KTM 990, Yamaha Fz1-N eller annan?

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag tycker ju fortfarande att Tuonon är bäst kompromiss. Haft SuperDuke och provat FZ1 ett par gånger...

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/aprilia_tuono/89733019
Här har du en som vårdats av tidigare ägare. 1060 kit innebär 135-140 bakhjulshäst. SuperDuke normalt ca 105-110.
Jag har inte direkt något belägg för det, men är skeptisk till att FZ1 från 06-07 ger lika mycket bakhjulshästar efter lite enklare moddar som 10år nyare 1000cc sportisar.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Jag tycker ju fortfarande att Tuonon är bäst kompromiss. Haft SuperDuke och provat FZ1 ett par gånger...

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/aprilia_tuono/89733019
Här har du en som vårdats av tidigare ägare. 1060 kit innebär 135-140 bakhjulshäst. SuperDuke normalt ca 105-110.
Jag har inte direkt något belägg för det, men är skeptisk till att FZ1 från 06-07 ger lika mycket bakhjulshästar efter lite enklare moddar som 10år nyare 1000cc sportisar.

Hur är kvalitén på Aprilia?
KTMs motorer vet jag är riktigt bra. Yamaha har man ju hört/läst en hel del om. Men Aprilia ligger lite utanför min radar!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hur är kvalitén på Aprilia?
KTMs motorer vet jag är riktigt bra. Yamaha har man ju hört/läst en hel del om. Men Aprilia ligger lite utanför min radar!

Skulle tro att den är minst lika bra (om inte bättre) än KTM. Finns många hojar som rullat uppemot / över 10 000 mil. Jag var skraj för aprillias kvalite innan jag haft en, men inte nu längre. Se bara till att ha MYCKET bra batteri då de behöver mycket start ström. Jag har absolut inget emot KTM då de är jätteroliga maskiner, men tycker att Tuonon ofta är mer prisvärd och har mer effekt.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Skulle tro att den är minst lika bra (om inte bättre) än KTM. Finns många hojar som rullat uppemot / över 10 000 mil. Jag var skraj för aprillias kvalite innan jag haft en, men inte nu längre. Se bara till att ha MYCKET bra batteri då de behöver mycket start ström. Jag har absolut inget emot KTM då de är jätteroliga maskiner, men tycker att Tuonon ofta är mer prisvärd och har mer effekt.

Ska hålla utkik efter Tuono också!
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Fått upp ögonen för ytterligare en hojj nu :va
z1000, eller är den lika "töntig" som FZ-1?

Är det en rolig hojj att köra? Är främst utseendet jag gillar starkt på den, ser elak ut!
Förstår att det kanske inte går att jämföra den med 990 (?), men kanske lite jämförbar med FZ-1?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fått upp ögonen för ytterligare en hojj nu :va
z1000, eller är den lika "töntig" som FZ-1?

Är det en rolig hojj att köra? Är främst utseendet jag gillar starkt på den, ser elak ut!
Förstår att det kanske inte går att jämföra den med 990 (?), men kanske lite jämförbar med FZ-1?

I denna hojklass är man ju både blind, döv och på läktaren om man inte kollar närmare på Triumph Speed Triple.

Förutom att den är jäkligt kul att köra så är den dessutom riktigt bra, låter maffigt och går som ett spjut. Finfina bromsar och motorn har både bottendrag, mellanregister och spets. Bra körställning och lättmanövrerad, dock lite taskig styrvinkel som många hojar i denna kategori.

Fz-1 är en träbock och ett sömnpiller i jämförelse. Maken till trist hoj alltså.

Speed Triple har väl vunnit i princip varenda test i denna klass de senaste 15 åren, såväl i svenska, engelska som tyska tidningar. Trots att den är ”gammal”...

När Triumph spöar BMW i en tysk motortidning - då vet man att den är jääävligt bra.


Buy quality, cry once
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
I denna hojklass är man ju både blind, döv och på läktaren om man inte kollar närmare på Triumph Speed Triple.

Förutom att den är jäkligt kul att köra så är den dessutom riktigt bra, låter maffigt och går som ett spjut. Finfina bromsar och motorn har både bottendrag, mellanregister och spets. Bra körställning och lättmanövrerad, dock lite taskig styrvinkel som många hojar i denna kategori.

Fz-1 är en träbock och ett sömnpiller i jämförelse. Maken till trist hoj alltså.

Speed Triple har väl vunnit i princip varenda test i denna klass de senaste 15 åren, såväl i svenska, engelska som tyska tidningar. Trots att den är ”gammal”...

När Triumph spöar BMW i en tysk motortidning - då vet man att den är jääävligt bra.


Buy quality, cry once

Är varken döv eller blind ;) kollade ett test där de jämförde 990 med ST. De tyckte att ST var väldigt mkt som en strippad sporthoj i karaktär osv medans 990 som en förvuxen supermotard. Absolut är ST en intressant kandidat även den!
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Hur är 990 att köra motorväg med? varvar den tokmycket i 110km/h eller är den behaglig om man känner för att transportera sig en sträcka i laglig hastighet (kommer man ens känna för det någon gång?)
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Har haft FZ1SA -07 och FZ1N -08. Kåpan på S ger lite turbulens med originalglaset men funkar hyfsat om man kryper ihop lite. Gassvaret är lite sävligt jämfört med riktiga sporthojar och hela hojen upplevs lite gummiupphängd. Tanken är bred vilket ger en lite klumpig känsla. Fotpinnarna är stora och satt precis där jag vill ha foten vid stopp(170cm) vilket var irriterande. Annars så är det ju en bra allroundhoj och då kanske speciellt kåpmodellen med annat kåpglas. Körde båda 2 kugg nerdrevat och med slipon. Monterade även mindre fotpinnar, plattor som flyttade bak dom lite och en styrdämpare som egentligen inte behövdes. Idag hade jag nog hellre köpt ett rakare styre för lite mer attackkörställning. ????
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min 990 adv med 17/42 varvar 6000 i 165 km/h.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fattar inte vilken 990 ts är intresserad av. Det är ju en för skillnad mellan en motard, adventure och fz1. Vad vill du ha?
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Lite det som var grejen, visste inte riktigt vad jag ville ha!

Nu har jag dock varit och provkört och även köpt en KTM SD 990. Det var inget snack om att jag hittade rätt direkt!

Tack för alla input i denna tråden, har varit till stor hjälp i sökandet efter rätt hojj! :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite det som var grejen, visste inte riktigt vad jag ville ha!

Nu har jag dock varit och provkört och även köpt en KTM SD 990. Det var inget snack om att jag hittade rätt direkt!

Tack för alla input i denna tråden, har varit till stor hjälp i sökandet efter rätt hojj! :D

:hihi

Famous last words...


(Grattis till hojen)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Finns ingen hoj som kan mäta sig med SD 990 bortsett från möjligen en V4 Streethoj typ Ducati eller Aprilia Tuono. Men då pratar vi en stor slant extra.

Speed tripple har en makalös motor, men inte ens den senaste årsmodellen kan kastas runt som en SD990.

Jag vill ha Speed tripple motor i ett Superduke chassi.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns ingen hoj som kan mäta sig med SD 990 bortsett från möjligen en V4 Streethoj typ Ducati eller Aprilia Tuono. Men då pratar vi en stor slant extra.

Speed tripple har en makalös motor, men inte ens den senaste årsmodellen kan kastas runt som en SD990.

Jag vill ha Speed tripple motor i ett Superduke chassi.

Och sedan får gärna Yamaha tillverka den...


Buy quality, cry once
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Någon som har koll på vad det kan tänkas kosta att göra en ventilkontroll på verkstad? Börjar nog bli dags för en sådan.

Någon som har koll på Rottweilerkit? blir det märkbar skillnad med ett sådant? Funderar på om de ska få sätta dit det i samband med ventilkontroll isf :fyllisar
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Någon som har koll på vad det kan tänkas kosta att göra en ventilkontroll på verkstad? Börjar nog bli dags för en sådan.

Någon som har koll på Rottweilerkit? blir det märkbar skillnad med ett sådant? Funderar på om de ska få sätta dit det i samband med ventilkontroll isf :fyllisar

Det finns många moddar man kan göra med rätt enkla medel. De som jag upplevde gjorde störst skillnad var luftfilter (Rottweiler eller annat alternativ, själv körde jag med ITG).
Jag tyckte även det gjorde stor skillnad för körbarheten att plocka bort SAS, så om det inte är gjort så rekommenderas det.
Om du ändå ska montera Rottweiler så kan du lika gärna passa på att plocka bort övre spjällen också.

När ovan är fixat är det bara att beställa en Tune ECU-kabel och börja labba med olika mappar.


Fan vad jag saknar min 990 ibland...
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Det finns många moddar man kan göra med rätt enkla medel. De som jag upplevde gjorde störst skillnad var luftfilter (Rottweiler eller annat alternativ, själv körde jag med ITG).
Jag tyckte även det gjorde stor skillnad för körbarheten att plocka bort SAS, så om det inte är gjort så rekommenderas det.
Om du ändå ska montera Rottweiler så kan du lika gärna passa på att plocka bort övre spjällen också.

När ovan är fixat är det bara att beställa en Tune ECU-kabel och börja labba med olika mappar.


Fan vad jag saknar min 990 ibland...

Mycket bra tips! Ska kika på detta! :)
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Finns det någon tråd som handlar enbart om 990 SuperDuke här på forumet?
Någon som kan länka isf :fyllisar

(Har lite frågor om huruvida saker är normalt med denna hojj eller inte)
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top