Att det skulle vara lägre än RON 95 ser jag som tämligen orimligt då bensinproducenterna utger sig för att sälja bensin som uppfyller SS155422 och Europeisk standard 228 för motorbensin, där det tydligt anges att bensinen får innehålla
minst RON95. Att sedan MON ligger lägre är naturligt och gäller samtliga bränslen, även om det är lätt att förväxla dessa termer.
Detta visar också att det är orimligt att bensinen här i Svea rike skulle hålla en sämre kvalitet än ute i Europa. Om den bensinen som är producerad här uppfyller Europa standarden och enligt dig är sämre än i övriga Europa, så måste det ju innebära att bensintillverkare i andra länder på eget bevåg tillverkar bensin med bättre kvalitet (och därmed högre produktionskostnad) än vad dom egentligen behöver. Känns det som ett troligt scenario?
Och till sist för att svara på frågan om varför de tog bort 96 oktanig bensin, så har det som så många andra redan sagt, inte tillverkats någon 96 oktanig bensin annat än direkt i pumpen på din lokala bensinstation. Bedömningen som gjordes var att mackarna inte såg någon större vinning i att ligga och hålla med doseringspumpar och annan utrustning för att tillhandahålla ett bränsle som består av två andra bränslen som båda två går utmärkt att använda i samtliga fordon av idag.
Kort sagt, varför skulle någon köpa 96 oktan? Skulle ditt fordon mot förmodan gå illa på 95, tanka 98 istället.
Och till sist vill jag försöka införa ett nytt element här på SH som jag inte sett till tidigare i denna typ av diskussioner, nämligen en sk. källhänvisning:
Information om oktanmätning samt skillnad på RON och MON:
http://www.refiningonline.net/EngelhardKB/crep/TCR4_29.htm
Information om Shell V-Power samt deras vanliga 95 soppa:
http://www.shell.com/static/se-sv/d.../drivmedel/produktblad_shell_vpower_99mk1.pdf
http://www.shell.com/static/se-sv/d...anslen/drivmedel/shell_formula_bensin_mk1.pdf
Information om Statoils 95 oktaniga bränsle:
http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/bensin.pdf
Information om Preems 95 oktaniga:
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/528?OpenDocument
Och slutligen info om Jets 95 oktaniga:
http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf