KTM meddelar: vi slutar tillverka sporthojar!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så jävla sant! Vart slutar det. Och sen att folk sitter och oppnerar sig mot sporthojar på ett forum som var för SPORTHOJJARE en gång i tiden är ganska sjukt. Jag vet att dom flesta medlemmarna nu kör touring/adventure motard och tamigfan custom och det är helt ok med mig, bara tråkigt att delar av det klientelet verkar vilja förbjuda en annan del av mc gemenskapen.
Det kan vara såhär: många har vänner som gått bort för tidigt, blivit invalider eller själv fått livslånga men av höghastighetskrascher. Det sätter igång en slags kritiskt tänkande man kanske inte haft innan. Som att man kanske borde ta det lite lugnare innan man själv blir en siffra i statistiken. Och av ren omsorg försöker man få 250km/h+ folken att tänka till lite innan det är för sent. Själv är jag på tok för liberal för att berätta för andra vad dom ska göra med sina liv. Plus att jag är en fartdåre själv, blir lite hyckleri då..
Sen kanske du uppfattar varenda litet ifrågasättande som ett angrepp på din körstil för att du själv innerst inne förstår att det inte är särskilt vettigt att ligga och pressa gränserna på landsväg.
Träd, stenar och diken gör ondare än sandfållor har jag hört.
Själv har jag bara vurpat i 30-40 nånting på sistone, notan blev en axel utan brosk och två knäckta revben, det räcker för att jag ska påminnas om min egen dödlighet när det är kallt och fuktigt väder..
Men snabba hojar är fett, länge leve forta fordon!
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
På ett ideologiskt plan håller jag helt och hållet med om att vi behöver färre snarare än fler förbud.

MEN

Erfarenheten från både svensk statsmakt och EU är att det är betydligt bättre att lobba för begränsade förbud som man kan styra och runda i lagom utsträckning istället för att låta någon puckad lagmakare tvärbegränsa ens möjligheter samtidigt som man står i andra ringändan och skriker för ökad frihet. Motorcyklar är inte PK och ytterst otidsenliga, så ÄR det och vi måste självsanera i lagom utsträckning för att majoritetssamhället inte skall hugga halsen av oss. Loud pipes save lives inställning fungerar så dåligt på EU byråkrater....

Så ja jag tror att skärpt lagstiftning kring utrustning, utförande och framförande av MC i realiteten skulle vara en bra idé.

EX: Obligatoriskt krav på CE godkänd skyddsutrustning. Det ser kraftfullt ut och kommer kanske att minska dödligheten något. De enda som drabbas är mupparna som inte kan köra i jeans och hoodie...

Då kanske även mupparna som åker cykel och moped skall avkrävas CE-godkänd skyddsutrustning?

För övrigt så har det väl drunknat fler människor i Sverige i sommar än vad som har dött på hoj?
Ska vi förbjuda badning eller kanske kräva en life-suit i området +10 meter från vatten?

Eller ska vi bara acceptera att folk kommer att dö? Av alla de orsaker och det är bara att leva med, för dom som inte dog då såklart.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så jävla sant! Vart slutar det. Och sen att folk sitter och oppnerar sig mot sporthojar på ett forum som var för SPORTHOJJARE en gång i tiden är ganska sjukt. Jag vet att dom flesta medlemmarna nu kör touring/adventure motard och tamigfan custom och det är helt ok med mig, bara tråkigt att delar av det klientelet verkar vilja förbjuda en annan del av mc gemenskapen.

SH är förkortning av äventyrSHoj numera! :hihi

Hörrni offerkofta-fjortisar. Det är skillnad på att förstå hur man kan anse att rena sporthojar inte hör hemma på 80km/h-motortrafikled och att vilja ha ett förbud mot dessa motorcyklar.
Det är inte speciellt många här som vill ta bort exempelvis RC8 från gatan.

Bara för att man man kör sporthoj betyder inte att man tycker att vårdslöst beteende är okej. Bara för att man busar på vägen så kanske det inte betyder att det är helt okej att öva platåhopp i sandlådan hos det lokala dagiset, under dagtid.
Bara för att man är medlem här på forumet så betyder det inte att man måste älska vårdslöshet i trafik :arsele
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då kanske även mupparna som åker cykel och moped skall avkrävas CE-godkänd skyddsutrustning?

För övrigt så har det väl drunknat fler människor i Sverige i sommar än vad som har dött på hoj?
Ska vi förbjuda badning eller kanske kräva en life-suit i området +10 meter från vatten?

Eller ska vi bara acceptera att folk kommer att dö? Av alla de orsaker och det är bara att leva med, för dom som inte dog då såklart.

På vilket sätt hör drunkningsdöda och trafikdödsfall ihop? Kan man inte eftersträva att minska det ena bara för att det andra också finns? Bara för att där dör 30 000 personer i cancer så finns det ingen anledning att förbjuda kvicksilver det orsakar ju bara 200 dödsfall årligen.:va:va


På vilket sätt är det orimligt att bära sedvanlig skyddsutrustning vid mc-färd? Eller tillhör du dem som skrek för full hals när det blev förbjudet att köra stor motorbåt i 50knop lite lagom salongsberusad?:fyllisar
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
På vilket sätt hör drunkningsdöda och trafikdödsfall ihop? Kan man inte eftersträva att minska det ena bara för att det andra också finns? Bara för att där dör 30 000 personer i cancer så finns det ingen anledning att förbjuda kvicksilver det orsakar ju bara 200 dödsfall årligen.:va:va

Det hör inte ihop ett dugg, men jag tycker nog att det ger en fingervisning var man bör lägga mest resurser...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då kanske även mupparna som åker cykel och moped skall avkrävas CE-godkänd skyddsutrustning?

För övrigt så har det väl drunknat fler människor i Sverige i sommar än vad som har dött på hoj?
Ska vi förbjuda badning eller kanske kräva en life-suit i området +10 meter från vatten?

Eller ska vi bara acceptera att folk kommer att dö? Av alla de orsaker och det är bara att leva med, för dom som inte dog då såklart.

Ja, det gör vi. Sedan lagstiftar vi om att alla gifta kvinnor måste bära hjälm, tandskydd och hockeyutrustning då nära trettio tusen av dem kommer att misshandlas av sin äkta man varje år.

Bara för att andra har problem betyder det inte att man är fri från att rannsaka sig själv.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hörrni offerkofta-fjortisar. Det är skillnad på att förstå hur man kan anse att rena sporthojar inte hör hemma på 80km/h-motortrafikled och att vilja ha ett förbud mot dessa motorcyklar.
Det är inte speciellt många här som vill ta bort exempelvis RC8 från gatan.

Bara för att man man kör sporthoj betyder inte att man tycker att vårdslöst beteende är okej. Bara för att man busar på vägen så kanske det inte betyder att det är helt okej att öva platåhopp i sandlådan hos det lokala dagiset, under dagtid.
Bara för att man är medlem här på forumet så betyder det inte att man måste älska vårdslöshet i trafik :arsele

Jag är

- för sporthoj
- emot vårdslöshet i trafik


Jag är också

- för att man ska köra det man själv vill
- emot att andra ska bestämma vad man ska köra

ifall någon skulle undra var jag står... :)
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Jag har vänner som har gått bort, och det är såklart superhemskt. Jag har kört sporthoj i 10 år och tar det betydligt lugnare i trafiken nu än när jag var 22. Det betyder inte att jag vill köra något annat än en ren sporthoj för det. Man gör sina val och prioriteringar. Svar till twintorsk.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är en sporthoj? Är dessa hojar sporthojar?

https://www.youtube.com/watch?v=ldRNcXMfZDo

Standardcyklar med kåpa som går över 200km (touching 130, mph alltså, sägs det i filmen) men som Bilsport utan MC skulle försäkra. De flesta här är snabbare på en ER6 än på en Bonneville eller Spitfire är då ER6 en sporthoj?:va

Triumph slutade med stora sporthojar (troligen av samma anledning som KTM, det kostar stora pengar att ligga på topp) men jag tycker ändå att Babytona, 675 Daytona, är en sporthoj. :tummenupp:tummenupp

Men kan, trots avsaknad av tusen kubik och 200 hästar, vara totalt livsfarlig om man använder 100% på landsväg!:död Men upp till 6 000 varv som en gammal 650 Bonneville! :tummenupp

Och den som använder 100% av en 60-tals sporthoj på landsväg är också livsfarlig, utom möjligtvis på Autobahn, så var går gränsen?

Ny Royal Enfield.jpg

http://royalenfield.com/continentalgt/the-bike

100% med 29,1 hästar kan också vara farligt? :va
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
På vilket sätt hör drunkningsdöda och trafikdödsfall ihop? Kan man inte eftersträva att minska det ena bara för att det andra också finns? Bara för att där dör 30 000 personer i cancer så finns det ingen anledning att förbjuda kvicksilver det orsakar ju bara 200 dödsfall årligen.:va:va


På vilket sätt är det orimligt att bära sedvanlig skyddsutrustning vid mc-färd? Eller tillhör du dem som skrek för full hals när det blev förbjudet att köra stor motorbåt i 50knop lite lagom salongsberusad?:fyllisar

Självfallet finns det ingen samhörighet mellan dessa två olika scenarion och det är en relativt dum jämförelse som även jag använder mig av. Varför? :confused:

För att det belyser den överdrivna mängd höjda röster i samhället och på politisk nivå för ett problem som egentligen är mycket litet i förhållande till andra problem där utgången är densamma, dvs döden.

Jag anser att problematiken ligger i hur man från hörda röster, belyser problemet. Allt handlar om antalet döda, vilket är en helt skev jämförelse i förhållande till hur många som skadas och självfallet det enorma mörkertalet på de som "trillade i en trapp".

Antal döda är ointressant, jämför istället kostnad för samhället i form av vård, bortfall i skatt, osv osv..
DÅ blir helt plötsligt drunkningarna ganska harmlösa, en död simmare är en död simmare, ganska få som bryter ryggen när de simmar..

Summa: Det är befogat att lägga mycket resurser på trafikrelaterade olyckor, problemet är hur man kommunicerar/ motiverar det med/ till allmänheten.:confused:

Jag håller självfallet med om att godkänd skyddsutrustning alltid ska bäras:)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det hör inte ihop ett dugg, men jag tycker nog att det ger en fingervisning var man bör lägga mest resurser...

Det ger inte ens en fingervisning. Det är otroligt många fler som badar varje år än vad som kör hoj. Om man räknar på antalet "utövare" i den jämförelsen så pekar statistiken definitivt åt mc-kollektivets nackdel.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det ger inte ens en fingervisning. Det är otroligt många fler som badar varje år än vad som kör hoj. Om man räknar på antalet "utövare" i den jämförelsen så pekar statistiken definitivt åt mc-kollektivets nackdel.

Med statistik kan man säkert mäta antalet timmar i sadeln jämfört med timmar i vattnet och komma fram till en fördel...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Med statistik kan man säkert mäta antalet timmar i sadeln jämfört med timmar i vattnet och komma fram till en fördel...

Det finns ungefär lika många certade dykare i Sverige som det finns hojåkare. Dykare som drunknar räknas in i drunkningsstatistiken. Det finns över en miljon fritidsbåtar i Sverige. Folk som trillar i från båten och drunknar hamnar i samma statistik. Många utnyttjar sina båtar i mycket högre utsträckning än dom flesta hojåkare och befinner sig ombord/på havet i veckor i streck. Dom flesta hojåkare befinner sig inte i trafik så himla många timmar per år. Lägg därtill några ytterligare miljoner människor som badar varje år och det hyffsat många gånger.... Det är farligare att köra hoj. Det går inte att blunda för. Trafiken hör till det farligare vi utsätter oss för i våra liv. Ta det här med dykning som exempel. Det dör fler dykare i bil på väg till dykplatsen än under själva dyket varje år. Trafik. Farliga grejor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
KTM:s beslut är väl inte så konstigt egentligen. Det är bara motiveringen som verkar vara dåligt hittepå.
Supersport står för en väldigt liten del av försäljningen och drar därigenom in väldigt lite pengar. Samtidigt kostar det väldigt mycket att utveckla och tillverka dom hojarna just för att det skall vara extrema hojar och därför ha relativt dyra komponenter. Det ger dålig lönsamhet och det vill man inte ägna sig åt. Samtidigt är konkurrensen benhård.

Och jag tror faktiskt att anledningen till att supersport står för så liten del av försäljningen är att dom i många avseenden är direkt opraktiska och nästan olämpliga för körning på allmän väg.
Missförstå mig rätt. Jag älskar känslan av mer kraft än jag kan använda och skulle gärna köra sporthoj.
Men det är ett faktum att dom har enorma fartresurser som vida överstiger vad man kan använda samtidigt som körställningen gör dom relativt obekväma i måttliga hastigheter. Man behöver få upp lite fart så man får hjälp av fartvinden för att göra det bättre och dom är inte roliga om man inte kör aktivt.

För handen på hjärtat. Det finns väl ingen som köper en supersport för att glidarköra eller för att det är så förbaskat bekväm körställning.

Men det betyder inte att man bör förbjuda dom anser jag. Det är upp till var och en vad man vill köra anser jag. Det finns gott om både bilar och motorcyklar som egentligen är rätt korkade att köra runt med på vanliga väger men som många ändå väljer att köra för känslan och jag anser att man ska kunna göra det valet.

För ska man sätta ett förbud så kommer man till frågan om vart man ska sätta gränsen. Dessutom anser jag att det är lite dumt att hålla på och moraltanta för mycket.

Jag kör själv en VFR som med sina 110 hästar och 230 kg har långt mycket sämre fartresurser än dom extrema hojarna. Men redan den gör ju 0-100 på ca 3,5 sekunder och 1/4 mile på 11,3 med närmare 200 i sluthastighet. Den är dessutom som bäst i hastigheter som är över hastighetsgränserna på många vägar och känns trygg och stabil i ännu högre hastigheter. Så redan den är ju egentligen opraktiskt och onödig för vanlig väg. Men jag vill köra den i alla fall och jag får själv ta ansvar för hur jag kör.

Det stora problemet är ju inte hojtypen utan förarna. Nu råkar det väl vara så att supersport står för mindre än 10% av hojbeståndet men närmare hälften av dom allvarliga olyckorna med dödlig utgång eller svåra skador. Men det är likväl förarna som väljer hur dom gasar.

Så jag anser inte att ett förbud mot en viss hojtyp är rätt väg.
Men jag misstänker att det är dom sakerna som ligger bakom att så pass få väljer en sådan hoj. Dom anser helt enkelt att dom får minst lika roligt på en vanlig väg på en betydligt mer sansad hoj.

Sett till det så är det inte så svårt att förstå att en motorcykeltillverkare upplever att det är svårt att tjäna pengar på den hojtypen. Dom stora marknaderna i asien där många köper motorcyklar är dessutom mer inriktade på mindre motorer. Det är få i kina, indien och liknande som köper en hoj på mer än några hundra kubik. Och bara i dom två länderna är det ca 2 miljarder potentiella kunder som inte kommer att köpa något med större motor än 400 kubik. Varför lägga ner massor med resurser på att ta fram och tillverka något som kan säljas med usla vinstmarginaler till en liten andel av några hundra miljoner europeer när man kan lägga ner mindra pengar på att sälja något med större vinsmarginal till 2 miljarder asiater. Därnere är motorcyklar och mopeder närmast det vanligaste transportfordonet medan vi istället använder bilar till det.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det är otroligt många fler som badar varje år än vad som kör hoj. Om man räknar på antalet "utövare" i den jämförelsen så pekar statistiken definitivt åt mc-kollektivets nackdel.

Spelar det någon roll? Egentligen så borde insatserna koncentreras dit där man kan rädda flest liv för minst pengar. Då borde vi kunna rädda flest...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Spelar det någon roll? Egentligen så borde insatserna koncentreras dit där man kan rädda flest liv för minst pengar. Då borde vi kunna rädda flest...

Man kan inte förbjuda folk från att bada eller vistas nära vatten. Men man kan reglera hur folk får använda sina fortskaffningsmedel.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag tycker inte heller att det är ett särskilt konstigt beslut. Stora sporthojar säljer allt sämre samtidigt som utvecklingskostnaderna skjuter i höjden. Jämfört med KTM:s offroadhojar och mindre "sportmodeller" har siffrorna för RC8:an knappast sett så roliga ut.

Supersporthojarnas skyhöga försäkringspremier, höga inköpspriser och ständiga stölder gör att segmentet knappast kommer att växa de kommande åren. Däremot kommer de mindre modellerna på 300-500 cc troligtvis att sälja som smör i solsken. Jag var nyss på en bandag där en kille körde som f*n på en Kawasaki Ninja 300. Han nötte upp både knäpuckar och fotpinnar... Den hojen kostar ca 55' ny och märkesförsäkringen ligger på 1700 kr/år...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Å andra sidan brukar folk ha mycket mycket roligare på en RC8 än en Ninja 300, även om de tom skulle vara snabbare på en Ninja 300.

Jag kör en F800R, hänger på vissa sporthojsförare på bandagar... vill ändå ha en sporthoj! Handlar verkligen inte om att vara värst utan att man har riktigt kul på literhojar.

Jag är iallafall riktigt glad över att KTM släppt RC8:an iallafall, kunde ha varit ännu värre om den inte funnits. Riktigt cool hoj.

Hade en 1098S innan och att köra Duccen lika fort som jag kör min F800R nu kändes mycket säkrare (större marginaler).
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top