Kvalité på olika hojmärken?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Av dom jag haft så är det väl ganska jämt mellan yamma och honda medans detaljfinish/inpassning inte är lika bra på suzuki!

Annars har man ju hört genom åren att det ska vara honda, yamma, suzuki och kawwa.

Jo bmw får man säkert bra kvalité när man köper men man ska ju få någonting för pengarna...
Dock verkar nya S1000 lovande!

Trajja har väl bättrat sig avsevärt men vet ej vart dom ligger.

HD och Buell kan tyvärr inte diskuteras i en tråd om kvalité!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Naturligtvis inte får detta göras

KTM är ju race o BMW är ju gubbcykel...:gnissla

(ja ja, BMW hakar på trenden, HP2:an får man kanske klämma på...)

Så bara för det är race så ska det vara smäck? Tja, man kanske sparar några gram på att göra flimsiga knappar :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Magura borde stå för kvallite, om dom nu är tillverkade i Kina eller ej låter jag vara osagt:)

Instämmer. Magura gör ett antal komponenter, och kanske är det inte just dessa som fallerar. Men när man pratar kvalitet antar jag att vi ser till helheten, inte enskilda komponenter?

KTM är väl inte direkt beryktade för att hålla bra kvalitet? Eller? Inte vad jag hört iaf. Tog reglagen som exempel, för jag tycker verkligen att de känns urkasst flimsiga. Motorerna däremot är ju hur fina som helst, men jag vet inte hur de håller ihop............

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HD och Buell kan tyvärr inte diskuteras i en tråd om kvalité!

Det är korrekt. De håller odiskutabel kvalité.
Den omtalade livslängden och renoverbarheten gör att de går arv från generation till generation.

Inte som tex R1 där för ngt år sedan 46% av alla nysålda var försäkringsärendet redan efter första året :D

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hd o Buell måste byggas om för en halv mille vid leverans.

Sen totalrenovering varje år.

Om bågen sen får fortsatt liv hänger på om arvlös avkomma ärvt nån konstig gen att jobba ihjäl sig för att hålla fortsatt liv i maskinen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Instämmer. Magura gör ett antal komponenter, och kanske är det inte just dessa som fallerar. Men när man pratar kvalitet antar jag att vi ser till helheten, inte enskilda komponenter?

KTM är väl inte direkt beryktade för att hålla bra kvalitet? Eller? Inte vad jag hört iaf. Tog reglagen som exempel, för jag tycker verkligen att de känns urkasst flimsiga. Motorerna däremot är ju hur fina som helst, men jag vet inte hur de håller ihop............

Det är Magura eller Brembo som står för reglagen... ;)

Men nej, KTM är inte kända för sin kvalitet. Däremot har jag aldrig hört om nån som har mer problem än väntat med dem och de nyare stora modellerna har jag inte hört nånting alls om, det brukar var motarderna och där finns det ju två skolor: de som vill att det ska gå och gå för de har betalt för det och de som skruvar och sällan har problem. Sen kostar det ju en tredjedel i reservdelar att ha KTM jämfört med andra märken.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej

jag undrar lite om vilka märken som har bäst kvalitet vad gäller detaljkvalité, motor, växellådor, ram mm. Givetvis sliter man ju olika på materialet men vilka sporthojar har bäst totalkvalité?

Syftar på era erfarenheter från år 2000 och framåt. Hur har era och era vänners hojar presterat?

Alla japanska hojar är väl sammansatta, jag har själv haft problem med äldre japanska hojar av ALLA märkena, men det är inte märket eller kvaliten som gjort det, det har varit sådant som ger sig, och vissa saker som gav sig tidigare pga bristfällig service av tidigare ägare helt klart..Har oxå haft problem med "STRIDSVAGNEN" från Japan, men överlag så är jag jeffligt nöjd med allt som kommer därifrån mc-mässigt, hade vi haft en Kinesdiskussion hade jag haft andra synpunkter...även märken från Europa har hög kvalite, och från Amerika med, påstå något annat är lögn. Allt blir ju mer o mer glidande med, Goldwing tillverkas ju i Usa, så vad är det för hybrid då:va

Det där du hörde att ramen skulle spricka vid marksyning just vid Suzuki är en skröna och rent trams att påstå,( man skall inte tro på allt man ser och hör och allra helst om det är på tv) beror hur det tar i backen, det kan spricka på alla ramar, denna Suzukiram kanske var i backen för 5:e gången hårt eller:va

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Mitt eget märke är det bästa. Just nu är det Honda som har överlägsen kvalitet. För ett par år sedan var det Yamaha. Innan dess Honda, Suzuki, Yamaha. I den ordningen.

Kawasaki är klart sämst, jag har aldrig ägt någon.

:)

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Prenumererar inte på motorrad men deras 5000-mila tester är ju dom enda seriösa när det gäller kvalitet. Tidningen BIKE tex väger ju inte in kvalitet när dom ger sina betyg.

Är det någon som vet om Ducati eller Ktm någonsin fått bättre betyg än Japanerna och BMW i ett motorrad 5000 mila test? Jag betvivlar det, men det är ju inte omöjligt :)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om bågen sen får fortsatt liv hänger på om arvlös avkomma ärvt nån konstig gen att jobba ihjäl sig för att hålla fortsatt liv i maskinen.

Men det går!

Inga kamaxlar lagrade direkt i alumiumgodset, inga kopplingskorgar av aluminium, inga kamaxelöverfallsgängor som släpper likt mjukost när de dras med angivet moment :D

Renovera en nipponradfyretopp försvaras ju inte ens av de duktigaste motorbyggarna. Bara att kasta när det spruckit i ett säte eller slitit ned sina kamlager.
Men åa sidan är ju förarmaterialet så bristande på hojtypen ifråga att det finns horder av beggade billiga toppar från det stora antalet kraschade japansporthojar :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln