KTM-tråden!

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hur stor e risken att ktm 125 sm skär i motorn?

Ska man vara petig finns ingen KTM 125 SM, men syftar du på EXC så är det lättare att svara, fast ändå inte lätt att säga hur stor risken är, beror helt på körning, tur etc.

Min GG (jämförbar hoj) skar 25 timmar efter renovering...
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Hur stor e risken att ktm 125 sm skär i motorn?
Beror väl på, håller du 120 på motorvägen för länge så skär den säkerligen, men bara du släpper gasen lite då och då, och pumpgasar så den får i sig bensin så går det väl.:) Men den är trots allt inte gjord för att köra på landsväg. Men det är ett jävla drag i min iaf :tuttar
 

jacobbruggemann

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2011
Ort
jönköping
Hoj
Yamaha yzf r125
Ne jag kommer nog inte köra så mycket motorväg, men jag har typ 3 mil till mina hockey täningar på somman men de e 90 väg. Är det skadligt för motorcyklen om man ligger i 90 km/h i 3 mil??
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Beror väl på hur den är drevad också.
Jag ligger sällan i 90km/h längre sträckor än en kilometer (ketchup-effekten kommer precis där, omöjligt att hålla just 90).
Släpp gasen med jämna mellanrum och "pumpgasa" som nextpeanut så fint kallar det så bör du klara dig!
När du släpper gasen bör du dra in kopplingen, annars kommer den nog skära snabbare :D
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Ne jag kommer nog inte köra så mycket motorväg, men jag har typ 3 mil till mina hockey täningar på somman men de e 90 väg. Är det skadligt för motorcyklen om man ligger i 90 km/h i 3 mil??

Inte en chans, jag har kört 22mil 2ggr i sträck och legat i snitt mellan 90-110 så det ska nog fan gå bra den lilla biten, fast nu har ju jag min snabbdrevad så han varvar inte särskilt mycket i 90 börjar, yla efter hundra.

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Fast iofs, varmköra på tomgång vet jag inte om det är bra. En tvåtaktare klarar ju egentligen inte av tomgångskörning eftersom den sotar igen (sägs det), och av vad jag märkt så varvar inte mcn upp direkt efter att den stått på tomgång nån minut. Är som att det är en stor fet bensinklick som måste explodera först, sen är den rapp och pigg...

Men jag kan ju ha fel...

Inte en chans, jag har kört 22mil 2ggr i sträck och legat i snitt mellan 90-110 så det ska nog fan gå bra den lilla biten, fast nu har ju jag min snabbdrevad så han varvar inte särskilt mycket i 90 börjar, yla efter hundra.

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...
 
Last edited:

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Fast iofs, varmköra på tomgång vet jag inte om det är bra. En tvåtaktare klarar ju egentligen inte av tomgångskörning eftersom den sotar igen (sägs det), och av vad jag märkt så varvar inte mcn upp direkt efter att den stått på tomgång nån minut. Är som att det är en stor fet bensinklick som måste explodera först, sen är den rapp och pigg...

Men jag kan ju ha fel...

Känns som du beskrev min precis där :tummenupp
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
jaja ni gör ju som ni vill men jag har alltid lärt mig att man ska varmköra speciellt "2taktare" extra noga. man gasar ju till ibland medans man varmkör, så han står ju inte direkt och självdör.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
jaja ni gör ju som ni vill men jag har alltid lärt mig att man ska varmköra speciellt "2taktare" extra noga. man gasar ju till ibland medans man varmkör, så han står ju inte direkt och självdör.

Ja men då var det ju inga problem, trodde att du lämnade den på tomgång :tummenupp Jag varmkör likadant
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
img0047p.jpg


img0048sw.jpg


Inte lika putsad som de flesta här... men moppepojkarna är avundsjuka:arsele
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Vart fick du tag på dom svarta nummer dekalerna asså som man ska sätta nummer på om man ska ha?

Ska slänga upp nån bild på min sen också när jag tagit mig tiden att ta någon :hihi

Dom satt på när jag köpte hojen, men gissar att dom ingår i jägermeister dekal kittet? :tummenupp
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Men hur är servicen på ktm 125, hur ofta måste man byta kolv osv. undrar även hur många andra "små delar" man får byta?

Tokkör du inte i enduro spåret så räcker nog oljebyte var 20 timme, och kolvbyte kanske var 50 timme, och 50 timmar tar bra lång tid att köra ändå :tungan så det är inte som alla säger med "sjukt" mycket service, alla vill ju underhålla sin cykel eller hur? Varför inte bara sitta där i garaget några gånger extra och se över sin skönhet? :tummenupp gör dig bara gott och meka lite mer...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top