Ktm "snömoped" Byggtråd

Jag tror att det måste kännas rätt meningslöst att köra en sådandäringa maskin. Är det inte bättre att köpa en skoter med en gång?

Upp med en film och visa hur kul det är....
Ska försöka fixa ut filmen på youtube...har skoter oxå:D men när man ska leka same o fara runt i snårskogen som en ren så är det bra o inte ha så brett fordon:)

Hittade denna på YT det ser ju djävligt kul ut men tyvärr är det för lite snö i Stockholmskärgård för att bygga/köpa nått.

[YOUTUBE-ID]DrHf4XZBRyc[/YOUTUBE-ID]

Justa filmer blir det hur som helst, keep ut the work.:tummenupp

Hittade denna på YT det ser ju djävligt kul ut men tyvärr är det för lite snö i Stockholmskärgård för att bygga/köpa nått.

[YOUTUBE-ID]DrHf4XZBRyc[/YOUTUBE-ID]

Justa filmer blir det hur som helst, keep ut the work.:tummenupp

Den där såg ju urlattjo ut! Den verkar inte kunna gå rakt fram. :tungan
Synd att man inte hörde något motorljud!

jag har ett snowxcycle kit som också e hemmagjort, men jag har inte fått till nån bra lösning på dämparen mellan boggi och cykel, funka ditt (Tedde77) med gummistroppar? jag har en oljedämpare, och en rem som förhindrar att den ska gå ända i stop läge. Hjälp! kom med några förslag

Kul att fler håller på ....känner igen kittet du köpt, tror det finns en bild på det tidigare i tråden.Här i luleå är det febril aktivitet på snömoppetillverkning o för min del så version tre på g :yoparty alternativ till gummistropparna håller på att provas ut på det hårda sättet, crossbana o snömoppe, hitills tre krokiga kitt på två veckor:D Ska fixa nå bilder ikväll....håll ut

Gjorde en snabb skiss på ett stag.
Det ni ser är en stötdämpare med 2 fjädrar inuti, förslagsvis hårda gaffelfjädrar. Bygg själv eller ta en befintlig dämpare och stoppa i en fjäder på varsin sida kolven.

Den där såg ju urlattjo ut! Den verkar inte kunna gå rakt fram. :tungan
Synd att man inte hörde något motorljud!

Låter ungefär såhär
[YOUTUBE-ID]F6n4oD0m_SE[/YOUTUBE-ID]

Eller såhär, samma motor.
[YOUTUBE-ID]l118fKX3-xk&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Lite mindre fläktis.
[YOUTUBE-ID]XDs_D-dyfcY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Rapport från Tedes garage

Nu har jag varit i Peters garage igen och tittat på "Snömoppe Version 2" Det här ser riktigt bra ut med en massa spännande uppgraderingar och spännande lösningar. Hela bandet är bredare och ligger i en vagga under hojen och drivhjulet driver ovanifrån. Problemet var att vända drivningen så att drivhjulet går bakklänges. Kolla på bilderna så ser ni hur det är löst.

Problemen från version 1 är förmodligen lösta nu. Det breda bandet kommer att ge riktigt bra fäste och "banan-formen" på bandboxen kommer att ge en drivpunkt ungefär där originalhjulet driver så hojen kommer att kännas betydligt kortare. Vid test idag så går bandet dessutom oerhört lätt tack vare ganska stora hjul plus att bandet inte behöver en massa vändningar. Jag ser fram emot lite snö så jag får provköra den:tummenupp

Kitet byggs på en 525:a men kommer förmodligen att hamna på en cross 250 2-takt. Den rappare motorn och den lättare hojen kommer att funka bra för detta kit. Men det är enkelt att flytta den till vilken KTM som helst, och om man vänder drivhjulet så passar det på en Husaberg också:)

Bifogat

• Moppe1.jpg
    Moppe1.jpg
    95.6 KB · Visningar: 1,051
  • Moppe2.jpg
    Moppe2.jpg
    99.5 KB · Visningar: 966
  • Moppe3.jpg
    Moppe3.jpg
    118.5 KB · Visningar: 920
Roligt med fler som försöker sig på att förlänga vintern för hojarna :)

Roterar "bandlådan" kring hjulaxeln eller är det nått stag/dämpare som förhindrar detta?
Hur många kuggar är i ingrepp i mattan samtidigt?
Är lite skeptiskt till lösningen på drivningen måste bli ett oerhört slitage om det ens kommer hålla.
Vad är anläggningsytan?

Bara nyfiken
har själv bandsats på min hoj men ett snowxcycle kit.

Tycker jag känner igen det där bygget.....

visabild.php

Roligt med fler som försöker sig på att förlänga vintern för hojarna :)

Roterar "bandlådan" kring hjulaxeln eller är det nått stag/dämpare som förhindrar detta?
Hur många kuggar är i ingrepp i mattan samtidigt?
Är lite skeptiskt till lösningen på drivningen måste bli ett oerhört slitage om det ens kommer hålla.
Vad är anläggningsytan?

Bara nyfiken
har själv bandsats på min hoj men ett snowxcycle kit.

Det kommer förmodligen att bli en dämpare i framkant som håller "lådan" på plats, dämpad rörelse både uppåt och neråt.

Drivhjulet trycker ner mattan en bit så det blir ganska många kuggar som greppar samtidigt men jag vet inte riktigt anläggningsytan. Jag tror att det kommer att funka bra eftersom det är så lite motstånd, mattan rullar verkligen lätt och om det blir en 250 på 100kg som driver det hela så blir det kanon:tummenupp

Tycker jag känner igen det där bygget.....

visabild.php

Japp Tede version 1 var det där:tummenupp

Last edited:
Skulle de inte gå rätt okej med sanddäck också? Eller är jag på helt fel årstid nu? :S

Har inte skrivit så mycke på senaste, men byggt desto mer. o det där med breda däck har varit i fokus bygger på löpande band till "lapparna":yoparty

Bifogat

• jänkkä 1.jpg
    jänkkä 1.jpg
    255.3 KB · Visningar: 1,113
lite fler byggbilder...

ny bilder på hemliga version 3 snömoppe e på g :D:D:D

Bifogat

• ktm250excjänkkä.jpg
    ktm250excjänkkä.jpg
    13.4 KB · Visningar: 541
  • ktm250exc3.jpg
    ktm250exc3.jpg
    14.1 KB · Visningar: 492
  • ktm250excjänkkä2.jpg
    ktm250excjänkkä2.jpg
    14 KB · Visningar: 511
två hojar och en atv = 3 tvåhjulingar... funkar verkligen den klumpedunsen? :D

Har själv kört ca 30 tim på markberedda kalhyggen djupbjöt myr du inte kommer i närheten av med en vanlig hoj, stenrösen mm Har även monterat elfläkt recluse koppling på hojarna ....hojens hjulbas är lika som orginal så hanterbarheten i toppklass:yoparty:yoparty

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick