Kvalité på olika hojmärken?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Mina erfarenheter och vad jag tror säger mig att alla moderna hojar (2000 och senare) från någorlunda stora fabrikat håller god kvalité.
Precis som att de flesta bilar idag (utom Ford :D ) håller relativt bra kvalitét.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
De hojmärket som jag har hört minst ägandeproblem med är Honda..

Sen bör man ju fundera lite på årsmodeller och trimgrad på resp. hojmärke..

Utan att ha ägt en enda japansk motorcykel så skulle jag i min egen värld ranka upp de japanska tillverkarna såhär om man pratar om en ny 1000cc sporthoj

1. Honda
2. Suzuki
3. Yamaha
4. Kawasaki

Jag har absolut INGA belägg för rankingen överhuvudtaget, utan detta är enbart min upplevda kvalitet av de hojåkare som jag pratat med om deras respektive cyklar.

Vad gäller de europeiska märkena så ligger det dessa i fatet att de har lägre volymer och mindre andelar av marknaden. Låga volymer leder oftare till kvalitetsproblem än massvolymer med omfattande kvalitetssäkring då kostnaden och risken för systematiska fel måste minimeras. Då tillåter man också ökade kostnader för felsökning och kvalitetssäkring.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
amullo skrev:
2567825

1. Honda
2. Suzuki
3. Yamaha
4. Kawasaki
.

Nejnej, sucka är piss, lådan känns som växelhuset på en kyosho oavsett vad alla andra säger. Det som gör suki till en hoj att älska är motorn! Det är underbar att köra men kvallen kan man inte jämnföra med Yama och absolut inte med honda.

BTW, kawa som bara får en att tänka tv-shop fick ju en uppskjuts när TonyD la sin zx9 på varvstoppet och slog sönder kylaren. Vattnet tömdes på nå´n minut sen gick den okyld på varvstoppet 20 min tror Jag...:yoparty
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Som vanligt uttalar sig de flesta bara om de INTE har någon egen erfarenhet av vad säger. :D

Här är i alla fall ett brutalt test som säger en del om hållbarheten hos en modern hoj.
 

Bifogat

  • bikekill1 small.jpg
    bikekill1 small.jpg
    134.8 KB · Visningar: 305

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
xyx skrev:
2567726 Precis som att de flesta bilar idag (utom Ford :D ) håller relativt bra kvalitét.

Snacka skit :D ...har haft två Fordar som tjänstebilar...en V6 2,5 -01 som jag loggade 15 000 mil med och en ST 220 -03 som gick 11 500. Inte ett fel, förutom någon enstaka glödlampa. Min nuvarande V70 har det varit mkt mer strul med även om det känns solidare och mer påkostad än Mondeon.

GuW skrev:
2567280 Fråga en ägare till en Ford eller Cittra om dom har haft några fel på sina bilar och dom svarar nej, sen att sidorutan på forden sitter uppe fastkilad med en skruvmejsel och att den alltid har dragit åt höger sedan den var ny, och att cittran i bästa fall har ett fungerande baklyse och att vindrutespolningen går på när man blinkar höger, det är inte fel i deras ögon....
(BARA EXEMPEL, ALLA VET ATT DET ÄR BRA BILAR)

Alla har olika krav, ingen vill erkänna att dom har köpt rena dyngan.

Men jag tror att den hoj jag har härt mest gott om är Honda, men i dagsläget är det så jämnt att man gott kan dissa en hoj PGA av en ful svets på svingen, varför ska man tolerera det på ett märke, när en hoj av ett annat märke är lika bra men har en snygg svets på samma ställe.

Min bror har två Harley Davidsson (03a och 05a tror jag att det är), dom körs ofta långt och på alla mil han har samlat ihop har han inte haft ett enda fel sedan ny, och det vet ju alla här vilka skithojjar det är, som skakar sönder redan vid tomgångskörning....

"Ramproblemet" på Suzuki är nog kanske inte något problem, eftersom det fortfarande inte har gått att härleda till fel i tillverkningen, och inga nya ras har rapporterats.

Kawazaki däremot hade väl problem med fälgar som byttes ut?
Ett sådant problem är ju IOFS inte så allvarligt, annat än om man är den första som upptäcker det :huvet , eller om man inte byter ut fälgarna när det upptäcks.

Är du igång och gnäller på Ford nu....i en hojtråd ??? :D :pannkyss
 
Last edited:

überkill

Guest
Yamaha har fått till en riktigt juste växellåda i nya R1, käns len, solid och stabil. Klonkar inte alls och har en go' känsla vid växling även från ettan till tvåan. Vad säger ni som köpt andra hojar av årets modell om deras växellådor?
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tänkte att jag kunde dela med mig av de kvalitetsrelaterade problem jag hade med min gamla Kawa ZXR 750 -89.

För det första dök ett mystisk problem med kopplingen upp plötsligt, och det visade sig att kopplingsnavet, som var ihopnitat delvis hade delat på sig. (Se bild) En sådan sak borde ju inte kunna hända alls kan man tycka. Inget annat gick dock sönder så jag kom väl ganska billigt undan. Ett nytt kopplingsnav gick på 1800 spänn har jag för mig.

Senare dök ett knepigt ljud upp i motorn efter en bankörning på Anderstorp. Det visade sig att en sträckare till oljepump-kedjan var helt utsliten så att kedjan skrapade mot metall. Detta är också en sak som man tycker inte borde kunna hända någonsin, och absolut inte efter 6000 mil. Detta var också ganska billigt att fixa eftersom jag kunde mecka själv, men på en verkstad hade det säkert kunnat kosta nästan 5-siffrigt att fixa.

Dessa fel dök alltså upp trots att jag skötte servicen noga och alltid hade tillräckligt med olja i motorn. För mig var var det dock ganska små problem med tanke på hur mycket hoj jag fick för pengarna, både i inköpspris och försäkringspremie. :tummenupp
 

Bifogat

  • dum.JPG
    dum.JPG
    65.5 KB · Visningar: 75

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Vad är den här tråden egentligen bra för?

Alla vet ju att Honda ligger först i teknik och kvalitet medans dom har varit lite återhållsam med viktreduceringar och varvtal på motorer osv...

Sen skulle jag sätta mina slantar på suzuki om vi snackar driftsäkerhet och yamaha om vi snackar kvalite såsom snygga svetsar/detaljer.

Jag får känslan att honda & suzuki är grövre dimensionerade på vissa delar och yamaha satte stålarna på en snygg utformning istället.

Sen har vi då kawasaki med svetsar/ramar som suzuki, Vxl-lådor som yamaha, detaljarbete som hyosung, och finish som ett set penselmålade hemmagjutna vurpkåpor...:D :tungan
 
Last edited:

überkill

Guest
Märkligt att du ifrågasätter tråden men ändå har jättemycket att dela med dig av personliga åsikter mm..
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Om du vill vänta månader på reservdelar ska du köpa Aprilia. :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vad är den här tråden egentligen bra för?

Alla vet ju att Honda ligger först i teknik och kvalitet medans dom har varit lite återhållsam med viktreduceringar och varvtal på motorer osv...

Tycker du inte att teknik hänger ganska intimt ihop med viktreduceringar och varvtal?
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Tycker du inte att teknik hänger ganska intimt ihop med viktreduceringar och varvtal?

Hehe jo visst är det så men prylarna ska ju klara av det oxå... Yamaha verkar ju tillverka växellådor anpassade för moppar och kastat den i en r1 motor på 150 hk... Slutsats är väl att dom la ner mkt möda på å få ut mer effekt än övriga i klassen men om lådan inte pallar med det så vad ska man med den teknologin till som konsument??? Samma sak med lätta Chassin som spricker och har sig... Men som dom säger köp yamaha skruva nästa dag...:tungan

Med tanke på din avatar så har du ju redan fått ta del av yamaha tekniken:)

Och jag är ingen märkesfantast då jag just varit på en tur med min häckstee 600...
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Att Yamaha skulle ha dålig kvalité är bara ett rykte. Känner till flera som haft problem med sina Honda och ändå ifrågasätts aldrig hondas rykte...
Motorn till varadero:n var ju ett problem i slutet på 90talet.

Min Yamaha XJ900 fyller nu 20år och har gått mer än 10000mil utan någon större service och det enda som totalhavererat på hojjen är säkringshållaren som då byttes mot en hållare från Biltema...

När det gäller finish på grejjerna så har honda det bästa ryktet och Kawasaki det sämsta med Yamaha/suzuki i mitten.
Tittar man på gamla hojjar så tycker jag inte att Honda lever upp till sitt rykte och att Yamaha är bättre än sitt.

Sen ska man komma ihåg att Kawasaki och suzuki samarbetar så det borde inte vara någon skillnad mellan dessa två...
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Snacka skit :D ...har haft två Fordar som tjänstebilar...en V6 2,5 -01 som jag loggade 15 000 mil med och en ST 220 -03 som gick 11 500. Inte ett fel, förutom någon enstaka glödlampa. Min nuvarande V70 har det varit mkt mer strul med även om det känns solidare och mer påkostad än Mondeon.



Är du igång och gnäller på Ford nu....i en hojtråd ??? :D :pannkyss

Kan meddela dig att på en polares Ford Mondeo -00 St200 var hela fjädern knäckt längst ner i fästet på högerfram vilket han upptäckte när han bytade ifrån vinter till sommardäck, den har bara gått 8000mil, AC på bilen har lagt av och ljudisolering är PISS! Ford är piss
 
Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Att Yamaha skulle ha dålig kvalité är bara ett rykte.

Så honda har inte haft problem med likriktare på cbr600/900 då och opel rostar inte och gamla fordar äter inte kamaxlar och volvo har aldrig bytt växellåda på nån 850 och kawasaki har inte bytt några fälgar på zx10r och växthuseffekten existerar inte osv. Listan kan göras lång...

Eller är det bara på yamaha det inte stämmer???
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Min Yamaha XJ900 fyller nu 20år och har gått mer än 10000mil utan någon större service och det enda som totalhavererat på hojjen är säkringshållaren som då byttes mot en hållare från Biltema...

Oh satan vilket ras! Hur överlevde du? :rofl



Man skulle kunna se det såhär. Det finns fortfarande folk som tycker att Honda är bättre kvalitetsmässigt än andra hojar och att t.ex. Suzuki har sämst hållbarhet. Men med dagens kvalitetssäkring, kontroll och långtidstester så har kvaliteten ökat så markant att ärligt talat inte märker skillnad.

Ta Triumph t.ex. Ryktet om deras elsystem från 60- o 70-talet lever fortfarande kvar och folk säger FORTFARANDE att "visst, det är bra hojar men de har ju problem med elen". De körde med Lucas-elsystem på den tiden. Mannen som uppfann mörkret. Eller som Triumphförarna på den tiden svarade: Lucas förnekar att han har uppfunnit mörkret, men han tog patent på kortslutningen och glappkontakten.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top