Pumpa däcken riktigt hårda innan du ska transportköra till endurobanan och försök ta landsbägen istället för motorvägen. Blir roligare så också. Sen släpper du bara ut luft när du är framme. Innan du åker hem pumpar du upp igen. Finns fina fotpumpar på Hornbach för 99kr som enkelt får plats i ryggsäcken.
Jodå, det är just så jag vill göra. Jag tar 70/90 vägarna istället för motorvägen, tar ca 15 minuter så är jag framme. Och luften kan jag släppa och fylla på hur jag vill, köpte två varianter av 12V-minipumpar, en hos Biltema och den andra hos Rusta. Båda är typ 'fickpumpar', och väger nästan ingenting.
Så idag provade jag mina bondbalanserade hjul på min KTM350, det funkade förvånansvärt bra. Först var jag lite misstänksam över alla små vibrationer, visste inte om det var vägens ojämnheter eller hjulen. Men så bestämde jag mig att sticka ut en sväng på E4an och testa. Körde till Skärholmen där jag vände, och tillbaka. Drog upp hojen i 110 kmh och frikopplade nerför den stora backen över vattnet, och jag tror fasen att hjulen är helt OK nu.
Jämför jag med tidigare så känns hojen ungefär som min KLX230, som inte vibrerar alls. Visst skapar dubbarna på crossdäcken ett 'brum', men hjulen i sin helhet rycker inte längre i styret alls, och jag känner inga dunsar i sätet heller längre. Så jag tror jag kan vara nöjd med detta.
... annars skulle jag kunna rulla in hojen till Däckskotten, dom har en balanseringsmaskin där.