Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag kortar också alltid mina styren och det är inte ens för att jag gillar att köra slalom mellan träden utan för att det ger armarna mer slaglängd framåt och bakåt.
Visserligen för mountainbike men teorierna är desamma. Tycker han har intressanta inputs.
Det är fan helt omöjligt att veta om du är seriös eller bara trollar
Precis så är det. Jag bytte till ett rakare styre på min rallyhoj och det blev bra mycket lättare att manövrera hojen plus att det blev bekvämare. Ondahandledersyndromet försvann. Styret är oerhört viktigt för komfort och kontroll.Bland MTB-cyklister har det varit ett helt bisarrt urspårat mode där dom kört allt bredare styren. Uppfriskande och se att dom vaknat upp med nya tankar där.
Vad gäller svepningen på styren så har de flesta cross/enduroförare armbågarna för lågt, särskilt nybörjare och motionärer, där hjälper ett rakare, mindre baksvept styre att lura upp armbågarna när man kör.
MTB är mer trendkänsligt. Först (för länge sedan) var det smala styren för att då satt du aerodynamiskt och fastnade inte i träd. Sedan kom trenden med Freeride och Enduro och då blev det en tävling i "vem har bredast" styre. På landsvägssidan var det läng ergonomi som styrde men nu skiter man helt i det och allt skall vara smalt och aero, även om skuldran och axeln vrids ur led.Visserligen för mountainbike men teorierna är desamma. Tycker han har intressanta inputs.
MTB är mer trendkänsligt. Först (för länge sedan) var det smala styren för att då satt du aerodynamiskt och fastnade inte i träd. Sedan kom trenden med Freeride och Enduro och då blev det en tävling i "vem har bredast" styre. På landsvägssidan var det läng ergonomi som styrde men nu skiter man helt i det och allt skall vara smalt och aero, även om skuldran och axeln vrids ur led.
Nu handlade mitt svar om cyklar. Men som jag minns det had min RM80 anno 1983 i princip lika brett styre som min 450 idag.Va jag kommer ihåg va styrena ganska breda förr...Körde en kompis cross i början av 70-talet å de hade Torsten Hallman styre.. Den va väldigt brett..
Jag snackar motorcykel ju..Nu handlade mitt svar om cyklar. Men som jag minns det had min RM80 anno 1983 i princip lika brett styre som min 450 idag.
Testa med en magnet nästa gång. Är det aluminiumflisor kan det vara ett allvarligt fel. Är det magnetiska flisor i den storleken kommer de från växellådsdreven och är helt normalt första milen.Det där andra filtret, typ silen som sitter längst ner på motorn, hade lite partiklar omkring sig. Jag det sköljde jag av i varmvatten och torkade med hushållpapper. Det är tydligen kopplingsrester, ser ut som aluminiumflisor.
Tror det är däckmönstret som ger vibrationerna, inte obalans.Nja, jag petade inte på flisorna, bara sköljde av dom. Det verkar vara normalt på KTMs endurohojar har jag sett på youtube, alla har dessa flisor första oljebytet och det ska tydligen vara kopplingen, var det en som sa i ett klipp.
Motorn låter bra, ganska högt dock så det blir inga nattliga smygräder i villaområdena med denna hojen. Inga konstiga oidentifierade rassel eller skav heller så jag är inte orolig. Körde några timmar efter servicen på 70-80 vägarna från Alby, Södertälje och genom Enhörna. Kom tillbaks stelfrusen, hojen ville rulla mer men jag hade inte pallat i dom +3C som var här i veckan.
Tänker faktiskt prova med 48T bakdrevet åtminstonne tiden jag kör in hojen, det blir ändå bara asfalt och bilvägar dessa dagar av ovisshet med ispölar och lera i terrängen. Ska jag bli lerig vill jag vara varm, "kall och lerig" är inte feng-shui.
Sen tror jag att jag behöver balansera hjulen lite, dom har ju dessa "rim locks" på, och det gör att hojen vibrerar i högre farter.
Tackar för input boys. Angående att korta ner styret lite, det är känsligt förstår jag. Jag har rätt så långa armar själv så det skulle nog inte bli mer än max 2 cm på var sida, men t o m det kan vara för mycket. Tills vidare väntar jag med det, men som vi märker av grannsporten MTB så är det ingen dum tanke, naturligtvis beroende på armlängd och kroppsbyggnad. Och så går hojen lättare in genom dörren hemma sen
Det där med drevningen; jag satte på 14T drevet jag fick med i kassen och det gjorde susen. Nu känner jag mer skillnad mellan 1an och 2an, och så går hojen fortare i 6an. Det är roligare att växla nu. Jag kanske provar med 48T bakdrevet senare, men nu är jag ganska nöjd, och så slipper jag köpa en extra kedja och korta ner den.
Jag bytte alltså ENDAST framdrevet ikväll. Bakdrevet väntar jag med.
View attachment 469856
"Seriös" .. ? alltså, jag vet inte riktigt vad trolleri på internet är, men det låter faktiskt ganska skojigt. Jag 'trollar' väl först och främst med mig själv (och min Camilla, hon har så skön röst tycker jag). Jag skriver/säger det jag tänker, jag gillar att experimentera och prova grejer, bolla ideer med folk. Jag är ju fortfarande ganska ny på det här med motorcyklar så mycket av mina tankar kanske svävar aningens utanför era mer rutinerade metoder. Sen jag har hört att motorcyklister är galna, så jag tänkte att jag kanske skulle känna mig hemma här
Och eftersom jag blev utskälld ikväll av Camilla när jag sa att jag ville ut och testa min nya fina KTM350 i kylan här för ett par timmar sen, så kan jag lugnt konstatera att jag är en motorcyklist ? .. för hon hade ju rätt, det är kallt ute! Jag kom hem med stela händer och utan känsel i tummarna och näsan.
View attachment 469855
Ett par ord om vad vi ser på hojen här. Det är svarta plaster från Polisport, samtliga utom lamp-plasten och hasplåten som är Azerbis. Gaffelskydden fick bli röda då ingen av tre butiker hade några svarta, men ju mer jag glor på min hoj tycker jag att det ser OK ut med dom röda detaljerna som bryter av det svarta. Det står ju i transportstyrelsens register "flerfärgad" Jag har dessutom röda adidasdojor, så det matchar ?
Sätet är ett "KTM powerpart" aningens HÖGRE typ, jag har långa ben, tycker jag. Kändes hur som helst superskönt den timmen jag var ute ikväll. Men jag kanske inte ska åka ner till Tyskland på det ...
View attachment 469857
Så nu har jag en NÄSTAN helt svart .. 'Batman-cross', som jag tänker dränka i lera i sommar på Tuvängen!
Precis. Har beställt mässingvikter från kineserna.att väga ett däcklås(bak) och det vägde ca 135gram,gissa vad det gör för balansen...
Hmm,... nja, jag har tänkt på det där men jag vet inte vilka. Dom dekaler jag sett ser så röriga ut, och jag gillar rena ytor, eller minimalistiskt dekorerade, för hojens egen form.Ska du inte ha någe dekalkit på hojen??
Hmm,... nja, jag har tänkt på det där men jag vet inte vilka. Dom dekaler jag sett ser så röriga ut, och jag gillar rena ytor, eller minimalistiskt dekorerade, för hojens egen form.
Dom där ser absolut vackra ut, ser jättefestligt ut, men för mig känns det aningens för plottrigt. Ungefär som många mx-hjälmar också gör som har många mönster och färger på sig. Typ som; "... hoppsan! Jag tappade mitt pussel i golvet!"Jag gillar när det ser ut som fabriks hoj då...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |