KTM Problem/Kvalitet på HELT ny hoj ?

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Sen beror de ju på om du vill ha en rolig eller trist hoj. En Toyota yaris eller en Ferrari typ ?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
V4 Multistradorna har ju blivit återkallade för motorbyte, så det hade nog blivit lite väntetid isf också. ;)
Sen beror de ju på om du vill ha en rolig eller trist hoj. En Toyota yaris eller en Ferrari typ ?
:hihi Ja nån ktm jämför jag aldrig med en Ferrari lambo eller viper men alla tycker olika vilket är tur , en yaris startar iallafall jämnt även om du tycker den är tråkig :tummenupp
Nu får vi nog låta tråden återgå till ämnet för det har som vanligt spårat ur tror nog om man kastat 200” på en hoj att man vill den ska funka iallafall så långt borde alla va överens
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Något jag noterade, men inte riktigt vill erkänna för mig själv då, var att motorn på R2 Adventuren skramlade, jag antar att det är normalt, den skramlade bara på låga varv typ 1k till kanske 4-5 k rpm, och endast när jag körde, dvs när jag hade någon växel i. Drog jag på gasen så lät den renare, samt i frikopplat läge lät motorn OK. Kan det ha varit lösa saker som skramlade runt i växellådan på R2an jag testade?

Här pausade jag och filmade ljudet lite i går:


Samt, en tid sedan läste jag i någon manual för Beta Alp att man bör kontrollera att skruvarna fortfarande är åtdragna efter ett par timmars användande. Dom skriver så här:

"We recommend checking all the tightenings after the first one or two hours’ ride over rough ground. Special attention should be paid to the following parts:

• rear sprocket
• ensure that the footrests are properly fixed
• front/rear brake levers/calipers/discs
• check that the plastics are properly fastened
• engine bolts
• shock absorber bolts/swingarm
• wheel hubs/spokes
• rear frame
• pipe connections
• tensioning the chain
"


.. ingen som hört talas om gänglås? Det finns på Biltema.


Kollade upp var KTM tillverkar sina motorer, tydligen är det i en liten stad i övre Österrike, Munderfing. Titta vilken stor och fin fabrik dom har där borta, dom har t o m en helt egen lekplats/crossbana!
Munderfing_Luftansicht_von_Norden.jpg

Med sådana resurser har i alla fall jag svårt att tro att man kan klanta till det. Dom har säkert haft nån omstrukturering av chefer, och nåt missförstånd kring ansvar har uppstått. Jag hoppas verkligen att eventuella måndagsexemplar av KTM-hojar bara är tillfälligt.

Hur länge har dom haft detta rykte om sig?
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har inte jättemycket att tillföra i själva kvalitetsdiskussionen, men som många nämnt är ju ÅF en viktig del i helheten.

Köpte en ny SD1290R 2016.
Körde ut från ÅF och i första rondellen så lossnar höger backspegel!
Jaha, nu börjar det, tänkte jag.
Och mycket riktigt började ett ändlöst ärende.

Adapterhylsan i gjutaluminium var sprucken, kanske från fabrik, kanske från montage?
Tänker inte dra hela den tragiska historian, men bilder utväxlades i flera omgångar, det var trassel med Österrike, och mer problem med borttappade bilder, fel del skickad från Österrike, nya bilder utväxlade, osv…
Hämtade ut den från 100-milaservice, som kostade 3500kr, helt sjukt mycket pengar för ett oljebyte, och dessutom fortfarande med en backspegel och kedjeolja på bakfälgen.
Säsongen gick, och efter ett flertal påstötningar och besök så anlände till slut rätt reservdel…..i slutet av september! :va
Kemisk metall hade för länge sedan löst det problemet, och jag gjorde nästa service själv för en tiondel av priset (kanske inte riktigt, men nästan), och resonerade som så att garantisystemet fungerar ju ändå inte, så dom pengarna kan jag köpa schysst whiskey för (vilket jag gjorde).
Hade inga övriga kvalitetsproblem på den hojen under mina tre år, och Motorrad körde 5000 mil med en likadan, och den motorn var i nyskick när den plockades isär.

Med det vill jag säga att ÅF har ju en oerhört viktig roll, och där kanske KTM missat mycket kundnöjdhet.
Jag är inte den som brusar upp mig, eller blir otrevlig, eftersom jag anser att man inte löser några problem i det tillståndet.
Däremot så tycker jag att man bör känna att det finns ett ärligt bemötande, och en vilja att lösa mina problem som kund.
En tappad backspegel hade inte behövt resultera i en tappad kund, men nu blev det så, och inte bara en kund, utan även min kollega.
ÅF upplevelsen är en stor anledning till att jag har svårt att avvika från Yamaha, trots att dom har slutit förbund med djävulen när det gäller snöskotrar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är därför som mina märkeskamrater hellre kör 150 mil enkel väg för att byta hoj och/eller serva. Och så har det varit i decennier.

Och man servar själv och lämnar det man inte kan eller vill till en lokal DUKTIG mekaniker.

Så visst är ÅF och generalagent oerhört viktiga komponenter i helheten.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Konstigt att de som klagar mest på KTM´s kvalité sällan kör KTM själva ...
( ibland har de inte ens kört eller ägt en)

Jag har kört så pass mycket hoj och känner många; Det är inget märke som är utan fel. Det finns dock en viss "tysnadskultur" hos vissa märkestrogna ...
Alla märken har problem, några mer , några färre, några allvarligare, andra bagatellartade ...
 
Last edited:

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
En av grundorsakerna till KTM:s problem att skruva fast grejor kan härledas till dess ursprung som tillverkare av crossar och enduros.
Dessa kunder skruvar isär hojen direkt och gör sina personliga justeringar innan första provturen. Då är det inte så noga med åtdragningsmoment och garantier då Åf alltid kan hävda att kunden inte följt instruktionsboken. Synd att KTM kör samma upplägg på mer landsvägsorienterade hojar som har en mer krävande kundkrets.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Konstigt att de som klagar mest på KTM´s kvalité sällan kör KTM själva ...
( ibland har de inte ens kört eller ägt en)

Jag har kört så pass mycket hoj och känner många; Det är inget märke som är utan fel. Det finns dock en viss "tysnadskultur" hos vissa märkestrogna ...
Alla märken har problem, några mer , några färre, några allvarligare, andra bagatellartade ...

Nu gör du det enkelt för dig, mr ”fanboy”. ;)

Det är väldigt stora skillnader mellan olika märken OCH mellan deras generalagenter OCH deras återförsäljare. Ibland är det samma återförsäljare och då jämnar det förstås ut den delen.

Lek med tanken att det inte fanns någon garanti alls på en hoj du köper för att köra 20 mil varje dag. Du betalar alla reparationer själv.

Vilket märke väljer du då?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Sen kan du lägga till att du har ingen garanti kvar om du börjar skruva själv på nån av landsvägsmodellerna
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Konstigt att de som klagar mest på KTM´s kvalité sällan kör KTM själva ...
( ibland har de inte ens kört eller ägt en)

Jag har kört så pass mycket hoj och känner många; Det är inget märke som är utan fel. Det finns dock en viss "tysnadskultur" hos vissa märkestrogna ...
Alla märken har problem, några mer , några färre, några allvarligare, andra bagatellartade ...
Jodå jag har kört både egen och kört två lc4:eek:r på släpkärra från samma semestertur en 12:a och en 14 690 sommaren 2015 som gav upp vipparmslagren på samma resa :) Hanusse har varit inne på det och det är ofta åf i kombination med importören som spökar
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Något jag noterade, men inte riktigt vill erkänna för mig själv då, var att motorn på R2 Adventuren skramlade, jag antar att det är normalt, den skramlade bara på låga varv typ 1k till kanske 4-5 k rpm, och endast när jag körde, dvs när jag hade någon växel i. Drog jag på gasen så lät den renare, samt i frikopplat läge lät motorn OK. Kan det ha varit lösa saker som skramlade runt i växellådan på R2an jag testade?

Här pausade jag och filmade ljudet lite i går:


Samt, en tid sedan läste jag i någon manual för Beta Alp att man bör kontrollera att skruvarna fortfarande är åtdragna efter ett par timmars användande. Dom skriver så här:

"We recommend checking all the tightenings after the first one or two hours’ ride over rough ground. Special attention should be paid to the following parts:

• rear sprocket
• ensure that the footrests are properly fixed
• front/rear brake levers/calipers/discs
• check that the plastics are properly fastened
• engine bolts
• shock absorber bolts/swingarm
• wheel hubs/spokes
• rear frame
• pipe connections
• tensioning the chain
"


.. ingen som hört talas om gänglås? Det finns på Biltema.


Kollade upp var KTM tillverkar sina motorer, tydligen är det i en liten stad i övre Österrike, Munderfing. Titta vilken stor och fin fabrik dom har där borta, dom har t o m en helt egen lekplats/crossbana!
View attachment 461743

Med sådana resurser har i alla fall jag svårt att tro att man kan klanta till det. Dom har säkert haft nån omstrukturering av chefer, och nåt missförstånd kring ansvar har uppstått. Jag hoppas verkligen att eventuella måndagsexemplar av KTM-hojar bara är tillfälligt.

Hur länge har dom haft detta rykte om sig?
Du körde paralleltwinen igår som iallafall för ett par år sen skulle börja byggas av cf moto så då är det nog inte i Österrike ,alla stora i stort har tillverkning lagd till Asien så det spelar mindre roll vart dom skruvas ihop
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag är ingen märkesfanatiker, jag köper det som jag anser mest prisvärt / roligt ...
Det skriv inte tex inte mycket om tex. BMWs vinkelväxel i kardanen som håller ungefär lika länge som en vanlig kedja innan den börjar glappa...
Kör man konstant på bakhjulet så funkar inte olje smörjningen oavsett vilket märke, ligger man ständigt på övervarv håller inget märke.

Många av felen kan man säkert härröra till handhavande fel.
Alla hojar oavsett märke behöver lite kärlek, några skruvar måste dras åt i bland, låter det illa om något så kollar man upp det innan det går sönder osv
Motorcyklar är inte som data spel , där man bara startar om när det skitit sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Till försvar för just KTM är nog också att de säljer hårt trimmade hojar med höga specar och senaste tekniken till ett i sammanhanget lågt pris (speciellt i jämförelse med BMW och Ducati).

Ägarna är ofta hojkunniga entusiaster och märker inte ens av att de dubbelkollar moment på viktiga komponenter och i farten justerar till det som är fel. Man kör sällan långturer utan uppskattar livlighet och prestanda samt justerar faktiskt sin fjädring efter last och körförhållanden.

Det jobbiga är ju det där med garantigrejorna som inte verkar tas på allvar av KTM Sverige. Mycket trist och det kanske är därför som det brukar finnas många lågmilade KTM på blocket till väldigt attraktiva priser. Men vem törs köpa?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ingen märkesfanatiker, jag köper det som jag anser mest prisvärt / roligt ...
Det skriv inte tex inte mycket om tex. BMWs vinkelväxel i kardanen som håller ungefär lika länge som en vanlig kedja innan den börjar glappa...
Kör man konstant på bakhjulet så funkar inte olje smörjningen oavsett vilket märke, ligger man ständigt på övervarv håller inget märke.

Många av felen kan man säkert härröra till handhavande fel.
Alla hojar oavsett märke behöver lite kärlek, några skruvar måste dras åt i bland, låter det illa om något så kollar man upp det innan det går sönder osv
Motorcyklar är inte som data spel , där man bara startar om när det skitit sig.
Det KAN iofs bero på att vinkelväxeln inte är ett problem på BMW sedan många år... Det var några år när saker skulle vara "permanentsmorda" men man återgick till serviceintervall efter - om jag minns rätt - 4 år. Den tänkande hojägaren bytte naturligtvis olja ändå. 15.000 mil kan man räkna innan man behöver tänka på lagerbyte som inte ens är dyrt.

Men Honda Goldwing håller 50.000 mil. Där är skillnaden mellan japanskt och europeiskt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
importören och återförsäljarna måste dock ta sitt ansvar om felen beror på tillverkning eller återförsäljaren., inte bara försöka smita undan ....
Detta gäller ALLA märken, -köper man en dyr hoj så vill man kunna lita på återförsäljaren.(och importören/ tillverkaren). MC branschen har mycket att lära sig ...
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har läst någonstans att bor man i Österrike och äger en KTM så får man hjälp direkt om nåt garantiärende etc uppstår?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
"Du körde paralleltwinen igår som iallafall för ett par år sen skulle börja byggas av cf moto så då är det nog inte i Österrike ,alla stora i stort har tillverkning lagd till Asien så det spelar mindre roll vart dom skruvas ihop"

Tackar Sundström, men vad är det då som gör KTM österrikisk? Jag inbillade mig att KTM fortfarande gjordes helt inom Österrike. Om dom använder kinesmotorer nu så är dom ju inte bättre än Fantic Caballero, med den skepsism som råder kring just att motorn är en Zongshen.

Sen förstår jag ju att allt mer grejer tillverkas i asien, typ alla komponenter som används i elektroniken kommer från asien. Dock blir jag aningens orolig när kineser börjar göra motorer, jag vet inte varför men något med "kvalitet" och val av material, sånt är ju viktigt och inget man gärna tummar på. Samt blir jag orolig över var motorn till min Kawa KLX230 tillverkats. Den håller ju fortfarande, och jag kört ... superlångt med den. Ska kolla exakt km antal idag. Men så länge jag byter olja i den, och växlar snällt och riktigt så inbillar jag mig att den ska hålla i evigheter.

Nu känner jag att jag nästan måste köpa nåt kinesiskt, bara för att testa. Jag är jättenyfiken, samtidigt skeptisk / ororlig. Jag vill veta. Ingen som riktigt hårdtestat nåt kinesiskt som kan berätta?

Här en 700 CLX från CF Moto.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Apple får sina mobiler och datorer byggda i Kina, men är ett amerikanskt företag.
Ericsson bygger mobilstationer i Kina men är Svenska.
Alla har någon del av sin produktion utlokaliserad till något ställe med lägre löner.
Fjällräven, Lundhags t ex.
Det som gör ett företag "Svenskt", Österikiskt" eller annat är dels var de har huvudkontor och design mm men också var bolaget är registrerat i bolagsregister.
Så startar du ett bolag i Sverige och har all verksamhet i Kina men bolagsregistrerad i Sverige så är det svenskt. I vissa fall är det tvingande att registrera om sig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Gundj, jo, jag förstår det. Apples produkter tillverkas i kina, och Apple har superkoll på kvalitet, osv. Det är bra produkter. Så jag hoppas KTM gör typ samma sak med motorerna.

Så är Zongshens motorer också bra? Vem kvalitetskollar dom? Och går det att jämföra? Hittade en liten utvärdering av CF Motor > här <

Jag kommer ihåg på 80-90 talet då Japansktillverkat hade överlägsen kvalitet.

Skulle det kunna vara så att kinesiska tillverkare är så pass måna om sitt rykte ändå, och har intresse att upprätthålla lång affärsrelation med västvärlden, att dom tillverkar sina motorer med omsorg och med kvalitet dessa dagar?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top