KTM och deras undermåliga kvalité

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fun facts. KTM listar hur länge dem anser att deras hojar ska hålla, det gör man i sin pdf om Mobility Service. "Under motorcykelns livstid" så anger man den till 8 år/6000 mil för encylindriga hojar och 8 år/8000 mil för tvåcylindriga, vilket som kommer först. Samma siffror gäller för deras systermärke Husqvarna.

Förstår inte?

Fantastiskt erbjudande då inga encylindriga KTM håller 6000 mil? :banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hoppas man kan skriva utan att bli påhoppad.

Finns filmklipp på Youtube där hojar från alla märken på ett eller annat sätt felar men ju er man tittar och söker så inser man snabbt att merparten kommer från KTM, och det kan inte bero på annat än att kvaliteten inte är riktigt hundra, för jag har svårt att se att just KTM-ägarna skulle vara idioter som inget kan om underhålla och som bara gasar till det rasar.

Ett exempel som säger en hel del om kvaliteten när det väl gäller är två killar som kör nya och extrautrustade KTM 690 Enduro från London till Sydney. Bägge bränslepumparna felade, dock inte samtidigt, så den ena fick sin hoj bogserad av en gammal Yamaha XT660 i 40 mil. KTM klarade inte av lite skit i bränslet medan Yamahan tuffade på utan problem.

Alla tillverkare har hojar som felar men KTM har flest, Google ljuger liksom inte.

Skall man klara sig utan påhopp så får man skriva inlägg där kvaliteten på argumentationen är högre än att märke Z är kass därför att google ljuger inte och Youtube har många filmer med strulande hojar av märke Y. Bättre än så kan du.....

Ja soppapumparna på 690 och enduromopparna är usla och ingen vettig människa skulle bege sig jorden runt utan att antingen ha bytt den mot en bra redan innan avfärd eller ha med en i reserv. Det är inte smuts som är problemet utan pumpstyrningen som suger. De är inne på version nummer fem sedan 2009 och den är fortfarande inte rimligt tillförlitlig.

Bensinkran, gravitation och förgasare skall det vara. Jag förstår mig inte på "resa jorden runt" folk som köper moderna hojar som riskerar att stranda dig när någon sensor du inte kan reparera får för sig att ge felvärde. Och det gäller oavsett om det står BMW, Ducati eller Honda på tanken....
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Nej, 30000 mil ur en äventyrshoj är inte rimligt - men inte 3000 mil heller.

Tittar man på ett tvärsnitt av japanska singlar som DR/KLR/XT/XL så är 10.000 mil en svår siffra att nå.

Det beror igenKlien inte på maskinen/konstruktionen utan är mer SBS-relaterat:

Ägare #3 börjar glida på servicarna
#4 förstår inte vikten av varmkörning
#5 köpte en billig off-road för att lära sig wheela
#6 förstår heller inte skillnaden mellan torr- och våtsump
#7 pendlar till jobbet men drömmer om att vara riktigt MC-bud
#8 har gått på myten att "stånkor håller för evigt"
#9 byter heller inte olja på flera år
#10 har alltid önskat sig en "stamp“ och ligger och plågar det gamla raset minst två växlar för högt i varje given situation. "Den är visserligen gammal, men jag kör ju försiktigt och varvar knappt något, så för mig är den hålla i evighet".

Yeah right...

30.000 mil för en japansk singel är som sagt inte omöjligt - men inget man kan förvänta sig.
Sträckan är helt enkelt för lång - sträckan av ägare...
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ämnet: KTM och påstådda kvalitetsproblem.

30.000 mil ur en LC 4?
Det känns inte så realistiskt, nej.
...eller ens önskvärt. En KLR ger 40-45 HP ur sina 650cc
En LC4 20-30 häst ytterligare.

Båda hojarna har i den bästa av världar nöjda ägare som förstår att värdesätta sina respektive maskiner egenskaper.

KTM gör anspråk på att vara "Ready to race".
Det är en bra slogan, alliteration and all.

KLR?
Ungefär lika "Ready för resa" som KTM är för race.
Det krävs an- och tillpassning för att få det att funka.
...ja, åsso hitta en lämplig tävlingsklass att anmäla sin nya 1290 SA till. GGN kanske?

Funkar KTMs raceapproach när man lämnar tävlingsbanorna?

Skapar man orealistiska förväntningar?

Drar man till sig fel klientel?

Är KTMs påstådda kvalitetsproblem egentligen ägarinducerade...?
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag fortsätter så här i arla morgonstund när ni andra vårdar vätskebristen... :fakta

Skylla problemen på ägarna, funkar det?

Njae....
Jag kör ju nästan mer med utländska vänner än svenska, och plockar upp underliga signaler när jag är utomlands.

På grusäventyren i Finland är det orange som på en hjortronmyr. KTM regerar stort i de kretsar jag kör i.
Delvis på grund av tankvolymerna. 640 Adventure MK1 står högt i kurs när det är 30 mil fullgaskörning till nästa mack och 950SE med 30-liters Safaritank behöver bara en Rotopax extra för att räcka 30 mil på 30 liter...
Det går hårt i Finland, men ingen gnäller på KTMs kvalitet.
De enda tydliga klagomål jag hört är det att DE-strålkastarna på 640 Adventure är "saaatans dyra. Det kunde dom löst bättre."

Jo, LC4or rasar i Finland också - men ingen verkar tycka det är underligt. Möjligen lite retligt, men man river hemma - själv eller gemensamt med någon vän, sätter ihop och är med nästa gång istället.

Tyskland är ändå märkligare. Där är KTM som ett vanligt märke. Lite ballare, förstås - men inget som diskuteras i "kvalitetstermer" direkt. Är det något så tar handlaren hand om det. Har garantin gått ut så får man betala själv - eller också så säljs hojen till b-nationer som Rumänien, Polen eller - Sverige.
Tysken är en mycket krävande konsument och meckar sällan motorer själv - och är nöjd med sin KTM.
Alltså en diametralt motsatt situation gentemot Finland - men kundnöjdheten är även här skyhög.

Den svenska situationen är alltså besynnerlig.
Om vi bortser från det troll som även jag förstått ligger bakom mycket av den senast tidens postningar om KTM så finns det anmärkningsvärt många missnöjda KTM-ägare i Sverige. Ägare, och före detta ägare som närmast utvecklat ett hat mot märket.

Jag skojar inte - jag har flera vänner och bekantskaper som, balanserade och vettiga i övrigt, ändå när ett glödande hat mot märket.

Inte hojen i sig, utan märket. Flera av dem skulle vilja ha KTM, men vägrar handla igen eftersom dom anser sig så fruktansvärt illa behandlade av märket.

Varför uppstår sådana situationer oftare i Sverige - enligt mina erfarenheter? Varför är finnarna happy campers och tyskarna zufrieden - men påfallande många svenskar vansinnigt mycket mer förbannade än svenskar normalt sett blir? Jag hör KTM-ägare som upprörs mer över hur deras garantiärende hanterats än det senaste terrordådet på svensk mark.
...vilket ärligt talat är lite märkligt.

Hur har märket råd att mangla sina kunder så?
Varför mismatchas kund/hoj/ändamål/service så i just Sverige?

Fattar inte svenskarna vad dom köper?
Förstår inte den svenska kunden vad som krävs?

...eller ligger grunden till den "svenska situationen" någon annanstans?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Kör ju bumse idag och funderar på att byta till en kåtte istället. (Ej p g a kvalitetsproblem för de har jag aldrig märkt av). Från ett utskällt märke till ett annat m a o
:glömdet
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag tror inte ktm,s halvdåliga rykta beror på cross & endurosidan för där är dem absolut i världsklass i både hållbarhet och tävlingsmässigt.
De enda jag har att klaga på är deras större enstånkor som har vibrerat onödigt mycket ända till nu på de senaste åren typ 2012---(690) då man fått dem gå jämnt och fint för o vara just enstånka. Hållbarheten på 625-640-660 och tidigare 690 har helt klart varit sämre än riskokarstånkerna,,inte helt värdelös dock men inte bra.
Detta måste citeras för du har helt rätt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har ju skrivit om min rasade 525 det är en sak.

Men är jag ärlig så är det svårt att hitta roligare hojar i denna kategori.

Bra fjädring och bra bromsar, lätta smidiga chassie.

O så grymt lätt skruvade om detta beror på att KTM behöver skruvas mera i än en EX yamaha behövs får vara osagt.

Men i mitt fall är det säljaren/verkstaden som gjort att jag aldrig mer köper en KTM.

Har dock vissa.KTM motor delar i en av mina yamahaer då KTM verkar ha högre kvalite än yamaha på just detta.

Mvh
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej, 30000 mil ur en äventyrshoj är inte rimligt - men inte 3000 mil heller.

Tittar man på ett tvärsnitt av japanska singlar som DR/KLR/XT/XL så är 10.000 mil en svår siffra att nå.

Det beror igenKlien inte på maskinen/konstruktionen utan är mer SBS-relaterat:

Ägare #3 börjar glida på servicarna
#4 förstår inte vikten av varmkörning
#5 köpte en billig off-road för att lära sig wheela
#6 förstår heller inte skillnaden mellan torr- och våtsump
#7 pendlar till jobbet men drömmer om att vara riktigt MC-bud
#8 har gått på myten att "stånkor håller för evigt"
#9 byter heller inte olja på flera år
#10 har alltid önskat sig en "stamp“ och ligger och plågar det gamla raset minst två växlar för högt i varje given situation. "Den är visserligen gammal, men jag kör ju försiktigt och varvar knappt något, så för mig är den hålla i evighet".

Yeah right...

30.000 mil för en japansk singel är som sagt inte omöjligt - men inget man kan förvänta sig.
Sträckan är helt enkelt för lång - sträckan av ägare...

Här är en stor del av problemet även med KTM.

Där rasas många 690 motorer helt enkelt därför att kolven skär i loppet. Ett ras jag aldrig sett på en racemotor men är förekommande bland gatåkare. Orsaken är att ligger man och åker högt på bakhjulet så suger oljepumpen luft. Då det är rullagrat så rasar inte lagren likt en japansk R4 utan det som händer är att de munstycken som sprutar olja på kolv och cylindervägg tappar trycket.

Jag har byggt 660 LC4 motorer som gått Paris-Dakar 1000mil fullgas i ökenhetta och tung sand. Noll ras. Den svagaste länken än ett nållager på ingående axel i lådan, med service skött så ger det sig först. På gatcyklar med 5 ägare är det ett helt annat raspanorama. Där rasas vevlager och vipparmslagringar i drivor, båda typiska för dåligt skött service och tveksamt motoröra.

KTM har tagit racegrejer som skall skötas, gatanpassat lite och säljer med 500-750mils serviceintervall till en publik som tror att det de får något med japanskt servicebehov men europeisk standard på chassie, effekt och bromsar. Riktigt så väl är det inte....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Här är en stor del av problemet även med KTM.

Där rasas många 690 motorer helt enkelt därför att kolven skär i loppet. Ett ras jag aldrig sett på en racemotor men är förekommande bland gatåkare. Orsaken är att ligger man och åker högt på bakhjulet så suger oljepumpen luft. Då det är rullagrat så rasar inte lagren likt en japansk R4 utan det som händer är att de munstycken som sprutar olja på kolv och cylindervägg tappar trycket.

Jag har byggt 660 LC4 motorer som gått Paris-Dakar 1000mil fullgas i ökenhetta och tung sand. Noll ras. Den svagaste länken än ett nållager på ingående axel i lådan, med service skött så ger det sig först. På gatcyklar med 5 ägare är det ett helt annat raspanorama. Där rasas vevlager och vipparmslagringar i drivor, båda typiska för dåligt skött service och tveksamt motoröra.

KTM har tagit racegrejer som skall skötas, gatanpassat lite och säljer med 500-750mils serviceintervall till en publik som tror att det de får något med japanskt servicebehov men europeisk standard på chassie, effekt och bromsar. Riktigt så väl är det inte....

De här svaret är nog de närmaste sanningen man kan komma...
Problemet är störst för segmentet gat relaterat...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla tillverkare har hojar som felar men KTM har flest, Google ljuger liksom inte.

Det här påståendet tål att titta närmare på. Google profilerar dig och visar sökresultat de tror att du vill ha, så om du brukar klicka in på rasvideos med KTM så är det primärt det som de visar när du söker på rasvideos.
Google ljuger inte, men de visar det de tror du vill se.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, 30000 mil ur en äventyrshoj är inte rimligt - men inte 3000 mil heller.

Tittar man på ett tvärsnitt av japanska singlar som DR/KLR/XT/XL så är 10.000 mil en svår siffra att nå.

Det beror igenKlien inte på maskinen/konstruktionen utan är mer SBS-relaterat:

Ägare #3 börjar glida på servicarna
#4 förstår inte vikten av varmkörning
#5 köpte en billig off-road för att lära sig wheela
#6 förstår heller inte skillnaden mellan torr- och våtsump
#7 pendlar till jobbet men drömmer om att vara riktigt MC-bud
#8 har gått på myten att "stånkor håller för evigt"
#9 byter heller inte olja på flera år
#10 har alltid önskat sig en "stamp“ och ligger och plågar det gamla raset minst två växlar för högt i varje given situation. "Den är visserligen gammal, men jag kör ju försiktigt och varvar knappt något, så för mig är den hålla i evighet".

Yeah right...

30.000 mil för en japansk singel är som sagt inte omöjligt - men inget man kan förvänta sig.
Sträckan är helt enkelt för lång - sträckan av ägare...

Vem sade något om att det skulle vara rimligt? :va
Aj just, det var det som var frågan, ojdå, ursäkta. Nä 30000 är snarare önskelistan.

Jag fortsätter så här i arla morgonstund när ni andra vårdar vätskebristen... :fakta

Skylla problemen på ägarna, funkar det?

Njae....
Jag kör ju nästan mer med utländska vänner än svenska, och plockar upp underliga signaler när jag är utomlands.

På grusäventyren i Finland är det orange som på en hjortronmyr. KTM regerar stort i de kretsar jag kör i.
Delvis på grund av tankvolymerna. 640 Adventure MK1 står högt i kurs när det är 30 mil fullgaskörning till nästa mack och 950SE med 30-liters Safaritank behöver bara en Rotopax extra för att räcka 30 mil på 30 liter...
Det går hårt i Finland, men ingen gnäller på KTMs kvalitet.
De enda tydliga klagomål jag hört är det att DE-strålkastarna på 640 Adventure är "saaatans dyra. Det kunde dom löst bättre."

Jo, LC4or rasar i Finland också - men ingen verkar tycka det är underligt. Möjligen lite retligt, men man river hemma - själv eller gemensamt med någon vän, sätter ihop och är med nästa gång istället.

Tyskland är ändå märkligare. Där är KTM som ett vanligt märke. Lite ballare, förstås - men inget som diskuteras i "kvalitetstermer" direkt. Är det något så tar handlaren hand om det. Har garantin gått ut så får man betala själv - eller också så säljs hojen till b-nationer som Rumänien, Polen eller - Sverige.
Tysken är en mycket krävande konsument och meckar sällan motorer själv - och är nöjd med sin KTM.
Alltså en diametralt motsatt situation gentemot Finland - men kundnöjdheten är även här skyhög.

Den svenska situationen är alltså besynnerlig.
Om vi bortser från det troll som även jag förstått ligger bakom mycket av den senast tidens postningar om KTM så finns det anmärkningsvärt många missnöjda KTM-ägare i Sverige. Ägare, och före detta ägare som närmast utvecklat ett hat mot märket.

Jag skojar inte - jag har flera vänner och bekantskaper som, balanserade och vettiga i övrigt, ändå när ett glödande hat mot märket.

Inte hojen i sig, utan märket. Flera av dem skulle vilja ha KTM, men vägrar handla igen eftersom dom anser sig så fruktansvärt illa behandlade av märket.

Varför uppstår sådana situationer oftare i Sverige - enligt mina erfarenheter? Varför är finnarna happy campers och tyskarna zufrieden - men påfallande många svenskar vansinnigt mycket mer förbannade än svenskar normalt sett blir? Jag hör KTM-ägare som upprörs mer över hur deras garantiärende hanterats än det senaste terrordådet på svensk mark.
...vilket ärligt talat är lite märkligt.

Hur har märket råd att mangla sina kunder så?
Varför mismatchas kund/hoj/ändamål/service så i just Sverige?

Fattar inte svenskarna vad dom köper?
Förstår inte den svenska kunden vad som krävs?

...eller ligger grunden till den "svenska situationen" någon annanstans?

En svensk kund är aldrig nöjd, det ligger det nog någonting i. Och så har han en förmåga att se alla eventuella problem som ett personligt påhopp. :hihi
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
De va ett JÄVLA klagande på KTM här på de senaste!

Inledde min hoj karriär på en Honda som jag körde nån halv säsong innan jag köpte en KTM motard upptill och blev frälst. Hondan såldes fort som fan och mitt nyfrälsta liv kunde börja. Har ägt fem KTM sedan dess både gatmotarder och enduros. 990 jag har nu har jag kört 3800 mil med. De ända jag bytt på den är en avgaspacking som brann upp efter att jag kört den i bromsbänk.

Endurohojarna kräver givetvis mycket underhåll oavsätt märke men har inte haft några ras trots att jag kört länge på både kolvar och vevar.

Inbillar mig inte att KTM är bättre eller ens lika bra som japan när de kommer till kvalité men som de sagt många gånger på det här forumet att MC köper man med hjärtat! Inga andra märket har något som tilltalar mig i närheten så mycket som KTM. När de blir byte av gathoj blir de definitivt en 1290 Superduke GT/R. Enduro blir de antagligen en 350 exc.

/Märkesfantast som inte tvivlar.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kanske har någon redan nämnt detta tidigare i tråden, så jag ber om överseende om det blir en slags 'dubbelpost'.

När KTM 525 gjorde stor succé på crossbanorna var det många som ville köra KTM. Det smittade av sig även till andra kubikklasser och kanske särskilt 85 cc.
Det som jag har hört från ett par stycken föräldrar till barn tävlandes i lilla klassen på den tiden, var det så att KTM-fabriken hann helt enkelt inte med att tillgodose den stora efterfrågan. Det ledde till förseningar och som en följd 'slarvades' det ibland vid tillverkningen/monteringen, vilket ledde till att vissa motorer inte alls höll måttet och de gick följaktligen sönder ganska snabbt.
Medan andra motorer fungerade som ett Österrikiskt Gökur :tummenupp

Det kan väl inte vara på samma sätt även för de gathojar/motorer som rasar oftast nuförtiden?

/H
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har en teori. Jobbar på en högstadieskola och när jag tar hojen till jobbet så är man ju kung. Att lärarn kör hoj är ju häftigt i sig, men att han dessutom kör KTM gör mig till badass i deras ögon. Till och med wannabe moppefuckon vet att KTM är Da Shit:rock. Detta renommé som KTM lyckats väldigt bra med att bygga upp i bästa "Ready to race" stil har även en baksida. Alla som tycker att det är svincoolt att wheela sig fram i rusningstrafiken och aldrig växla innan varvstopp måste ha en KTM:död
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har en teori. Jobbar på en högstadieskola och när jag tar hojen till jobbet så är man ju kung. Att lärarn kör hoj är ju häftigt i sig, men att han dessutom kör KTM gör mig till badass i deras ögon. Till och med wannabe moppefuckon vet att KTM är Da Shit:rock. Detta renommé som KTM lyckats väldigt bra med att bygga upp i bästa "Ready to race" stil har även en baksida. Alla som tycker att det är svincoolt att wheela sig fram i rusningstrafiken och aldrig växla innan varvstopp måste ha en KTM:död

Tror mer de har fler pållar än materialet orkar med i längden.
Byten av lager och kolvar står inte i serviceschemat.

Sen hade den mest säljande LC4an problem med oljesmörjningen, vilket uppdaterades iom highflowtoppen. Efter det hade väl LC8ans första årsmodeller problem med? Vilket jag är dåligt påläst om.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
MC köper man med hjärtat! Inga andra märket har något som tilltalar mig i närheten så mycket som KTM. När de blir byte av gathoj blir de definitivt en 1290 Superduke GT/R. Enduro blir de antagligen en 350 exc.

/Märkesfantast som inte tvivlar.

Och säljer när plånkan är tom! :banana

Näe, blir KTM igen när jag har riktigt garage att meka i, och möjlighet att ha hoj nedskruvad över vintern :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top