KTM eller Husaberg???

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Emmi skrev:
Precis som jag skrev, 250e funkar.

Håller inte riktigt med där (tur att alla är olika, vad trist allt vore annars :) )

Om man kör någorlunda aktivt, vilket dom flesta av oss gör, så är i alla fall min erfarenhet att oljan ser ut och känns som skit någonstans mellan 80-120 mil på en 625'a och runt 140 - 170 på en Duke. Och då pratar vi inte ens en mm banåka.


.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Menade inte så, jag skulle nog byta oftare, men 250 som det står i boken funkar ju, sen att det inte är en rekommendation är en annan sak.
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Marals76 skrev:
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta
Troligen är det så... :tungan
 

Malte

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
12 cb1000R
Ktm 660 Smc?

Är de något speciellt att tänka på gällande olika års modeller??
Någon som vet? :gnissla
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Själva vipparmarna är nog samma. Däremot är lagren större och klarar mer. De som satt i 01/02 behövde bytas lite väl ofta tyckte folk och började byta ut sina klerna mot 03ans variant. Detta är säkerligen gjort på de allra flesta motorer idag men kolla gärna före köp...

Eftersom en ensam kamaxel sköter alla ventilernas öppnande/stängande måste kamlobernas arbete överföras via vipparmar. Ladda hem sprängskiss från husaberg.se och studera lite så klarnar det snart :tummenupp
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Marals76 skrev:
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta
ärligt talat, så kan vi junästan låsa hela forumet för det står ju om nästan allt här.

va fan är det att haka upp sig på om man vill veta vilken hoj man ska köpa :va
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Spider skrev:
Håller inte riktigt med där (tur att alla är olika, vad trist allt vore annars :) )

Om man kör någorlunda aktivt, vilket dom flesta av oss gör, så är i alla fall min erfarenhet att oljan ser ut och känns som skit någonstans mellan 80-120 mil på en 625'a och runt 140 - 170 på en Duke. Och då pratar vi inte ens en mm banåka.


.


Som referens se oljan ut som skit på en gsxr1000 efter 150 mil med, men den går 600 mellan bytena ändå. För att oljan ser konstig ut betyder den inte att den tjänat ut...

//jaG
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Det tar ju typ två varv på en bana så e oljan svart, färgen har väl inget med konditionen att göra, skulle man tappa ur oljan å den hade orginalfärgen då e det dags att bli rädd.

Oljan tar ju med sig lite skit ur motorn när man tömmer oxå :tummenupp

Spider skrev:
Håller inte riktigt med där (tur att alla är olika, vad trist allt vore annars :) )

Om man kör någorlunda aktivt, vilket dom flesta av oss gör, så är i alla fall min erfarenhet att oljan ser ut och känns som skit någonstans mellan 80-120 mil på en 625'a och runt 140 - 170 på en Duke. Och då pratar vi inte ens en mm banåka.


.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Heda skrev:
Det tar ju typ två varv på en bana så e oljan svart, färgen har väl inget med konditionen att göra, skulle man tappa ur oljan å den hade orginalfärgen då e det dags att bli rädd.

Oljan tar ju med sig lite skit ur motorn när man tömmer oxå :tummenupp


Rekommenderat oljebyte: 2 kilometer.... :rolleyes:

Oljan håller längre än man tror skulle jag tro. En R6a (som varvar mer och har bra mycket högre litereffekt, ok, det är en annan motorkonstruktion menmen) har 1000 mil som intervall och innehåller 4 liter olja. En 660 har 2.1 liter olja i sig och vissa här byter var 70e mil.... varför? Sliter en stånka så otroligt mycket mer på oljan eller vad?

Att man byter ofta i början är jag med på, inslitningar och dylikt. Det gör man ju på SShojar med.

//jaG
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Yo, skrev inte att man ska byta ofta bara att den blev svart typ direkt.

en husa har bara 1liter olja å då kanske man ska byta ofta, 3-5timmar e ju rek intervall eller efter varje tävling.

Kör man räser så kör man, de jag känner som åker rr hoj byter oxå oftare än de 600mil som e rek.

Zeb_Macahan skrev:
Rekommenderat oljebyte: 2 kilometer.... :rolleyes:

Oljan håller längre än man tror skulle jag tro. En R6a (som varvar mer och har bra mycket högre litereffekt, ok, det är en annan motorkonstruktion menmen) har 1000 mil som intervall och innehåller 4 liter olja. En 660 har 2.1 liter olja i sig och vissa här byter var 70e mil.... varför? Sliter en stånka så otroligt mycket mer på oljan eller vad?

Att man byter ofta i början är jag med på, inslitningar och dylikt. Det gör man ju på SShojar med.

//jaG
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Marals76 skrev:
Sitter och funderar på varför det kommer ca 200 trådar varje vecka om vilken motard folk ska välja.... :va
Är sökfunktionen något hemskt som man inte bör använda? :7peta

håller med dig fullständigt :tummenupp :) .......satsa på riktigt från början....alltså en KTM :yoparty
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Heda skrev:
Det tar ju typ två varv på en bana så e oljan svart, färgen har väl inget med konditionen att göra, skulle man tappa ur oljan å den hade orginalfärgen då e det dags att bli rädd.

Oljan tar ju med sig lite skit ur motorn när man tömmer oxå :tummenupp
Meeeeeeeen, det va då själva f-n vad folk missuppfattade det jag skrev :4skrika :gråta . Med ser ut så menade jag inte enbart att den är svart. Och ordet känns föll tydligen bort då folk läste det.

Med ser ut så menar jag den där 'skummiga', 'tunna/vattniga', 'dax-å-byta-nu' looken som använd olja får då det typ är dax. Med känns menar jag bl.a. att växlarna inte flyter i lika smidigt m.m. Osäker på vad jag menar (inte du då försåss allas vår guru aus bockbrännartown), tappa ur 5 mil 'gammal' olja och 300 mil gammal och jämför. Båda är svarta men väldigt olika.

Men det var ju inte som var själva pointen med inlägget. Pointen var att KTM specar service var 300'e mil för 625/660 och var 500'e för 640/Duke och att det i min mening är åt h-e för sällan.

Claro ? :7peta :mattias :tungan

.
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Spider skrev:
Meeeeeeeen, det va då själva f-n vad folk missuppfattade det jag skrev :4skrika :gråta . Med ser ut så menade jag inte enbart att den är svart. Och ordet känns föll tydligen bort då folk läste det.

Med ser ut så menar jag den där 'skummiga', 'tunna/vattniga', 'dax-å-byta-nu' looken som använd olja får då det typ är dax. Med känns menar jag bl.a. att växlarna inte flyter i lika smidigt m.m. Osäker på vad jag menar (inte du då försåss allas vår guru aus bockbrännartown), tappa ur 5 mil 'gammal' olja och 300 mil gammal och jämför. Båda är svarta men väldigt olika.

Men det var ju inte som var själva pointen med inlägget. Pointen var att KTM specar service var 300'e mil för 625/660 och var 500'e för 640/Duke och att det i min mening är åt h-e för sällan.

Claro ? :7peta :mattias :tungan
.


Jag tror att KTM själva har betydligt mer koll på det där än du.

Dessutom tror jag att dom satt rekommendationerna LÅGT i förhållande
till hur det verkligen är. Detta för att undvika att folk kör sönder deras hojar.
Dom måste ju sätta ett generellt lågt värde, annars håller inte hojen för
dom ägare som kör stenhårt och med den sämsta oljan på marknaden.

Man kan säkert köra en 625 600 mil mellan varje byte om man kör på bästa oljan och tar det lite lugnt. Kör man på sämsta skitoljan och håller fullt
alltid är ändå 300 inom god marginal. Annars skulle ju fabriken få stora
problem med massor av förstörda motorer. Det är ju nämligen så att den absoluta majoriteten av hojåkare följer intervallerna. Dom byter absolut inte
oftare bara för att det är kul eller nått..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top