Jag har inte sagt ett knäpp om att förbjuda. Jag sa "reglera".
Vilket är ett finare ord för att förbjuda...
Jag har inte sagt ett knäpp om att förbjuda. Jag sa "reglera".
Ett problem är att definiera en supersporthoj.. En gsx r 1000 anser flera fb är en supersporthoj men en yamaha fz 1 s anser många fb att den är en vanlig hoj, trots sina 150 hk.
Kan det där stämma? Att endast 5-10 av de personer som dör hade hyfsad ordning på grejerna?Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?
Det är så jävla konstigt med människor. Om någon kör bana och har det som specialintresse, då tycker han ALLA ska göra det. Om någon kör tjejmoppe med 14hk, då ska ALLA göra det.
Hur många dör av rökning varje år?
Hur många dör av fetma?
Hur många dör av löpning?
Hur många dör av att sätta i halsen?
Hur många drunknar?
Förbjud cigaretter. Förbjud socker, fett, exstrem fysiskt aktivitet. Inför hjälmtvång utanför hemmet.
Inför badförbud utan flytväst, förbjud alkohol.
Fast när man tänker efter, så kanske det bara blir löjligt?
Kan det där stämma? Att endast 5-10 av de personer som dör hade hyfsad ordning på grejerna?
I år har faktiskt färre än 30 dött, i Augusti var det 22 personer enligt http://news.cision.com/se/sveriges-motorcyklister/r/racken-dodar-motorcyklister-,c9635705 , tror att vi haft en eller ett par dödsolyckor därefter.Kan det där stämma? Att endast 5-10 av de personer som dör hade hyfsad ordning på grejerna?
Inte jättestor skillnad men lite bättre...Nej jag har för mig att det ligger mer runt 1/3 Har ordning, 1/3 har inte körkort, 1/3 är onykter/tjuv/slödder.
Faktum är att statistiken jag hämtade bilden i mitt tidigare inlägg ifrån verkligen är intressant om vi sneglar på utvecklingen 2013 och 2014. Vi ska dock komma ihåg att siffran över dödade är bedräglig då talen är så pass små att det är svårt att dra några slutsatser baserat på ett enstaka år. Men jag tror mig kunna utläsa att:Varför då inte sluta med småfjuttandet och istället ta ett rejält tag och förbjuda allt som någon kan anse vara farligt, kan skada oss, kan döda oss,...
4 - enligt länken i tidigare inlägg har i stället 25-30% av de omkomna t o m 2014-08-29 charkats i mitträckena, nollvisionens paradnummer! Detta är något motorcyklisterna varnat för - att en trafikantgrupps reducerade olyckstal (bilister) tillåts ske på en annan trafikantgrupps bekostnad (mc-förare). Nu har jag inte doktorshatt inom matematikområdet, men har ännu inte fått någon förklaring för hur nollvisionen ska kunna uppnås med det resonemanget? Ja, utan att förbjuda motorcyklismen då, med hänvisning till att motorcyklisterna minsann inte reducerat sina olyckstal frivilligt.
Så Du pratar, men jag tror Du har ganska rätt ändå Utmaningen nu är att få myndigheter och politiker att förstå att vi motorcyklister verkligen sett om vårt hus, men att vi inte klarar av att dessutom utsättas för ytterligare dödsfällor inom 5 meters avstånd från vår färdväg oavsett hur vällovligt syftet är.Du har förstått vad Noll Vision går ut på!
Och det var så den presenterades också men det var inte så lätt att få igenom motorcykelförbud som man trodde...
För min del behöver jag inte så många hästar, jag kan inte få ut allt ur min Daytona på bana, en hoj som bara har 130... Men i kurvorna hänger jag med hyfsat utan Antisladd, Antispinn och Antiomdöme.
Skulle jag tävla skulle jag inte vinna eftersom jag inte har vinnarskalle, men kul är det ändå!
Triumph har slutat tillverka stora sporthojar i 200-hästarsligan men deras Babytona är tillräckligt bra. Många trivs bättre på bana med 600 - 675 kubik och hästar som går att använda fullt ut.
...Äldre hojar kunde jag komma till gränsen om det gick "fort" och det gav en glädje att kunna hantera det. Om jag kan vara 5 sekunder snabbare utan större ansträngning med hjälp av elektronik ger inte mig glädje, jag är hellre en långsam sopa...
De andra tillfällena körde jag min RD350. Kanske 55-60 HK när den var ny, den går fett på neutral gas och har bakdäck sedan -06, framdäcket äldre än så då det inte är daterat. Men fy sjutton så jag måste köra den maskinen, den ger inget gratis när det börjar gå undan och det tar i överallt om man inte respekterar det där första knäskrapet - med aphäng.
Gixxern är en helt överlägsen körmaskin, så är det. Men vilken har jag roligare på, i farter där ett misstag inte försätter mig i omloppsbana?
Är det en stor förlust att KTM slutar?
Kollar man på KTMs hemsida så har de 3 supersporthojar 2015!
http://www.ktm.com/se/supersport.html
Personligen tror jag att en RC 390 skulle ge mig mest glädje, och troligen bästa varvtid, på bana även om jag inte skulle säga nej till några varv med twinnen!
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |