Kvalitén på bensin hos Jet?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
var det inte en biltema hjälm som fick bättre betyg än nolans x-lite hjälm i ett sverker/plus test???

Nolan ja, X-Lite nej. Men eftersom man inte kan missat den tråden så antar jag att ironiläge var på :)
 

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Kusten....
Hoj
ZX10rr-06, svart
Jag jobbar på ett stort bensinbolags depå i Gbg, och det är INGEN skillnad på bensinen. Alla våra stora bensinbolag samarbetar på depåer runt om i landet och Tex i Gbg hämtar Preem, Statoil, Jet mm på samma ställe förutom Shell och Hydro som har egna depåer i Gbg....men det varierar i landet.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Ja.
JET är uppköpta av Statoil, men det är inget samarbete alls ännu. JET driver fortfarande sin kedja och Statoil sin, helt utan samarbete.
Så JET får inte sin bensin från Statoils depåer förrän senare i år.
Men givetvis är det inget fel eller problem med JET's drivmedel.
All bensin i Sverige håller högsta kvalitet, vilket bolag du än handlar av.
Frågan är mer vilket oktan man vill åka, är bara Shell som har 99 okt (V-Power) Jer tror jag bara säljer 95 okt. Men för de flesta räcker 95 oktan alldeles lysande bra.

Jet ägs av statoil.. Så det är ingen skillnad.

Edit: Sen är ju bensin en färskvara nu för tiden och på dom stora makarna där det tanka väldigt ofta och bensinen fylls på varje vecka. Så kan det vara så att på vissa Jet stationer som inte tankas lika mycket på. Kan bensinen vara äldre och även så kan dom kanske fylla på med ny bensin fast det inte börjar bli tomt. För säkerhets skull. Men detta är bara vad jag kan tänka mig felet är. Annars tycker jag verkligen att någon borde åka runt och tanka på stationer och få det analyserat. Det va ju inte alls för länge sen bensin bolagen hade en liten kartäll..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ryktades redan på den tiden att Jet spädde ut soppan med nånting (vatten) för att sälja den billigare.
Vatten och bensin blandar sig inte, så det känns som om det hade kvittat om dom hade hällt i det, bara dom inte sög ur soppan i botten på tankarna :hihi

S@tan va mycket myter det finns om saker å ting! Är det inte att hojen svänger av vägen när man bromsar å ena oket inte funkar så är det att allt skitdyrt är bättre än allt billigt :rofl
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Jepp hört att JET bara har utspädd bensin sedan jag var liten. Min SAAB dricker samma mängd oavsett om jag tankat 98 på JET eller på Statoil eller Shell.....med andra ord ca 1,3liter milen :)

Den var lite rolig. Undrar vad den skulle vara utspädd med? Vatten? :D

Nu är det några år sedan jag jobbade där men under den tiden körde t.ex Hydro och Jet ur samma cistern. Då måste ju även Hydro ha spätt ut med något.

/R
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Jag har till 90% tankat på jet sen jag skaffade bil för 7 år sen, och till 99% dom senaste 5 åren, och alla mina fordon har funkat alldeles utmärkt. Min Fabia (2.0l-motor från Audi från 80-talet) drar 0,66 när jag köar till å från jobbet, 8mil motorväg tor dagligen, min racebuss är inga problem att få ner under litern och hojarna går klockrent, gixxern drar under 0,7 vid hård landsvägskörning, på bana vettefan, tankar iaf aldrig fullt då.
Förbrukningen sitter i princip bara i högerfoten/handen! :fakta

Att Jet skulle vara sämre är bara skitsnack från konkurrenterna eftersom dom har lägre pris, pga att dom inte har säljer korv, badbollar å annat mög, och inte har en massa personal som inte ser skillnad på ett avgassystem och en vindrutetorkare, men däremot är jätteduktiga på att göra mosbrickor :huvet

Edit: Jämför klassningen på Biltemas mc-olja med motsvarande hos tex Motul, Biltema vinner på samtliga punker, inklusive att dom har ca halva priset! Kanske någon kemist kan ta produktbladen från Jet, Preem, OKQ8, Statoil och Shell och jämföra vad det egentligen är dom säljer?


:Bugar:Bugar:Bugar
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Men jag vet att dom har 95, 96, 98, E85 och diesel, även om 95, E85 och diesel är vanligast ;) Alla pumpar har inte alla olika sorter.

Ja.
96 oktan är ju vanligt idag...
Försvann från den svenska marknaden för ca 5år sedan!
96 okt är heller ingen kvalitet utan en mix av 95 och 98 okt direkt i pumpen. 69% 95 okt och 31% 98 okt.
Jo, jag vet att de säljer E85 också, då det är lag på det sen 2006 i Sverige för alla som säljer över 3000 kbm, vilket i princip alla JET gör då deras snittvolym är dryga 4200 kbm, mot tex Statoils som ligger på ca 2800 kbm.

Var hittar jag 98 okt på JET's stationer?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är sant som han sa - dom samordnar transporter av soppa....speciellt i glesbyggd.

Samma tankbil dumpar 10 kubik hos på tapp ett o sen 10 kubik hos konkurrenten.

Tänk på att dom flesta tapparna är egenföretagare och använder loggan i flaggan samt designen i butiken för att marknadsföra sig.

Vart dom sen köper soppan ifrån har helt enkelt o göra med priset samt om moderbolaget kan fixa fram det direkt med tankbil o logga o hela kittet - annars kan dom köpa soppan helt noname.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Ja.
All bensin i Sverige håller högsta kvalitet, vilket bolag du än handlar av.

Att det inte är öststatsstandard på soppan är nog klart men jag har hört att den svenska soppan är av lägre kvalité än den som serveras hos mackarna i t.ex. Tyskland och jag tyckte även mig minnas en lägre förbrukning på bilen när jag var på resa i Tyskland 2007 fast tempot var högre än hemma...
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Det är heller ingen sämre kvalitet på "öststats"soppan, eller vad ni kallar den. Skillnaden där är att ofta börjar oktantalet på 87 oktan, istället för 95. Men 95oktan i Moskva är av samma kvalitet som 95 okt i Sverige.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Du vet att det är ur den gröna slangen ni skall tanka inte den svarta eller den blå. :tungan


Ha aldrig haft problem med Jet, varken med bil eller hoj.

:hihi

Inte jag heller. Inte upplevt varken merkonsumtion eller kass gång på motorerna på JETbensin.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
80% av mitt tankande under de senaste 8 åren har varit på jet. Jag har inte märkt någon skillnad och då har jag kollat hur långt jag kommit på varenda tank mer eller mindre, av gammal vana.
 

Dr.Bike

Guest
Har OK också tillverkning av bensin i Preems Scanraff???

Med andra ord så tar inte alla sin bensin från någon annan del av världen, bensinen tillverkas i Scanraff Lysekil även om oljan kommer från andra ställen.

My bad...saker har hänt! Såklart skulle det stå Preem på Scanraff! Som numera är huvudägare av anläggningen, men huruvida mina byxor är..., skämt åsido: huruvida OK har ett finger med där, och ff tar soppan därifrån vet jag inte. Det vet troligen Preemer eller Patlin.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
80% av mitt tankande under de senaste 8 åren har varit på jet. Jag har inte märkt någon skillnad och då har jag kollat hur långt jag kommit på varenda tank mer eller mindre, av gammal vana.

Näe, det är det jag försöker förklara för killen som skapade tråden!
Det är INGEN skillnad på 95 oktan på JET mot något annat bolags 95 okt.

Vad tror man? Att något bolag gör en sämre produkt än någon annan?
Finns bara 2 raff i Sverige, Preem har ett och Shell ett. Så kan man kanske räkna ut vad det innebär i kvalitetsskillnad mellan bolagen...

Och att Shell har en premiumprodukt i form av V-Power betyder inte att de andra inte kan sälja denna produkt, det säger bara att de andra bolagen inte sett vinningen av denna premiumprodukt. Då det idag på stationerna är bristvara med cisterner och mätare som kan hantera alla produkter de säljer.
Blev inte direkt lättare när etanolen efter ett idiotiskt lagkrav (som bara finns i Sverige förstås) kom in, och konverteringen från bensin till diesel startade för 5 år sen.
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
Jepp hört att JET bara har utspädd bensin sedan jag var liten. Min SAAB dricker samma mängd oavsett om jag tankat 98 på JET eller på Statoil eller Shell.....med andra ord ca 1,3liter milen :)

Otur maskinellt eller med bensin kvalitet kan man förmodligen få överallt.

Det var inte så längesedan Bosse bildocktorn testade både "bäst före datum" på bensin och bensin på olika mackar. Han slaktade ungefär alla myter om att bensin blev gammalt efter 6 månader/1 år och att mackar hade "utspädd" bensin.
Dock har man på vintern en tillsatts i bensin som jag inte kommer ihåg vad det var eller om det påverkade något....dock kör vi oftast inte hoj på vintern ju och tillsatser på vintern gäller förmodligen alla bolag.

Då fick jag iaf svar på min fråga där.. Så nu är jag nöjd i vågen..

Ja.
JET är uppköpta av Statoil, men det är inget samarbete alls ännu. JET driver fortfarande sin kedja och Statoil sin, helt utan samarbete.
Så JET får inte sin bensin från Statoils depåer förrän senare i år.
Men givetvis är det inget fel eller problem med JET's drivmedel.
All bensin i Sverige håller högsta kvalitet, vilket bolag du än handlar av.
Frågan är mer vilket oktan man vill åka, är bara Shell som har 99 okt (V-Power) Jer tror jag bara säljer 95 okt. Men för de flesta räcker 95 oktan alldeles lysande bra.

Okej.. Fick bara veta av en att dom var uppköpta. Visste inte att dom körde på solo fortfarande.

Men nu när man läst här har många myter och fågetecken lösts iaf för mig.
Dock är det MÅNGA inom bil och mc branchen som verkar skylla på att bensinen blir dålig om den ligger i tanken under vintern. Själv har jag aldrig haft några problem. Med att starta mina hojar efter en vinter dvala. Dock polarn med sin V twin. Så nu har jag något att snacka om på fyllan ikväll. :fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top