Kvalitén på bensin hos Jet?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
nej, egentligen inte men jag vill bara säga att det är skillnad på bensin och bensin!

Det kan skilja på 95 oktan ena dagen till 94 oktan nästa när du tankar på samma pump.... Mycket beror på att tankbilarna inte alltid gör rent tankarna mellan körning av olika bränslen. Därför blir det olika "kvaliteter" på bränslet mellan mackarna och då kan diskussioner som dessa uppstå att t ex JET har sämre soppa. Det kan vara precis tvärtom om veckan efter!

Angående högoktanigt, varför säljs det då en massa oktanhöjande tillsatser på båda bensinstationer och reservdelsaffärer?! Är det bara bullshit att det fungerar då? Varför kör tävlingsbilar med VSP soppa? 104 oktan?

Oktanbooster/insprutningsrengörarmarknaden profiterar en hel del på folks okunskap.

Tävlingsåkarna som kör racebränsle faller utanför ramen för handelsbensin, motorerna är i många fall så extrema att handelsbensinen inte klarar kraven som ställs. Tappar man 100 hk i en dragrace motor på att köra 98 istället för 104 så är ju svaret givet vilket man använder. För vanliga konsumenter med vanliga fordon som säljs på konsumentmarknaden tycker jag vi pratar om ytterligheter.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Oktanbooster/insprutningsrengörarmarknaden profiterar en hel del på folks okunskap.

Tävlingsåkarna som kör racebränsle faller utanför ramen för handelsbensin, motorerna är i många fall så extrema att handelsbensinen inte klarar kraven som ställs. Tappar man 100 hk i en dragrace motor på att köra 98 istället för 104 så är ju svaret givet vilket man använder. För vanliga konsumenter med vanliga fordon som säljs på konsumentmarknaden tycker jag vi pratar om ytterligheter.

jag hittar ingen knacksensor på sp1:an
 

Bifogat

  • rc51-diagram.jpg
    rc51-diagram.jpg
    247.9 KB · Visningar: 143

Dr.Bike

Guest
Är det inte detta jag sagt?! Kanske inte 5 hästar mer men att den kan kännas något piggare samt svarar snabbare på gasen...

Jo det är det du sagt - och tror.
Men jag upprepar för tredje gången:

Din hoj har inte justerbar tändning = du har inget att vinna på högre oktan.
Spikar inte motorn på 95 (vilket den inte borde, eftersom den är konstruerad för denna soppa) så får du snarast en SÄNKNING av effekten, då (som jag oxå sagt) 98 har lägre energivärde.

Svårt att förstå dessa enkla sammanhang?

Jag trimmar hojar, portar, jag bänkar, jag optimerar alla djäkla slags motorer.
Tro mig: Du får INTE ut mer effekt ut ur 98.

Om du inte (som jag oxå sa) har:

- knacksensor MED en självjusterande tändning
- alternativt justerbar tändning som ni, medan ni bänkade, justerade så, att den låg exakt under knacningspunkten (men detta tar jag som föga troligt).

SÅ hur var det nu?

jag hittar ingen knacksensor på sp1:an

Nej - det finns ingen... (jag har mekat, trimmat, och portat SP1:eek:r...så jag borde veta.

Det finns knacksensorer till hojar!

Ja det gör det.
Men det är eftermarknadsprylar.
Oftast oxå till 2-taktare.
Och alltid i kombination med en 3D-tändning som knacksensorn sedan reglerar.
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Oljebolagen eftersträvar att kunna sälja så mycket som möjligt av sin oljeproduktion till så höga priser som möjligt. Detta innebär att de gärna blandar i lite billigare komponenter i bensinen, vilket är möjligt så länge de ligger inom de ovan nämnda gränsvärdena. Genom en process som kallas krackning har de möjligheten att omvandla tunga, billiga produkter, så som tjockolja, till komponenter som kan användas i bensin. Dessa billigare ämnen är tyngre kolväten, som alltså är uppbyggda av långa molekyler, som i en kracker ”slås sönder ” till kortare molekyler, och därmed har nya ämnen skapats."

Eftersom bensinen kan bestå av många olika föreningar, alla med olika egenskaper så kan värmevärdet i ALLRA HÖGSTA grad variera från bensin till bensin.

Ju högre värmevärde dessto mindre bränsle behöver man använda sig av för att uppnå samma effekt. Därav ger bensin med högt värmevärde lägre förbrukning än bensin med ett lågt.

kan erkänna att jag kan ha fel i nått, sverige har bra bensin men den kan bli bättre. I tyskland kör dom med 100 oktanig bensin t ex...

Det är detta jag har hört* om skillnaden mellan svensk bensin och t.ex. tysk bensin, och då bland annat för att tyska biltillverkare har lite större makt i sitt hemland än vad våra "inhemska" har och därför är detta med krackning inte tillåtet för tysk bensin...rätt eller fel vet jag inte.

* Jag är medveten om att ordet hört inte gör saken speciellt trovärdig...
 

s9d8as0vjk

Guest
Det här är lite intressant. Jag har också lagt märke till att bilen drar mer per mil de gångerna jag tankar på Jet i Tumba än om jag tankar på ex Shell i Alby. Har diskuterat ang detta med kompisar på jobbet (redan innan denna tråd skapades) och vi var inne på spåret om att dom kanske har högre % etanol i bensinen än andra mackar.

I princip åker jag bara fram och tillbaka till jobbet med bilen så körsträckan bör vara i princip identisk mellan tankningarna.

Åker en Ford Escort -98, vet inte om den är känsligare på etanolblandning än andra bilar.

Stämmer det att mackarna blandar i tanol i bensinen? Någon som har koll på vart etanolen blandas i bensinen? Görs det på respektive mack eller görs det redan innan påfyllningen i macken? Och varför gör dom det? För att spara pengar eller något annat skäl?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Vilken skillnad då? Om jag får fråga?

Kan ju tipsa dig redan nu, om att 98 innehåller mindre mängd energi per volym än 95...så slipper vi "men den blev piggare av 98" - debatten...

Tänkte precis skriva detsamma. :tummenupp

Nu vet inte jag hur bra motorstyrningen på en MC är, men på en bil kan det (om du kör tanken helt tom innan tankning) bli skillnad då ECU kan justera tändning mm efter oktantal. Men har du redan 10 liter 95Okt i tanken så lär du ju inte märka någon skillnad.
Iövrigt så är det som du skriver, högre oktan = mindre energi / volym.

Frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power och vanlig soppa och det är att V-power ska vara garanterat fri från etanol.. Okey? :va

95Oktan innehåller upp till 5% etanol, 98Oktan = ingen etanol
Diesel kan innehålla upp till 5% biodiesel. Moderna bilar med partikelfilter klara inte av mer.

Måste också fråga, varför 45 % etanol i bilen? och 20% i gräsklipparen? För att den ska gå billigare eller vad? Kör du 100 % etanol så drar din bil eller annat minst 40% mer, och etanolen idag kostar för mycket i förhållande till bensin för att du ska tjäna pengar på att åka etanol.
För att vid en viss blanding ( mellan 30 - 40% ) så blir det billigare.
Kör du 100% etanol(läs E85, alltså bara 85%) så drar bilen ~30% mer
Dessutom åker du på tätare oljebyten.

Om man tror man tjänar pengar på att köra etanol i bilen idag, så tror man fel.
Enda skälet som jag ser med att köra på etanol är att få en bättre kylning av motor, vilket innebär att man med en hårt trimmad turbobil eller hoj, kan ställa upp "laddet" ännu mer, för mer effekt.

Eller om man nu är så miljömedveten att man tycker det är värt att betala mer per körd mil än med bensin..

Etanolen motsvara ~105 Oktan,vilket gör att du kan ladda lite mer på en turbomotor. På en sugmotor kommer du i princip att förlora effekt om du kör den på E85 utan att göra några förändringar på motorn i övrigt.
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Njaa, variabel kompression är rätt sällsynt, det är väl mer att knacksensorn senarelägger förtändningen.
Och förresten hur många hojar har knacksensor? Jag har absolut ingen koll på nyare cyklar.

Läste idag faktiskt att BMW har knacksensor på en/flera modeller.
Ingen annan vad jag vet iaf.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
och du är helt säker på det, jag jobbar på sveriges största bryggeri, vi tillverkar julmust till en tysk kedja här i sverige, den är hälften så dyr som vårat egna märke, tror du själv att vi skickar förstklassig julmust till denna tyska kedja som säljs för halva priset, gissa!

Vårby???

Brukar vara där och jobba nån gång emellanåt jag med! =)

Har alltid kört på jet jag. Bil, bussen, crosscyklarna o.sv.

Hade en 125 cc förut som var riktigt trimmad med optimerad topp, squish band, hög komp o.sv. Körde den på jet 98 oktan utan några problem.

Men ja, vad vet jag. Är det gammal bensin i cisternen som man får så visst kan ju förbrukningen ändras?
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Läste idag faktiskt att BMW har knacksensor på en/flera modeller.
Ingen annan vad jag vet iaf.

Lite offtopic men ändå lite intressant... Ang. motorcyklar och knacksensorer:

H-D har haft knacksensor sen 2001, inte kan väl H-D leda teknikutvecklingen!? :näsblod :tungan

H-D's lösning är en inbyggd historia i ECM'n som på nåt vis (fråga mig inte hur tack) känner av förbränningen via tändstift/tändkabeln. H-D's insprut kommer från en tillverkare som heter Delphi som ska vara ett dotterbolag i nån form till GM och tydligen ska denna typ av knacksensor vara nåt som Saab var med och utvecklade!? Om man är lite nördig och googlar på det hittar man säkert exakt hur det funkar men för mig räcker det att veta ATT det funkar :D

Hur som helst kallar H-D det ION-sensing och jag tänker att det kanske finns fler hojmodeller ute på marknaden som har knacksensor-funktionen inbyggd i ECM/ECU'n utan att ha en gammal hederlig knacksensor som man kan se på kopplingsschemat!? :)

MVH
Björn
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
...
H-D's lösning är en inbyggd historia i ECM'n som på nåt vis (fråga mig inte hur tack) känner av förbränningen via tändstift/tändkabeln. H-D's insprut kommer från en tillverkare som heter Delphi som ska vara ett dotterbolag i nån form till GM och tydligen ska denna typ av knacksensor vara nåt som Saab var med och utvecklade!? Om man är lite nördig och googlar på det hittar man säkert exakt hur det funkar men för mig räcker det att veta ATT det funkar :D

Hur som helst kallar H-D det ION-sensing...

MVH
Björn

Låter väldigt mycket Saab, Kul att det används av HD.
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power och vanlig soppa och det är att V-power ska vara garanterat fri från etanol.. Okey? :va

Måste också fråga, varför 45 % etanol i bilen? och 20% i gräsklipparen? För att den ska gå billigare eller vad? Kör du 100 % etanol så drar din bil eller annat minst 40% mer, och etanolen idag kostar för mycket i förhållande till bensin för att du ska tjäna pengar på att åka etanol.

Om man tror man tjänar pengar på att köra etanol i bilen idag, så tror man fel.
Enda skälet som jag ser med att köra på etanol är att få en bättre kylning av motor, vilket innebär att man med en hårt trimmad turbobil eller hoj, kan ställa upp "laddet" ännu mer, för mer effekt.

Eller om man nu är så miljömedveten att man tycker det är värt att betala mer per körd mil än med bensin..

Jag skulle ju knappast inte blanda i etanol om bilen drog så pass mycket mer att ja inte hade nån vinning på det, visst den drar ynka lite mer men jag tjänar fortfarande på det.
En ren etanolbil drar upp till 40% mer i mängd bränsle eftersom den har högre bränsletryck större spridare för att få samma effekt/Hk som en ren bensinmotor men då min bil är en gammal Ford mondeo -93 och inte är gjord för att gå på etanol så har jag små spridare/lågt bränsletryck = att den inte kan trycka i så mycket soppa att den drar upp till 40% mer i bränslemängd, men jag förlorar istället effekt/hk men då jag tycker det kvittar och ändå inte har en racebil så blandar jag i 45% etanol och tjänar ett par spänn varje mil istället.
Att jag körde gräsklipparen på etanol var väl mest ett test men har övergett det eftersom jag inte har nån lust att stå o slabba med bensin men det fungerade bra.
Vad jag menar med att ja frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power var väl mest för att jag var nyfiken. Men kanske också kan förklara varför en del har märkt skillnaden mellan den och 95 oktan nån gång kanske inmixen av etanol i 95okt gått fel så det kanske har varit 10% etanol istället för 5% kanske för att tankbilen har kört ren etanol i tanken innan och inte gjort rent den vid bytet av bränsle. = med att hojen har förlorat lite effekt ungefär som min Ford gör, men nästa gång tankar hojägarn i V-power som ska vara etanolfri, men om vi har otur så kan det ju vara etanol i den med om tankbilen inte varit rengjord där heller men då borde det inte vara så många % etanol i som 95okt = hojen går bättre,= hojägarn lär ju knappast tanka annat än V-power efter detta.

Etanol och miljömedvetenhet kan ju diskuteras eftersom djungler skövlas för att odla palmer som man sen tillverkar etanol av och sen skeppas etanolen hit av stora tankers som säkert inte är helt avgasfria.

http://www.etanolbil.eu/

Skickar med en länk om etanol.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När man boffar Jetbensin får man sjuka hallisar dagen efter:jisses. Det händer aldrig med Shell V-Power :fakta.

Jag brukar även tanka på Statoil, men efter att en hotrodkompis har förklarat för mig att Statoil faktiskt har en hundskit som logga så har jag inbillat mig att de säljer bajsbensin :confused:
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
När man boffar Jetbensin får man sjuka hallisar dagen efter:jisses. Det händer aldrig med Shell V-Power :fakta.

Jag brukar även tanka på Statoil, men efter att en hotrodkompis har förklarat för mig att Statoil faktiskt har en hundskit som logga så har jag inbillat mig att de säljer bajsbensin :confused:
Din traktor går väl på spillolja och all möjlig dynga ;)
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
nej, egentligen inte men jag vill bara säga att det är skillnad på bensin och bensin!

Rätt!
Självklart är det skillnad mellan bensin och bensin!
95 och 98 är det skillnad på, inte nåt snack om den saken!

Det kan skilja på 95 oktan ena dagen till 94 oktan nästa när du tankar på samma pump.... Mycket beror på att tankbilarna inte alltid gör rent tankarna mellan körning av olika bränslen. Därför blir det olika "kvaliteter" på bränslet mellan mackarna och då kan diskussioner som dessa uppstå att t ex JET har sämre soppa. Det kan vara precis tvärtom om veckan efter!

FEL!!!!

Kör du tankbil eller vet du vad som körs utav oss i tankarna?
95 Oktan är det lägsta oktantal som tankas ut till oss, hur kan det då bli lägre när vi kört t.ex 98 i facket svängen innan?

Just på tal om JET är det också roligt att innan de började kränga diesel på sina stationer var det faktiskt den kedjan som hade RENAST bensin om man ska gå efter din teori om att kvalitén blir sämre eftersom det lastas olika bränslen mellan turerna!
JET´s Tankbilar körde ENBART bensin förut vilket jag inte vet något annat oljebolag som gjorde? Rätta mig gärna om jag har fel här men formodligen alla andra kedjor kunde även erbjuda Diesel, Eldingsolja (D-10 & D-32) till kund. Vilket inte JET har gjort!
 

sportbike

Guest
När man boffar Jetbensin får man sjuka hallisar dagen efter:jisses. Det händer aldrig med Shell V-Power :fakta.

Jag brukar även tanka på Statoil, men efter att en hotrodkompis har förklarat för mig att Statoil faktiskt har en hundskit som logga så har jag inbillat mig att de säljer bajsbensin :confused:

Du e sjuk :D
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top