KTM EXC-F

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tech 7 är väldigt sköna när man åkt någon timme med dom.Ska du ha stövlar som känns följsamma direkt får du kolla på modeller som är ledade vid fotleden typ Sidi Crossfire och Atojo.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Stövlar skall vara styva det upptäcker du när du fastnat med foten och välter,
med en styv stövel bryter du inte fotleden med en mjuk stövel. Tja det finns massor med videos på utube hur det slutar i terrängen.

Jag vet jag har en FD bruten fotled?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Säger samma som "moddlaren" stövlarna ska vara styva. Lägg även pengar på bra knäskydd ett söndervridet knä tar lång tid att läka.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Säger samma som "moddlaren" stövlarna ska vara styva. Lägg även pengar på bra knäskydd ett söndervridet knä tar lång tid att läka.
Runt 6 månader, och blir ofta aldrig helt bra.
Jag vet. Och jag tog inte sönder mig med hjälp av en hoj utan på egen hand.
Snålar aldrig med skydd, lite utgifter och obehag i början är inget mot operation, rehab och sjukskrivning och livslångt lidande.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Stövlar ska vara styva på rätt ställe ja.
Det är inte samma sak som att det ska kännas som slalompjäxor med noll känsla för hojen...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Alright, tackar för bra tips, och varningarna. Bra skydd är alltid värda sin vikt i .. plast.

Men färgen då?

Knäskydd har jag redan. Dom ska tydligen stoppas ner i stvövlarna, och få plats där.

IMG_5660.JPG

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alright, tackar för bra tips, och varningarna. Bra skydd är alltid värda sin vikt i .. plast.

Men färgen då?
Fråga din fru/sambo vad hon/den/det går igång på och välj det.
Eller så är du helt enkelt tvungen att komma på vad du själv tycker är snyggt och skita i vad andra tycker.
Du skulle se mina racestövlar, de är inte valda efter utseende kan jag säga.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snåla inte på stövlar! Ja, de som skyddar är styva och nej du känner inte så mycket av växel och broms men man lär sig använda dem ändå, jag lovar! :)
Det andra du inte ska snåla på är knäskydd, och då snackar jag inte om plastbitar med kardborre utan rejäla kneebrace som skyddar mot just vridning av knät som är den vanligaste skadan och också den som tar sönder mest med lååååååång rehab som konsekvens.
Alla jag känner har först köpt knäskydd och skadat sig, sen köper de svindyra kneebrace istället. Oavsett vad skydden kostar så är det billigare än trasiga knän...

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Snåla inte på stövlar! Ja, de som skyddar är styva och nej du känner inte så mycket av växel och broms men man lär sig använda dem ändå, jag lovar! :)
Det andra du inte ska snåla på är knäskydd, och då snackar jag inte om plastbitar med kardborre utan rejäla kneebrace som skyddar mot just vridning av knät som är den vanligaste skadan och också den som tar sönder mest med lååååååång rehab som konsekvens.
Alla jag känner har först köpt knäskydd och skadat sig, sen köper de svindyra kneebrace istället. Oavsett vad skydden kostar så är det billigare än trasiga knän...

En gammal gubbe som åkte mycket förr sa till mig. Att förr bröt folk ofta fotleden men numera är stövlarna så bra så då vrider man söder knät istället. Det ligger nog lite i det han påstår.
Jag kör själv med Sidi crossfire stövlar och podd 700 knäskydd

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag förstår. Det får bli dom där svarta med röd sula, Alinestars. Dom är som Sidi och andra dessa space-boots. Jag får helt enkelt lära mig leva i dom.

Fick hem ett tredje par, men det visade sig vara trial-stövlar. Dom känns skönare att gå i, men dessvärre är dom inte lika höga, samt mjukare och inte skyddar på samma sätt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kör enduro. Det går bättre och bättre, blir allt säkrare. Och nu märker jag också hur *goda* råden jag fått i den här tråden varit, så det är jag väldigt tacksam för, samt tacksam för all vägledning jag fått från klubben. Jag bildas sakta och säkert till en riktig endurist. Något som fortfarande behöver jobbas på är att växla stående, kopplingsarbete i tvåan & trean, camping-andan och myggtoleransen. Samt måste jag vänja mig vid att stövlar inte alltid måste vara rena.

Lite updateringar kring mitt endurande således. Jag kör numer med ganska kompletta skydd, senast den här västen. Dessvärre har jag inte bestämt mig för vilken tröja/byxa som funkar. Det finns alldeles för många att välja av! Men det har fungerat OK hittills. Jag slår mig sällan, mest rädd om hojen.

IMG_5734.JPG

.. i alla fall tills *snäpp* kopplingshandtaget gick av.

IMG_E5887.JPG

Så efter den läxan blev det ytterligare åtgärder.

IMG_5930.JPG

Barkbusters från MÖR med nya gråa handtag med stora hål i för att montera barkbustrerna. Det gick relativt smidigt att meka på. Gashandtaget snurrar fritt och inga grepp slår i skydden, så jag tror dom sitter rätt. Ska hur som helst fråga på klubben senare.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
En kraftig kille på klubben försöker skrämma mig hur viktigt det är att justera ventilerna. Vilka "ventiler", och vad kan hända om dom inte är 'justerade' ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En kraftig kille på klubben försöker skrämma mig hur viktigt det är att justera ventilerna. Vilka "ventiler", och vad kan hända om dom inte är 'justerade' ?

Enligt manualerna ska väl ventilerna kollas jämnt och ständigt men min erfarenhet är att dom inte alls ändras så snabbt som man kan tro av manualens intervaller.
Det är nog bra att kolla efter några timmar på en ny hoj, men sen håller det nästan lika länge som kolvarna.

Angående ditt problem med att växla stående så kanske du har växelpedalen för lågt? Har du justerat den för att kunna växla sittande på hojen så blir det väldigt fel för att köra stående.
Eftersom cross och enduro till 100% växlas stående så är det utgående från det som man ska justera växelpedalen. De få gånger du sitter och kör så får du helt enkelt lyfta lite på foten för att växla.

Detsamma gäller bromspedalen, när man bromsar står man men rumpan långt bak och från det läget ska man nå bromspedalen. Når du inte pedalen från den positionen så tvingas du förflytta dig framåt på hojen med resultatet att hojen blir instabil och framhjulet fladdrar okontrollerat.

Frambroms och koppling lika så justerar man med detta i åtanke, frambromsen ska sitta så att man bromsar bra stående med rumpan långt bak. Kopplingen däremot använder man ofta vid acceleration stående långt fram på hojen så kopplingshandtaget har man gärna lite lägre än bromshandtaget.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kör enduro. Det går bättre och bättre, blir allt säkrare. Och nu märker jag också hur *goda* råden jag fått i den här tråden varit, så det är jag väldigt tacksam för, samt tacksam för all vägledning jag fått från klubben. Jag bildas sakta och säkert till en riktig endurist. Något som fortfarande behöver jobbas på är att växla stående, kopplingsarbete i tvåan & trean, camping-andan och myggtoleransen. Samt måste jag vänja mig vid att stövlar inte alltid måste vara rena.

Lite updateringar kring mitt endurande således. Jag kör numer med ganska kompletta skydd, senast den här västen. Dessvärre har jag inte bestämt mig för vilken tröja/byxa som funkar. Det finns alldeles för många att välja av! Men det har fungerat OK hittills. Jag slår mig sällan, mest rädd om hojen.

View attachment 472959

.. i alla fall tills *snäpp* kopplingshandtaget gick av.

View attachment 472960

Så efter den läxan blev det ytterligare åtgärder.

View attachment 472961

Barkbusters från MÖR med nya gråa handtag med stora hål i för att montera barkbustrerna. Det gick relativt smidigt att meka på. Gashandtaget snurrar fritt och inga grepp slår i skydden, så jag tror dom sitter rätt. Ska hur som helst fråga på klubben senare.
Det skadade kopplingsgreppet kortar du ytterligare, typ någon cm innanför brottsanvisningen. Fila kanten rund och dra på en krympslang. Sen börjar du köra med max två fingrar på både koppling och broms, du får bra mycket bättre kontroll på styret.
Flytta även in både koppling och broms så långt du kan på styret. Då får du vinkla in händerna lite grann vilket ger en bättre vinkel på armbågarna! :)

Chris Birch vet vad han snackar om och det är samma princip på både stora och små offroadhojar...

...och sluta noja dig. Det blir mycket roligare att köra när du inte längre är rädd för att hojen ska gå sönder. Den håller fantastiskt bra och framförallt mycket bättre än föraren :D

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för tipsen igen boys.

Jo, jag förstår att man måste montera växel-pedalen så att foten kan plocka upp den lättare stående, och vice versa om man vill sitta ner och växla. Det är bara lite krångligt med dom där stövlarna tycker jag. Så det är nåt jag verkligen måste öva på.

Sen undrar jag, dessa fotpeggar som sitter på är lättevassa. Dom är så klart gjorda för att man inte ska glida av dom, men finns det alternativa liknande fast inte lika spetsiga? Eller kanske ska jag köpa ett till par och fila ner dom. Jag har nämligen sabbat mina favvisskor genom att stå på dessa peggar när jag kör hojen på vägarna ibland. Och nu läcker mina favvisdojor in vatten, sulorna är liksom helt söndertuggade. En gång testade jag stå på hojen här i vardagsrummet, i strumpor. Den gången skrek jag högt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år