Kvalitén på bensin hos Jet?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu ska vi inte spamma ihäl tråden,men tänk på att du har morsat på legenden.

Det var ju det jag sa: Röda kaféet på torsdagar är en tidsmaskin. :D

namnlost-7.jpg
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag skulle ju knappast inte blanda i etanol om bilen drog så pass mycket mer att ja inte hade nån vinning på det, visst den drar ynka lite mer men jag tjänar fortfarande på det.
En ren etanolbil drar upp till 40% mer i mängd bränsle eftersom den har högre bränsletryck större spridare för att få samma effekt/Hk som en ren bensinmotor men då min bil är en gammal Ford mondeo -93 och inte är gjord för att gå på etanol så har jag små spridare/lågt bränsletryck = att den inte kan trycka i så mycket soppa att den drar upp till 40% mer i bränslemängd, men jag förlorar istället effekt/hk men då jag tycker det kvittar och ändå inte har en racebil så blandar jag i 45% etanol och tjänar ett par spänn varje mil istället.
Att jag körde gräsklipparen på etanol var väl mest ett test men har övergett det eftersom jag inte har nån lust att stå o slabba med bensin men det fungerade bra.
Vad jag menar med att ja frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power var väl mest för att jag var nyfiken. Men kanske också kan förklara varför en del har märkt skillnaden mellan den och 95 oktan nån gång kanske inmixen av etanol i 95okt gått fel så det kanske har varit 10% etanol istället för 5% kanske för att tankbilen har kört ren etanol i tanken innan och inte gjort rent den vid bytet av bränsle. = med att hojen har förlorat lite effekt ungefär som min Ford gör, men nästa gång tankar hojägarn i V-power som ska vara etanolfri, men om vi har otur så kan det ju vara etanol i den med om tankbilen inte varit rengjord där heller men då borde det inte vara så många % etanol i som 95okt = hojen går bättre,= hojägarn lär ju knappast tanka annat än V-power efter detta.

Etanol och miljömedvetenhet kan ju diskuteras eftersom djungler skövlas för att odla palmer som man sen tillverkar etanol av och sen skeppas etanolen hit av stora tankers som säkert inte är helt avgasfria.

http://www.etanolbil.eu/

Skickar med en länk om etanol.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga.

För att komma upp i siffror som 10% inblandning av etanol i blyfri95 som du beskriver skulle isåfall tankbilschauffören lämnat mellan handen och armbågen ca 500-1000liter etanol kvar i de olika facken i tankbilen/släpet.

En sådan miss händer inte.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det jag snappat upp är att det som skiljer bensinsorter åt (givet samma oktantal) är hur de bryts ned och tappar specade egenskaper vid vid hög bränsletemperatur. Det kan säkerligen mer kunniga bromsbänkoperatörer än jag utveckla.

V-power är det stabilaste mackbränslet som jag fått mig berättat.

Spelar dock säkerligen ingen roll i en köpehoj.
 
Last edited:

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
själv har ja aldrig haft några problem med JET, tankar alltid där! (billigast^^)

att de e dyrare bensin på shell än på JET betyder väl inte det att bensinen bättre eller?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tankar själv på jet men vet bara om två som har 98 oktan här hos mig. Nån som vet vilken kedja som oftast har 98?

//Dafe
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Har kört JET i många år på flertalet olika fordon, på olika stationer i sverige. Har aldrig haft problem med deras soppa. Har dock inte tankat på JET inom de senaste 3 åren (av andra orsaker) så hur det varit efter 2006 kan jag däremot inte svara på.
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Tanka 95 oktanigt på JET i hojen

Efter att ha läst genom tråden så här långt summerar jag följande:

- Tanka alltid 95 oktanigt i hojen då styrsystemet ändå inte kan dra nytta av högre oktanhalt samt att energiinnehållet är högre än i 98:a
- Tanka på JET då priset är lägre för exakt samma soppa

Antar att jag myten om kass soppa på JET är avlivad! :glömdet


:shrules
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Efter att ha läst genom tråden så här långt summerar jag följande:

- Tanka alltid 95 oktanigt i hojen då styrsystemet ändå inte kan dra nytta av högre oktanhalt samt att energiinnehållet är högre än i 98:a
- Tanka på JET då priset är lägre för exakt samma soppa

Antar att jag myten om kass soppa på JET är avlivad! :glömdet


:shrules

Så rätt så rätt..
Men....
Om du tankar med sedel är JET och andra Automatkedjor billigast, men kör du med ett kontokort blir det samma pris om du är på Statoil, Shell eller JET, då du alltid har en rabatt på dessa kort.:)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top