Kul!

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Till skillnad vad alla andra tror så vägran att skriva på är bara en statement att du ej håller med polisen, ditt körkort är indraget samma stund som polisen skriver anmälan!

Du är skyldig tills annat är bevisat!

Håller du dig undan i 2 år så preskriberas böter men KK är indraget under tiden! Skulle du bli stoppad så är det olovlig körning med tillhörande förlängning på indragningen!

Du kan neka även om det är underskrivet och då går det till rättegång som inte kostar dig något extra under förutsättning att du representerar dig själv!
Om detta dröjer ett par månader och du förlorar i rätten räknas indragningen från dagen polisen tog dig.
Vinner du får du tillbaka KK men du får ej ersättning för tiden utan!

Det är nämligen så att länsstyrelsen litar på polisen för att "dom har ej anledning att ljuga"!
Har polisen gjort fel så grovt så ser länsstyrelsen det men annars är din enda utväg för att behålla kortet rättegång!

Det viktigaste att tänka på är att du ej har körkort under tiden!!!!

Lycka till!

(Allt detta är från erfarenhet och inte höftning eller hörsägen)
 

Garolino

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Skövde
Hoj
GSX-R k2
Jag råkade åka dit på 220-240 på 90väg, efter en utskällning av polisen i 20 min så fick jag nöjja mig med 3200kr i böter och köra vidare.

Trodde det vart polarn som låg bakom mig å hetsa, va visst civilpolisen. Dom kom ju iaf ikapp efter 2mil när ja kommit in till stan.
Vart med bil och hade prövotid just då, så det finns dom som inte vill ta körkort med :)

Dock varit ett tjat från polisen när man blivit stoppad att "dom ser en tendens" hur jag kör och att jag borde lugna ner mig, detta vart 4-5 år sen, har ifs en till 3200kr böter från 180 på 90väg. en flygraka mitt i sommarnatten å tänkte bränna ut bilen lite, givetvis står dom å plockar mig i slutet av rakan.

Fast kanske bara har tur med poliser helt enkelt :) Fick ifs gå till domstol på sista för att klara lappen :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
åh nej, snutjävlarna är i farten!! Drar in kortet för en person med prövotid som bara körde 145 blås. Vem ska ta ansvar för det här!?
Det är en sak att va sur för att man råkade åka fast. Det skulle vi alla bli. Men vafan, gråta ut på ett forum om det?
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
åh nej, snutjävlarna är i farten!! Drar in kortet för en person med prövotid som bara körde 145 blås. Vem ska ta ansvar för det här!?
Det är en sak att va sur för att man råkade åka fast. Det skulle vi alla bli. Men vafan, gråta ut på ett forum om det?

Haha jag skickar vidare servetterna till dig så du också kan torka tårarna.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Okej, sammanfattar svaret på min fråga. Detta hade jag fanimej inte fullständig koll på...

elektrisk skylt motsv plåtskylt.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag menade de elektriska skyltarna som sitter ovanför körfälten på bla essingeleden, inte fasta skyltar vid vägen, om det var de du menade. De elektriska är ju iofs också svarta med vita siffror...

Japp, samma regel som gäller för de elektriska skyltarna. Annars är det skylt med röd ring också, om det ska vara högsta tillåtna hastighet.
Däremot sitter man pyrt till om man inte följer rekommendationen och sedan ställer till med en olycka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Till skillnad vad alla andra tror så vägran att skriva på är bara en statement att du ej håller med polisen, ditt körkort är indraget samma stund som polisen skriver anmälan!

Du är skyldig tills annat är bevisat!

Håller du dig undan i 2 år så preskriberas böter men KK är indraget under tiden! Skulle du bli stoppad så är det olovlig körning med tillhörande förlängning på indragningen!

Du kan neka även om det är underskrivet och då går det till rättegång som inte kostar dig något extra under förutsättning att du representerar dig själv!
Om detta dröjer ett par månader och du förlorar i rätten räknas indragningen från dagen polisen tog dig.
Vinner du får du tillbaka KK men du får ej ersättning för tiden utan!

Det är nämligen så att länsstyrelsen litar på polisen för att "dom har ej anledning att ljuga"!
Har polisen gjort fel så grovt så ser länsstyrelsen det men annars är din enda utväg för att behålla kortet rättegång!

Det viktigaste att tänka på är att du ej har körkort under tiden!!!!

Lycka till!

(Allt detta är från erfarenhet och inte höftning eller hörsägen)

Ja, om polisen väljer att ta körkortet på plats. Om de inte gör det så är det en byråkratisk maskin som ska mala på lite.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Däremot sitter man pyrt till om man inte följer rekommendationen och sedan ställer till med en olycka.
Ja, som de uttrycker det på trafikverket är det inte i sig olagligt att inte följa rekommenderad hastighet, men man kan åka dit för vårdslöshet. I Stockholm är det ju vanligt med rek hastighet, många vägarbeten. Variabla skyltar sitter oxå vid de stora lederna och går ju alltid på vid tjocksmocktrafik. Den med röd ring har jag aldrig sett.

Ursäkta vad som verkar vara ett fullständigt trådkap!:Bugar
Men det handlar ju om prövotid, hastigheter och skyltar, och att inte åka dit...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, som de uttrycker det på trafikverket är det inte i sig olagligt att inte följa rekommenderad hastighet, men man kan åka dit för vårdslöshet. I Stockholm är det ju vanligt med rek hastighet, många vägarbeten. Variabla skyltar sitter oxå vid de stora lederna och går ju alltid på vid tjocksmocktrafik. Den med röd ring har jag aldrig sett.

Ursäkta vad som verkar vara ett fullständigt trådkap!:Bugar
Men det handlar ju om prövotid, hastigheter och skyltar, och att inte åka dit...

Den med röd ring tenderar att sitta vid korsningar längsmed 90-vägar enlgit min erfarenhet. Sett den dels på ställen där det blir mycket anslutande trafik vid specifika tider på dygnet (åka till/från jobbet) eller där det kommer tung trafik och ska ut på vägen. De verkar då vara kopplade till sensorer i den anslutande vägen, så de ställer om hastigheten beroende på trafikmängd o så där...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
För ordningens skull ska tilläggas att det alltid är Transportstyrelsen som beslutar om och hur länge ditt körkort ska dras in. Polisen kan omhänderta ditt körkort på plats om det finns skäl att tro att Transportstyrelsen kommer fatta beslut om ingripande till följd av ditt brott.
Men det är Transportstyrelsen som beslutar och innan klubban faller får du alltid tillfälle att skicka in din syn på saken. Finns förmildrande omständigheter kan dessa vägas in när spärrtiden ska beslutas.

En ordningsbot som Polis utfärdar är ett snabbare sätt att expediera en dom direkt vid vägkanten, alltså ett bötesstraff. Händelsen registreras även i belastningsregistret och kan vägas in vid flera på varandra begångna förseelser.
Att inte "skriva på o-boten" kallas för att begära rådrum och innebär endast att du vill få saken prövad i svensk domstol. Då kommer ärendet hänskjutas till en Åklagare och du blir senare kallad till förhör och till sist en rättegång. Som tidigare nämnts, körkortet kommer omhändertas ändå direkt vid vägkanten även om man begär rådrum.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Efter att ha pratat med min handläggare kan jag konstatera att jag får ta om skiten. Det var ju väntat iofs men den här killen hade inte ens koll på vilka regler som gällde. Visste knappt om att dom ändrat vid årskiftet, han ber mig ringa trafikverket vilket jag gör. Trafikverket ber mig ringa transportstyrelsen eftersom det är dom som bestämmer.

Det här är myndigheter som har stor kontroll över folks liv och så har dom inte ens kompentensen att ha koll på sina egna jobb. Skrämmande kan jag tycka.

Angående A behörigheten så måste jag vänta tills nästa år för att ha möjlighet att ta om det. Shit happens
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att inte "skriva på o-boten" kallas för att begära rådrum och innebär endast att du vill få saken prövad i svensk domstol. Då kommer ärendet hänskjutas till en Åklagare och du blir senare kallad till förhör och till sist en rättegång. Som tidigare nämnts, körkortet kommer omhändertas ändå direkt vid vägkanten även om man begär rådrum.

Det var inte fallet för en polare, som fick sitt kk indraget från den dagen domen föll i domstol, vilket innebar att han slapp ta om det. Vilket iofs inte betyder något alls. Hans ärende kan ju helt sonika ha blivit missat eller något sådant...
 
Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Efter att ha pratat med min handläggare kan jag konstatera att jag får ta om skiten. Det var ju väntat iofs men den här killen hade inte ens koll på vilka regler som gällde. Visste knappt om att dom ändrat vid årskiftet, han ber mig ringa trafikverket vilket jag gör. Trafikverket ber mig ringa transportstyrelsen eftersom det är dom som bestämmer.

Det här är myndigheter som har stor kontroll över folks liv och så har dom inte ens kompentensen att ha koll på sina egna jobb. Skrämmande kan jag tycka.

Angående A behörigheten så måste jag vänta tills nästa år för att ha möjlighet att ta om det. Shit happens

Shit vad jag lider med dig :(

Jag tycker, till skillnad från vissa andra i tråden, inte att det var något extremt du gjorde, du hade bara en satans otur. Tycker det är helt rätt att gråta ut här också, iaf jag har legat i +30 över hastighetsgräns trots prövotid, det är liksom rätt lätt hänt, men fasen vad jag blir nojjig nu för att åka dit, så tack för förvarningen!

Du har ingen kompis som haft hojkortet i fem år så han kan vara din handledare? Drygt att vara beroende av nån annan men kanske bättre än ingenting...
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Du har ingen kompis som haft hojkortet i fem år så han kan vara din handledare? Drygt att vara beroende av nån annan men kanske bättre än ingenting...

Det hjälper inte då han måste ha körkortstillstånd för att få övningsköra och det kan han inte ansöka om förrän spärrtiden har gått ut.

Skipp, hur lång spärrtid fick du?
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Det hjälper inte då han måste ha körkortstillstånd för att få övningsköra och det kan han inte ansöka om förrän spärrtiden har gått ut.

Skipp, hur lång spärrtid fick du?

Det vet jag inte än. Har skickat in ett yttrande och väntar på svar ifrån det men han trodde 2-3 månader och det är väl okej men får vänta tills nästa år för möjligheten att ta om A behörigheten.
 

Shift-Society

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Kawasaki ER6-N
Tråkigt för dig. När jag hade tagit mitt B-kort för ca 10 år sedan var jag löjligt paranoid under min prövotid och körde hemskt lagligt. Den körstilen satte sig bra och sitter kvar än idag. Nu vet du bättre till nästa gång.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
sisst jag blev stoppad för fort körning så sa polisen att 3 fortkörningar under en treårsperiod kan leda till indraget körkort... kan va värt o tänka på!
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Shit vad jag lider med dig :(

Jag tycker, till skillnad från vissa andra i tråden, inte att det var något extremt du gjorde, du hade bara en satans otur....

Otur :confused:

If you can't do the time, don't do the crime.....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top