Kustbevakarna

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
bad santa skrev:
2647818 kommer du tycka likadant den dagen du kanske hamnar i sjönöd eller behöver deras hjälp?

på vilket sätt anser du att de är idioter?

hur står du till deras kompetens är den låg eller hög?
vet du vad de läser och hur länge?

jobbar du själv inom ett sådant område väktare , polis, brandförsvar?

såna som du borde fasen inte få hjälp när något händer er :gnissla

Jag ser inte riktigt poängen med att de existerar, någon sorts blandning mellan sjöräddningen och sjöpolisen, fast dom inte har kompetnsen att utföra någon av arbetesuppgifterna. Självklart är det bra att de finns, men om jag får välja så tar jag gärna någon som vet vad dom gör och ingen som bara har en mobiltelefon.

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
AGE skrev:
2647932 Tycker att det är bra att dom har fartkontroller, sen kan det ju diskuteras vart man har dom, men det är ju en annan fråga.
Problemet är att det borde vara polisen som gör det, för dom verkar ju inte ha en anning om vad dom håller på med.

Jag tycker de verkar ha rätt god koll på vad de håller på med. Möjligt att deras insats som OSC i sjöräddningsfallet var lite blek, iofs var väl inte uppgifterna från MRCC så klarläggande men lite mer "stake" kan man nog förvänta sig av en OSC.

Seså, svara på frågorna du fick av Bad Santa nu :7peta

AGE skrev:
2647956 Jag ser inte riktigt poängen med att de existerar, någon sorts blandning mellan sjöräddningen och sjöpolisen, fast dom inte har kompetnsen att utföra någon av arbetesuppgifterna. Självklart är det bra att de finns, men om jag får välja så tar jag gärna någon som vet vad dom gör och ingen som bara har en mobiltelefon.

Tack för det, inte för att jag håller med men det var ju en ståndpunkt i alla fall.

Last edited:

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
AGE skrev:
2647956 Jag ser inte riktigt poängen med att de existerar, någon sorts blandning mellan sjöräddningen och sjöpolisen, fast dom inte har kompetnsen att utföra någon av arbetesuppgifterna. Självklart är det bra att de finns, men om jag får välja så tar jag gärna någon som vet vad dom gör och ingen som bara har en mobiltelefon.

kan lova att de har mer än bara en mobiltelefon vart tror du de får direktiven från sweden rescue ifrån via sms eller :huvet

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Vi vänder lite på scenariot, det filmas och sänds en dokumentär om polisen.
De gör sitt vanliga jobb och får även tillfälle att lufta sina åsikter om sina "kunder".

Då kommer det fram att de minsann tycker att sporthojsåkare har en speciell jävla attityd och lagen minsann gäller för alla...

Missförstå nu inte detta, jag förstår mycket väl att alla har en åsikt. Fast vissa "kafferumsåsikter" borde kanske inte filmas ?

Den vinkling som gjorts av vissa i programmet är kanske inte helt lyckad :gnissla

Sen till nåt helt annat, har inte klickat på länken( sitter ombord, så allt på internet är inte helt poppis att man tittar på) ett par inlägg tillbaka i tråden men antar av Rollers reaktion att det är en viss bild på en viss KBV-anställd :gnissla

Skulle det nu vara så att jag har rätt så är inte den bilden helt politiskt korrekt. Fast SH ansvarar kanske inte för länkat material ? Är för dåligt insatt i hur det funkar med sånt på det stora vida internet.....

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
bad santa skrev:
2648184 kan lova att de har mer än bara en mobiltelefon vart tror du de får direktiven från sweden rescue ifrån via sms eller :huvet

Antagligen var jag otydlig eller så får du läsa vad jag skrivit igen, men iaf. det jag vänder mig emot är att personalen inte har tillräckligt med kompetens att göra ett meningsfylt arbete på plats, dom får säkert kanon information från sin ledningscentral.
Borde väl inte vara helt omöjligt att ta en polis och en sjuksköterska och stoppa dom i en båt på sommaren (kan väl inte vara många som tackar nej till det), då har du kompetent personal som vet vad dom håller på med, inte ett gäng bland utbildade simulanter.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hjälp!!!

Jag köpte en Garmin 292 på Erlandsons Brygga idag och tänkte lägga in lite waypoints.

Säljaren sa att programmet för att göra detta med fanns för gratis nedladdning på Garmins hemsida. Probbet e att jag inte hittar det. Har bara sett nåt "Way point manager" när jag Googlat som måste beställas/köpas.

Jag vill fixa med det här NU och orkar inte vänta på en leverans av nåt program. Dessutom så sa säljaren att det skulle vara gratis :| (vilket jag iofs inte orkar giddra om).

Jo jag har givetvis en ström- och seriell kabel ansluten såklart

Pllllzzz help!!!

Errko

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Letar
RoLLER skrev:
2651114 Jag köpte en Garmin 292 på Erlandsons Brygga idag och tänkte lägga in lite waypoints.

Säljaren sa att programmet för att göra detta med fanns för gratis nedladdning på Garmins hemsida. Probbet e att jag inte hittar det. Har bara sett nåt "Way point manager" när jag Googlat som måste beställas/köpas.

Jag vill fixa med det här NU och orkar inte vänta på en leverans av nåt program. Dessutom så sa säljaren att det skulle vara gratis :| (vilket jag iofs inte orkar giddra om).

Jo jag har givetvis en ström- och seriell kabel ansluten såklart

Pllllzzz help!!!

Programmet du behöver heter Mapsource och följer enbart med om man köper kartmaterialet på CD. Skulle gissa på att du har det nya Bluechart som heter G2 på ett förprogrammerat minneskort och det finns inte att få på CD (än iaf). Så Erlandssons har i detta fallet gett dig fel info.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Errko skrev:
2655482 Programmet du behöver heter Mapsource och följer enbart med om man köper kartmaterialet på CD. Skulle gissa på att du har det nya Bluechart som heter G2 på ett förprogrammerat minneskort och det finns inte att få på CD (än iaf). Så Erlandssons har i detta fallet gett dig fel info.

Jo dom gav mig fel info. :( Och ja, jag har den nya förprogramerade G2 kortet.

Mapsource fanns iaf för gratis nedladdning. Däremot inte sjökorten som man va tvungen att ha till Mapsource.

Tack för infon :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Maxxi skrev:
2655683 Nej han sa "min pappa är åklagare"

nej, han sa "Min pappa är riksåklagare" men när de väl sände programmet cencurerade de "riks"...
Det hördes däremot klart å tydligt i trailern som visades ett par dagar innan.

Fan nu fick du mig att tvivla men jag är nästan helt säker....:mad:

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
-
korvgubbe skrev:
2655713 nej, han sa "Min pappa är riksåklagare" men när de väl sände programmet cencurerade de "riks"...

Stämmer bra, först var det riksåklagare (på reklamen), jag kommer ihåg att jag garvade och berättade för en polare över msn, sedan nån dag senare (på reklamen) hade de censurerat allt han sa och textat åklagare..

Last edited:

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
korvgubbe skrev:
2655713 nej, han sa "Min pappa är riksåklagare" men när de väl sände programmet cencurerade de "riks"...

Ok det kan vara så, det man hörde i prog. var dock åklagare. Jag missade nog censuren,,,dock tragisk snubbe.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Maxxi skrev:
2655833 Ok det kan vara så, det man hörde i prog. var dock åklagare. Jag missade nog censuren,,,dock tragisk snubbe.

Jag hade nog inte lagt märke till censuren om jag inte sett trailern innan....

censuren kan bero på att det bara finns en riksåklagare.. :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
korvgubbe skrev:
2655981 Jag hade nog inte lagt märke till censuren om jag inte sett trailern innan....

censuren kan bero på att det bara finns en riksåklagare.. :rolleyes:

Och då var det förmodligen dessutom sant, eftersom dom censurerade det.
Hade dom stoppat mig och jag hade sagt att min pappa är stadsminister hade dom nog inte censurerat bort det.

Någon som kan bekräfta/förneka att riksåklagaren har närt en brat vid sin barm?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Tyckte jag kände igen offshore båten med beteckningen P5-1 som körde 300% över hastighetsbegränsningen :dummer

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
RoLLER skrev:
2669129 Jahupps, det va sista avsnittet. Tråkit' :(

Vilka lirare dom plockar in. :näsblod Han på vattenskotern som var full. Detta var vid 4 på morgonen.

Vart är du på väg? - Jag är bara ute och åker... öhh, jag skulle tanka.
Vart kommer du ifrån? -Öhh...öhh... vad heter det nu...

:gnissla

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...