KTM eller Husaberg???

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Trango_B skrev:
Jag tror att KTM själva har betydligt mer koll på det där än du........
Har jag påstått jag har bättre koll på detta än KTM ? Om någon uppfattade det så så.... sorry. Hur i h-e skall en privatperson kunna få mer erfarenhet än en tillverkare ? Det faller ju på sin egen orimlighet. Och visst står det alla fritt att följa KTMs rekommendationer slaviskt (för det kan ju vara farligt att gå utanför ramen och ge sin hoj mer kärlek än vad den borde få :rolleyes: ).

Jag kommer i alla fall att även i fortsättningen serva betydligt oftare än var 300'e mil. Detta baserar mina efarenheter av två LC4'or. Någonstans kring 70 - 80 mil av aktiv körning på min 625'a och runt 150 på min Duke börjar det bli trögare att växla. Efter ytterligare några 10-tal mil får man trampa/rycka till än mer distinkt. Att det är så skär i mitt inre och då ser jag till att serva omedelbums. Men som sagt, det är jag det.

.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Börja med en KTM 625a! Sen kan du alltid byta upp dig när du "vuxit ur" den... och ev vill köra mer bana än gata.....:yoparty

Jag ångrar inte att jag köpte min KTM, nästan saknar den ibland när jag vill köra mkt gata och ta en sväng på motorvägen oxå.... :D
Ska du ha en Husa, så se till att elstarten funkar om du inte e mkt van att kicka.... Den är himla tungkickad jämfört med KTMen...


Sara.....
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Spider skrev:
Har jag påstått jag har bättre koll på detta än KTM ? Om någon uppfattade det så så.... sorry. Hur i h-e skall en privatperson kunna få mer erfarenhet än en tillverkare ? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Det är ju precis det jag menar :)
Om dom som har absolut bäst koll på hur det verkligen ligger till rekommenderar tex 300mil som intervall så är det helt onödigt att byta olja innan dess.
Däremot om man verkligen VILL byta så är det klart man ska göra det :tummenupp
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Hur går egentligen 650 mot 660? Har aldrig provat en 660, typ samma drag eller fast 650'n är lite lättare och smidigare?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Basse skrev:
Hur går egentligen 650 mot 660? Har aldrig provat en 660, typ samma drag eller fast 650'n är lite lättare och smidigare?


Husan är mer aggresiv+smidigare än Ktm!

En sak till ang oljebyte!
Va fan är ni snåla? Vad pratar vi om för volymer på oljan!
640 -01 hade jag 2,1L , 625 -02 & 660 -03 hade jag 1,5L
Det är inga stora summor vi pratar om. Återigen ingen är så dum att denne kör just 250 alt 500mil innan service på t,ex KTM, man byter en extra gång långt innan denna service. Jag bytte ungefär efter 80mil ev tidigare om jag hade kört hårdare.
 
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
sen är det ju så att, hojarna är inte självservade :)
alla hojar ska servas :tummenupp spelar ingen roll vad det kostar...
maskinen ska ju må bra, eller hur :tummenupp
 

Malte

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
12 cb1000R
Tack för alla svar!!!!

Har nog bestämt mig för att köpa en KTM SMC 660 :yoparty , har insett att de med el-start :arsele är inget man måste ha.
Va uppe hos Kleiv idag och kickade igång hans husa, verkar inte vara något nämnvärt problem...
Men fortsätt gärna skriva de e intressanr att läsa för en nybörjare som jag..
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
motardnisse skrev:
Husan är mer aggresiv+smidigare än Ktm!

En sak till ang oljebyte!
Va fan är ni snåla? Vad pratar vi om för volymer på oljan!
640 -01 hade jag 2,1L , 625 -02 & 660 -03 hade jag 1,5L
Det är inga stora summor vi pratar om. Återigen ingen är så dum att denne kör just 250 alt 500mil innan service på t,ex KTM, man byter en extra gång långt innan denna service. Jag bytte ungefär efter 80mil ev tidigare om jag hade kört hårdare.

Ska jag kontra med : Vafan vad ni kan bättre än tillverkaren? Var 500e är en nivå som KTM har testat och kommit fram till vara en bra nivå för oljeservice på en LC4/640-motor. Detta under förutsättning att man använder olja av kvalitet som KTM rekommenderar. Dom är så säkra att dom lämnar 2 års obegränsad garanti på motorn under dessa förutsättningar.

625 samt 660 har en högre trimningsgrad än LC4/640, därmed är oljebytena naturligtvis mer frekventa. Men om oljan i era hojar blir "grumlig och bytaoljadagsfärgad" efter 80 mil verkar det väl mer eller mindre som lite vatten tränger in i oljan? Min 660 ligger Motuls halvsyntet i och efter 130 mil med den i är vxllådan lika snärt som innan, oljan är svart som synden, men inte ett spår för att vara grumlig eller dan.

Däremot ska jag byta till våren efter en lång vinter i stillastående. 150-200 mil kommer jag ha som intervall. Kommer samtidigt att byta filter.

Kör man bana förkortas alla intervaller. Det rekommenderar tillverkarne med.

//jaG
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Heda skrev:
Yo, skrev inte att man ska byta ofta bara att den blev svart typ direkt.

en husa har bara 1liter olja å då kanske man ska byta ofta, 3-5timmar e ju rek intervall eller efter varje tävling.

Kör man räser så kör man, de jag känner som åker rr hoj byter oxå oftare än de 600mil som e rek.

Hörrö, det kanske inte trängde igenom den hårda skorpan (mao: jag är som vanligt otydlig) men jag höll med dej till 100%

//jaG
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Yeah, typiskt internet, men en kort sammanfattning:

Åker man med svärmor på bönpallen :( så byt enl. boken, :)

Jagar man Crallelindholm :Bugar å hör varvstoppet lika ofta som man har knäskrap så byt oftare :tummenupp

Zeb_Macahan skrev:
Hörrö, det kanske inte trängde igenom den hårda skorpan (mao: jag är som vanligt otydlig) men jag höll med dej till 100%

//jaG
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Heda skrev:
Yeah, typiskt internet, men en kort sammanfattning:

Åker man med svärmor på bönpallen :( så byt enl. boken, :)

Jagar man Crallelindholm :Bugar å hör varvstoppet lika ofta som man har knäskrap så byt oftare :tummenupp

Man får ju inte skjutsa på 625/660 :hihi

Har dom ens varvstopp? Coolt... :)

//jaG
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Zeb_Macahan skrev:
625 samt 660 har en högre trimningsgrad än LC4/640, därmed är oljebytena naturligtvis mer frekventa. Men om oljan i era hojar blir "grumlig och bytaoljadagsfärgad" efter 80 mil verkar det väl mer eller mindre som lite vatten tränger in i oljan? Min 660 ligger Motuls halvsyntet i och efter 130 mil med den i är vxllådan lika snärt som innan, oljan är svart som synden, men inte ett spår för att vara grumlig eller dan.
Kör man bana förkortas alla intervaller. Det rekommenderar tillverkarne med.

//jaG


Har jag sagt att min olja har varit grumlig mm :fatta!
Jag byter olja för att jag vill + att volymen kostar småpotatis "värre med en stor radfyra t,ex"
Sen vet jag inte hur du använder din hoj men jag använde mina flitigt. Gör du? :tungan
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
motardnisse skrev:
Har jag sagt att min olja har varit grumlig mm :fatta!
Jag byter olja för att jag vill + att volymen kostar småpotatis "värre med en stor radfyra t,ex"
Sen vet jag inte hur du använder din hoj men jag använde mina flitigt. Gör du? :tungan

Nej, men denna nissen sa att hans olja efter 120 mil var citat "Med ser ut så menar jag den där 'skummiga', 'tunna/vattniga', 'dax-å-byta-nu' ". Han ska byta märke på oljan.

Ja, hur hårt jag kör märker vi väl i sommar när den rullar bana mest hela tiden... eller när vi möts på något litet krokigt någonstans. Eller hur?

//jaG
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Man byter när man själv vill anser jag...men är man rädd om sin Motard och vill att den ska hålla i många roliga mil så byter man ofta...som sagt...det är ju inga oljefats volymer vi pratar om....
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Malte skrev:
Står inför valet att antingen köpen KTM ,tänkte en SMC 625 eller köpa en Husaberg FS 650C. Är första hojjen, men mek är inget problem har kunniga snälla kompisar som kan hjälpa en komma in i de. :confused:
ska du köra gata och vill ha värsta motarden så är det husa 650 som gäller,men köp 03:a eller nyare det är bättre elsystem och förgasare dvs rappare motor,dessutom är de flesta enduro landsvägsreggade går som fan,ska du mestadels köra iskogen tror jag ktm är att föredra,man har inte nytta av 65 hk där kanske hälften,och ktm:en är lite smalare i midjan,men annars så är det mycket en smaksak ska du ha något nyare så åk till en handlare och provkör kolla med marin&fritid i laxå dom är störst i sverige på husa och dom har även ktm,provkörning är inget problem.har köpt mina husor där och jag är nöjd med dom. :yoparty
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top