Ktm "snömoped" Byggtråd

Hellamannen

Pain is temporary, Glory is forever!
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg 650 -05
Fasen vilket fränt bygge, kul att följa. Du verkar veta vad du håller på med.
Själv älskar jag snö och får nöja mig med fulldubbat :tummenupp
 

Holmsundar´n

www.uek.nu
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM
Framskidan är under utveckling, men inte heller den fullt utprovad än.
Jag har använt mig av den hära "färdiga typ" som modell till min hemma byggda.

Fördelen med att ha kvar framhjulet är att gyrokrafterna bibehålls i cykeln iochmed att hjulet sitter kvar + att dubbdäcken utgör fäste på hårdare underlag så som is t.ex.
 

Bifogat

  • sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    127.4 KB · Visningar: 1,121

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Men hur blir körbarheten på ex. en hårt packad skoterled?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Framskidan är under utveckling, men inte heller den fullt utprovad än.
Jag har använt mig av den hära "färdiga typ" som modell till min hemma byggda.

Fördelen med att ha kvar framhjulet är att gyrokrafterna bibehålls i cykeln iochmed att hjulet sitter kvar + att dubbdäcken utgör fäste på hårdare underlag så som is t.ex.

ska du ha sådär tro jag inte hjulet ska ta allt för mycket i marken :va borde ju göra motstånd i djupsnö :confused:
 

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
Snömoppen filmad...

Monterade på nymattan imorse o laddade ut på sjön ... he he det kommer att kunna gå och åka på mattan med den :yoparty :tuttar upptäckte dock att lite lägre drevning skulle sitta fint om man ska ha den och "varva" ut på 6:an....om man vågar fullt:galen

pga för mycket kaffe i min laptop(+inkompetens) så håller "niklasinorr"på och klipper ihop ett smakprov på "snömoppen in action "del 1 som utlovades komma ut under kvällen (mest troligt) :2cool
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Monterade på nymattan imorse o laddade ut på sjön ... he he det kommer att kunna gå och åka på mattan med den :yoparty :tuttar upptäckte dock att lite lägre drevning skulle sitta fint om man ska ha den och "varva" ut på 6:an....om man vågar fullt:galen

pga för mycket kaffe i min laptop(+inkompetens) så håller "niklasinorr"på och klipper ihop ett smakprov på "snömoppen in action "del 1 som utlovades komma ut under kvällen (mest troligt) :2cool

Tjata tjata!!!:) Jag håller på och klipper för fullt men jag skulle behöva någonstans att lägga upp den, den blir kanske ett par minuter eller så. Någon med en shysst FTP som kan vara behjälplig?

Förresten så har jag provkört underverket också och den går otroligt bra i snön, bara lägga ner och gasa, sjukt skoj att köra, synd att jag hade fel kläder bara, jag har halva norrlands snömängd innanför jackan:huvet

Fett bygge Peter!!!:tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det där ser ju riktigt kul ut. Snyggt bygge! :tummenupp
Inga problem med ljudet här.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Skoj att se snömoppen i aktion!
Verkar ju funka fint på isen, har du hunnit testa hur den funkar på en skoterled?

Mvh
Danne
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
F*n va kul det där såg ut! Kör ju själv dubbat men är ju ganska bortkommen då det blir djupare snö. Då trivs ju den där bara ännu mer! Cred!
 

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
Skoj att se snömoppen i aktion!
Verkar ju funka fint på isen, har du hunnit testa hur den funkar på en skoterled?

Mvh
Danne

Om man säger som så...att på skoterled har man inget att göra med ett band bak o skida med dubbla styrstål fram, den är lika nervös som en rr hoj utan gaffelvinkel:skrämd :skrämd :skrämd största problemet ligger i att vid minsta nedlägg eller vridning på styret så skär det yttre styrstålet direkt och "kastet " är ett faktum:rolleyes: Har dock kört med tre styrstål tidigare och det funkar avsevärt mycket bättre på hårt men då sämre i det lösa..så ett kort styrstål på en smal "köl" ska monteras i mitten för att försöka finna den bästa kompromissen:rolleyes:
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Kul med film! hähähää :D
Åk över till gamla tippen baki skjutbanan o filma lite hopp nästa gång.
Skulle sitta fint med lite mer snööö... förstås. :yoparty
 

Malcolm_X

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
CRF250 2004
Här har du ett annat coolt bygge som dom har gjort på ett annat sätt.

IMG_0034.JPG
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hitta denna i min dator nu..
den "andra" modellen :)
 

Bifogat

  • boggie.gif
    boggie.gif
    33.6 KB · Visningar: 672

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Vad händer. hur går det?
ligger snön kvar? blir det någon mer film?

//droopfy
 
Last edited:

Holmsundar´n

www.uek.nu
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM
ÄNTLIGEN !!!!!!!
Det kom lite extra familjetid med barnen imellan så mitt tidschema sprack direkt. Men nu är den färdig och provkörd.

Har bara ett ord att säga - MANLIGT !!!!!

Fortfarande har jag inte monterat skidan tillsammans med framhjulet än, men det skall utprovas under helgen hade jag tänkt.

Det är en liten underlig känsla att köra med "banddrift" men absolut inte märkbart att cykeln känns längre. Om man jämnför mot ett fulldubbat bakhjul så är det bara fördelar för banddriften. Det skottar fram så in i helvete på packad skoterled (jag skulle jämnföra med motardslicks på asfalt) och i lössnö är känslan att man aldrig kan köra fast, dock så vill inte framhjulet hänga med lika lätt i lössnö utan driftar hejdlöst. Med skidkonstruktionen bör man få bärigheten på snön medans hjulet står för normala gyrokrafter.

Under provkörningen konstaterades att jag måste dreva om lite till, jag kör nu 14-48 men tänkte pröva 14-45. Orsaken är att den varvar nu ut på 5:an i ca 100km/h, med neddrevningen bör den öka till ca 110km/h med bibehållen effekt.
 

Bifogat

  • sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    132.9 KB · Visningar: 1,339
  • sporthoj2.jpg
    sporthoj2.jpg
    133.6 KB · Visningar: 1,066
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top