Ktm "snömoped" Byggtråd

Fasen vilket fränt bygge, kul att följa. Du verkar veta vad du håller på med.
Själv älskar jag snö och får nöja mig med fulldubbat :tummenupp

Framskidan är under utveckling, men inte heller den fullt utprovad än.
Jag har använt mig av den hära "färdiga typ" som modell till min hemma byggda.

Fördelen med att ha kvar framhjulet är att gyrokrafterna bibehålls i cykeln iochmed att hjulet sitter kvar + att dubbdäcken utgör fäste på hårdare underlag så som is t.ex.

Bifogat

• sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    127.4 KB · Visningar: 1,121
Framskidan är under utveckling, men inte heller den fullt utprovad än.
Jag har använt mig av den hära "färdiga typ" som modell till min hemma byggda.

Fördelen med att ha kvar framhjulet är att gyrokrafterna bibehålls i cykeln iochmed att hjulet sitter kvar + att dubbdäcken utgör fäste på hårdare underlag så som is t.ex.

ska du ha sådär tro jag inte hjulet ska ta allt för mycket i marken :va borde ju göra motstånd i djupsnö :confused:

Snömoppen filmad...

Monterade på nymattan imorse o laddade ut på sjön ... he he det kommer att kunna gå och åka på mattan med den :yoparty :tuttar upptäckte dock att lite lägre drevning skulle sitta fint om man ska ha den och "varva" ut på 6:an....om man vågar fullt:galen

pga för mycket kaffe i min laptop(+inkompetens) så håller "niklasinorr"på och klipper ihop ett smakprov på "snömoppen in action "del 1 som utlovades komma ut under kvällen (mest troligt) :2cool

Monterade på nymattan imorse o laddade ut på sjön ... he he det kommer att kunna gå och åka på mattan med den :yoparty :tuttar upptäckte dock att lite lägre drevning skulle sitta fint om man ska ha den och "varva" ut på 6:an....om man vågar fullt:galen

pga för mycket kaffe i min laptop(+inkompetens) så håller "niklasinorr"på och klipper ihop ett smakprov på "snömoppen in action "del 1 som utlovades komma ut under kvällen (mest troligt) :2cool

Tjata tjata!!!:) Jag håller på och klipper för fullt men jag skulle behöva någonstans att lägga upp den, den blir kanske ett par minuter eller så. Någon med en shysst FTP som kan vara behjälplig?

Förresten så har jag provkört underverket också och den går otroligt bra i snön, bara lägga ner och gasa, sjukt skoj att köra, synd att jag hade fel kläder bara, jag har halva norrlands snömängd innanför jackan:huvet

Fett bygge Peter!!!:tummenupp

Skoj att se snömoppen i aktion!
Verkar ju funka fint på isen, har du hunnit testa hur den funkar på en skoterled?

Mvh
Danne

F*n va kul det där såg ut! Kör ju själv dubbat men är ju ganska bortkommen då det blir djupare snö. Då trivs ju den där bara ännu mer! Cred!

Skoj att se snömoppen i aktion!
Verkar ju funka fint på isen, har du hunnit testa hur den funkar på en skoterled?

Mvh
Danne

Om man säger som så...att på skoterled har man inget att göra med ett band bak o skida med dubbla styrstål fram, den är lika nervös som en rr hoj utan gaffelvinkel:skrämd :skrämd :skrämd största problemet ligger i att vid minsta nedlägg eller vridning på styret så skär det yttre styrstålet direkt och "kastet " är ett faktum:rolleyes: Har dock kört med tre styrstål tidigare och det funkar avsevärt mycket bättre på hårt men då sämre i det lösa..så ett kort styrstål på en smal "köl" ska monteras i mitten för att försöka finna den bästa kompromissen:rolleyes:

Kul med film! hähähää :D
Åk över till gamla tippen baki skjutbanan o filma lite hopp nästa gång.
Skulle sitta fint med lite mer snööö... förstås. :yoparty

Här har du ett annat coolt bygge som dom har gjort på ett annat sätt.

IMG_0034.JPG

ÄNTLIGEN !!!!!!!
Det kom lite extra familjetid med barnen imellan så mitt tidschema sprack direkt. Men nu är den färdig och provkörd.

Har bara ett ord att säga - MANLIGT !!!!!

Fortfarande har jag inte monterat skidan tillsammans med framhjulet än, men det skall utprovas under helgen hade jag tänkt.

Det är en liten underlig känsla att köra med "banddrift" men absolut inte märkbart att cykeln känns längre. Om man jämnför mot ett fulldubbat bakhjul så är det bara fördelar för banddriften. Det skottar fram så in i helvete på packad skoterled (jag skulle jämnföra med motardslicks på asfalt) och i lössnö är känslan att man aldrig kan köra fast, dock så vill inte framhjulet hänga med lika lätt i lössnö utan driftar hejdlöst. Med skidkonstruktionen bör man få bärigheten på snön medans hjulet står för normala gyrokrafter.

Under provkörningen konstaterades att jag måste dreva om lite till, jag kör nu 14-48 men tänkte pröva 14-45. Orsaken är att den varvar nu ut på 5:an i ca 100km/h, med neddrevningen bör den öka till ca 110km/h med bibehållen effekt.

Bifogat

• sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    132.9 KB · Visningar: 1,339
  • sporthoj2.jpg
    sporthoj2.jpg
    133.6 KB · Visningar: 1,066
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...