Kul!

AddePadde90

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Björklinge
Hoj
2011 Kawasaki z750
Du har inte AM behörighet? Det är ju trots allt en behörighet så de borde väl vara samma regler där som vid andra behörigheter? Vet inte om du har dwt lr inte, men sen några år sen tillbaka får man AM som ett rosa körkort. Kan va värt å kolla upp det.. Men jävligt surt i vilket fall!!
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Du har inte AM behörighet? Det är ju trots allt en behörighet så de borde väl vara samma regler där som vid andra behörigheter? Vet inte om du har dwt lr inte, men sen några år sen tillbaka får man AM som ett rosa körkort. Kan va värt å kolla upp det.. Men jävligt surt i vilket fall!!

Prövotid gäller inte vid behörighet AM.

Förr var det så kallad EU moped(45km/h) som man var tvungen att ha ett förarbevis på. Och att köra en moped som bara fick framföras i 30km/h behövde man endast vara över 15 år.

Men nu går "EU moped" inom AM körkortet. Även traktor finns med i den behörigheten. Och för "30 moped" behövs idag ett förarbevis för att få köras.
 
Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Vart själv av med kortet 3mån för ett par år sen, de 3 månaderna körde jag ändå och fick vid 1 tillfälle blåljus i backspeglarna men de försvann rätt snabbt när man vred på rullen. Känn ingen skam, kör ändå....poliser borde ägna sig åt rattfyllerister och annat elände i samhället som skriker efter hjälp. Jag ser polisen som ett företag som måste uppfylla budget och statistik än verkligen bry sig om samhället. Allt blir nerlagt och lagen verkar skydda mer kriminella än de drabbade.
Detta skadar dig och även andra som blir drabbade mer än deras gärning gör nytta. Gör ditt val, men känn fan ingen skam eller lyssna på alla moraltanter och smaka för fan inte på deras moralkakor, världen är ändå åt helvete så varför inte njuta medan man kan :)

SMC kan du glömma, de bryr sig inte ett skit om en då man inte har körkort.
Ska du köra bana så ta licens (rätt enkelt och tar bara 1dag) och kör på bana istället.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varför kör man mer än +29 med bil på en stor väg som typ E4:an där risken för kontroller är ljusår högre än på en kurvig 70-väg mitt ute i ingenstans?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
...Gör ditt val, men känn fan ingen skam eller lyssna på alla moraltanter och smaka för fan inte på deras moralkakor, världen är ändå åt helvete så varför inte njuta medan man kan...

Gäller inte det där med moralkakor i bägge riktningar? :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nitiska snutar som inte ville annat än att hitta åtalspunkter...

Inte för att vara sån, men det känns ju inte som om de behövde leta särskilt länge.

Förstår att det känns surt, men du får faktiskt skylla dig själv. Jag har själv varit i din situation, för några år sedan blev jag av med lappen ca 20 min efter att jag ställt på hojen för säsongen. Skit händer, speciellt om man bryter mot lagen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vart själv av med kortet 3mån för ett par år sen, de 3 månaderna körde jag ändå och fick vid 1 tillfälle blåljus i backspeglarna men de försvann rätt snabbt när man vred på rullen. Känn ingen skam, kör ändå....
Du menar han ska dra snuten? På en er6:a? På vägar med rullgrus och isfläckar? Finns bara tre utgångar med det valet: tur att aldrig bli invinkad, fängelse, eller minneslunden.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Nej inte på SH :tungan:7peta

Men va i...

Här har man gjort allt så galet och crazy som möjligt för att försöka bli en såndäringa outlaw i SH svängen.

När det i själva verket är att slaviskt följa hastighet enligt skylt, hjälpa gamla damer över gatan, och ha höga åsikter om polisen som är det mest galna man kunnat hitta på.

Kunde ni inte sagt det lite tidigare! :4skrika
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Visst kan de hålla koll på hastigheten i städer. Men 5km/h gränsen... Det är ju för**n löjligt på 80-120 km/h vägar... Vissa 70 vägar kan ju vara små farliga att hålla höga hastigheter på. Men man kör inte för fort om man inte känner till vägen.

Men jag säger som kollegan som sa till en som sett mig bränna förbi i 150km/h på E4an. "Han har sitt körkort på prov för att se om det är något att ha."

Hade försovit mig ganska länge den dagen :rolleyes:

Otroligt att man har körkortet kvar. Men har ganska bra koll på vart de håller hus. Nu håller de faktiskt på på E4an. Hela vägen mellan Linköping och Nyköping.

Började faktiskt för ett par månader sedan att hålla hastigheten. För det första slipper man tanka så ofta, får ju tanka 3 gånger i veckan redan nu. Sen om man håller hastigheten brukar man kunna pilla med telefonen också :rolleyes:, och äta frukosten i lugn och ro :).

Brukar hålla skyltad hastighet på E4an. Kollar då på GPS! De flesta tittar på mätaren i bilen och de går oftast 5km/h för fort så man kommer om en hel del folk iallafall.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1 - Vart själv av med kortet 3mån för ett par år sen, de 3 månaderna körde jag ändå och fick vid 1 tillfälle blåljus i backspeglarna men de försvann rätt snabbt när man vred på rullen...
2 - Känn ingen skam, kör ändå....poliser borde ägna sig åt rattfyllerister och annat elände i samhället som skriker efter hjälp. Jag ser polisen som ett företag som måste uppfylla budget och statistik än verkligen bry sig om samhället. Allt blir nerlagt och lagen verkar skydda mer kriminella än de drabbade...
3 - Detta skadar dig och även andra som blir drabbade mer än deras gärning gör nytta...
4 . Gör ditt val, men känn fan ingen skam eller lyssna på alla moraltanter och smaka för fan inte på deras moralkakor, världen är ändå åt helvete så varför inte njuta medan man kan :) ...
5 - SMC kan du glömma, de bryr sig inte ett skit om en då man inte har körkort.
6 - Ska du köra bana så ta licens (rätt enkelt och tar bara 1dag) och kör på bana istället.
Grattis - Jag tror faktiskt att Du satte nytt rekord när det gäller någon sorts lågnivåmärke bland alla dumheter jag sett på detta, eller för den skull de flesta, forum med det inlägget:tummenupp
1 - Fränt! Skulle Du ha ställt till med något under den tiden hade Du, oavsett konsekvenser för Dig personligen, ha orsakat ett gäng problem för de drabbade. Som också vill sköta sig själv... Att Du "vred på rullen" gör ju säkert polismyndigheten mindre intresserade av att försöka kontrollera och få stopp på mc´s? Men det drabbar ju inte nödvändigtvis Dig själv?
2 - Jaså Du säger det? Javisst, nykterhetskontroller är bra. Men små korvmojsligister som med andan i halsen, svettiga armhålor och stirrig blick försöker undkomma polisen längs cykelvägar och på smågator skulle inte utgöra ett lika stort bekymmer? I allmänhetens ögon? Dom där som också vill sköta sig själv och inte riskera att få en hoj över sig längs vägarna, när det "vrids på rulle"?
3 - På vilket sätt skulle det skada TS tänker Du? Att samhället kontrollerar efterlevnaden av hastighetsgränserna? Ptjaa, nu har vi inte fri fart i landet - engagera Dig politiskt för att ändra den detaljen eller flytta någonstans där Du har möjlighet att fritt "vrida på rullen" så mycket som Du önskar. Missförstå mig rätt - jag har själv ägnat någon månad åt ofrivilliga cykelturer på grund av det jag personligen kanske tycker var en tuff bedömning och lider med TS om så var fallet. Men jag valde själv att ta risken och har därför stått för konsekvenserna, inte gråtit ut på några forum och strött idiotiska rekommendationer ikring mig. Vilken risk tar Du med Ditt beteende? Och vem drabbar konsekvenserna - om olyckan skulle vara framme?
4 - Jag häpnar. Jag har personer i min bekantskapskrets som någon gång gjort en felaktig bedömning, det klär dom att de skäms för de fadäserna och talar tyst om sina ögonblicksbeslut. De basunerar inte ut idiotierna i form av rekommendationer på ett forum...
5 - Helledudane, i meningen ovanför skulle TS ju göra SITT val och skita i moral och kollektiv, vi ska ju "njuta medan vi kan". Och nu gråter Du ut för att hojkollektivet (Sveriges Motorcyklister) faktiskt tycker att Du ska uppfylla minimikravet på en motorcyklist - kunna uppvisa ett giltigt körkort? I konsekvensens namn - Bestäm Dig!
6 - Tack men nej tack! Måtte licensinnehavarna slippa Dig och Din mogna moral när Du kastar Dig ut i licensgruppen för att sköta Dig själv, skita i andra och njuta medan Du kan. Med den inställning Du visar i inlägget torde ju tack och lov den lyckan och njutningen bli kortvarig innan Du hamnade i vägen för fel person...

Om Du blev kRÄnKt! över inlägget så hoppas jag Du håller det för Dig själv, taskig moral är något annat än fullständig avsaknad av moral. Du behöver nödvändigtvis inte göra situationen värre genom att smeta ut dyngan Du spritt...

TS - Kan bara beklaga det inträffade och hoppas att omständigheterna gör åklagaren något mer välvillig inställd till ärendet. Det vore intressant att höra vad konsekvensen blir, med så lite tid av prövotiden kvar kan man ju hoppas på någon form av lindrigare bedömning... Lycka till:krama:)
 
Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Grattis - Jag tror faktiskt att Du satte nytt rekord när det gäller någon sorts lågnivåmärke bland alla dumheter jag sett på detta, eller för den skull de flesta, forum med det inlägget:tummenupp
1 - Fränt! Skulle Du ha ställt till med något under den tiden hade Du, oavsett konsekvenser för Dig personligen, ha orsakat ett gäng problem för de drabbade. Som också vill sköta sig själv... Att Du "vred på rullen" gör ju säkert polismyndigheten mindre intresserade av att försöka kontrollera och få stopp på mc´s? Men det drabbar ju inte nödvändigtvis Dig själv?
2 - Jaså Du säger det? Javisst, nykterhetskontroller är bra. Men små korvmojsligister som med andan i halsen, svettiga armhålor och stirrig blick försöker undkomma polisen längs cykelvägar och på smågator skulle inte utgöra ett lika stort bekymmer? I allmänhetens ögon? Dom där som också vill sköta sig själv och inte riskera att få en hoj över sig längs vägarna, när det "vrids på rulle"?
3 - På vilket sätt skulle det skada TS tänker Du? Att samhället kontrollerar efterlevnaden av hastighetsgränserna? Ptjaa, nu har vi inte fri fart i landet - engagera Dig politiskt för att ändra den detaljen eller flytta någonstans där Du har möjlighet att fritt "vrida på rullen" så mycket som Du önskar. Missförstå mig rätt - jag har själv ägnat någon månad åt ofrivilliga cykelturer på grund av det jag personligen kanske tycker var en tuff bedömning och lider med TS om så var fallet. Men jag valde själv att ta risken och har därför stått för konsekvenserna, inte gråtit ut på några forum och strött idiotiska rekommendationer ikring mig. Vilken risk tar Du med Ditt beteende? Och vem drabbar konsekvenserna - om olyckan skulle vara framme?
4 - Jag häpnar. Jag har personer i min bekantskapskrets som någon gång gjort en felaktig bedömning, det klär dom att de skäms för de fadäserna och talar tyst om sina ögonblicksbeslut. De basunerar inte ut idiotierna i form av rekommendationer på ett forum...
5 - Helledudane, i meningen ovanför skulle TS ju göra SITT val och skita i moral och kollektiv, vi ska ju "njuta medan vi kan". Och nu gråter Du ut för att hojkollektivet (Sveriges Motorcyklister) faktiskt tycker att Du ska uppfylla minimikravet på en motorcyklist - kunna uppvisa ett giltigt körkort? I konsekvensens namn - Bestäm Dig!
6 - Tack men nej tack! Måtte licensinnehavarna slippa Dig och Din mogna moral när Du kastar Dig ut i licensgruppen för att sköta Dig själv, skita i andra och njuta medan Du kan. Med den inställning Du visar i inlägget torde ju tack och lov den lyckan och njutningen bli kortvarig innan Du hamnade i vägen för fel person...

Om Du blev kRÄnKt! över inlägget så hoppas jag Du håller det för Dig själv, taskig moral är något annat än fullständig avsaknad av moral. Du behöver nödvändigtvis inte göra situationen värre genom att smeta ut dyngan Du spritt...

TS - Kan bara beklaga det inträffade och hoppas att omständigheterna gör åklagaren något mer välvillig inställd till ärendet. Det vore intressant att höra vad konsekvensen blir, med så lite tid av prövotiden kvar kan man ju hoppas på någon form av lindrigare bedömning... Lycka till:krama:)

* super applåder * Flanders och du skulle bli bra vänner!

575155-ned_flanders.jpg
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Flanders och du skulle bli bra vänner!
Jupp. Förmodligen tillsammans med Sideshow Bob, bägge är rätt lojala mot sin sorts moral. Smithers däremot...

Nu lämnar vi, eller i varje fall jag, tillbaks tråden till TS! :)
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Vart själv av med kortet 3mån för ett par år sen, de 3 månaderna körde jag ändå och fick vid 1 tillfälle blåljus i backspeglarna men de försvann rätt snabbt när man vred på rullen. Känn ingen skam, kör ändå....poliser borde ägna sig åt rattfyllerister och annat elände i samhället som skriker efter hjälp. Jag ser polisen som ett företag som måste uppfylla budget och statistik än verkligen bry sig om samhället. Allt blir nerlagt och lagen verkar skydda mer kriminella än de drabbade.
Detta skadar dig och även andra som blir drabbade mer än deras gärning gör nytta. Gör ditt val, men känn fan ingen skam eller lyssna på alla moraltanter och smaka för fan inte på deras moralkakor, världen är ändå åt helvete så varför inte njuta medan man kan :)

SMC kan du glömma, de bryr sig inte ett skit om en då man inte har körkort.
Ska du köra bana så ta licens (rätt enkelt och tar bara 1dag) och kör på bana istället.

Att resonera som du gör kan kallas dåligt omdöme vilket jag egentligen skiter i. Man ska inte "kasta sten i glashus". Men att rekomendera en medlem på forumet att göra samma sak är total avsaknad av det!
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Grymt tråkigt Skipp. Lider stort med dig! Funderade lite på hur jag hade gjort. Jag hade nog grävt ner mig ett par dagar, supit skallen i bitar men sen.... "upp på hästen igen". Värre saker har hänt utan att jorden gått under.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vart själv av med kortet 3mån för ett par år sen, de 3 månaderna körde jag ändå och fick vid 1 tillfälle blåljus i backspeglarna men de försvann rätt snabbt när man vred på rullen. Känn ingen skam, kör ändå....poliser borde ägna sig åt rattfyllerister och annat elände i samhället som skriker efter hjälp. Jag ser polisen som ett företag som måste uppfylla budget och statistik än verkligen bry sig om samhället. Allt blir nerlagt och lagen verkar skydda mer kriminella än de drabbade.
Detta skadar dig och även andra som blir drabbade mer än deras gärning gör nytta. Gör ditt val, men känn fan ingen skam eller lyssna på alla moraltanter och smaka för fan inte på deras moralkakor, världen är ändå åt helvete så varför inte njuta medan man kan :)

SMC kan du glömma, de bryr sig inte ett skit om en då man inte har körkort.
Ska du köra bana så ta licens (rätt enkelt och tar bara 1dag) och kör på bana istället.

Gött, första aprilskämtet avklarat.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag vet inte på vilket sätt du tänkte bestrida körkortsingripandet och vilka skäl du tänkte anföra men här finns kanske lite tips och idéuppslag: http://www.trafikjuristen.se/

Erkände du på plats?
På din beskrivning låter det som att det enda du kan egentligen göra är att vädja om en förkortad spärrtid, p g a din prövotid så kommer du tvingas göra nya kunskaps- och körprov. Har du otur krävs även ny riskutbildning.
Du kanske skulle försöka ringa Transportstyrelsen och lyssna med dom vad som gäller i ditt fall, om du måste ta om bägge behörigheterna eller endast B-behörigheten. Och i så fall om du måste göra om riskutbildningarna.

Lycka till.....
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Mötte 2 stycken snubbar idag på väg hem ifrån jobbet. Kul att ser er ute! :banana

Erkände du på plats?
På din beskrivning låter det som att det enda du kan egentligen göra är att vädja om en förkortad spärrtid, p g a din prövotid så kommer du tvingas göra nya kunskaps- och körprov. Har du otur krävs även ny riskutbildning.
Du kanske skulle försöka ringa Transportstyrelsen och lyssna med dom vad som gäller i ditt fall, om du måste ta om bägge behörigheterna eller endast B-behörigheten. Och i så fall om du måste göra om riskutbildningarna.

Eftersom jag skrivit under böter så har jag erkänt, kanske blir svårt att göra något åt? Fick aldrig se lasern och dom glömde bort alkotestet också. Det jag är inställd på nu är som sagt att försöka fixa spärrtiden. Vi får se vad dom säger.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top