bombar småvägar och kör långkörningar Sthlm-Skåne. Plättlätt val!

Kul? FZ1? Om det är kul man vill ha spelar dom hojarna i olika ligor. Och det är inte till Yamahas fördel. Karaktär i motor? Om man gillar en riktig slö botten så ja

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin