Kvalitén på bensin hos Jet?

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Så kanske det var.....:va Jag kör iaf alltid 98 pga viss skillnad mot 95.!

Men det är jag det!:tungan

Kör du på 98 oktan, men på din hoj ger det inte en häst till.
Pengar rätt i sjön tyvärr.
Men kör du på V-power och mappar den på den soppan, så kanske kanske du kan plocka ur 1-2 häst till på din hoj.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Och detta är givetvis fel, antingen har du inte kollat förbrukningen ordentligt, eller så är det annat som påverkat förbrukningen denna gång.
Med 100 % säkerhet så har det iaf inte med kvaliteten på bensinen att göra..

Jag kom till jobbet kl 07.00 på morgonen och körde från uppsala kl 06:00 varje morgon! Åkte alltid på farthållaren på 117km/h och det var ungefär samma väder. Blåsten vet jag kan göra skillnad men inget spesciellt hände
denna tid! Detta tänkte jag på då jag hade 100% koll just för att ta reda på hur snålt man kunde köra med min dåvarande mazda 626!
Efter det gick bättre efter jag tankat på en annan station så var det ganska uppenbart! Jag körde alltså 60 mil i veckan ganska exakt och detta test pågick i ungefär 2 månader! jag körde min dåvarande 626 -94 på 0.6l i medvind och 0.65l i motvind.
När jag fick den dåliga soppan gick den upp över 0.75...

Så bara för att du tror dig veta så kasta inte skit snälla.....
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Kastar inte skit kompis.
Men det jag skrev är fakta!
Tror du på fullaste allvar att för att du kör bilen eller hojen på ett annat "brand" så ökar eller minskar förbrukningen?
Gissa om konsumentverket, media och KKV skulle riva upp himmel och jord om det var som du skrev..


Jag kom till jobbet kl 07.00 på morgonen och körde från uppsala kl 06:00 varje morgon! Åkte alltid på farthållaren på 117km/h och det var ungefär samma väder. Blåsten vet jag kan göra skillnad men inget spesciellt hände
denna tid! Detta tänkte jag på då jag hade 100% koll just för att ta reda på hur snålt man kunde köra med min dåvarande mazda 626!
Efter det gick bättre efter jag tankat på en annan station så var det ganska uppenbart! Jag körde alltså 60 mil i veckan ganska exakt och detta test pågick i ungefär 2 månader! jag körde min dåvarande 626 -94 på 0.6l i medvind och 0.65l i motvind.
När jag fick den dåliga soppan gick den upp över 0.75...

Så bara för att du tror dig veta så kasta inte skit snälla.....
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Kör du på 98 oktan, men på din hoj ger det inte en häst till.
Pengar rätt i sjön tyvärr.
Men kör du på V-power och mappar den på den soppan, så kanske kanske du kan plocka ur 1-2 häst till på din hoj.

Min hoj är mappad efter 98.....:tummenupp:krama Och oavsett vad ni andra experter säger så är det en viss skillnad! Iaf på MIN hoj!

Tjejens SV650 som är nästan original kör hon med 95 i och det funkar toppen!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Min hoj är mappad efter 98.....:tummenupp:krama Och oavsett vad ni andra experter säger så är det en viss skillnad! Iaf på MIN hoj!

Tjejens SV650 som är nästan original kör hon med 95 i och det funkar toppen!

Så du har alltså en knacksensor monterad på din? Coolt!
Och ett tändsystem med adapterbar kurva utefter knacksensorn!
Avancerat! :tummenupp

Placeboeffekt är också en effekt, ja.

Oftast den enda effekten... ;)

Dock inte fösumbar! :mattias
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Placeboeffekt är också en effekt, ja.

För att det inte gör nån skillnad på din hoj då eller?!

Det man upplever som skillnad behöver inte alltid stämma men det kan oxå bero på vad det är för hoj, vad som är gjort på den etc.....

Man kan inte bara dra allt och alla över an kam och säga så är det, PUNKT! För det är inte alltid så även om det OFTAST är så så finns det undantag!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För att det inte gör nån skillnad på din hoj då eller?!

Det man upplever som skillnad behöver inte alltid stämma men det kan oxå bero på vad det är för hoj, vad som är gjort på den etc.....

Man kan inte bara dra allt och alla över an kam och säga så är det, PUNKT! För det är inte alltid så även om det OFTAST är så så finns det undantag!

Nej, med tanke på att, såsom ovan angivits, det gör ytterst liten skillnad ens när hojen är mappad och bränsleoptimerad. Huruvida du har faktiskt mappning eller inte låter jag vara osagt, men det mesta du skrivit tyder på att effekten är en placeboeffekt eller att du har målat in dig i ett hörn.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skitsoppa kan man få var som helst,tankat stazioil och fått något som liknade gele i fuggarna när han stått ett tag,såg helt normalt ut först men efter en månad syntes det.

Hackade och ville inte gå,fick rycka ut choken tills han gick fett och klämma in den tills han började hacka för att få hem hojen,efter mycket om och men så bytte vi till slut ut soppan mot ny (från annan statoilmack) och ny rengörning sen funkade det igen.

Har tankat på samma ställe senare utan problem och på alla andra ställen med för den delen utan att kunna urskilja någon skillnad förutom detta isolerade fall.

Henrik
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nej, med tanke på att, såsom ovan angivits, det gör ytterst liten skillnad ens när hojen är mappad och bränsleoptimerad. Huruvida du har faktiskt mappning eller inte låter jag vara osagt, men det mesta du skrivit tyder på att effekten är en placeboeffekt eller att du har målat in dig i ett hörn.

Hojen är optimerad efter 98 oktan, varför skulle jag ljuga?!
Orka diskutera med personer som alltid har rätt.....:Bugar
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Men snälla rara, läste du inte mitt första inlägg???
Jag tror inte heller det har att göra med vilket märke på bensinpumpen!
Dock så tror jag man kan få en batch med sämre bensin ibland!
Inte så svårt att tro...



Kastar inte skit kompis.
Men det jag skrev är fakta!
Tror du på fullaste allvar att för att du kör bilen eller hojen på ett annat "brand" så ökar eller minskar förbrukningen?
Gissa om konsumentverket, media och KKV skulle riva upp himmel och jord om det var som du skrev..
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Detta stämmer och var framförallt ett stort problem när kadmium ersatte blyet i bensin för ca 10 år sedan.
Kadmium är känsligt för vatten, och får man vatten i "kadmiumsoppa" så kan man få geleklumpar i tanken, förgasaren eller insprutningen.
När kadmium ersatte blyet och innan man visste hur känslig den var mot vatten så stod halva Sundsvalls bilpark längs vägarna under något dygn.:D
Vatten i en cistern på depån samt extremt gynnsamt förhållande för tillväxt av gelen.


Skitsoppa kan man få var som helst,tankat stazioil och fått något som liknade gele i fuggarna när han stått ett tag,såg helt normalt ut först men efter en månad syntes det.

Hackade och ville inte gå,fick rycka ut choken tills han gick fett och klämma in den tills han började hacka för att få hem hojen,efter mycket om och men så bytte vi till slut ut soppan mot ny (från annan statoilmack) och ny rengörning sen funkade det igen.

Har tankat på samma ställe senare utan problem och på alla andra ställen med för den delen utan att kunna urskilja någon skillnad förutom detta isolerade fall.

Henrik

Men snälla rara, läste du inte mitt första inlägg???
Jag tror inte heller det har att göra med vilket märke på bensinpumpen!
Dock så tror jag man kan få en batch med sämre bensin ibland!
Inte så svårt att tro...

Ja.
Då får du tro det:krama
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Vilken skillnad då? Om jag får fråga?

Kan ju tipsa dig redan nu, om att 98 innehåller mindre mängd energi per volym än 95...så slipper vi "men den blev piggare av 98" - debatten...

såhär har jag lärt mig det....

Du måste ha högre oktantal ju högre kompression motor har, annars knackar den (bränslet självandtänder pga kompressionstryck/värme).
För att byta till ett lågoktanigare bränsle måste man alltså först ta reda på om motorns kompression tillåter det överhuvudtaget. Är kompet för högt så spelar det ingen roll hur mycket du sänker tändningen, det kommer att knacka i alla fall.
Om du däremot går åt andra hållet och byter till ett högoktanigare bränsle än motorn egentligen kräver kan du justera mera förtändning och därigenom få lite mera effekt. Så att man visst får mer effekt av högre oktan är ju sant MEN självklart det är ju inte mycket extra kraft vi pratar om....men att hojen kan upplevas piggare med högre oktan har sanning i sig.

Men att folk trycker i 98 eller 99 i äldre hojar utan att dom är justerade för detta alls och säger - Wow vad den går mycket bättre! Eller - Wow vad bensinsnål den blev! Ja där har vi mycket placebo effekt...
 
Last edited:

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Jaha ... Man säger bara ett stort suck ... Har kört tankbil i 12 år och det är precis som Patlin1 säger tankar du Jet så tankar du statoil EXACT samma bensin och EXACT samma diesel. Och ALLA bolag lånar friskt emellan varandra.
Sen beror det vilket bolag som har en depå i stan där tankbilarna fyller, på vissa ställen finns det bara ETT bolag som har depå då tankar alla bolag där, med följd av att ALLA får EXACT samma vara och kvalitet ...
Och vad gäller 98 kontra 95 så finns det tester angående detta och det är ZERO, ZIP, NADA, NOLL skillnad på en mc ...
Men som sagt placebo kanske funkar det oxå ...
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Tack!
Du har så rätt så rätt..:tummenupp
Sen får de fantisera bäst de vill kring förbrukning och effekt med olika "brand" på soppan. Och de med 120 hk på slangen kan ju tro de får 125 hk med 98 istället för 95, Att soppen från Öst är sämre än från väst, osv osv osv..:D
Jag borde säga att JET soppan är skit eller att ST 1 soppan är skit med det jobb jag har, men det vore rätt magstarkt och dessutom att ljuga...



Jaha ... Man säger bara ett stort suck ... Har kört tankbil i 12 år och det är precis som Patlin1 säger tankar du Jet så tankar du statoil EXACT samma bensin och EXACT samma diesel. Och ALLA bolag lånar friskt emellan varandra.
Sen beror det vilket bolag som har en depå i stan där tankbilarna fyller, på vissa ställen finns det bara ETT bolag som har depå då tankar alla bolag där, med följd av att ALLA får EXACT samma vara och kvalitet ...
Och vad gäller 98 kontra 95 så finns det tester angående detta och det är ZERO, ZIP, NADA, NOLL skillnad på en mc ...
Men som sagt placebo kanske funkar det oxå ...
 

torpa

Kick är manligt
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Mariestad
Hoj
Ktm 660 smc -04, Yamaha xt 600 -90
Bensinen är väl inte riktigt lika bra idag som den var förr eftersom det är iblandat ca 5% etanol och det är väl inte helt omöjligt att det kan ha blivigt fel på mixen ibland så att vissa har märkt att bilen/ hojen dragit mer soppa.
Effekten av för mycket etanol i blir ju att motorn får sämre effekt hackar och går lite ruffigt.
Frågade en mackägare vad skillnaden var på V-power och vanlig soppa och det är att V-power ska vara garanterat fri från etanol.
Själv kör jag på V-power eftersom ja tycker att hojen går bäst på den soppan.
Bilen kör jag på 95 och blandar i etanol så att det blir ca 45% etanol i tanken, detta utan att bygga om bränslesystemet, gräsklipparn blandar jag i ca20% etanol.:tummenupp
 

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Ska man få ut mer pulver ur 98 måste man ju även komphöja för att tillgodose sig oktanhöjningen. Sen kan man mappa.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Detta stämmer och var framförallt ett stort problem när kadmium ersatte blyet i bensin för ca 10 år sedan.
Kadmium är känsligt för vatten, och får man vatten i "kadmiumsoppa" så kan man få geleklumpar i tanken, förgasaren eller insprutningen.
När kadmium ersatte blyet och innan man visste hur känslig den var mot vatten så stod halva Sundsvalls bilpark längs vägarna under något dygn.:D
Vatten i en cistern på depån samt extremt gynnsamt förhållande för tillväxt av gelen.

Ok,då fick man en förklaring till det med,Tack!

Får nog revidera gnället på statoil oxå med tanke på det,tvätten direkt efter tankningen är nog den största felkällan i mitt fall.

Henrik
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top