Kvalité på olika hojmärken?

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
*Superlight* skrev:
2564875 Det ska vilken modern sporthoj som helst klara, tror mer på fabrikationsfel...

Hoppas Suzuki tar sitt ansvar och undersöker det noga.

I den där filmen så hade farsan i familjen upptäckt att Suzuki hade borrat och gängat ett hål precis i underkanten av sprickan och ramen. Teorin var att det lilla hålet (3-5 mm) försvagade konstruktionen och skapade en fin plats för sprickbildning.

Det stod inget om ramens andra sida dock.

Jag tror att det är en kombination av händelser. Överhärdad ram, fäste borrat utan omtanke, vårdslös körning.

/a
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag skulle vilja säga att Honda och Yamaha har bäst kvalité men att Honda tänker till lite mer och det är enklare å bättre lösningar i många fall hos dem. KTM har iomed de nya 2007-modellerna tagit klivet upp till Yamma/Honda imo.

Sen tycker jag inte kvalité ska vara någon avgörande faktor när det gäller japanska hojjar som går på gatan, då äre bättre välja efter vad för egenskaper man suktar efter ;)

M:et skrev:
2564583 Bara känslan när man tar i grejerna så tycker jag Honda känns som ett par snäpp bättre. Suzuki och Yamaha i andra ändan. Det gäller dock främst fram till 03. Efter 04 känns det som samtliga ligger på ungefär samma nivå.

Enda märke som tydligt avviker från mönstret är KTM. Jag är nu inne på min 3:e nya KTM och maken till skitkvalitet får man leta efter. Jag har passerat 2 st 660 innan jag köpte rejshojen och den överstiger de andra by far, ändå så har jag råkat ut för oljeläckage och liknande. På båda 660 så var det grejer som trillade av stup i kvarten, oljeläckage både här och där, kopplingen muckade ur osv. På den första så gick samtliga lampor sönder och ena blinkersen trillade av och la sig mot avgassystem (duktigt med smält plast...) på min första tur som varade i 2 mil. Tur att jag var förberedd så jag kunde garva åt skiten.
Man kan ju undra varför du köper en tredje KTM då? :p
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Jag har bara ägt en R6:a och en R1:a och hade inga problem med dessa.
Jag och mina vänner har alltid haft en fräsch motorpark Yamaha, Suzuki, Honda, Kawasaki och den enda som haft ett problem vad jag minns är en 02:as fireblade vars växelåda rasade och det löste sig på garantin då den var i stort sprillans. Och en 04:ans R1:a vars styrbox inte verkar vara 100% Alla hojar har sin Akilles häl gissar jag på...

Men som dom flesta säger så är det nog liknande kvalité på japsarna.
Huvudsaken är att du sitter bra och har råd att försäkra.
 
Last edited:

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
ceasar skrev:
2565455 Väldigt tyst om Ducati...

Alla redan frälsta är nöjda, dom som inte är mottagliga för sakligheter utan påverkade av rykten kan inte frälsas...

Som sagt, alla kommer att hissa sina favoritmärke, tråden blir därmed poänglös.
 

sandstream

Guest
Fakkverk skrev:
2564448 Om Sandstream låter bli denna tråd helt och hållet ska jag skicka en personlig gåva till honom.
Sandstream, eftersom du garanterat läser denna mening föreslår jag att du PM:ar din adress till mig om du tror du kan hålla fingrarna i styr!
Eftersom jag inte vill ha någon personlig gåva från dig så skriver jag det här inlägget :)
 

Ducati for life

Guest
ceasar skrev:
2565455 Väldigt tyst om Ducati...


...jorå därför vi har behandlat detta ämne ganska många gånger. Men om du nu gärna vill veta så är ju Ducatis kvalitutta outstanding = antagligen bäst kvalitet av alla, tillsammans. Det kan man ju se på antalet superbike vinster :tungan
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ducster900 skrev:
2565470 Som sagt, alla kommer att hissa sina favoritmärke, tråden blir därmed poänglös.
Precis, rätt radikala åsiktsskillnader blir tydliga beroende på publiken. Märkesbröder får höra om det ena och det andra felet för de är ju invigda men utomstående får bara höra positiva omdömen för ingen ska ju tro att man köpt något skit. Båda sidorna blir rätt överdrivna, det enda meningsfulla är statistik från Bilprovningen eller verkstäderna eller annat oberoende. Ägarna går inte att lita på. :D
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
släng ut en poll om någon haft problem med sin hoj och vilket märke det var så kanske det blir mer rättvist, fast då blir dom där entuiasthojarna riktigt felfria antar jag..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Olof Eriksson skrev:
2565409 Jag skulle vilja säga att Honda och Yamaha har bäst kvalité men att Honda tänker till lite mer och det är enklare å bättre lösningar i många fall hos dem. KTM har iomed de nya 2007-modellerna tagit klivet upp till Yamma/Honda imo.

Sen tycker jag inte kvalité ska vara någon avgörande faktor när det gäller japanska hojjar som går på gatan, då äre bättre välja efter vad för egenskaper man suktar efter ;)


Man kan ju undra varför du köper en tredje KTM då? :p

Känner likadant. Honda och Yama har klart bättre kvalle och det har med att de har större omsättning och kan lägga mer pengar på tester, mm. Kawazuki har ju gått ihop om en stor del av produktionen för att ha en chans mot de de andra två större märkena. Jag jämnför mina två senase suckor mot tidigare rettor och bladen Jag hade ett tag och saker man tänker på är bla alukvallen. suckans ser så jäkla porös ut. Honda känns nog liiite robustare än Yama och det har lite med att hondas kåpor är som krach-kåpor orginal medan yamas är som karrosen på en radiostyrd bil.

Ducster900 skrev:
2565470

Som sagt, alla kommer att hissa sina favoritmärke, tråden blir därmed poänglös.

tala för dig själv..
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
kleinealf skrev:
2565386 Alla kommer att favorisera sitt märke. Vilket är ganska tråkigt

Va? :va

Varför skriver du det här till mig som direkt fäller ditt påstående?

Trots det så tycker jag nog att kawan kändes i helhet robustare än hondan jag har nu.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har ingen erfarenhet av vilket av dom japanska märkena som har bäst kvalité. Men har nån gammal tidning (2-3 år sen) där dom listade märkena efter inlämnade garanti-ärenden... fallande skala med den bästa längst upp:

1. Kavasaki
2. Honda
3. Yamaha
4. Suzuki

Sen kommer jag inte ihåg men Triumpf kom sist och Ducati var inte med i testet.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
2000 o framåt har jag inte någon erfarenhet av , men bland de äldre så siktar jag hellre in mig på en Honda om hojarna i övrigt är jämförbara och med lika många mil på mätaren.
Har fått för mig att de över lag kör med något större säkerhetsmarginal än konkurenterna, vilket kanske inte gör dem snabbast, men mest hållbara.

Kawa o Suzuki är kända för o ha mer effektuttag ur motorer vilket logiskt sett bör ge mer slitage och mindre hållbarhet.
Stämmer väl med egen erfarenhet.

Yamaha lämnas utanför eftersom jag i detta fall kan ses som ganska partisk.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
supermoppe skrev:
2565636 Har ingen erfarenhet av vilket av dom japanska märkena som har bäst kvalité. Men har nån gammal tidning (2-3 år sen) där dom listade märkena efter inlämnade garanti-ärenden... fallande skala med den bästa längst upp:

1. Kavasaki
2. Honda
3. Yamaha
4. Suzuki

Sen kommer jag inte ihåg men Triumpf kom sist och Ducati var inte med i testet.

Jaaaa just det, det var i "en ding ding värld" va? Det stod något också om jättelika glaspyramider på havsbottnen och barn med håriga tungor.

Aprillia får man lite duccekänsla för men de har ju rotax så de borde vara slitvargar mskinellt i alla fall. eller?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Neutral skrev:
2565596 Precis, rätt radikala åsiktsskillnader blir tydliga beroende på publiken. Märkesbröder får höra om det ena och det andra felet för de är ju invigda men utomstående får bara höra positiva omdömen för ingen ska ju tro att man köpt något skit. Båda sidorna blir rätt överdrivna, det enda meningsfulla är statistik från Bilprovningen eller verkstäderna eller annat oberoende. Ägarna går inte att lita på. :D

:fakta

OnT så tycker jag personligen att Aprilia har bäst kvalitetskänsla (obs. -känsla).
Alla detaljer på bågarna är designade för just sitt ändamål och allting är snyggt, även det som 'bara' ska fylla sin funktion. En sak som kommer upp direkt där är backspeglarna. Snyggt designade och integrerade i hojen, nåt som de japanska tillverkarna inte kommit på än. Det kommer väl det med.

Att de små tvåtaktarna som i princip är racetrimmade redan från fabrik inte kan skötas av folket som har dem så de rasar hela tiden är ju en annan sak, det faller snarare under handhavandefel. :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top