KTM-tråden!

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Tokkör du inte i enduro spåret så räcker nog oljebyte var 20 timme, och kolvbyte kanske var 50 timme, och 50 timmar tar bra lång tid att köra ändå :tungan så det är inte som alla säger med "sjukt" mycket service, alla vill ju underhålla sin cykel eller hur? Varför inte bara sitta där i garaget några gånger extra och se över sin skönhet? :tummenupp gör dig bara gott och meka lite mer...

Har man otur (som jag eller prulle) så är det betydligt mycket mindre än 50 timmar.
Min skar efter 25 timmar
Iofs var 22 timmar av dessa i endurospåret, men där så mår motorn bättre än på gata då man dels kör på mycket mer varierat varv och dels (om man är nybörjare) nästan aldrig varvar nämnvärt jämfört med gata.

Dessutom började ramlagrena vara lite sådär efter 25 timmar också, från att vara perfekta till den yttre toleransen (fortfarande inom iofs)

Så visst endurohojar kan hålla på gatan om man har tur, men jag brukar köra med "Hoppas på det bästa men räkna med det värsta" och då faller endurohojar bort.
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Har man otur (som jag eller prulle) så är det betydligt mycket mindre än 50 timmar.
Min skar efter 25 timmar
Iofs var 22 timmar av dessa i endurospåret, men där så mår motorn bättre än på gata då man dels kör på mycket mer varierat varv och dels (om man är nybörjare) nästan aldrig varvar nämnvärt jämfört med gata.

Dessutom började ramlagrena vara lite sådär efter 25 timmar också, från att vara perfekta till den yttre toleransen (fortfarande inom iofs)

Så visst endurohojar kan hålla på gatan om man har tur, men jag brukar köra med "Hoppas på det bästa men räkna med det värsta" och då faller endurohojar bort.

Hmm, tur att 2taktare inte är omöjliga att laga, och inte så dyrt heller om man kan själv, men har man en enduro hoj så antar jag att man kan meka :tuttar
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hmm, tur att 2taktare inte är omöjliga att laga, och inte så dyrt heller om man kan själv, men har man en enduro hoj så antar jag att man kan meka :tuttar

Nog för att de är billigare än 4takt men att omnicasilera en cylinder (3-4papp? minns ej) tillsammans med ramlager- (2,4k inkl arbete) och kolvbyte (1,4k) går ändå på några tusen, tyvärr.
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Har man otur (som jag eller prulle) så är det betydligt mycket mindre än 50 timmar.
Min skar efter 25 timmar
Iofs var 22 timmar av dessa i endurospåret, men där så mår motorn bättre än på gata då man dels kör på mycket mer varierat varv och dels (om man är nybörjare) nästan aldrig varvar nämnvärt jämfört med gata.

Dessutom började ramlagrena vara lite sådär efter 25 timmar också, från att vara perfekta till den yttre toleransen (fortfarande inom iofs)

Så visst endurohojar kan hålla på gatan om man har tur, men jag brukar köra med "Hoppas på det bästa men räkna med det värsta" och då faller endurohojar bort.

Men du körde väl ktm 125 lc2 och inte ktm 125 exc? :va :)
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
ja jag har en sån man krokar fast på utsidan, men det gick fan inte så får väl köpa mig en sån
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
All el till lampor, blinkers och tuta la av igår.. tänkte öppna upp och kolla om felet kommer därifrån
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
All el till lampor, blinkers och tuta la av igår.. tänkte öppna upp och kolla om felet kommer därifrån
jag hade börjat att mäta på sladdarna som kommer från generatorn. Är det ös i dom så slipper du ju ta av svänghjulet.
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
jag hade börjat att mäta på sladdarna som kommer från generatorn. Är det ös i dom så slipper du ju ta av svänghjulet.

jo men det ska va lite knas att mäta dom.. går ut två sladdar till regulatorn. en gul och en vit ska man mäta dom för sig och sätta ena stickan mot ramen eller hur gör man?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
jo men det ska va lite knas att mäta dom.. går ut två sladdar till regulatorn. en gul och en vit ska man mäta dom för sig och sätta ena stickan mot ramen eller hur gör man?

Du bör ha 4 kablar som kommer från svänghjulet. 2 från tändspolen och 2 från generatorn. Starta hojen och kolla om det är någon spänning mellan de 2 som är från generatorn.

Eventuellt står det hur många volt du ska ha i verkstadshandboken. Ju mer du varvar, desto högre spänning.

:)
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Du bör ha 4 kablar som kommer från svänghjulet. 2 från tändspolen och 2 från generatorn. Starta hojen och kolla om det är någon spänning mellan de 2 som är från generatorn.

Eventuellt står det hur många volt du ska ha i verkstadshandboken. Ju mer du varvar, desto högre spänning.

:)

det är 6 sladdar som kommer ut, 2 från tändspolen, sen 4 från generatorn där 2 går till CDI och och 2 går till regulatorn, dom som går till CDI är det inget fel på eftersom hojen startar..

Ska försöka mäta sen igen så återkommer jag ;)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top