Softishman
Fixare
Det finns knacksensorer till hojar!
nej, egentligen inte men jag vill bara säga att det är skillnad på bensin och bensin!
Det kan skilja på 95 oktan ena dagen till 94 oktan nästa när du tankar på samma pump.... Mycket beror på att tankbilarna inte alltid gör rent tankarna mellan körning av olika bränslen. Därför blir det olika "kvaliteter" på bränslet mellan mackarna och då kan diskussioner som dessa uppstå att t ex JET har sämre soppa. Det kan vara precis tvärtom om veckan efter!
Angående högoktanigt, varför säljs det då en massa oktanhöjande tillsatser på båda bensinstationer och reservdelsaffärer?! Är det bara bullshit att det fungerar då? Varför kör tävlingsbilar med VSP soppa? 104 oktan?
Oktanbooster/insprutningsrengörarmarknaden profiterar en hel del på folks okunskap.
Tävlingsåkarna som kör racebränsle faller utanför ramen för handelsbensin, motorerna är i många fall så extrema att handelsbensinen inte klarar kraven som ställs. Tappar man 100 hk i en dragrace motor på att köra 98 istället för 104 så är ju svaret givet vilket man använder. För vanliga konsumenter med vanliga fordon som säljs på konsumentmarknaden tycker jag vi pratar om ytterligheter.
Är det inte detta jag sagt?! Kanske inte 5 hästar mer men att den kan kännas något piggare samt svarar snabbare på gasen...
jag hittar ingen knacksensor på sp1:an
Det finns knacksensorer till hojar!
Oljebolagen eftersträvar att kunna sälja så mycket som möjligt av sin oljeproduktion till så höga priser som möjligt. Detta innebär att de gärna blandar i lite billigare komponenter i bensinen, vilket är möjligt så länge de ligger inom de ovan nämnda gränsvärdena. Genom en process som kallas krackning har de möjligheten att omvandla tunga, billiga produkter, så som tjockolja, till komponenter som kan användas i bensin. Dessa billigare ämnen är tyngre kolväten, som alltså är uppbyggda av långa molekyler, som i en kracker ”slås sönder ” till kortare molekyler, och därmed har nya ämnen skapats."
Eftersom bensinen kan bestå av många olika föreningar, alla med olika egenskaper så kan värmevärdet i ALLRA HÖGSTA grad variera från bensin till bensin.
Ju högre värmevärde dessto mindre bränsle behöver man använda sig av för att uppnå samma effekt. Därav ger bensin med högt värmevärde lägre förbrukning än bensin med ett lågt.
kan erkänna att jag kan ha fel i nått, sverige har bra bensin men den kan bli bättre. I tyskland kör dom med 100 oktanig bensin t ex...
Vilken skillnad då? Om jag får fråga?
Kan ju tipsa dig redan nu, om att 98 innehåller mindre mängd energi per volym än 95...så slipper vi "men den blev piggare av 98" - debatten...
Frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power och vanlig soppa och det är att V-power ska vara garanterat fri från etanol.. Okey?
För att vid en viss blanding ( mellan 30 - 40% ) så blir det billigare.Måste också fråga, varför 45 % etanol i bilen? och 20% i gräsklipparen? För att den ska gå billigare eller vad? Kör du 100 % etanol så drar din bil eller annat minst 40% mer, och etanolen idag kostar för mycket i förhållande till bensin för att du ska tjäna pengar på att åka etanol.
Om man tror man tjänar pengar på att köra etanol i bilen idag, så tror man fel.
Enda skälet som jag ser med att köra på etanol är att få en bättre kylning av motor, vilket innebär att man med en hårt trimmad turbobil eller hoj, kan ställa upp "laddet" ännu mer, för mer effekt.
Eller om man nu är så miljömedveten att man tycker det är värt att betala mer per körd mil än med bensin..
Njaa, variabel kompression är rätt sällsynt, det är väl mer att knacksensorn senarelägger förtändningen.
Och förresten hur många hojar har knacksensor? Jag har absolut ingen koll på nyare cyklar.
själv skulĺe jag aldrig köpa svensk skitbensin , eftersom jag fulimporterar från murmansk , och sist jag tankade svensk bensin så gick det helt plötsligt varva min lada ordentligt. -- höll på att köra ihjäl mig. nä fy fan
och du är helt säker på det, jag jobbar på sveriges största bryggeri, vi tillverkar julmust till en tysk kedja här i sverige, den är hälften så dyr som vårat egna märke, tror du själv att vi skickar förstklassig julmust till denna tyska kedja som säljs för halva priset, gissa!
Läste idag faktiskt att BMW har knacksensor på en/flera modeller.
Ingen annan vad jag vet iaf.
...
H-D's lösning är en inbyggd historia i ECM'n som på nåt vis (fråga mig inte hur tack) känner av förbränningen via tändstift/tändkabeln. H-D's insprut kommer från en tillverkare som heter Delphi som ska vara ett dotterbolag i nån form till GM och tydligen ska denna typ av knacksensor vara nåt som Saab var med och utvecklade!? Om man är lite nördig och googlar på det hittar man säkert exakt hur det funkar men för mig räcker det att veta ATT det funkar
Hur som helst kallar H-D det ION-sensing...
MVH
Björn
Frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power och vanlig soppa och det är att V-power ska vara garanterat fri från etanol.. Okey?
Måste också fråga, varför 45 % etanol i bilen? och 20% i gräsklipparen? För att den ska gå billigare eller vad? Kör du 100 % etanol så drar din bil eller annat minst 40% mer, och etanolen idag kostar för mycket i förhållande till bensin för att du ska tjäna pengar på att åka etanol.
Om man tror man tjänar pengar på att köra etanol i bilen idag, så tror man fel.
Enda skälet som jag ser med att köra på etanol är att få en bättre kylning av motor, vilket innebär att man med en hårt trimmad turbobil eller hoj, kan ställa upp "laddet" ännu mer, för mer effekt.
Eller om man nu är så miljömedveten att man tycker det är värt att betala mer per körd mil än med bensin..
Din traktor går väl på spillolja och all möjlig dyngaNär man boffar Jetbensin får man sjuka hallisar dagen efter. Det händer aldrig med Shell V-Power .
Jag brukar även tanka på Statoil, men efter att en hotrodkompis har förklarat för mig att Statoil faktiskt har en hundskit som logga så har jag inbillat mig att de säljer bajsbensin
Din traktor går väl på spillolja och all möjlig dynga
nej, egentligen inte men jag vill bara säga att det är skillnad på bensin och bensin!
Det kan skilja på 95 oktan ena dagen till 94 oktan nästa när du tankar på samma pump.... Mycket beror på att tankbilarna inte alltid gör rent tankarna mellan körning av olika bränslen. Därför blir det olika "kvaliteter" på bränslet mellan mackarna och då kan diskussioner som dessa uppstå att t ex JET har sämre soppa. Det kan vara precis tvärtom om veckan efter!
När man boffar Jetbensin får man sjuka hallisar dagen efter. Det händer aldrig med Shell V-Power .
Jag brukar även tanka på Statoil, men efter att en hotrodkompis har förklarat för mig att Statoil faktiskt har en hundskit som logga så har jag inbillat mig att de säljer bajsbensin
Du e sjuk
Det regnar, vad ska man göra.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |