KTM meddelar: vi slutar tillverka sporthojar!

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Super sporthojar på gatan är lika dumt som suvar inne i stan.

ehm...

Jag kan äga super duper sporthoj, jag kan använda det till att pendla från punkt a till punkt b. Sen kan jag ta den till banan och köra skiten ur det. Måste jag ha 2 olika hojjar för detta?

Jag kan väl göra allt jag vill på en och samma hoj.

samma gäller en viss typ av bil, att kunna ha möjligheten att göra allt på en och samma maskin. Även om vissa gör inte det.

Om man har råd med bara 1 fordon, då kan man lika gärna köpa den som kommer kunna uppfylla alla krav du har för den.

Får ju fan ha friheten att använda valfri fordon.

Tillbaka till ämnet av KTM: Tycker synd att de inte kommer satsa på sporthoj, RC8:an är ju grym!
Ville se en "RC9"!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur ont det än gör så inser jag att det faktiskt inte finns något existensberättigande för extrema fordon på vanlig väg. Sunt förnuft helt enkelt...

Men människan är ett partydjur som inte vill höra vad som måste göras.

Sunt förnuft för dig kan vara idioti för någon annan.
Att låta Någon Annan definiera vad du ska få lov att välja eller göra i någon slags godhets namn verkar vara en del av fascismen?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fascism
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
!!?? ... Var inte det den ultimata höjden av dumhet att skriva på ett sporthojsforum !!?? ... :dummer

Kanske men den åsikten står jag för :krama Tror det ändå är rätt många här inne som håller med om att sporthojar gör sig bäst på bana i alla fall :tummenupp
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Varför är sporthoj på gatan korkat?

Bara för att du har prestanda för bana blir det ju
inte korkat på gatan per automatik.

Hur definierar du sporthoj?

0-100 på under 4,5 sek ?
Toppfart 200+ ?

Jo för att du inte kan använda all denna härliga prestanda till nått vettigt utan att riskera livet... lite som att ha 10 miljoner på fickan men det enda du kan köpa är tuggummi :D

Ja vad är en Sporthoj... nått som är byggt för att köras på bana kanske? :)
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vet inte vad som är mest korkat, att KTM skyller sina kommersiella misslyckanden på EUs politiker/regelverk eller att folk här faktiskt verkar tro på dom. :dummer

Det är ingen hemlighet att sporthojarna ligger i teknikens framkant och kostar massor att ta fram samtidigt som dom är en ganska liten del av försäljningen världen över vilket gör lönsamheten svår för de mindre tillverkarna (och även de större, japsarna har gått från 2åriga teknikgenerationer till 4-åriga), men både image och teknik spiller med tiden över på dom vanliga storsäljande modellerna. Skulle det inte alls gå att tillverka sporthojar kan man ju fråga sig varför de fyra japanerna, de italienska och tyska konkurrenterna lyckas bra men inte just KTM. :3freak
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
!!?? ... Var inte det den ultimata höjden av dumhet att skriva på ett sporthojsforum !!?? ... :dummer

Snyggt sporthojforum där en majoritet av medlemmarna kör andra hojar än sporthojar...... ;)

Kanske dags att byta namn på forumet istället? :7peta :rofl
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Låter ju som något som SMC iaf borde ha hört isf.
Det är i Bryssel man måste finnas och verka för att kunna delta i, påverka och reagera på diskussioner av detta slag.

SMC är medlemmar i ett antal organisationer med FIM och FEMA som kanske de mer kända. Och visst är det som Alatalo säger - diskussioner angående säkerhet och trafikolyckor pågår kontinuerligt, det är inte enbart ett svenskt påhitt. Som jag förstått det är det för tillfället relativt lugnt med förbudsivrarna, det blev en hyfsat stor batalj för något år sedan, inför att Frankrikes effektreduktion avskaffades. Argumentet att det inte är hojen utan föraren man måste komma åt förefaller tydligen de flesta överens om. Just nu.

Men det är som sagt som jag själv uppfattat situationen, saker förändras och det finns nog ingen anledning att betvivla att det även finns förbudsivrare som vädrar morgonluft om olycksstatistiken skjuter i höjden. Så skjut inte budbäraren, Buddah, Achtung! Och björkan m fl är långt ifrån ensamma om sina tankar - Vem behöver egentligen, med handen på hjärtat, 200+ hk i 180 kg hoj på landsväg? Om hojtypen dessutom på europeisk nivå är kraftigt överrepresenterad i olycksstatistiken? Det finns anledning att fundera igenom och föra fram alla motargument med viss noggrannhet (konsekvensen av förbud, vad blir nästa steg, vilket fordon väljer då riskgrupperna etc).

Idag har BMW, Ducati, Kawasaki och Aprilia fullt moderna och heta litermaskiner, till nästa år förväntas Suzuki, Yamaha och Honda presentera sina alternativ. Literklassen ÄR ett getingbo och t ex Triumph har envist avstått att ge sig in där trots framgången med 675:an. Framsynt? Mycket tyder på det...

Därför är naturligtvis den kommersiella sidan av avgörande betydelse för KTM:s beslut, men det är viktigt att även nyttja beslutet politiskt som KTM gör. Vi kommer nog att se en hel del trafikpolitik från EU under de kommande åren, många visioner och strategiska planer har krav på resultat runt det kommande decennieskiftet...
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ehm...

Jag kan äga super duper sporthoj, jag kan använda det till att pendla från punkt a till punkt b. Sen kan jag ta den till banan och köra skiten ur det. Måste jag ha 2 olika hojjar för detta?

Jag kan väl göra allt jag vill på en och samma hoj.

samma gäller en viss typ av bil, att kunna ha möjligheten att göra allt på en och samma maskin. Även om vissa gör inte det.

Om man har råd med bara 1 fordon, då kan man lika gärna köpa den som kommer kunna uppfylla alla krav du har för den.

Får ju fan ha friheten att använda valfri fordon.

Tillbaka till ämnet av KTM: Tycker synd att de inte kommer satsa på sporthoj, RC8:an är ju grym!
Ville se en "RC9"!


om folk hade kört så som du beskriver så hade varken det varit höga försäkrings premier på sporthojar eller "samhället" hade ej klagat på sporthojar.
dessvärre så dom som kör sporthoj (framförallt sporthoj) håller sig sällan inom lagar och regler vad det gäller sätt att framför fordonet på och hastighet med mera.
hade folk pendlat från A till B med sin hoj för att sedan vid tillfällen köra skiten ur den på bana som du säger så hade den allmänna åsikten om sporthojar varit en helt annan. men anledningen till dom höga premierna på sporthojar är inte för folk vurpar på bana............ folk använder allmän väg och leker rossi på.. och vurporna är väldigt sällan gjorda inom hastighets begränsning...

dessvärre är verkligheten en helt annan och folk kör som vettvillingar på allmän väg och missköter sig.

som du själv skriver----- Får ju fan ha friheten att använda valfri fordon----- jepp valfriheten finns alltid där utan inskränkande av regler och lagar med mera.
dessvärre så blir effekten att när folk ej kan välja lämpligt fordon själva eller kan uppföra sig så måste det till lagar /regler/what ever för att folk ska "tvingas" att sköta sig....

jag skulle gärna se att det vart en opinions ändring politiskt och från allmänheten och vettigare premier då jag själv skulle vilja ha en sporthoj.
för övrigt så skulle detta problem som sporthojen har nu även supersportbilar/sportbilar ha om det fanns fler av dom.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?

Det är så jävla konstigt med människor. Om någon kör bana och har det som specialintresse, då tycker han ALLA ska göra det. Om någon kör tjejmoppe med 14hk, då ska ALLA göra det.

Hur många dör av rökning varje år?

Hur många dör av fetma?

Hur många dör av löpning?

Hur många dör av att sätta i halsen?

Hur många drunknar?

Förbjud cigaretter. Förbjud socker, fett, exstrem fysiskt aktivitet. Inför hjälmtvång utanför hemmet.
Inför badförbud utan flytväst, förbjud alkohol.

Fast när man tänker efter, så kanske det bara blir löjligt? :arsele
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är i Bryssel man måste finnas och verka för att kunna delta i, påverka och reagera på diskussioner av detta slag.

SMC är medlemmar i ett antal organisationer med FIM och FEMA som kanske de mer kända. Och visst är det som Alatalo säger - diskussioner angående säkerhet och trafikolyckor pågår kontinuerligt, det är inte enbart ett svenskt påhitt. Som jag förstått det är det för tillfället relativt lugnt med förbudsivrarna, det blev en hyfsat stor batalj för något år sedan, inför att Frankrikes effektreduktion avskaffades. Argumentet att det inte är hojen utan föraren man måste komma åt förefaller tydligen de flesta överens om. Just nu.

Men det är som sagt som jag själv uppfattat situationen, saker förändras och det finns nog ingen anledning att betvivla att det även finns förbudsivrare som vädrar morgonluft om olycksstatistiken skjuter i höjden. Så skjut inte budbäraren, Buddah, Achtung! Och björkan m fl är långt ifrån ensamma om sina tankar - Vem behöver egentligen, med handen på hjärtat, 200+ hk i 180 kg hoj på landsväg? Om hojtypen dessutom på europeisk nivå är kraftigt överrepresenterad i olycksstatistiken? Det finns anledning att fundera igenom och föra fram alla motargument med viss noggrannhet (konsekvensen av förbud, vad blir nästa steg, vilket fordon väljer då riskgrupperna etc).

Idag har BMW, Ducati, Kawasaki och Aprilia fullt moderna och heta litermaskiner, till nästa år förväntas Suzuki, Yamaha och Honda presentera sina alternativ. Literklassen ÄR ett getingbo och t ex Triumph har envist avstått att ge sig in där trots framgången med 675:an. Framsynt? Mycket tyder på det...

Därför är naturligtvis den kommersiella sidan av avgörande bertdelse för KTM:s beslut, men det är viktigt att även nyttja beslutet politiskt som KTM gör. Vi kommer nog att se en hel del trafikpolitik från EU under de kommande åren, många visioner och strategiska planer har krav på resultat runt det kommande decennieskiftet...
Ja, jag kom inte på vad FEMA hette, så jag sa SMC istället. ;)
Men det är väl som främre registreringsskylt i Sverige. Det kommer tas upp varje år tills det blir tillräckligt många som tror att det kan främja deras karriär att det går igenom.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Trist, RC8an vågade sticka ut lite i designen, och ser fortfarande jäkligt rå ut. De borde svängt ihop en med nya SD-rovan i...

Och det här tramsandet med sporthojar eller inte, det är inte hojarna, det är förarna.
Vad är nästa hojtyp som olyckskorparna skall gagga över - streetfightersegmentet...? Efter det - motarderna?

Om tio år neggas det över bombpiloter på elscootrar som gör bulten osäker.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Hyfsat korrekt, 40-50 är kanske en bättre siffra om än jag tror vi varit under 40 något år (2010 - 37 st)
Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Njae, jag tror att senaste siffran innefattade 2011 och då var det ca 4,av tio som uppfyllde de kriterier Du ställer upp. Alltså 40%.
Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Njae, så är inte riktigt redovisat. Men av alla olyckor 2009-2011 var 40% på en Supersport, som utgör under 10% av beståndet. Av de som inträffade i hastigheter >30 km/h över skyltningen var 70% Supersport, om jag inte missminner mig.
Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?
Inte något exakt svar, men en vägledning kan Du hitta i att av kollisionsolyckorna är det i åtta fall av 10 motorcykeln som kommer över på fel sida, i omkörningsolyckor i 9 fall av 10 motorcykeln som befinner sig i fel körfält. Statistik på längden och tvären hittar Du här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Detta är dock bara den svenska statistiken, i Bryssel fattas beslut utifrån samtliga medlemsländer...

Ja, jag kom inte på vad FEMA hette, så jag sa SMC istället. ;)
Men det är väl som främre registreringsskylt i Sverige. Det kommer tas upp varje år tills det blir tillräckligt många som tror att det kan främja deras karriär att det går igenom.
Ja, då fick vi i alla fall den biten rätt :)

Främre reggskylt uppfattar jag som relativt lugn just nu, efter att alla fjunisar la av med "lustifikationen" att panga förbi kamerorna på bakhjulet i warp speed och med ett visst finger i luften utan i stället insåg att "It had been done before"...
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Jag är inte mot sporthojar på nått sätt pga olycksstatistik utan tycker bara det verkar onödigt att sitta på de viset med alla sina hästkrafter och inte kunna nyttja ens halva kapaciteten av hojen :rolleyes:
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Effekthysteri.........
Du får ju en del andra grejer på köpet om du köper en modern sporthoj.
Superbromsar, fint chassi o väghållning, däck med bra fäste etc.
Kan ärligt säga att jag inte kör så speciellt mycket fortare på favoritkrokvägarna på en sporthoj än på
någon av de andra hojarna jag haft.
Med det sagt skulle man kunna säga att det på många sätt är säkrare att köra sporthoj än nån kromis.

/F
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Du får ju en del andra grejer på köpet om du köper en modern sporthoj.
Superbromsar, fint chassi o väghållning, däck med bra fäste etc.
Det är inte längre sant att du måste köpa en sporthoj för att få riktigt bra bromsar och chassi.

Sporthojarna utsätts för massiv konkurrens av nya hojar som är bättre och roligare på landsväg och köparna väljer uppenbarligen hellre det nya. Man kan tycka att det är tråkigt, men så är det.
 

Bifogat

  • images.jpg
    images.jpg
    9.6 KB · Visningar: 143
  • 2013-bmw-r1200gs-officially-priced-for-uk-53106_1.jpg
    2013-bmw-r1200gs-officially-priced-for-uk-53106_1.jpg
    159.1 KB · Visningar: 124
  • Unknown-1.jpg
    Unknown-1.jpg
    10.2 KB · Visningar: 121
  • Unknown.jpg
    Unknown.jpg
    9.5 KB · Visningar: 120
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det går åt 50-60 människor på hoj varje år i trafiken. Korrekt?
Av dessa är det ca 10-15% som är nyktra, egen hoj, försäkrad, körkort osv. Korrekt?
Hur många av dessa är sedan "Supersport"?
Kanske viktigast, hur många andra blev lidande, förutom föraren, i de fall motorcyklisten var vållande?

Det är så jävla konstigt med människor. Om någon kör bana och har det som specialintresse, då tycker han ALLA ska göra det. Om någon kör tjejmoppe med 14hk, då ska ALLA göra det.

Hur många dör av rökning varje år?

Hur många dör av fetma?

Hur många dör av löpning?

Hur många dör av att sätta i halsen?

Hur många drunknar?

Förbjud cigaretter. Förbjud socker, fett, exstrem fysiskt aktivitet. Inför hjälmtvång utanför hemmet.
Inför badförbud utan flytväst, förbjud alkohol.

Fast när man tänker efter, så kanske det bara blir löjligt? :arsele

Bra skrivet!
Trygghetsnarkomaner får folk gärna vara men det är inget man ska tvinga på andra.

Snart åker vi alla i gps-styrda elfordon med spärr på max 10km/h över gällande hastighetsbegränsning. Oavsett vilket fordon som framförs så är det alltid människan som är den svaga länken. Med friheten kan även olyckorna komma och jag väljer hellre frihet med risk att dö än ett 100% säkert samhälle där alla går runt som zombies...
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...ett 100% säkert samhälle där alla går runt som zombies...
Den där farhågan/risken används regelbundet som ett generellt argument mot regler. Känns inte sådär väldigt genomtänkt. Vem skulle gynnas av att ”alla går runt som zombies”? Man måste vara patologiskt upptagen vid konspiratonsteorier för att ha ett allvarligt menat svar på den frågan.

:)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top