KTM 990, Yamaha Fz1-N eller annan?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns det någon tråd som handlar enbart om 990 SuperDuke här på forumet?
Någon som kan länka isf :fyllisar

(Har lite frågor om huruvida saker är normalt med denna hojj eller inte)

Superduke 990 säljes? :fakta

Sökfunktionen är visserligen rätt kass, men "märkliga fenomen/fel på KTM" utgör väl cirka hälften av totala antalet inlägg på SH? :va

Verkar dessutom dra åt sig fulmek som en löptik drar åt sig blandkorsningar...
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Ventilkollen är ganska dyr. Har för mig att jag fick prisuppgift på 1600 mila på ca 8000, men det var länge sedan. Kollade ventiler själv (behövde inte justera), även om 2st började närma sig justering. Var dock riktigt jäkligt att byta tändstift då det var trångt (även vid ventiljustering). Fick tillverka specialverktyg...
Rottweilerkit låter väldigt mycket. Oftast svårt att kunna köra bana med detta. Har du Acra med kittet så låter hojen massor :) men trevligt. :)
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Ventilkollen är ganska dyr. Har för mig att jag fick prisuppgift på 1600 mila på ca 8000, men det var länge sedan. Kollade ventiler själv (behövde inte justera), även om 2st började närma sig justering. Var dock riktigt jäkligt att byta tändstift då det var trångt (även vid ventiljustering). Fick tillverka specialverktyg...
Rottweilerkit låter väldigt mycket. Oftast svårt att kunna köra bana med detta. Har du Acra med kittet så låter hojen massor :) men trevligt. :)

Lika jäkligt att kontrollera ventiler som att byta tändstift? :va

Har Akra-system på nu, låter en hel del :hihi
Får se om jag tycker att rottweiler behövs när jag har några fler mil bakom mig :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Lika jäkligt att kontrollera ventiler som att byta tändstift? :va

Har Akra-system på nu, låter en hel del :hihi
Får se om jag tycker att rottweiler behövs när jag har några fler mil bakom mig :)

Om man lyfter på insprutet och kollar hur nära toppen sitter ramen så tror jag man förstår :). Ventiler och tändstift är samma service. Inga problem, men tar tid och är väldigt trångt...
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Om man lyfter på insprutet och kollar hur nära toppen sitter ramen så tror jag man förstår :). Ventiler och tändstift är samma service. Inga problem, men tar tid och är väldigt trångt...

Då blir det till att göra det själv :tummenupp

Hur är erfarenheterna av ventilspelet på dessa hojar? brukar det behövas mycket justering? På LC4 hörde man direkt när ventilerna behövde justering i form av slammer/knackande. Hör man det även på LC8an? Eller är det redan för sent om det skulle låta? :brinnerup
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Blir till att plocka isär och kontrollera ventilspelet i helgen. Några tips på annat man kan kika på/kontrollera när man ändå demonterar halva hojjen?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Blir till att plocka isär och kontrollera ventilspelet i helgen. Några tips på annat man kan kika på/kontrollera när man ändå demonterar halva hojjen?
Vet inte hur mycket det hänger ihop, men kolla kamkedjesträckarna..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Hur känsliga är LC8-motorerna för ventilspel utanför det rekommenderade spannet?
Avgasventilerna ska tydligen ligga på 0,25-0,30mm. 0,20 gick in ganska lätt men 0,25 var man tvungen att pressa in, gissar att spelet ligger på cirka 0,22-0,23mm.

Verkstaden hade inte tid för att shimsa förrän i Juli, vågar jag köra med detta fram tills dess?

(Har sökt på forumet men inte hittat något angående detta, troligtvis jag som är dålig på att söka...)
 
Last edited:

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Såg att en sats med shims låg på 1000kr, känns lika bra att lämna in till verkstad.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Går det inte fortast att plocka isär och mäta vad för shims du har nu så du vet vad du behöver och köpa de shims du behöver?
En hel sats känns ju onödig.

Om du ändå inte vågar köra tänker jag att du ändå har stillestånds tid.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Precis! Ofta kan du åka till din verkstad och ve att få köpa några få..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top