KTM Problem/Kvalitet på HELT ny hoj ?

Raderad medlem 51742

Guest
Fast.
Vem fan bryr sig om att kunden får kvalitet, om man kan öka marginalen lite granna?
Oavsett om man bryr sig eller ej kostar det vansinnigt mycket pengar att få kvalitetsproblem som man måste rätta till. Det är tillräckligt dyrt ifall det upptäcks i en kvalitetskontroll och måste korrigeras, men ännu dyrare om produkten når kund, måste tas in på verkstad osv. Ingen tillverkare vill ha kvalitetsproblem, däremot kan de vara olika framgångsrika att förebygga dem, bl.a. relaterat till det jag skrev tidigare.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Saker och ting som faktiskt tillverkas i Tyskland brukar ju de facto vara bra.
En överkomplicerad folkvagn som skruvas ihop i Tyskland av Excel-människornas inköpta-av-den-lägste-anbudsgivaren-komponenter räknas inte in.
Däremot har jag råkat på en hel del tysktillverkade verktyg tex som är riktigt ruggigt bra produkter, sen kostar de en del.

Jag har även en trappstege där hemma som är tillverkad i Tyskland under första halvan av 40-talet, den har kommit ur Finska arméns överskott efter vinterkriget, och är fortfarande en bra stege som används nu och då ca 80 år senare.
Tyska saker är oftast bra för första ägaren, men ändå en mardröm att äga när dom får några år på nacken. Som tex nyare bilar från mb och bmw. Även om kvaliteten är ok, så är dom inte konstruerade för att kunna repareras. Tex kan det kosta 100000+ att byta nån läckande 25 kr slang pga att man måste lyfta ur motorn och montera ner halva bilen för stt komma åt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
BMW låter Loncin tillverka deras tvåcylindriga 900. Förut lät de Rotax bygga 800-an. Den encylindriga 650 köpte de från Rotax.

På 1970-talet kom de japanska marindieslarna från Yanmar (ursprungligen konstruerade för vattenpumpar) och det lät ju ungefär på samma sätt då. Japanskt skit osv.

Tyvärr görs det ju extremt mycket skit i Kina också, så det är nog egentligen det som är det största problemet.
Tittar man på den japanska kulturen och den kinesiska så vågar jag nog ändå påstå att kvalitet och yrkesskicklighet är något som ligger mycket närmare den japanska folksjälen än den kinesiska. Nu ska man såklart inte dra för stora växlar på det, men menar bara att Kina inte nödvändigtvis kommer följa samma bana som Japan gjorde på 50/60/70-talet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Oavsett om man bryr sig eller ej kostar det vansinnigt mycket pengar att få kvalitetsproblem som man måste rätta till. Det är tillräckligt dyrt ifall det upptäcks i en kvalitetskontroll och måste korrigeras, men ännu dyrare om produkten når kund, måste tas in på verkstad osv. Ingen tillverkare vill ha kvalitetsproblem, däremot kan de vara olika framgångsrika att förebygga dem, bl.a. relaterat till det jag skrev tidigare.
Det är där vi har lite olika åsikter faktiskt.
Jag håller absolut med om fakta du påpekar om kostnaden för återkallelser och garantiärenden, och att det därmed vore väldigt rimligt att inga tillverkare vill ha kvalitetsproblem.

Däremot finns det absolut tillverkare som gärna löser reklamationskostnaden genom att göra det väldigt svårt för kunden att få ut något på någon reklamation. Hellre än att se till att minimera kvalitetsproblemen. Pga att kvalitetskontroll är svårt, och därmed dyrt, självfallet.

Det finns också de som helt enkelt skiter i kvaliteten, tillverkar en så billig produkt som möjligt, och löser reklamationskostnaden genom att ha en väldigt hög marginal, och helt enkelt kreditera allt som jävlas.

Det första (tillverkaren som inte vill ha kvalitetsproblem) facket är det man vill åt som kund.
Det tredje facket är normalt en väldigt billig produkt, och även här är det ok för kunden, du får vad du betalar för. (skit)
Problemet ligger i fack nummer två, där det ofta upplevs att du lovats en annan kvalitet och mer heltäckande garantier än vad du faktiskt får.

Jag hanterar problemfall inom bland annat reklamationsärenden mot flera hundra tillverkare och leverantörer, på ett brett spektra produkttyper dagligen i mitt jobb, så jag anser mig ha en relativt bra insikt i hur företag tänker på dessa punkter. Även om det självklart är åsikter baserat på mina egna mjuka värden.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tyska saker är oftast bra för första ägaren, men ändå en mardröm att äga när dom får några år på nacken. Som tex nyare bilar från mb och bmw. Även om kvaliteten är ok, så är dom inte konstruerade för att kunna repareras. Tex kan det kosta 100000+ att byta nån läckande 25 kr slang pga att man måste lyfta ur motorn och montera ner halva bilen för stt komma åt.
Hur mycket av en bmw tillverkas i Bayern idag? :va
Jag vet inte, så det var ingen retorisk fråga på det sättet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är där vi har lite olika åsikter faktiskt.
Jag håller absolut med om fakta du påpekar om kostnaden för återkallelser och garantiärenden, och att det därmed vore väldigt rimligt att inga tillverkare vill ha kvalitetsproblem.

Däremot finns det absolut tillverkare som gärna löser reklamationskostnaden genom att göra det väldigt svårt för kunden att få ut något på någon reklamation. Hellre än att se till att minimera kvalitetsproblemen. Pga att kvalitetskontroll är svårt, och därmed dyrt, självfallet.

Det finns också de som helt enkelt skiter i kvaliteten, tillverkar en så billig produkt som möjligt, och löser reklamationskostnaden genom att ha en väldigt hög marginal, och helt enkelt kreditera allt som jävlas.

Det första (tillverkaren som inte vill ha kvalitetsproblem) facket är det man vill åt som kund.
Det tredje facket är normalt en väldigt billig produkt, och även här är det ok för kunden, du får vad du betalar för. (skit)
Problemet ligger i fack nummer två, där det ofta upplevs att du lovats en annan kvalitet och mer heltäckande garantier än vad du faktiskt får.

Jag hanterar problemfall inom bland annat reklamationsärenden mot flera hundra tillverkare och leverantörer, på ett brett spektra produkttyper dagligen i mitt jobb, så jag anser mig ha en relativt bra insikt i hur företag tänker på dessa punkter. Även om det självklart är åsikter baserat på mina egna mjuka värden.
Har du arbetat i en utvecklingsorganisation på ett större företag inom tillverkningsindustrin? Jag tror du överskattar sådana organisationers förmåga att åstadkomma ett visst resultat bara för att de säger/vill det ;)

Jag tror annars du har rätt i det du skriver - visst finns det företag som medvetet prioriterar på ett sätt som skapar dålig kvalitet och kundupplevelse. Men räcker inte att prioritera kvalitet. Man måste också veta hur man åstadkommer det och där har fortfarande flera av de europeiska tillverkarna (även de som kallar sig premium) mycket att lära av japanerna.
 
Last edited by a moderator:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har du arbetat i en utvecklingsorganisation på ett större företag inom tillverkningsindustrin? Jag tror du överskattar sådana organisationers förmåga att åstadkomma ett visst resultat bara för att de säger/vill det.
Nej, det har jag inte gjort, även om jag har viss kontakt med flertalet personer som gör det.
Problemet är ofta att även om utvecklingsavdelningen vill, så är det inte alltid de inom organisationen som de facto håller i pengarna ser nyttan med satsningen det innebär att uppnå dessa resultat.

Jag är även (tyvärr) mycket väl medveten om att säga något, och att göra det som krävs för att uppnå det samma kan vara två mycket olika saker.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, det har jag inte gjort, även om jag har viss kontakt med flertalet personer som gör det.
Problemet är ofta att även om utvecklingsavdelningen vill, så är det inte alltid de inom organisationen som de facto håller i pengarna ser nyttan med satsningen det innebär att uppnå dessa resultat.

Jag är även (tyvärr) mycket väl medveten om att säga något, och att göra det som krävs för att uppnå det samma kan vara två mycket olika saker.
Alldeles oavsett om organisationen medvetet prioriterar på ett sätt som skapar dålig kundupplevelse (vilket egentligen är idiotiskt, då det långsiktigt knappast är lönsamt) på det sätt som du upplever eller helt enkelt inte lyckas åstadkomma bra kvalitet trots att man prioriterar detta är det vanligen ett problem där rotorsaken finns högst upp.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Hur mycket av en bmw tillverkas i Bayern idag? :va
Jag vet inte, så det var ingen retorisk fråga på det sättet.
Ingen aning, men dom är konstruerade i Bayern och det är konstruktionen som ger huvudvärk för ägaren när saker börjar gå sönder.
Jmfr tex en fransk bil som många fnissar åt. Den kanske går sönder oftare, men den är också väldigt enkel (billig) att fixa vilket gör att den överlever sin tyska kusin, som får skrotas i förtid.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Lite OT men ska man handla ny bil idag så är det väl KIA eller Huyndai som gäller om man vill ha långtgående garantier och kvalité. KIA har väl 7 års garanti?

Alla BMWs hojar produceras fortfarande inom Tyskland också vad jag hört.
Men jag fattar inte hur KTM så ofta nämns nu i samband med bristande Kvalité. Vem här på forumet var det som hade varit hos en handlare och provkört 3 superduke 1290s där 2 av dem gick sönder. En hade väl fel på tekniken, en på kylsystemet och den tredje klarade provkörningen. Hade lämnat nycklarna och sprungit ut. :rofl
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Efter 1 timmes körning saknades bara en skruv på min helt nya KTM, en M6 som satt på överfallet till hjulaxeln fram. Skruven bredvid hade gängat ur sig men ännu ej trillat ur helt, skönt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lite OT men ska man handla ny bil idag så är det väl KIA eller Huyndai som gäller om man vill ha långtgående garantier och kvalité. KIA har väl 7 års garanti?

Alla BMWs hojar produceras fortfarande inom Tyskland också vad jag hört.
Men jag fattar inte hur KTM så ofta nämns nu i samband med bristande Kvalité. Vem här på forumet var det som hade varit hos en handlare och provkört 3 superduke 1290s där 2 av dem gick sönder. En hade väl fel på tekniken, en på kylsystemet och den tredje klarade provkörningen. Hade lämnat nycklarna och sprungit ut. :rofl
Nja, Kia och Hyundai är systerbilar. Kia ägs av Hyundai Motor Group.
Efter att ha skruva på en del av dessa (relativt nya) så är min åsikt inte att det är någon vidare kvalitet på dem.
Däremot verkar de "köpa" kunder med ett omfattande garantiprogram. Det är helt enkelt marknadsföring. Hurvida reklamationsärenden hanteras bra eller ej skall jag inte uttala mig om.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nja, Kia och Hyundai är systerbilar. Kia ägs av Hyundai Motor Group.
Efter att ha skruva på en del av dessa (relativt nya) så är min åsikt inte att det är någon vidare kvalitet på dem.
Däremot verkar de "köpa" kunder med ett omfattande garantiprogram. Det är helt enkelt marknadsföring. Hurvida reklamationsärenden hanteras bra eller ej skall jag inte uttala mig om.
Jag körde en ny KIA Optima några år och det som havererade var ett bromsok som kärvade ihop och tog med sig en skiva i döden. Båda bakre skivorna och ett ok byttes på garantin utan krångel.
Övriga nya bilar jag har haft har varit utan problem bortsett från den första nya jag köpte, en Honda Civic Type R. Har aldrig åkt tunnelbana lika mycket som när jag hade den.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Eftersom vi nu är inne på japsbilar så framhåller jag gärna en lite bortglömd firma, Mazda.
Vi har haft några olika, en 6, en MX3 och en 2.
Ingen har krånglat på något vis och 2,an som vi haft sedan ny 2012 kommer nog att bli länge i familjen. Anständiga priser på service hos märkesverkstad.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
"Stor och fin, skriver du att fabriken är. Vilka avgörande egenskaper för hög driftsäkerhet motsvarar ”stor och fin”, menar du och hur identifierar du dessa egenskaper genom att betrakta fabriken från ett flygfoto?"

- Som lekman imponeras jag av storleken på KTM-komplexet (flygfotot), vilket tyder på att dom har fått in pengar från många nöjda kunder. Jag har inga direkta fakta eller siffror att visa när det gäller nöjda vs ickenöjda kunder, dessvärre. Men att sedan vända vinnartrenden och låta en dekaderande kvalitet sabba ryktet låter inte särskilt troligt, därför antar jag att dom problemhojar somliga fått är måndagsexemplar. Min okvalificerade gissning bara.

Men visst kan även tillverkare som KTM spika sin kista genom att låta företaget sakta med säkert gå omkull. Det har ju hänt flera gånger tidigare i andra företag.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
"Stor och fin, skriver du att fabriken är. Vilka avgörande egenskaper för hög driftsäkerhet motsvarar ”stor och fin”, menar du och hur identifierar du dessa egenskaper genom att betrakta fabriken från ett flygfoto?"

- Som lekman imponeras jag av storleken på KTM-komplexet (flygfotot), vilket tyder på att dom har fått in pengar från många nöjda kunder. Jag har inga direkta fakta eller siffror att visa när det gäller nöjda vs ickenöjda kunder, dessvärre. Men att sedan vända vinnartrenden och låta en dekaderande kvalitet sabba ryktet låter inte särskilt troligt, därför antar jag att dom problemhojar somliga fått är måndagsexemplar. Min okvalificerade gissning bara.

Men visst kan även tillverkare som KTM spika sin kista genom att låta företaget sakta med säkert gå omkull. Det har ju hänt flera gånger tidigare i andra företag.
Risken är inte så stor för Ktm är klart stora i enduro segmentet å cross.. Dom har köpt upp andra märken så som Husaberg som är nerlagt.. Även Husqvarna köptes för flera år sen å senast så köptes även Gasgas...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kom precis på en grej, är det inte återförsäljaren som åtminstonne delvis skruvar ihop dom nya hojarna på verkstan?

När jag var inne hos Yamaha här i Masmo "Stockholms MC-varuhus" heter dom tror jag, så fanns ingen i salongen, så jag gick vidare in längst bak och in genom en dörr till vad som visade sig vara en verkstad. Där stog några killar, samt en säljare jag kände igen, och skruvade ihop nya Hondor. Jag sa till säljaren "Jasså här står du och snickrar ihop hojar... ", och tydligen kommer hojarna delvis nedmonterade, vet inte riktigt hur mycket dock, men jag förstod att i alla fall framhjulet mekas på, och säkert annat som måste justeras och grejas med innan hojen hamnar till försäljning ute på golvet i showroomet. I alla fall kommer kineshojarna levererade i stora fyrkantiga trä eller metalllådor fastspända eller skruvade så att dom inte faller. Och då är hojarna inte kördugliga ännu.

.. det måste väl vara så med KTM med va?

.. och då tänker jag "gänglås", och gör jobbet på förmiddan till kaffet, då är man som mest allert.

Alltså, vet vi att nämnda problem med KTMs hojar kommer från fabriken, eller kan problemen uppståt efteråt, vid kanske nån slutlig ihopmontering på plats i sverige? Nån som vet hur rutinen ser ut för KTM?
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Och jag tänker ev köpa en 1290 gt med 1000 mil på mätaren... Behöver jag vara orolig?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Eftersom vi nu är inne på japsbilar så framhåller jag gärna en lite bortglömd firma, Mazda.
Vi har haft några olika, en 6, en MX3 och en 2.
Ingen har krånglat på något vis och 2,an som vi haft sedan ny 2012 kommer nog att bli länge i familjen. Anständiga priser på service hos märkesverkstad.
Vi fick en återkallelse på vår 16 år gamla Mazda var nån del som skulle bytas. Har för mej det var förra året .Bra service på så gamla bilar .Inga problem med den förutom rosten börjar komma här och var
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top