KTM Problem/Kvalitet på HELT ny hoj ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lever den myten fortfarande? Det måste vara 30 år sedan det saknades något till en IKEA-möbel jag köpt, och jag har varit en ganska flitig kund genom åren, inklusive en hel kontorsinredning till 25-30 platser.
Jag har inte saknat några skruvar det decenniet iaf, utan får istället nästan alltid extra skruvar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ringde IKEA för några år sedan då det ”saknades” några skruvar.

Svaret: ”-Nej, det saknas inte något”. Hur säker kan man vara på det? 100% visade det sig. De har nämligen system för att garantera att exakt rätt antal av varje detalj finns i förpackningen. Vikt osv.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vissa av KTMs modeller (alla?) har sedan något år börjat tillverkas i Kina. Bla 790 Duke. Min maskin är från Österrike eller var de nu monterades, men de nyare är från ett helt annat produktionsband. Så jag är inte förvånad över att det finns brister. KTM har misslyckats med kontroll i det avseendet. Det finns andra företag som lagt iväg produktionen och ändå har stenkoll på att saker uppfyller de krav som ställs.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ringde IKEA för några år sedan då det ”saknades” några skruvar.

Svaret: ”-Nej, det saknas inte något”. Hur säker kan man vara på det? 100% visade det sig. De har nämligen system för att garantera att exakt rätt antal av varje detalj finns i förpackningen. Vikt osv.

Systemet är så enkelt som en bra våg.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kan ju vara ett fall av klåfingrighet / snatteri. Jag menar som när jag provsatt en Yamaha XSR700 i vintras. Kände och klämde, låtsaskörde och kollade knapparna, så *fattas nödstopp-klappen*, den var bortpillad !? Jag fick smått panik då dom ju kunde tro att det var jag som tagit knappen, så jag smet av, och ut. Sen tänkte jag att vilket billigt sätt att skaffa reservdelar, demohojarna står ju bara där utan tillsyn för vem som helst att bara plocka grejer av.

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Kan ju vara ett fall av klåfingrighet / snatteri. Jag menar som när jag provsatt en Yamaha XSR700 i vintras. Kände och klämde, låtsaskörde och kollade knapparna, så *fattas nödstopp-klappen*, den var bortpillad !? Jag fick smått panik då dom ju kunde tro att det var jag som tagit knappen, så jag smet av, och ut. Sen tänkte jag att vilket billigt sätt att skaffa reservdelar, demohojarna står ju bara där utan tillsyn för vem som helst att bara plocka grejer av.
...min var ingen demohoj. Det som fattades/inte satt fast är inget du står i hallen och "skruvar av".
Sen har den nu även börjat larma för låg oljenivå fast allt e OK så...here we go..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finns två läger.. Dom som gillat Ktm å dom som inte gör de..

Om Ktm skulle vara så himla dåligt så skulle de inte finnas kvar eller väldigt få, men så är det inte i verkligheten..

Det kan ju vara så att KTM levererar annat än att vara "bra"? Många tycker att de är roliga att köra och står ut med resten...

Det finns ju folk som köper Alfa också.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det kan ju vara så att KTM levererar annat än att vara "bra"? Många tycker att de är roliga att köra och står ut med resten...

Det finns ju folk som köper Alfa också.
Vissa modeller har tvivelaktig kvalité. . Ta t;ex 300 Tpi som på många kolven skär i tid å otid.. Jag är inne på min andra å inte haft problem.. Va problemet är är tvistar många, men i grunden är att Ktm envisas me att ha sina landsvägs regristerade å då är avgaskraven som ställer till lite..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Men hur svårt kan det vara, hur många skruvar finns det på en hoj? Dra åt allt och spänn till service-manualens specifikationer, så blir det bra. Skruvar måste väl finnas på Hornbach, eller om det är ovanliga mått så har säkert Siefvert Skruv.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Men hur svårt kan det vara, hur många skruvar finns det på en hoj? Dra åt allt och spänn till service-manualens specifikationer, så blir det bra. Skruvar måste väl finnas på Hornbach, eller om det är ovanliga mått så har säkert Siefvert Skruv.
Köper du en hoj för 190000 och går till hornbach för att få den att hålla ihop ?
Jag vet inte vad jag säger om den inställningen men jag ställer lite högre kran än så om jag kastat den pengapåsen på en handlare , börja med en Haynes mekhandbok och momentnyckel på en ny hoj nänä inte i min värld :arsele

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ok, jag förstår. Jag tänkte bara lite praktiskt, något som KTM uppenbarligen inte gjort, eller den som skruvade ihop eländet där nere i .. tyrolen?

"hoj för 190000" - Kostar den så mycket? Förvisso har jag sett Harleysar för nästan 400kkr, men då var det som halva bilar liksom, typ gigantiska snöskotrar med stereo, AC och kaffebryggare ombord.

Förresten blir jag nyfiken på hojen. Var kan man provköra KTM nära Stockholm?
Och finns det nån version som inte är så tung, kanske lite billgare?

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Ok, jag förstår. Jag tänkte bara lite praktiskt, något som KTM uppenbarligen inte gjort, eller den som skruvade ihop eländet där nere i .. tyrolen?

"hoj för 190000" - Kostar den så mycket? Förvisso har jag sett Harleysar för nästan 400kkr, men då var det som halva bilar liksom, typ gigantiska snöskotrar med stereo, AC och kaffebryggare ombord.

ktm.com

Å sök efter återförsäljare så ser du var i Sverige alla finns..

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022

Ja den kostar så mycket så att köpa egna skruvar var ett dåligt förslag. KTM själva anser sig vara ett "premium" märke men då får man ha en kvalitet därefter framförallt vid leverans av ny hoj ! Efter ha köpt nya Ducati och Triumph tex....utan ett fel under mitt ägo är detta som hänt förbryllade. Skulle nog köpt en Multistrada. .men man lär så länge man lever.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Har inte uppfatta att Ktm skulle vara ett premium märke då.... Även om jag själv bara har haft Ktm dom senaste 20 åren..

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har inte uppfatta att Ktm skulle vara ett premium märke då.... Även om jag själv bara har haft Ktm dom senaste 20 åren..
Jodå jan dom vill vara där och lever inte riktigt upp till det vilket är synd , är jäkligt sugen på en 890 adventure r men hade en Ointelligent diskussion med sarbäcken och ktm Scandinavia .
Garantiärendet slutade i en förstörd säsong och jag svor att jag aldrig mer ska ha en ktm med garanti kvar för ska jag ha en ktm igen så skruvar jag allt själv så den där 890:n får vänta ett tag :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka