Kvalitén på bensin hos Jet?

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Javisst, han har pratat med "en insatt person inom bensin", vilket kan vara allt från OK:s bensinansvarige kemist till en polare som praoade på den lokala Statoilmacken för tio år sedan.

Att personer som bevisligen arbetar med bensin, allt från mekaniker till förare till aktiva högre upp i bensinföretagen, direkt motsäger honom är en förbisedd detalj i sammanhanget.


Kan nog stämma det du skriver..
:D :D :D
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Ibland kan det vara lägre än 95 men det är sällan det sjunker till 90..... varför tror du dom tog bort 96 oktan och ersatte med 95? Varför tror du vi i Sverige har sämre kvalitet på bensin än övriga Europa?!
Har pratat med en insatt person inom bensin...

Du verkar ju verkligen ha koll på läget!
Är det den insatte personen som har sagt att vi plockat bort en produkt som aldrig funnits? (96 oktan)
Tror du ska lyssna på övriga i tråden istället för din källa :fakta

Att scanraff skulle göra dålig bensin? Yaa Right!
 

BigDog

Medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Ducati
det jag VET är att när jag tankade Millen på JET förra sommaren så trodde jag att jag fått något fel på den. ända tills jag tankade på annan mack för nästa tank.
aldrig kännt så tydlig skillnad varken förr eller senare.
otur?
tankar aldrig på JET om jag ap-solut inte måste.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
det jag VET är att när jag tankade Millen på JET förra sommaren så trodde jag att jag fått något fel på den. ända tills jag tankade på annan mack för nästa tank.
aldrig kännt så tydlig skillnad varken förr eller senare.
otur?
tankar aldrig på JET om jag ap-solut inte måste.

:trött:trött:trött:trött
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har tankat bensin till personbil, endurohoj och sporthoj och diesel till bussen i ca 10 år utan några som helst problem!
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Ibland kan det vara lägre än 95 men det är sällan det sjunker till 90..... varför tror du dom tog bort 96 oktan och ersatte med 95? Varför tror du vi i Sverige har sämre kvalitet på bensin än övriga Europa?!
Har pratat med en insatt person inom bensin...

Att det skulle vara lägre än RON 95 ser jag som tämligen orimligt då bensinproducenterna utger sig för att sälja bensin som uppfyller SS155422 och Europeisk standard 228 för motorbensin, där det tydligt anges att bensinen får innehålla minst RON95. Att sedan MON ligger lägre är naturligt och gäller samtliga bränslen, även om det är lätt att förväxla dessa termer.

Detta visar också att det är orimligt att bensinen här i Svea rike skulle hålla en sämre kvalitet än ute i Europa. Om den bensinen som är producerad här uppfyller Europa standarden och enligt dig är sämre än i övriga Europa, så måste det ju innebära att bensintillverkare i andra länder på eget bevåg tillverkar bensin med bättre kvalitet (och därmed högre produktionskostnad) än vad dom egentligen behöver. Känns det som ett troligt scenario?

Och till sist för att svara på frågan om varför de tog bort 96 oktanig bensin, så har det som så många andra redan sagt, inte tillverkats någon 96 oktanig bensin annat än direkt i pumpen på din lokala bensinstation. Bedömningen som gjordes var att mackarna inte såg någon större vinning i att ligga och hålla med doseringspumpar och annan utrustning för att tillhandahålla ett bränsle som består av två andra bränslen som båda två går utmärkt att använda i samtliga fordon av idag.
Kort sagt, varför skulle någon köpa 96 oktan? Skulle ditt fordon mot förmodan gå illa på 95, tanka 98 istället.

Och till sist vill jag försöka införa ett nytt element här på SH som jag inte sett till tidigare i denna typ av diskussioner, nämligen en sk. källhänvisning:

Information om oktanmätning samt skillnad på RON och MON:
http://www.refiningonline.net/EngelhardKB/crep/TCR4_29.htm

Information om Shell V-Power samt deras vanliga 95 soppa:
http://www.shell.com/static/se-sv/d.../drivmedel/produktblad_shell_vpower_99mk1.pdf
http://www.shell.com/static/se-sv/d...anslen/drivmedel/shell_formula_bensin_mk1.pdf

Information om Statoils 95 oktaniga bränsle:
http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/bensin.pdf

Information om Preems 95 oktaniga:
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/528?OpenDocument

Och slutligen info om Jets 95 oktaniga:
http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
96 har ju funnits på pumpen! Alltså funnits för konsumenter! Eller? och den finns inte längre! Jag Vet att dom blandade den.....

Högre oktantal medför att man kan komprimera blandningen mer utan självantändning. Högre kompression innebär i sin tur högre temperatur vilket i sin tur innebär högre verkningsgrad. Bilar och hojar är utrustade med s.k. knacksensorer som känner av om motorn knackar --> bränslet självantänder och ställer automatiskt in sig på en nivå under detta. Dvs motorn komprimerar till en gräns precis under självantändning.

Värmevärdet i sin tur är, eller energin som du kallar det, är ett mått på hur många MJ man kan få ut per kg, [MJ/kg]. Detta mäts genom att 1kg av bränslet förbränns i en behållare nedsänkt i vatten, vart på temperaturökningen för vattnet mäts. Man kan antingen mäta det undre värmevärdet eller det övre. Det övre inkluderar ångbildningsvärmet för vattenångan i rökgaserna, vilket rent praktiskt innebär att man låter vattenångan i rökgaserna kondensera. Så det övre värmevärdet är alltså alltid högre än det undre.

"Vår vanliga ”mackbensin” är en mycket odefinierad produkt, vilket innebär att den innehållsmässigt ser olika ut beroende på när och var du köpt den. För att få sälja ett bränsle under namnet bensin så måste bränslet uppfylla några uppställda krav. Dessa krav är uppställda av SIS (svensk industristandard) i Sverige och CEN i Europa och består av några intervall och gränsvärden som innehållet i bensinen måste uppmätas till. I övrigt så spelar det inte så stor roll exakt vilka ämnen som är i bensinen.

Bensin består i huvudsak av olika ämnen som är uppbyggda av kol- och väteatomer, s.k. kolväten. Om du skulle titta närmare på bensinen du köper på en vanlig bensinstation så innehåller den i genomsnitt 200 olika kolväten (det finns ca 1000 olika typer av kolväten som kan förekomma i bensin), alla med lite olika egenskaper. Vilket innehåll bensinen har den dagen du kommer och tankar beror främst på var råoljan kommer ifrån i världen, vilket raffinaderi som har ”tillverkat” (raffinerat) bensinen och vad världsmarknadspriset är på de olika ämnena vid tillverkningstillfället.

Oljebolagen eftersträvar att kunna sälja så mycket som möjligt av sin oljeproduktion till så höga priser som möjligt. Detta innebär att de gärna blandar i lite billigare komponenter i bensinen, vilket är möjligt så länge de ligger inom de ovan nämnda gränsvärdena. Genom en process som kallas krackning har de möjligheten att omvandla tunga, billiga produkter, så som tjockolja, till komponenter som kan användas i bensin. Dessa billigare ämnen är tyngre kolväten, som alltså är uppbyggda av långa molekyler, som i en kracker ”slås sönder ” till kortare molekyler, och därmed har nya ämnen skapats."

Eftersom bensinen kan bestå av många olika föreningar, alla med olika egenskaper så kan värmevärdet i ALLRA HÖGSTA grad variera från bensin till bensin.

Ju högre värmevärde dessto mindre bränsle behöver man använda sig av för att uppnå samma effekt. Därav ger bensin med högt värmevärde lägre förbrukning än bensin med ett lågt.

kan erkänna att jag kan ha fel i nått, sverige har bra bensin men den kan bli bättre. I tyskland kör dom med 100 oktanig bensin t ex...

jag försöker förklara att det är skillnad på bensin i olika mackar och vid olika tidpunkter och att den kan märkas väl i en motor! Så som min hoj!
 
Last edited:

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
En massa bra fakta.

Ditt syfte med detta inlägg förmodar jag vara att påvisa att bränslet vi tankar kan ha varierande sammansättning?

Detta är självklart sant, vi har till och med vissa additiver som skiljer gentemot övriga Europa t.ex med tanke på frostskydd och liknande.

Men spelar det verkligen någon roll när Jet, Preem, Statoil mfl. ändå hämtar bensinen ur samma cisterner, på samma depåer?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Att det skulle vara lägre än RON 95 ser jag som tämligen orimligt då bensinproducenterna utger sig för att sälja bensin som uppfyller SS155422 och Europeisk standard 228 för motorbensin, där det tydligt anges att bensinen får innehålla minst RON95. Att sedan MON ligger lägre är naturligt och gäller samtliga bränslen, även om det är lätt att förväxla dessa termer.

Detta visar också att det är orimligt att bensinen här i Svea rike skulle hålla en sämre kvalitet än ute i Europa. Om den bensinen som är producerad här uppfyller Europa standarden och enligt dig är sämre än i övriga Europa, så måste det ju innebära att bensintillverkare i andra länder på eget bevåg tillverkar bensin med bättre kvalitet (och därmed högre produktionskostnad) än vad dom egentligen behöver. Känns det som ett troligt scenario?

Och till sist för att svara på frågan om varför de tog bort 96 oktanig bensin, så har det som så många andra redan sagt, inte tillverkats någon 96 oktanig bensin annat än direkt i pumpen på din lokala bensinstation. Bedömningen som gjordes var att mackarna inte såg någon större vinning i att ligga och hålla med doseringspumpar och annan utrustning för att tillhandahålla ett bränsle som består av två andra bränslen som båda två går utmärkt att använda i samtliga fordon av idag.
Kort sagt, varför skulle någon köpa 96 oktan? Skulle ditt fordon mot förmodan gå illa på 95, tanka 98 istället.

Och till sist vill jag försöka införa ett nytt element här på SH som jag inte sett till tidigare i denna typ av diskussioner, nämligen en sk. källhänvisning:

Information om oktanmätning samt skillnad på RON och MON:
http://www.refiningonline.net/EngelhardKB/crep/TCR4_29.htm

Information om Shell V-Power samt deras vanliga 95 soppa:
http://www.shell.com/static/se-sv/d.../drivmedel/produktblad_shell_vpower_99mk1.pdf
http://www.shell.com/static/se-sv/d...anslen/drivmedel/shell_formula_bensin_mk1.pdf

Information om Statoils 95 oktaniga bränsle:
http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/bensin.pdf

Information om Preems 95 oktaniga:
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/528?OpenDocument

Och slutligen info om Jets 95 oktaniga:
http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf


åh du underbara människa . inte för att källhänvisningar är bättre än "jag har pratat med en som är insatt i bensin" :D

men jag gillar ditt initiativ..

själv skulĺe jag aldrig köpa svensk skitbensin , eftersom jag fulimporterar från murmansk , och sist jag tankade svensk bensin så gick det helt plötsligt varva min lada ordentligt. -- höll på att köra ihjäl mig. nä fy fan
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bilar och hojar är utrustade med s.k. knacksensorer som känner av om motorn knackar

Trodde jag oxå hojar hade förr,en så standard produkt på bil bara måste sitta på nyare hojar trodde jag,fel.

Därav ingen vinst med högre oktan än mappat för.

Henrik
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
kan erkänna att jag kan ha fel i nått, sverige har bra bensin men den kan bli bättre. I tyskland kör dom med 100 oktanig bensin t ex...

jag försöker förklara att det är skillnad på bensin i olika mackar och vid olika tidpunkter och att den kan märkas väl i en motor! Så som min hoj!


Såg inte detta tillägg då det gjordes samtidigt som jag skrev mitt förra inlägg.

Visst erbjuds det 100 oktanig bensin i Tyskland, men det innebär inte att ALL tysk bensin är 100 oktanig eller för den delen bättre än vad den är i Sverige. Du kan köpa högoktanig bensin även här, dock inte i samma utsträckning. Varför det är så kan man spekulera i, men min teori är simpel; det finns inget behov och därmed ingen marknad för det.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ditt syfte med detta inlägg förmodar jag vara att påvisa att bränslet vi tankar kan ha varierande sammansättning?

Detta är självklart sant, vi har till och med vissa additiver som skiljer gentemot övriga Europa t.ex med tanke på frostskydd och liknande.

Men spelar det verkligen någon roll när Jet, Preem, Statoil mfl. ändå hämtar bensinen ur samma cisterner, på samma depåer?

nej, egentligen inte men jag vill bara säga att det är skillnad på bensin och bensin!

Det kan skilja på 95 oktan ena dagen till 94 oktan nästa när du tankar på samma pump.... Mycket beror på att tankbilarna inte alltid gör rent tankarna mellan körning av olika bränslen. Därför blir det olika "kvaliteter" på bränslet mellan mackarna och då kan diskussioner som dessa uppstå att t ex JET har sämre soppa. Det kan vara precis tvärtom om veckan efter!

Angående högoktanigt, varför säljs det då en massa oktanhöjande tillsatser på båda bensinstationer och reservdelsaffärer?! Är det bara bullshit att det fungerar då? Varför kör tävlingsbilar med VSP soppa? 104 oktan?
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Att det skulle vara lägre än RON 95 ser jag som tämligen orimligt då bensinproducenterna utger sig för att sälja bensin som uppfyller SS155422 och Europeisk standard 228 för motorbensin, där det tydligt anges att bensinen får innehålla minst RON95. Att sedan MON ligger lägre är naturligt och gäller samtliga bränslen, även om det är lätt att förväxla dessa termer.

Detta visar också att det är orimligt att bensinen här i Svea rike skulle hålla en sämre kvalitet än ute i Europa. Om den bensinen som är producerad här uppfyller Europa standarden och enligt dig är sämre än i övriga Europa, så måste det ju innebära att bensintillverkare i andra länder på eget bevåg tillverkar bensin med bättre kvalitet (och därmed högre produktionskostnad) än vad dom egentligen behöver. Känns det som ett troligt scenario?

Och till sist för att svara på frågan om varför de tog bort 96 oktanig bensin, så har det som så många andra redan sagt, inte tillverkats någon 96 oktanig bensin annat än direkt i pumpen på din lokala bensinstation. Bedömningen som gjordes var att mackarna inte såg någon större vinning i att ligga och hålla med doseringspumpar och annan utrustning för att tillhandahålla ett bränsle som består av två andra bränslen som båda två går utmärkt att använda i samtliga fordon av idag.
Kort sagt, varför skulle någon köpa 96 oktan? Skulle ditt fordon mot förmodan gå illa på 95, tanka 98 istället.

Och till sist vill jag försöka införa ett nytt element här på SH som jag inte sett till tidigare i denna typ av diskussioner, nämligen en sk. källhänvisning:

Information om oktanmätning samt skillnad på RON och MON:
http://www.refiningonline.net/EngelhardKB/crep/TCR4_29.htm

Information om Shell V-Power samt deras vanliga 95 soppa:
http://www.shell.com/static/se-sv/d.../drivmedel/produktblad_shell_vpower_99mk1.pdf
http://www.shell.com/static/se-sv/d...anslen/drivmedel/shell_formula_bensin_mk1.pdf

Information om Statoils 95 oktaniga bränsle:
http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/bensin.pdf

Information om Preems 95 oktaniga:
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/528?OpenDocument

Och slutligen info om Jets 95 oktaniga:
http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf

Du hann före. Bra inlägg!:klappar

För min egen del har jag tankat alla fordon jag ägt regelbundet på jet i över tio års tid. Innan det var jag trogen shellkund. Det har varit trimmade turbobilar, crossbussar, terrängbilar, vanliga vinterhäckar, crosshojar, klass7 sporthojar, båtmotorer, snöskotrar, snart sagt allt man kan förflytta sig med. Inget har fått mig att tro att Jet skulle vara sämre än något annat.
 
Last edited:

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Högre oktantal medför att man kan komprimera blandningen mer utan självantändning. Högre kompression innebär i sin tur högre temperatur vilket i sin tur innebär högre verkningsgrad. Bilar och hojar är utrustade med s.k. knacksensorer som känner av om motorn knackar --> bränslet självantänder och ställer automatiskt in sig på en nivå under detta. Dvs motorn komprimerar till en gräns precis under självantändning.

Njaa, variabel kompression är rätt sällsynt, det är väl mer att knacksensorn senarelägger förtändningen.
Och förresten hur många hojar har knacksensor? Jag har absolut ingen koll på nyare cyklar.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Trodde jag oxå hojar hade förr,en så standard produkt på bil bara måste sitta på nyare hojar trodde jag,fel.

Därav ingen vinst med högre oktan än mappat för.

Henrik

och desssutom så kan du inte styra din kompression med knacksensorn. däremot så gör knacksensorn att den säger till styrboxen att ändra tändkurvan om bensinen börjar självantända.

jag kan ha missuppfattat softishmans inlägg , men jag förstod det som att han menade att man kan få högre kompression i motorn vid användade av högre oktantal tack vare knacksensor. så är iallfalll inte fallet. i överigt så hänvisar jag till vad dr bike skrivit tidigare i tråden .
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Njaa, variabel kompression är rätt sällsynt, det är väl mer att knacksensorn senarelägger förtändningen.
Och förresten hur många hojar har knacksensor? Jag har absolut ingen koll på nyare cyklar.

Detta var jag precis på väg att ta upp i nästa inlägg :D Helt riktigt att det endast är tändningen som senareläggs, kompressionen kan inte varieras på en modern motorcykel (däremot hade Saab en intressant idé om detta för några år sedan, vad hände egentligen med det?).
Och såvitt jag vet så finns det ingen hoj idag med knacksensorer överhuvudtaget, så steget till en hoj som reglerar kompressionen baserat på en knacksensor ligger nog ganska långt fram i tiden.

EDIT: Ooops fel av mig, knacksensorer finns uppenbarligen på hojar. Detta påverkar dock inte det övriga inlägget.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
nej, egentligen inte men jag vill bara säga att det är skillnad på bensin och bensin!

Det kan skilja på 95 oktan ena dagen till 94 oktan nästa när du tankar på samma pump.... Mycket beror på att tankbilarna inte alltid gör rent tankarna mellan körning av olika bränslen. Därför blir det olika "kvaliteter" på bränslet mellan mackarna och då kan diskussioner som dessa uppstå att t ex JET har sämre soppa. Det kan vara precis tvärtom om veckan efter!

Angående högoktanigt, varför säljs det då en massa oktanhöjande tillsatser på båda bensinstationer och reservdelsaffärer?! Är det bara bullshit att det fungerar då? Varför kör tävlingsbilar med VSP soppa? 104 oktan?

dom kör på raccesoppa därför att deras motorsetup kräver detta och att bilen är mappad på detta för att de har så höga cylindertryck att det inte går att få ut någon vettig effekt utan.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top