KTM EXC-F

Precis. Det är exakt samma principer med RC-bilar / crawlers, som jag också hållit på med.

Kanske låter lite naivt, men jag jag tänkte köra endast i fint väder :)
Frågan är hur långt man går i allt då...
Jag har olika par hjul me olika däck på som jag byter beroende på om de är blött eller torrt i skogen.. Lättare å byta hjul än kränga om däck då...
 
Det har jag också fått förklarat för mig. Det är tydligen ganska mjukt gummi i dom här offroad-däcken, samt att det är nabbar på, dvs mindre yta mot vägen gör att varje nabb har större tryck på sig än om däcket skulle vara slätare eller ha fler och tätare nabbar. Enkel fysik egentligen. Men vad ska jag göra, byta däck direkt till typ Continental TKC 80, eller Dunlop K950 ...
Pumpa däcken riktigt hårda innan du ska transportköra till endurobanan och försök ta landsbägen istället för motorvägen. Blir roligare så också. Sen släpper du bara ut luft när du är framme. Innan du åker hem pumpar du upp igen. Finns fina fotpumpar på Hornbach för 99kr som enkelt får plats i ryggsäcken.
 
Pumpa däcken riktigt hårda innan du ska transportköra till endurobanan och försök ta landsbägen istället för motorvägen. Blir roligare så också. Sen släpper du bara ut luft när du är framme. Innan du åker hem pumpar du upp igen. Finns fina fotpumpar på Hornbach för 99kr som enkelt får plats i ryggsäcken.
Jodå, det är just så jag vill göra. Jag tar 70/90 vägarna istället för motorvägen, tar ca 15 minuter så är jag framme. Och luften kan jag släppa och fylla på hur jag vill, köpte två varianter av 12V-minipumpar, en hos Biltema och den andra hos Rusta. Båda är typ 'fickpumpar', och väger nästan ingenting.

Kompressorer mini.JPG

Så idag provade jag mina bondbalanserade hjul på min KTM350, det funkade förvånansvärt bra. Först var jag lite misstänksam över alla små vibrationer, visste inte om det var vägens ojämnheter eller hjulen. Men så bestämde jag mig att sticka ut en sväng på E4an och testa. Körde till Skärholmen där jag vände, och tillbaka. Drog upp hojen i 110 kmh och frikopplade nerför den stora backen över vattnet, och jag tror fasen att hjulen är helt OK nu.

Jämför jag med tidigare så känns hojen ungefär som min KLX230, som inte vibrerar alls. Visst skapar dubbarna på crossdäcken ett 'brum', men hjulen i sin helhet rycker inte längre i styret alls, och jag känner inga dunsar i sätet heller längre. Så jag tror jag kan vara nöjd med detta.

... annars skulle jag kunna rulla in hojen till Däckskotten, dom har en balanseringsmaskin där.
 
Även på crossbanan vill man ha lägsta möjliga tryck utan att det slår igenom så att man får punka.
De betvivlar jag inte då... Sand lägre tryck än packa jordbana..
Vad för exakt tryck man har på cross vet jag inte men högre än enduro då...
Jag kör mellan 0,5 å 0,6 på enduro då..
 
De betvivlar jag inte då... Sand lägre tryck än packa jordbana..
Vad för exakt tryck man har på cross vet jag inte men högre än enduro då...
Jag kör mellan 0,5 å 0,6 på enduro då..

Det är mängden och storleken på sten som avgör hur högt tryck man behöver för att inte riskera genomslag och punktering.

Det finns ju sandbanor med mycket sten också och då vill man ju ha högre tryck.
Men under 0.8 bar har jag aldrig kört vare sig cross eller enduro.
Finns ju mycket i enduroterrängen som kan ge genomslagspunktering också så jag skulle nog inte känna mig särskilt trygg att ställa upp i en endurotävling med under 0.8 bar.
 
Det är mängden och storleken på sten som avgör hur högt tryck man behöver för att inte riskera genomslag och punktering.

Det finns ju sandbanor med mycket sten också och då vill man ju ha högre tryck.
Men under 0.8 bar har jag aldrig kört vare sig cross eller enduro.
Finns ju mycket i enduroterrängen som kan ge genomslagspunktering också så jag skulle nog inte känna mig särskilt trygg att ställa upp i en endurotävling med under 0.8 bar.
Jag har aldrig tävlat å kör stort sätt aldrig heller på någon enduro bana heller.. Sen kör man inte på ställen där det går så fort...
Då funkar de bra me lägre tryck..
 
Tackar för tips och förslag boys. Jag får helt enkelt prova mig fram, som pionjärerna på 50-talet på sina scramblers ;) Sen får jag berätta för er vad jag lärde mig, och visa eventuellt extravaganta blåmärken ?

Förresten, vem kom på däcklåset? Och när? Jag känner spontant att jag inte vill ha mindre än 1 bar hur som helst, pysa ut mer luft än så känns lämpligt endast för lös snö, sand eller väldigt blöt lera.

Stämmer min intuition?
 
Håller på att fundera här kring kommande däckval till min KTM350 här. Har länge kännt för dessa Dunlop K180 då mönstret verkar lämpa sig för asfalt samt stampat grus eller torr lera, typ åkervägar. Ungefär som Trailmax på min KLX230.

Tänkte köra cross, och enduro, då i torr miljö eftersom jag inte vill halka på hala stenar .. än. Någon som provat detta däck?



Dunlop K180.jpg
 
Eller detta trail-liknande däck Dunlop K950, som ska se ut som ett trail-däck men vara hårdare för att lämpa sig mer till vanlig vägkörning. Detta finns endast i bakdäck, och i 4.00".

"The DOT-approved K950 trials tire K950 delivers the kind of performance trails riders and off-road enthusiasts are looking for, with additional durability and on-road capability."

Dunlop K950.jpg
 
Jag förstår att det är lite annorlunda, men har nån provat?
Jag hade kollat på adventuredäcken som Dunlop Trailmax, Michelin Anakee Wild, Mitas E9-E10 eller Motoz Tractionator som alla finns i dimensioner för dina endurofälgar. På en så lätt hoj som en EXC får du förmodligen byta däck på grund av ålder snarare än slitage... :)
 
En fråga som dök upp. Borde man inte se upp för att förväxla trial och trail när det kommer till däck?

Trial= en motorsport där utövaren är långsam och nästintill dansar balett med hojen.
Trail= ett underlag där det kan gå fort.

Eller tänker jag tokigt?
 
På en så lätt hoj som en EXC får du förmodligen byta däck på grund av ålder snarare än slitage..
Tackar! Det låter som en dröm. Och tackar för tipsen, jag kör ju Trailmax på min KLX230, och dom funkar toppen, tycker jag som är lite grön och varken haft äran eller nöjet att köra äkta motocross eller enduro i tävlingsform ännu.

Nog fattar jag att glest oregelbundet nabbade däck i mjukare gummi HAR bättre grepp på stenar och i blöt lera. Men jag befinner mig på den nivå i utvecklingen att jag gärna experimenterar lite med roliga alternativ som eventuellt får lära mig några väl förtjänta läxor.

Kollade just "Motoz Tractionator", bara namnet är ju superskönt. Grova breda nabbar, nästan som Trailmax.

"Authentic 50/50 tyres, designed for riding on the most difficult terrain to enjoy Off-Road with your Trail and Maxi-Trail bike.

  • Designed by Off-Road pilots, for Off-Road pilots riding on challenging roads.
  • Technically 25% stronger than many other adventure tyres.
  • More tread depth than most adventure tyres.
  • Exclusively designed, self-protecting tread blocks achieve improved and enhanced traction during the lifespan of the tyre.
  • Providing more tread depth than other adventure tyres for better traction on muddy surfaces and snow.
  • Superior block and profile design allows for a larger footprint providing enhanced off-road traction and excellent curve stability even at a high speed."

.. najs.
 
Trial= en motorsport där utövaren är långsam och nästintill dansar balett med hojen.
Trail= ett underlag där det kan gå fort.
Precis så verkar det vara. Du har nog rätt där. Jag tror dock att jag har en släng dyslexi eftersom jag tycker mig blanda ihop dessa, men det blir så mycket mer spännande då tycker jag ;)
 
Filma gärna reaktionerna från folket i depån när du dyker upp på enduroträningen med de där däcken. Lägg sedan upp filmen på Youtube tack ?

Allvarligt; sälj cykeln medans den fortfarande är i originalutförande och köp dig en Tenere istället. Den har allt du verkar sträva efter.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top