Sporthojen definierar sig själv.Hur definierar du sporthoj?
Super sporthojar på gatan är lika dumt som suvar inne i stan.
Hur ont det än gör så inser jag att det faktiskt inte finns något existensberättigande för extrema fordon på vanlig väg. Sunt förnuft helt enkelt...
Men människan är ett partydjur som inte vill höra vad som måste göras.
!!?? ... Var inte det den ultimata höjden av dumhet att skriva på ett sporthojsforum !!?? ...
Varför är sporthoj på gatan korkat?
Bara för att du har prestanda för bana blir det ju
inte korkat på gatan per automatik.
Hur definierar du sporthoj?
0-100 på under 4,5 sek ?
Toppfart 200+ ?
!!?? ... Var inte det den ultimata höjden av dumhet att skriva på ett sporthojsforum !!?? ...
Det är i Bryssel man måste finnas och verka för att kunna delta i, påverka och reagera på diskussioner av detta slag.Låter ju som något som SMC iaf borde ha hört isf.
ehm...
Jag kan äga super duper sporthoj, jag kan använda det till att pendla från punkt a till punkt b. Sen kan jag ta den till banan och köra skiten ur det. Måste jag ha 2 olika hojjar för detta?
Jag kan väl göra allt jag vill på en och samma hoj.
samma gäller en viss typ av bil, att kunna ha möjligheten att göra allt på en och samma maskin. Även om vissa gör inte det.
Om man har råd med bara 1 fordon, då kan man lika gärna köpa den som kommer kunna uppfylla alla krav du har för den.
Får ju fan ha friheten att använda valfri fordon.
Tillbaka till ämnet av KTM: Tycker synd att de inte kommer satsa på sporthoj, RC8:an är ju grym!
Ville se en "RC9"!
Ja, jag kom inte på vad FEMA hette, så jag sa SMC istället.Det är i Bryssel man måste finnas och verka för att kunna delta i, påverka och reagera på diskussioner av detta slag.
SMC är medlemmar i ett antal organisationer med FIM och FEMA som kanske de mer kända. Och visst är det som Alatalo säger - diskussioner angående säkerhet och trafikolyckor pågår kontinuerligt, det är inte enbart ett svenskt påhitt. Som jag förstått det är det för tillfället relativt lugnt med förbudsivrarna, det blev en hyfsat stor batalj för något år sedan, inför att Frankrikes effektreduktion avskaffades. Argumentet att det inte är hojen utan föraren man måste komma åt förefaller tydligen de flesta överens om. Just nu.
Men det är som sagt som jag själv uppfattat situationen, saker förändras och det finns nog ingen anledning att betvivla att det även finns förbudsivrare som vädrar morgonluft om olycksstatistiken skjuter i höjden. Så skjut inte budbäraren, Buddah, Achtung! Och björkan m fl är långt ifrån ensamma om sina tankar - Vem behöver egentligen, med handen på hjärtat, 200+ hk i 180 kg hoj på landsväg? Om hojtypen dessutom på europeisk nivå är kraftigt överrepresenterad i olycksstatistiken? Det finns anledning att fundera igenom och föra fram alla motargument med viss noggrannhet (konsekvensen av förbud, vad blir nästa steg, vilket fordon väljer då riskgrupperna etc).
Idag har BMW, Ducati, Kawasaki och Aprilia fullt moderna och heta litermaskiner, till nästa år förväntas Suzuki, Yamaha och Honda presentera sina alternativ. Literklassen ÄR ett getingbo och t ex Triumph har envist avstått att ge sig in där trots framgången med 675:an. Framsynt? Mycket tyder på det...
Därför är naturligtvis den kommersiella sidan av avgörande bertdelse för KTM:s beslut, men det är viktigt att även nyttja beslutet politiskt som KTM gör. Vi kommer nog att se en hel del trafikpolitik från EU under de kommande åren, många visioner och strategiska planer har krav på resultat runt det kommande decennieskiftet...
Hyfsat korrekt, 40-50 är kanske en bättre siffra om än jag tror vi varit under 40 något år (2010 - 37 st)Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Njae, jag tror att senaste siffran innefattade 2011 och då var det ca 4,av tio som uppfyllde de kriterier Du ställer upp. Alltså 40%.Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Njae, så är inte riktigt redovisat. Men av alla olyckor 2009-2011 var 40% på en Supersport, som utgör under 10% av beståndet. Av de som inträffade i hastigheter >30 km/h över skyltningen var 70% Supersport, om jag inte missminner mig.Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Inte något exakt svar, men en vägledning kan Du hitta i att av kollisionsolyckorna är det i åtta fall av 10 motorcykeln som kommer över på fel sida, i omkörningsolyckor i 9 fall av 10 motorcykeln som befinner sig i fel körfält. Statistik på längden och tvären hittar Du här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?
Ja, då fick vi i alla fall den biten rättJa, jag kom inte på vad FEMA hette, så jag sa SMC istället.
Men det är väl som främre registreringsskylt i Sverige. Det kommer tas upp varje år tills det blir tillräckligt många som tror att det kan främja deras karriär att det går igenom.
Det är inte längre sant att du måste köpa en sporthoj för att få riktigt bra bromsar och chassi.Du får ju en del andra grejer på köpet om du köper en modern sporthoj.
Superbromsar, fint chassi o väghållning, däck med bra fäste etc.
Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?
Det är så jävla konstigt med människor. Om någon kör bana och har det som specialintresse, då tycker han ALLA ska göra det. Om någon kör tjejmoppe med 14hk, då ska ALLA göra det.
Hur många dör av rökning varje år?
Hur många dör av fetma?
Hur många dör av löpning?
Hur många dör av att sätta i halsen?
Hur många drunknar?
Förbjud cigaretter. Förbjud socker, fett, exstrem fysiskt aktivitet. Inför hjälmtvång utanför hemmet.
Inför badförbud utan flytväst, förbjud alkohol.
Fast när man tänker efter, så kanske det bara blir löjligt?
Den där farhågan/risken används regelbundet som ett generellt argument mot regler. Känns inte sådär väldigt genomtänkt. Vem skulle gynnas av att ”alla går runt som zombies”? Man måste vara patologiskt upptagen vid konspiratonsteorier för att ha ett allvarligt menat svar på den frågan....ett 100% säkert samhälle där alla går runt som zombies...
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |