Kvalitén på bensin hos Jet?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jepp, måste isf vara något lokalt på den macken.

Har jobbat i branchen, både som depåman och tankbilschaufför (på JET faktiskt) och bensinen blandas hejvilt mellan de olika bolagen i en oljehamn. T.ex om ett bolag har slut innan nästa båt hinner dit med nytt, så köper man partier av varandra. Likaså finns det inte så många raffinaderier att köpa av heller så soppan är i grunden ofta samma. Däremot kan bolagen blanda i olika additiv vid utlastning till tankbil för att förändra egenskaperna på soppan.

/R

Hoppas alla nötter läser detta och INSER att du får the same shit, but different name, vart fan du än tankar så alla myter hit o dit försvinner..:)Själv är jag toklurad o tankar ok/q8 o tror jag gör ett klipp då jag får(alldeles för lite)återbäring 1 gång per år, mest bekvämlighet, då man kan handla på deras bemannade mackar bl a dåliga mosbrickor med hamburgare med detta kort oxå.

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power och vanlig soppa och det är att V-power ska vara garanterat fri från etanol.. Okey? :va

Måste också fråga, varför 45 % etanol i bilen? och 20% i gräsklipparen? För att den ska gå billigare eller vad? Kör du 100 % etanol så drar din bil eller annat minst 40% mer, och etanolen idag kostar för mycket i förhållande till bensin för att du ska tjäna pengar på att åka etanol.

Om man tror man tjänar pengar på att köra etanol i bilen idag, så tror man fel.
Enda skälet som jag ser med att köra på etanol är att få en bättre kylning av motor, vilket innebär att man med en hårt trimmad turbobil eller hoj, kan ställa upp "laddet" ännu mer, för mer effekt.

Eller om man nu är så miljömedveten att man tycker det är värt att betala mer per körd mil än med bensin..

Bensinen är väl inte riktigt lika bra idag som den var förr eftersom det är iblandat ca 5% etanol och det är väl inte helt omöjligt att det kan ha blivigt fel på mixen ibland så att vissa har märkt att bilen/ hojen dragit mer soppa.
Effekten av för mycket etanol i blir ju att motorn får sämre effekt hackar och går lite ruffigt.
Frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power och vanlig soppa och det är att V-power ska vara garanterat fri från etanol.
Själv kör jag på V-power eftersom ja tycker att hojen går bäst på den soppan.
Bilen kör jag på 95 och blandar i etanol så att det blir ca 45% etanol i tanken, detta utan att bygga om bränslesystemet, gräsklipparn blandar jag i ca20% etanol.:tummenupp

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Enligt en tankbilschaffis jag talat med så kör de både bensin och diesel med samma tankbil utan att rengöra tanken mellan tillfällena.
De flesta bolag har inte egna tankbilar utan köper in tjänsten.

Stämmer till 100%
Oftast är det åkerier som äger tankbilarna, inte bolagen själva!
Och att vi kör med Diesel ena dagen och sedan bensin andra dagen stämmer också.
Nej, Facken rengörs inte mellan omlastning, dock har vissa bolag som policy att fylla upp facken med den nya varan (ca 40-50 Liter) och sedan sugas ur igen för att säkerställa Kvalité!
OBS! Detta gäller i första fall när man kört bensin och skall lasta upp Eldningsolja (D-10, D-32)
Eftersom bensin i villatankar är ganska livsfarligt.

En annan anledning till dålig bensin kan vara att det alltid finns vatten och skräp i botten på cisternerna som kan följa med vid tankning.

Njae, Vatten kan inte göra så mycket skillnad eftersom det är olika viskositet på vatten/bensin så det blandas inte utan lägger sig ovanpå.
DVS att så länge inte cisternerna på macken sugs snustorra kommer aldrig detta upp.
Cisternerna är oftast mellan 20-50 Kbm vilket ger ett spel på ett par kubik innan det slutar suga till pumparna.

Angående skräp sitter det filter inbyggda i tankbilarna strax innan räkneverken.
Min Tankman-byggnation har kört drivmedel sedan -00 och filtret är ALDRIG bytt eller rengjort vilket kanske ger en hint på hur ren soppan är?

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
I sthlm omradet tankas tankbilarna upp pa samma basstation och aker ut till olika stationer....statiol,okq8,jet,shell, mm, alla har de samma utgangslage...fran samma bas station...

sa jamnfora 95 oktan med 95, 98 med 98 gar inte....stall fragan vilken oktan halt som verkligen behovs, behovs det verkligen v-power i en vanlig sporthoj, eller gar det lika bra med 95? eller ska man ha 98.... det diffar inte sa mycket..... om det inte e race preppat...och da tankar man inte pa vanliga mackar....

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Same shit, different places... Tankar på Preem oftast för det är smidigast :)

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
I sthlm omradet tankas tankbilarna upp pa samma basstation och aker ut till olika stationer....statiol,okq8,jet,shell, mm, alla har de samma utgangslage...fran samma bas station...

sa jamnfora 95 oktan med 95, 98 med 98 gar inte....stall fragan vilken oktan halt som verkligen behovs, behovs det verkligen v-power i en vanlig sporthoj, eller gar det lika bra med 95? eller ska man ha 98.... det diffar inte sa mycket..... om det inte e race preppat...och da tankar man inte pa vanliga mackar....

Nej!
I sthlm hämtar man drivmedel antingen i Nacka eller i Värtan.
Så det är olika depåer..

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Nej!
I sthlm hämtar man drivmedel antingen i Nacka eller i Värtan.
Så det är olika depåer..

aj just det, forlat, missade det, det ar fran 2 basstationer i sthlm, inte en... Sa det ar 2 st stationer som forser massa bensinstationer med soppa....

Dr.Bike

Guest
såhär har jag lärt mig det....

Du måste ha högre oktantal ju högre kompression motor har, annars knackar den (bränslet självandtänder pga kompressionstryck/värme).
För att byta till ett lågoktanigare bränsle måste man alltså först ta reda på om motorns kompression tillåter det överhuvudtaget. Är kompet för högt så spelar det ingen roll hur mycket du sänker tändningen, det kommer att knacka i alla fall.
Om du däremot går åt andra hållet och byter till ett högoktanigare bränsle än motorn egentligen kräver kan du justera mera förtändning och därigenom få lite mera effekt. Så att man visst får mer effekt av högre oktan är ju sant MEN självklart det är ju inte mycket extra kraft vi pratar om....men att hojen kan upplevas piggare med högre oktan har sanning i sig.

Men att folk trycker i 98 eller 99 i äldre hojar utan att dom är justerade för detta alls och säger - Wow vad den går mycket bättre! Eller - Wow vad bensinsnål den blev! Ja där har vi mycket placebo effekt...

Och det är oxå exakt rätt! :D (inget av det du säger, motsäger nåt av det vi andra sagt, bara det att vi inte förklarat detta i detalj, det anses som allmängods)

Och det är oxå exakt det vi försöker tala om för softishman. Som, såvitt jag kan förstå, INTE har ändrat tändtidpunkt, utan kör med Honda original, icke justerbara transistortändning.
Utan denna justering som du så korrekt påpekar, kan man inte heller vinna nån effekt.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Fel också.
Står det 95 oktan så är det MINST 95 oktan, aldrig någonsin under..
Oftast ligger 95 okt uppemot 96 men givetvis aldrig på 90.

Nu har jag efterforskat lite och det var jag som hade rätt! 95 oktan är ALDRIG MER än 95 men kan vara så lågt som 90!!! :fakta

Jag har aldrig sagt att det inte är samma soppa på olika stationer men eftersom 95 oktan inte behöver vara just 95 så kan jag ju haft "oturen" att få typ 91 oktan just den gången och då är det rätt stor skillnad mot just 98 oktan! Sen kan man debattera varför det sälja oktanhöjande medel på bensinstationer och bildelsföretag?! Är allt det bara skit och båg?!

Har aldrig heller sagt att min hoj drar mindre på 98 oktan då jag skiter i hur mycket den drar, (den drar säkert mest av alla hojar...) jag kör för att det är kul.

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
popcorn.gif

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Om du däremot går åt andra hållet och byter till ett högoktanigare bränsle än motorn egentligen kräver kan du justera mera förtändning och därigenom få lite mera effekt. Så att man visst får mer effekt av högre oktan är ju sant MEN självklart det är ju inte mycket extra kraft vi pratar om....men att hojen kan upplevas piggare med högre oktan har sanning i sig.

Är det inte detta jag sagt?! Kanske inte 5 hästar mer men att den kan kännas något piggare samt svarar snabbare på gasen...

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Nu har jag efterforskat lite och det var jag som hade rätt! 95 oktan är ALDRIG MER än 95 men kan vara så lågt som 90!!! :fakta

Och den efterforskningen har du gjort var?
95 oktanigt bränsle får aldrig understiga just 95, oftast är det högre men aldrig så lågt som 90 som du säger.
Åk till några tappar, tanka 95 och be nån kolla oktan på bränslet så ska du se att det rör sig mellan 95-97

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Är det inte detta jag sagt?! Kanske inte 5 hästar mer men att den kan kännas något piggare samt svarar snabbare på gasen...

Ja alltså bara för att förklara mig här. Jag läste inte ens ditt inlägg när jag postade utan bara Dr Bikes och därmed var det på inget sätt menat mot dig utan bara en förklaring för andra som säger att oktan inte har betydelse alls.
Min post var inte menad som någon kritik mot någon (men eftersom det är på SH så kan och kommer allt du skriver vändas emot dig! :) ).

Så absolut kör med det som verkar bäst, har flera polare som gör och säger samma sak och det lägger jag mig inte i. Dom 20 öre extra det kostar för att man själv dessutom får sinnesro är det säkert värt eftersom precis som jag sa det gör inget att gå upp i oktan även om man inte justerar in den 100% däremot ska man helst aldrig gå under rekomendationerna.

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Du tror väl inte på fullaste allvar att något bolag säljer 90 oktanig bensin som 95 oktan? Bilen din skulle troligen gå som en kratta om det vore 90 oktan, om du nu inte kör en Vaz eller Lada från 1973

Jag har aldrig sagt att det inte är samma soppa på olika stationer men eftersom 95 oktan inte behöver vara just 95 så kan jag ju haft "oturen" att få typ 91 oktan just den gången och då är det rätt stor skillnad mot just 98 oktan! Sen kan man debattera varför det sälja oktanhöjande medel på bensinstationer och bildelsföretag?! Är allt det bara skit och båg?!

Har aldrig heller sagt att min hoj drar mindre på 98 oktan då jag skiter i hur mycket den drar, (den drar säkert mest av alla hojar...) jag kör för att det är kul.

Håkan och Madde

Guest
Dm gjorde ju en test i England. Där provade dom olika typer av bensin i olika bilar.
Vanlig 95 och sen dom olika "bättre" bla V-power. På vanliga standard bilar var det ingen skillnad, men på en Subaru impreza blev det en förbättring dock marginell med shell V-power. DOm kollade Hp och Nm på bilarna.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Ibland kan det vara lägre än 95 men det är sällan det sjunker till 90..... varför tror du dom tog bort 96 oktan och ersatte med 95? Varför tror du vi i Sverige har sämre kvalitet på bensin än övriga Europa?!
Har pratat med en insatt person inom bensin...

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Ibland kan det vara lägre än 95 men det är sällan det sjunker till 90..... varför tror du dom tog bort 96 oktan och ersatte med 95? Varför tror du vi i Sverige har sämre kvalitet på bensin än övriga Europa?!
96 oktan finns kvar på vissa Preemmackar tror jag, men det har aldrig funnits en ren 96-oktanprodukt utan det är pumpen som själv blandar 95 och 98.

Är det verkligen så att Sverige har sämre bensin än andra? :va

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...

Ja, det kan man undra... Vi har ett raff så vitt jag vet själva, scanraff och de levererar väl i första hand till Preem men även andra kan jag tänka mig. Scanraff gör alltså dålig bensin.

Det övriga kommer från spotmarknaden i Rotterdam tror jag. Så de övriga bolagen väljer då ut de sämsta partierna att sälja i Sverige.

Eller är det så att man medvetet försämrar soppan när den kommer hit? :va

Vet inte om jag tror på det...:D

/R

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj

-Vi har inte tagit bort kvaliteten 96 oktan, för den har aldrig funnits. Kvaliteten 96 oktan blandas/blandades direkt i pump mellan 95 och 98 oktan.
Skälet till att 96 är borta eller på väg bort, är att ingen har behov av 96 oktan och att mätarna behövs till 95, 98, E 85 och AD. Därför har de flesta bolagen tagit besluten att ta bort mixen mellan 95 okt och 98 okt, 96 okt till förmån för de kvaliteter som efterfrågas.

- Vi har inte sämre kvalitet på soppan i Sverige än i något annat land. Varför skulle vi ha det?

- Kvaliteten 95 oktan ligger oftast på ca 96 men inte under 95.

- Insatt person?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
96 oktan finns kvar på vissa Preemmackar tror jag, men det har aldrig funnits en ren 96-oktanprodukt utan det är pumpen som själv blandar 95 och 98.

Javisst, han har pratat med "en insatt person inom bensin", vilket kan vara allt från OK:s bensinansvarige kemist till en polare som praoade på den lokala Statoilmacken för tio år sedan.

Att personer som bevisligen arbetar med bensin, allt från mekaniker till förare till aktiva högre upp i bensinföretagen, direkt motsäger honom är en förbisedd detalj i sammanhanget.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning