Kul!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade du låtit bli att skriva under pappret hade du kanske kunnat dra ut på indragningen av körkortet tills din prövotid löpt ut, med lite tur...
Men nu blir det att ta om behörigheterna. Surt, själv har man ju bara ren bonntur att tacka för att man fortfarande inte fått en enda hastighetsbot. XD
Däremot har jag fått böter för att jag inte hade säkerhetsbältet på mig...
Ja, och den där gången jag körde på fel sida om en refug när jag mötte en polisbil. :näsblod
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Eftersom jag skrivit under böter så har jag erkänt... och dom glömde bort alkotestet också...


Har du skrivit på har du erkänt.
Att polisen inte gjorde något alkotest betyder bara att dom inte hade anledning att tro att du var påverkad. Anför därför inget om det vid en ev. invändan.

Som Ulvhamne skriver nedan så hade du kunnat dra ut på indragningar. Men eftersom du inte gjorde det så
kan du nu istället räkna spärrtid från dag ett då polisen stoppade dig.
 

J.NYBERG

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2007 Honda Hornet
Fy fan asså!! :huvet
Jädrar så surt! Lider innerligt med dig. Funderar lite på hur gammal du är?? Skummade bara igenom tråden lite grann så du kanske redan har svarat på de. Men tänkte på att det numera är 24 års gräns för hoj kort, iallafall obegränsad. Hur blir det då liksom??? :confused::va
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Har du skrivit på har du erkänt.
Att polisen inte gjorde något alkotest betyder bara att dom inte hade anledning att tro att du var påverkad. Anför därför inget om det vid en ev. invändan.

Fast han sa att jag skulle lämna luft och gick, kom tillbaks och pratade om något annat.

Inväntar svar från transportstyrelsen och utgår ifrån det helt enkelt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Alla har vi haft körkort med prövotid kvar där vi vid något tillfälle kört tillräckligt fort för att behörigheten suttit löst om oturen varit framme. Den som säger något annat ljuger. Jag hoppas att det ordnar sig så att du slipper ta om behörigheterna. Är det här den enda förseelsen och med kort tid kvar på prövotiden kanske det är tillräckligt. Du kan ju alltid åberopa det vid en eventuell överklagan tillsammans med andra bra motiv.

Lycka till!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Fast han sa att jag skulle lämna luft och gick, kom tillbaks och pratade om något annat.

Inväntar svar från transportstyrelsen och utgår ifrån det helt enkelt.

Det var ju helt klart en miss av polisen. Men det är tyvärr inget som kommer ogiltigförklara beslutet att återkalla ditt körkort då det inte var rattfylla som var anledningen.

Om du nu vid en ev. invändan/bestridan skulle anföra att polisen inte utförde utandningstest, så skulle det kunna att tolkas som om du säger att du minsan var full, men dom gjorde fel som inte upptäckte det.

Avvakta brev från transportstyrelsen. Där lär framgå vilka möjligheter som finns. Trafikjuristen som nämnts innan är bra att veta om ifall att du vill gå vidare.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Det var ju helt klart en miss av polisen. Men det är tyvärr inget som kommer ogiltigförklara beslutet att återkalla ditt körkort då det inte var rattfylla som var anledningen.

Om du nu vid en ev. invändan/bestridan skulle anföra att polisen inte utförde utandningstest, så skulle det kunna att tolkas som om du säger att du minsan var full, men dom gjorde fel som inte upptäckte det.

Avvakta brev från transportstyrelsen. Där lär framgå vilka möjligheter som finns. Trafikjuristen som nämnts innan är bra att veta om ifall att du vill gå vidare.

Medveten om att det inte har någon större betydelse men om dom missar det så kanske dom har missat något annat. T ex kalibrering av laser eller vad som helst. Fan det måste ju finnas någon möjlighet att styra upp det här.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är på prövotid än, hur är det nu: 31+ ryker kortet men inte 29+?
Frågar därför att på Essingeleden ligger ju alla i 80 fast det är skyltat 70.
Och de tillfälliga hastighetsskyltarna som ibland visar 30 eller 50, de är egentligen tillfälliga rekommendationer, inte absoluta gränser?
Inne i stan där det är 50? (alla kör ju 60 där).
30 håller jag stenhårt på, så inga frågor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är på prövotid än, hur är det nu: 31+ ryker kortet men inte 29+?
Frågar därför att på Essingeleden ligger ju alla i 80 fast det är skyltat 70.
Och de tillfälliga hastighetsskyltarna som ibland visar 30 eller 50, de är egentligen tillfälliga rekommendationer, inte absoluta gränser?
Inne i stan där det är 50? (alla kör ju 60 där).
30 håller jag stenhårt på, så inga frågor.

Svart skylt med vita tecken är en rekommendation. Du måste inte följa den.
Jag minns inte exakt hur det är med prövotiden och fortkörning, men jag har för mig att fortkörning i sig inte är något som de drar in kortet för under prövotiden, däremot alla åtgärder som innebär återkallat körkort innebär att man under prövotiden kommer få ta om hela faderullan... MEn som sagt så minns jag inte så värst bra. Min prövotid var slut för 13 år sen. ;)
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Trist som fan!

En bra app att ladda ner på tellifånen är Waze, en navigator med möjlighet att rapportera in hastighetskontroller, vägbyggen, olyckor mm mm. Den bygger på att folk använder den och rapporterar in, så man kan ju inte vara säker för det, men den har räddat mig 2 gånger på ett halvår..

Alla fasta fartkameror finns med och jag har aldrig passerat en hastighetskontroll som inte appen varnat mig om i god tid innan.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Medveten om att det inte har någon större betydelse men om dom missar det så kanske dom har missat något annat. T ex kalibrering av laser eller vad som helst. Fan det måste ju finnas någon möjlighet att styra upp det här.

Har dem missat kalibrera lasern så ser du det själv. När dem plockade mitt kort så fick jag hem alla papper. "platsprotokoll" och något dokument specifikt från laserpistolen. Stod Bland annat vad dem använt för bilar, serienummer på pistolen, polismannens namn som sköt och han som utfärdade boten.

Edit: Det kanske var för jag nekade på plats som gjorde att dem skickade hem det
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Svart skylt med vita tecken är en rekommendation. Du måste inte följa den.
Jag menade de elektriska skyltarna som sitter ovanför körfälten på bla essingeleden, inte fasta skyltar vid vägen, om det var de du menade. De elektriska är ju iofs också svarta med vita siffror...
 

Hombre

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Linköping
Hoj
En svart
Lider med dig, sitter själv med prövotid på både A och B så jag har ett öga på vägen och ett på hastighetsmätaren hela tiden. Att åka dit så kortet ryker skulle medföra att jag behöver göra om ALLT, riskutbildning x4, teoriprov x2, uppkörning x2.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Prövotid med några månader kvar innebär att jag måste ta om både A och B kortet?

...

Tog A kort förra sommaren och b kort november 2011. Ska ju göra vad jag kan när det kommer till överklagande men har inga större förhoppningar.

Om jag förstår dig rätt så gäller din prövotid till november 2013 (B november 2011, A sommaren 2012). Då är det ju 7-8 månader kvar. Det skulle inte jag kalla "några", och jag har svårt att tro att någon polis eller åklagare skulle anse att det är så nära slutet på prövotiden att de väljer att låta dig komma undan.

Mitt tips är att du tar det här som en otroligt sur och lite kostsam läxa. Betala boten, köp en cykel, bit ihop och kom igen. Den stora frågan är väl om du får en ny prövotid på två år från det datum då du tar dina körkort igen, eller om den fortfarande går ut i november?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Lider med dig, sitter själv med prövotid på både A och B så jag har ett öga på vägen och ett på hastighetsmätaren hela tiden. Att åka dit så kortet ryker skulle medföra att jag behöver göra om ALLT, riskutbildning x4, teoriprov x2, uppkörning x2.

Skelögd?:tuttar

En klassisk missuppfattning är ju att man under prövotiden skulle tappa kortet om man kör t.ex. 10km/h för fort, men så funkar det inte utan man tappar kortet vid samma gränser som de som haft det länge får kortet indraget. Ja, om dom inte ändrat det jävligt nyligt? Men jag vet att det är en klassisk "systemet har kräkmedel i spriten" myt annars.
Det som är bittert för TS är väl att han ev. drabbas av de nya reglerna kring effekt m.m.? Samt att det krävs typ 15 olika "utbildningar" som kostar bissart mkt å ger ytterst lite.:huvet (enligt mig)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
En klassisk missuppfattning är ju att man under prövotiden skulle tappa kortet om man kör t.ex. 10km/h för fort, men så funkar det inte utan man tappar kortet vid samma gränser som de som haft det länge får kortet indraget. Ja, om dom inte ändrat det jävligt nyligt? Men jag vet att det är en klassisk "systemet har kräkmedel i spriten" myt annars.

Det gäller fortfarande. Däremot så blir all bedömning hårdare mot en som har prövotid, jämfört med en utan. Kör du t.ex. 10 km/h för fort och blir stoppad för det flertalet gånger, så kan bedömningen göras att du blir av med kortet helt om du har prövotid. Medan en utan prövotid troligt högst skulle få en spärrtid på några månader på sitt körkort, utöver böter.

Allt vägs in till en samlad bedömning.
I andra länder så finns ofta någon form av "pricksystem" för att straffa de som begår upprepade trafikbrott hårdare.
I Sverige har vi officiellt ännu inte något sånt system men...
Praxis är att du (oavsett prövotid eller ej) vid t.ex. en fortkörning får en prick/markering som sitter i 2 (eller om det var 3) år. Dyker det upp fler trafikförseelser under den perioden kommer de tidigare kunna vägas in vid bedömningen av påföljd. Efter 3 år ska pricken försvinna och ej vägas in (men jo då, dom ser fortfarande vad du gjort även om perioden gått ut).

Ovan ska inte förväxlas med brottsregistret. För att du ska hamna där får du köra bra mycket fortare. Eller riktigt kasst.
 

Hombre

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Linköping
Hoj
En svart
Skelögd?:tuttar

En klassisk missuppfattning är ju att man under prövotiden skulle tappa kortet om man kör t.ex. 10km/h för fort, men så funkar det inte utan man tappar kortet vid samma gränser som de som haft det länge får kortet indraget. Ja, om dom inte ändrat det jävligt nyligt? Men jag vet att det är en klassisk "systemet har kräkmedel i spriten" myt annars.
Det som är bittert för TS är väl att han ev. drabbas av de nya reglerna kring effekt m.m.? Samt att det krävs typ 15 olika "utbildningar" som kostar bissart mkt å ger ytterst lite.:huvet (enligt mig)

Jodå, jag är medveten om att det är en vanlig föreställning bland nyblivna körkortsinnehavare att kortet ryker för minsta lilla och att detta inte är sant.

Vad jag menar med att jag håller ett öga på hastighetsmätaren är för att undvika köra fortare än tex. 99kmh på 70-väg så att i händelse av jag åker fast i en kontroll iaf får behålla körkortet och inte hamnar i samma situation som TS.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag menade de elektriska skyltarna som sitter ovanför körfälten på bla essingeleden, inte fasta skyltar vid vägen, om det var de du menade. De elektriska är ju iofs också svarta med vita siffror...
http://www.trafikverket.se/Privat/R...ter/Sa-fungerar-det-med-variabla-hastigheter/

Det gäller fortfarande. Däremot så blir all bedömning hårdare mot en som har prövotid, jämfört med en utan. Kör du t.ex. 10 km/h för fort och blir stoppad för det flertalet gånger, så kan bedömningen göras att du blir av med kortet helt om du har prövotid. Medan en utan prövotid troligt högst skulle få en spärrtid på några månader på sitt körkort, utöver böter.

Allt vägs in till en samlad bedömning.
I andra länder så finns ofta någon form av "pricksystem" för att straffa de som begår upprepade trafikbrott hårdare.
I Sverige har vi officiellt ännu inte något sånt system men...
Praxis är att du (oavsett prövotid eller ej) vid t.ex. en fortkörning får en prick/markering som sitter i 2 (eller om det var 3) år. Dyker det upp fler trafikförseelser under den perioden kommer de tidigare kunna vägas in vid bedömningen av påföljd. Efter 3 år ska pricken försvinna och ej vägas in (men jo då, dom ser fortfarande vad du gjort även om perioden gått ut).

Ovan ska inte förväxlas med brottsregistret. För att du ska hamna där får du köra bra mycket fortare. Eller riktigt kasst.
Det du förklarade var ju i princip systemet polisen använder i Sverige? Vadå praxis?
Jag blev stoppad två gånger under ~sex månader, körde ~20-30 km/h för fort och direkt började de prata om dessa prickar. Skulle jag få en till prick inom den närmsta framtiden (de sa ingen specifik tid) så kunde jag bli av med kortet.

Så, hur fungerar det?
Använder man ett pricksystem så har vi systemet?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top