Oavsett om man bryr sig eller ej kostar det vansinnigt mycket pengar att få kvalitetsproblem som man måste rätta till. Det är tillräckligt dyrt ifall det upptäcks i en kvalitetskontroll och måste korrigeras, men ännu dyrare om produkten når kund, måste tas in på verkstad osv. Ingen tillverkare vill ha kvalitetsproblem, däremot kan de vara olika framgångsrika att förebygga dem, bl.a. relaterat till det jag skrev tidigare.
Det är där vi har lite olika åsikter faktiskt.
Jag håller absolut med om fakta du påpekar om kostnaden för återkallelser och garantiärenden, och att det därmed vore väldigt rimligt att inga tillverkare vill ha kvalitetsproblem.
Däremot finns det absolut tillverkare som gärna löser reklamationskostnaden genom att göra det väldigt svårt för kunden att få ut något på någon reklamation. Hellre än att se till att minimera kvalitetsproblemen. Pga att kvalitetskontroll är svårt, och därmed dyrt, självfallet.
Det finns också de som helt enkelt skiter i kvaliteten, tillverkar en så billig produkt som möjligt, och löser reklamationskostnaden genom att ha en väldigt hög marginal, och helt enkelt kreditera allt som jävlas.
Det första (tillverkaren som inte vill ha kvalitetsproblem) facket är det man vill åt som kund.
Det tredje facket är normalt en väldigt billig produkt, och även här är det ok för kunden, du får vad du betalar för. (skit)
Problemet ligger i fack nummer två, där det ofta upplevs att du lovats en annan kvalitet och mer heltäckande garantier än vad du faktiskt får.
Jag hanterar problemfall inom bland annat reklamationsärenden mot flera hundra tillverkare och leverantörer, på ett brett spektra produkttyper dagligen i mitt jobb, så jag anser mig ha en relativt bra insikt i hur företag tänker på dessa punkter. Även om det självklart är åsikter baserat på mina egna mjuka värden.