n_andersson
Sporthojsnörd
Sen beror de ju på om du vill ha en rolig eller trist hoj. En Toyota yaris eller en Ferrari typ ?
V4 Multistradorna har ju blivit återkallade för motorbyte, så det hade nog blivit lite väntetid isf också.
Ja nån ktm jämför jag aldrig med en Ferrari lambo eller viper men alla tycker olika vilket är tur , en yaris startar iallafall jämnt även om du tycker den är tråkigSen beror de ju på om du vill ha en rolig eller trist hoj. En Toyota yaris eller en Ferrari typ ?
Konstigt att de som klagar mest på KTM´s kvalité sällan kör KTM själva ...
( ibland har de inte ens kört eller ägt en)
Jag har kört så pass mycket hoj och känner många; Det är inget märke som är utan fel. Det finns dock en viss "tysnadskultur" hos vissa märkestrogna ...
Alla märken har problem, några mer , några färre, några allvarligare, andra bagatellartade ...
Jodå jag har kört både egen och kört två lc4r på släpkärra från samma semestertur en 12:a och en 14 690 sommaren 2015 som gav upp vipparmslagren på samma resa Hanusse har varit inne på det och det är ofta åf i kombination med importören som spökarKonstigt att de som klagar mest på KTM´s kvalité sällan kör KTM själva ...
( ibland har de inte ens kört eller ägt en)
Jag har kört så pass mycket hoj och känner många; Det är inget märke som är utan fel. Det finns dock en viss "tysnadskultur" hos vissa märkestrogna ...
Alla märken har problem, några mer , några färre, några allvarligare, andra bagatellartade ...
Du körde paralleltwinen igår som iallafall för ett par år sen skulle börja byggas av cf moto så då är det nog inte i Österrike ,alla stora i stort har tillverkning lagd till Asien så det spelar mindre roll vart dom skruvas ihopNågot jag noterade, men inte riktigt vill erkänna för mig själv då, var att motorn på R2 Adventuren skramlade, jag antar att det är normalt, den skramlade bara på låga varv typ 1k till kanske 4-5 k rpm, och endast när jag körde, dvs när jag hade någon växel i. Drog jag på gasen så lät den renare, samt i frikopplat läge lät motorn OK. Kan det ha varit lösa saker som skramlade runt i växellådan på R2an jag testade?
Här pausade jag och filmade ljudet lite i går:
Samt, en tid sedan läste jag i någon manual för Beta Alp att man bör kontrollera att skruvarna fortfarande är åtdragna efter ett par timmars användande. Dom skriver så här:
"We recommend checking all the tightenings after the first one or two hours’ ride over rough ground. Special attention should be paid to the following parts:
• rear sprocket
• ensure that the footrests are properly fixed
• front/rear brake levers/calipers/discs
• check that the plastics are properly fastened
• engine bolts
• shock absorber bolts/swingarm
• wheel hubs/spokes
• rear frame
• pipe connections
• tensioning the chain
"
.. ingen som hört talas om gänglås? Det finns på Biltema.
Kollade upp var KTM tillverkar sina motorer, tydligen är det i en liten stad i övre Österrike, Munderfing. Titta vilken stor och fin fabrik dom har där borta, dom har t o m en helt egen lekplats/crossbana!
View attachment 461743
Med sådana resurser har i alla fall jag svårt att tro att man kan klanta till det. Dom har säkert haft nån omstrukturering av chefer, och nåt missförstånd kring ansvar har uppstått. Jag hoppas verkligen att eventuella måndagsexemplar av KTM-hojar bara är tillfälligt.
Hur länge har dom haft detta rykte om sig?
Det KAN iofs bero på att vinkelväxeln inte är ett problem på BMW sedan många år... Det var några år när saker skulle vara "permanentsmorda" men man återgick till serviceintervall efter - om jag minns rätt - 4 år. Den tänkande hojägaren bytte naturligtvis olja ändå. 15.000 mil kan man räkna innan man behöver tänka på lagerbyte som inte ens är dyrt.Jag är ingen märkesfanatiker, jag köper det som jag anser mest prisvärt / roligt ...
Det skriv inte tex inte mycket om tex. BMWs vinkelväxel i kardanen som håller ungefär lika länge som en vanlig kedja innan den börjar glappa...
Kör man konstant på bakhjulet så funkar inte olje smörjningen oavsett vilket märke, ligger man ständigt på övervarv håller inget märke.
Många av felen kan man säkert härröra till handhavande fel.
Alla hojar oavsett märke behöver lite kärlek, några skruvar måste dras åt i bland, låter det illa om något så kollar man upp det innan det går sönder osv
Motorcyklar är inte som data spel , där man bara startar om när det skitit sig.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |