Jag skulle ju knappast inte blanda i etanol om bilen drog så pass mycket mer att ja inte hade nån vinning på det, visst den drar ynka lite mer men jag tjänar fortfarande på det.
En ren etanolbil drar upp till 40% mer i mängd bränsle eftersom den har högre bränsletryck större spridare för att få samma effekt/Hk som en ren bensinmotor men då min bil är en gammal Ford mondeo -93 och inte är gjord för att gå på etanol så har jag små spridare/lågt bränsletryck = att den inte kan trycka i så mycket soppa att den drar upp till 40% mer i bränslemängd, men jag förlorar istället effekt/hk men då jag tycker det kvittar och ändå inte har en racebil så blandar jag i 45% etanol och tjänar ett par spänn varje mil istället.
Att jag körde gräsklipparen på etanol var väl mest ett test men har övergett det eftersom jag inte har nån lust att stå o slabba med bensin men det fungerade bra.
Vad jag menar med att ja frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power var väl mest för att jag var nyfiken. Men kanske också kan förklara varför en del har märkt skillnaden mellan den och 95 oktan nån gång kanske inmixen av etanol i 95okt gått fel så det kanske har varit 10% etanol istället för 5% kanske för att tankbilen har kört ren etanol i tanken innan och inte gjort rent den vid bytet av bränsle. = med att hojen har förlorat lite effekt ungefär som min Ford gör, men nästa gång tankar hojägarn i V-power som ska vara etanolfri, men om vi har otur så kan det ju vara etanol i den med om tankbilen inte varit rengjord där heller men då borde det inte vara så många % etanol i som 95okt = hojen går bättre,= hojägarn lär ju knappast tanka annat än V-power efter detta.
Etanol och miljömedvetenhet kan ju diskuteras eftersom djungler skövlas för att odla palmer som man sen tillverkar etanol av och sen skeppas etanolen hit av stora tankers som säkert inte är helt avgasfria.
http://www.etanolbil.eu/
Skickar med en länk om etanol.
Jag hoppas att jag har svarat på din fråga.