Kvalité på olika hojmärken?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
imaster skrev:
2565706 "Förmågan hos utmärkande kännetecken hos en produkt, system eller process att uppfylla kunder och andra intressenters krav"

kort och gott presission och stryktålighet.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Enligt en två år gammal undersökning (av tidningen BIKE), så hade Kawasaki minst antal reklammationer. Triumph var "sämst" enligt den samma.

Jag är så fåfäng att jag ogillade den fula svetsen på svingen till en GSX-R 1000 -03, så jag köpte en Honda. (igen) Om fult samma sak som dåligt, kan man ju tvista om.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
imaster skrev:
2565741 För dig. Andra har andra krav... ;)

Hemorojdvänlig sadel (suzuki), hjärtinfarksvänlig accerelation (honda), hittapåparkeringenvänlig (Kawa) och kinder bromsöverraskning (Yama).

håkanbråkan skrev:
2565750 Enligt en två år gammal undersökning (av tidningen BIKE), så hade Kawasaki minst antal reklammationer. Triumph var "sämst" enligt den samma.

Jag är så fåfäng att jag ogillade den fula svetsen på svingen till en GSX-R 1000 -03, så jag köpte en Honda. (igen) Om fult samma sak som dåligt, kan man ju tvista om.

Jag gillar inte Suckernas svingar Jag heller 00-04, det är ett tecken på kvalitet där honda ligger före. Detaljerna och känslan har inte kawasuki men ett jäkla klipp. Nu säger Jag att honda och yama har bättre detaljkvalle men då menar jag av dessa dussinhojar. kollar man nya aprillia eller mv-agusta så är det ju inte samma sak men då kostar hojarna 800.000.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Teo skrev:
2565758kollar man nya aprillia eller mv-agusta så är det ju inte samma sak men då kostar hojarna 800.000.

Nya Aprilia RSVR Factory kostar 149.900 kr sprillans, då får du kolfiberkåpor och öhlinare runt om. Utan det kostar den 124.900 och då är den helt plötsligt jämförbar med nya japaner...
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Teo skrev:
2565758 Hemorojdvänlig sadel (suzuki), hjärtinfarksvänlig accerelation (honda), hittapåparkeringenvänlig (Kawa) och kinder bromsöverraskning (Yama).



Jag gillar inte Suckernas svingar Jag heller 00-04, det är ett tecken på kvalitet där honda ligger före. Detaljerna och känslan har inte kawasuki men ett jäkla klipp. Nu säger Jag att honda och yama har bättre detaljkvalle men då menar jag av dessa dussinhojar. kollar man nya aprillia eller mv-agusta så är det ju inte samma sak men då kostar hojarna 800.000.

MV Augusta F4 1000 kostar 219 000kr..
Vill ha en sådan!!!!!!!!!
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
håkanbråkan skrev:
2565750 Enligt en två år gammal undersökning (av tidningen BIKE), så hade Kawasaki minst antal reklammationer. Triumph var "sämst" enligt den samma.

För hoppningsvis så placerar sig Trajja bättre i kommande undersökningar, fabriken har plöjt ner ruskigt mycket pengar på att höja kvaliteten senaste åren
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
TukTuk skrev:
2565634 Va? :va

Varför skriver du det här till mig som direkt fäller ditt påstående?

Trots det så tycker jag nog att kawan kändes i helhet robustare än hondan jag har nu.

ops, jag får ursäkte, glömmde att ta bort citeringen:rolleyes:
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Suzuki är väl kända för att ha rätt stryktåliga motorer. Många som väljer att överladda om man jämför mot andra märken. Men det kanske har andra orsaker?
 

überkill

Guest
Kvalité för mig är att saker håller och är relativt underhållsfria..
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag håller nog Honda som nr 1 även om det är mer en känsla än faktiska erfarenheter. Suzuki har ända sedan gsx 1100 varit jävligt duktiga på motorer och vxllådor medan resten har varit ömsom vin, ömsom vatten. Yamaha ligger i nästan samma liga: vissa grejer är påkostade, annat känns billigt. Kawasaki hade stora problem med kvaliteten på 80-början av 90-talet. Idag tror jag de är ikapp de andra japsen utom Honda.

Snackade med en kille på MC-varuhuset och han sa att Honda tveklöst var det av hans märken som det var minst garantireparationer på. Flest var det på Traja.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Kommer ni inte ihåg för några år sedan när Kawasakis ZX9R motorer sprängdes i tusen bitar helt utan anledning.
Kommer ihåg flera som blåst blocket åt helve...
Fabriksfel på stakarna eller vad det va då.

Vill ha en Mv-agusta F4 1100CC
200hp och hastighetsbegränsad till 315km/h.

En "litet" problem bara 920000kr
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
überkill skrev:
2566408 Kvalité för mig är att saker håller och är relativt underhållsfria..

En motor på 1l och 150 hk eller mer blir ju sällan underhållsfri. Jag tror att kvalitén är likvärdig bland alla stora japanska märken men man måste sköta sina grejor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fråga en ägare till en Ford eller Cittra om dom har haft några fel på sina bilar och dom svarar nej, sen att sidorutan på forden sitter uppe fastkilad med en skruvmejsel och att den alltid har dragit åt höger sedan den var ny, och att cittran i bästa fall har ett fungerande baklyse och att vindrutespolningen går på när man blinkar höger, det är inte fel i deras ögon....
(BARA EXEMPEL, ALLA VET ATT DET ÄR BRA BILAR)

Alla har olika krav, ingen vill erkänna att dom har köpt rena dyngan.

Men jag tror att den hoj jag har härt mest gott om är Honda, men i dagsläget är det så jämnt att man gott kan dissa en hoj PGA av en ful svets på svingen, varför ska man tolerera det på ett märke, när en hoj av ett annat märke är lika bra men har en snygg svets på samma ställe.

Min bror har två Harley Davidsson (03a och 05a tror jag att det är), dom körs ofta långt och på alla mil han har samlat ihop har han inte haft ett enda fel sedan ny, och det vet ju alla här vilka skithojjar det är, som skakar sönder redan vid tomgångskörning....

"Ramproblemet" på Suzuki är nog kanske inte något problem, eftersom det fortfarande inte har gått att härleda till fel i tillverkningen, och inga nya ras har rapporterats.

Kawazaki däremot hade väl problem med fälgar som byttes ut?
Ett sådant problem är ju IOFS inte så allvarligt, annat än om man är den första som upptäcker det :huvet , eller om man inte byter ut fälgarna när det upptäcks.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Husaberg har bäst kvalité och Honda sämst!!! Jag lovar.... Det är sant:rolleyes:
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
För hoppningsvis så placerar sig Trajja bättre i kommande undersökningar, fabriken har plöjt ner ruskigt mycket pengar på att höja kvaliteten senaste åren.

Tjena, statistiken kom från Bike Trollhättan.
Det som även framgick i texten var att Bike´s verkstad "fick" åtgärda hojjar från andra handlare, då det var få verkstäder som servade Triumph i området. Detta påverkade statistiken negativt. Ta det inte som 100% sanning.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ducati for life skrev:
2565572 ...jorå därför vi har behandlat detta ämne ganska många gånger. Men om du nu gärna vill veta så är ju Ducatis kvalitutta outstanding = antagligen bäst kvalitet av alla, tillsammans. Det kan man ju se på antalet superbike vinster :tungan

Here we go again mannen! :tuttar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top