Kul!

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Idag på E4:an blev jag av med körkortet! Trött och körde på autopilot klockade dom in mig på 145 km/h. Nitiska snutar som inte ville annat än att hitta åtalspunkter, frågade t ex om dom inte kunde hjälpa mig lite iaf och till svar fick jag att om jag hade något i bilen jag inte ska ha så kunde dom hjälpa mig. Hur det nu skulle göra saken bättre för mig det vet jag inte.

Prövotid med några månader kvar innebär att jag måste ta om både A och B kortet?

känns inte asbra just nu när det ända man såg fram emot var att få ta ut hojen och hela sommaren känns nu förstörd! Man kan ju alltid köra utan körkort men det har jag ingen större lust med heller egentligen.

Vad vill jag ha sagt med detta då? ptja egentligen ingenting men det kan ju alltid glädja någon.

För övrigt så har jag nog en shysst er6n ifrån 2007 på annons när som helst om någon är sugen.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Surt.
Behöver du ta om ett kort så behöver du ta om båda.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
hur funkar det om man haft bilkörkort i 10 år men a-kort i en säsong?? ( med prövotiden )
 
Last edited:

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Jag tog B-körkort för inte riktigt två år sedan vilket betyder att jag har prövotid kvar men så tog jag A-körkort i somras.
Vad händer om jag sumpar bilkortet? Blir det uppkörning för hojen då också?

EDIT: Såg Flerpens inlägg nu, antar att han har rätt?
 
Last edited:

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Se det positivt, nu behöver du inte vara orolig att bli av med kortet längre :glömdet

Närå, jävligt surt. :huvet
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
tog du a och b kortet samtidigt?prövotiden gäller från först behörigheten man tar.

Tog A kort förra sommaren och b kort november 2011. Ska ju göra vad jag kan när det kommer till överklagande men har inga större förhoppningar.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Var på E4 :gnissla Körde från stockholm till markaryd idag och jag låg själv mot 140km/h på slutet. Dock har jag sen jag en gräns vid 25km/h över som jag inte gärna överstiger förutom vid någon omkörning
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tog A kort förra sommaren och b kort november 2011. Ska ju göra vad jag kan när det kommer till överklagande men har inga större förhoppningar.

Surt som satan!! Men vad fan ska man göra? Bara att bita i det djävligt sura äpplet och klunka i sig av den sura mjölken o se glad ut tyvärr.

Jag har inga moraliska invändningar och önskar dig lycka till med omtagning av behörigheterna.
 

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
I feel you, kan inte vara så jättekul att behöva ta om båda. Försöker själv ligga vid 30 gränsen alltid när jag kör, då tror jag att man klarar sig. Dock håller jag alltid rätt hastighet vid 30/50.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Tack för stödet! Får la skaffa banhoj och ta licens istället i sommar.

Behöver jag vänta 1 år tills jag är 24 för att få ta om A kortet? Då behövs det ju även en ny motorcykel att köra upp på antar jag.
 

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR900RR
Fan vad trist för dig! Måste kännas extra surt att det var med bilen och inte på hojen.. Jag har bara 2 veckor kvar på min prövotid så egentligen borde jag inte vara ute och gasa och riskera kortet, polisen är ute rätt mycket nu när vädret börjar bli bättre. Har stött på kontroll 2/3 gånger nu när jag varit ute så det gäller att vara på sin vakt. Men du gör rätt i att iallafall försöka överklaga, 5km/h över och bara någon månad kvar på prövotiden så kanske de visar nåd.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Trött ... Prövotid ... 145 km/h ... Nä, det var ju ingen bra kombination med en polis i backspegeln.Mitt eget personbästa med polis inblandad är strax över 140 km/h på en 90 sträcka med obesiktigad bil och inget bilbälte framför en radarkamera för några år sedan.Resten av den sommaren åkte jag buss i tre månader. :hej
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Trött ... Prövotid ... 145 km/h ... Nä, det var ju ingen bra kombination med en polis i backspegeln.Mitt eget personbästa med polis inblandad är strax över 140 km/h på en 90 sträcka med obesiktigad bil och inget bilbälte framför en radarkamera för några år sedan.Resten av den sommaren åkte jag buss i tre månader. :hej

Kan man loosa kortet på kameraskåp?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan man loosa kortet på kameraskåp?

I mitt fall var det polisens egen radarkamera / laserpistol som gömde sig bakom några buskar på en bro.Dom fasta skåpen blir jag däremot inte riktigt klok på.Har blixtrat som f_n ibland när man kör förbi med hojen.Möjligt att dom lider av någon form av kortslutning som kanske beror på fukt. :rofl
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Begär att dom visar kalibreringen på mätinstrumentet, konstigt nog så missar dom ofta detta :confused:
har dom mätt med deras bil måste dom ha legat efter i x antal kilometer, se till att dom kan bevisa detta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top