Kvalitetsmotorer?

friflyg

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
årsta havsbad
Hoj
Zx10 05:a
Förra sommaren stack en vevstake ur motorn på min Gixxer 1000 k5:a ,idag hände samma sak med polarens k4:a!!! bra motorer?skottsäkra??NOT!!!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den stora frågan här är ju hur ni kör med era hojar och hur ni servar dom? Inga motorer överlever att konstant ligga på varvstoppet, eller slangas så att dom går utan olja.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ni kör väl tillsammans, på samma sätt och gör varandra sällskap när ni mekar, även där på samma sätt.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Mmm, k5:an var nyservad 15mil före,raset hände i motorvägsfart på 2 hjul:(

Just det säger väl inte speciellt mycket, har en antydan till brott uppstått på en vevstake så kan det utan problem gå av när som helst efter det. Motorn behöver inte vara speciellt hårt belastad.

Mer intressant är väl hur långt det var till servicen föregående den som gjordes 15 mil innan raset inträffade. En vanlig service lagar inga fel utan förbygger dom bara.

Det är väldigt skottsäkra motorer på dom hojarna, så dom alternativ som finns är:
Nr 1. Ni har båda haft grym otur
Nr 2. Handhavandefel
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag har över 6.000 mil på min K6 och peppar peppar, inga problem, och jag kör så tappert jag kan men slangar inte. (För det kan jag inte...)

Fredrik
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så länge som det är människor som servar och kör finns det uppenbarligen inga motorer som är skottsäkra....:7peta:hej
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Då kan du vara glad att du o din polare inte kör R1:a då hade vevstakarna tittat ut med betydligare tätare intervall kan jag lova! ZX10 är heller ingen höjdare om man pressar över varvtalsstopp på bana. Suzuki däremot har jag aldrig haft problem med. Varken på gata eller bana. Känns som dom har dom mest skottsäkra och tätaste motorerna:yoparty
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ja vilken jävla skithoj, gör rätt från början och köp en stånka eller twin.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Troligtvis är hojarna köpta begagnade med ett par tidigare ägare som slarvat med servicearna med mycket wheelande tillsammans med nya förare som wheelar massvis och slarvar med oljebytet = slutar aldrig bra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Moderna sporthojsmotorer är i mitt tycke väl hårt trimmade.
Maximalt effektutag med minimala yttermått och minimal vikt ger stor risk för ras.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorrad testade 2010 års superbikes på Nardobanan (12km högfartstest cirkel, doserad) 2010
Som jag mins det blev resulatet:
GSX-R 1000 sköt en vevstake
Yamaha R1 överhettade
MV 1000 växellådstrul gjorde man inte vågade (växlar hoppade ur)
Aprilia RSV4 haveri
KTM RC8 haveri
de som klarade det, dvs hastigheter över ca 275km/h kontinuerligt i minst 12km
BMW S1000RR
Kawasaki ZX10-R
Ducati 1198
Honda CBR1000RR

KTM påpekade som kommentar att man kört på 95 oktan bensin trots att det i instruktionerna till RC8 står att vid hårdkörning med RC8 ska man tanka 98 oktan.

Samma test våren 2011. Med 2011 superbikes. Shell bensin V-Power(?) 98 oktan eller 100 oktan (?)
Inte en enda hoj får problem.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Troligtvis är hojarna köpta begagnade med ett par tidigare ägare som slarvat med servicearna med mycket wheelande tillsammans med nya förare som wheelar massvis och slarvar med oljebytet = slutar aldrig bra.

Hur brukar du serva dina vevstakar för att förhindra att dom går av?
Och på vilket sätt går dom av för att man åker på bakhjulet?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hur brukar du serva dina vevstakar för att förhindra att dom går av?
Och på vilket sätt går dom av för att man åker på bakhjulet?

Vanligaste orsaken till vevstaksbrott är att vevstakslagret skär.
Har man olja som är i bra skick håller vestakslagret bättre. håller vevstakslagre håller vestaken.
SÅ att. Ja oljebyte, till rätt olja är att serva vevstaken....

Mats
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Motorrad testade 2010 års superbikes på Nardobanan (12km högfartstest cirkel, doserad) 2010
Som jag mins det blev resulatet:
GSX-R 1000 sköt en vevstake
Yamaha R1 överhettade
MV 1000 växellådstrul gjorde man inte vågade (växlar hoppade ur)
Aprilia RSV4 haveri
KTM RC8 haveri
de som klarade det, dvs hastigheter över ca 275km/h kontinuerligt i minst 12km
BMW S1000RR
Kawasaki ZX10-R
Ducati 1198
Honda CBR1000RR

KTM påpekade som kommentar att man kört på 95 oktan bensin trots att det i instruktionerna till RC8 står att vid hårdkörning med RC8 ska man tanka 98 oktan.

Samma test våren 2011. Med 2011 superbikes. Shell bensin V-Power(?) 98 oktan eller 100 oktan (?)
Inte en enda hoj får problem.

Tror jag inte på förrens jag har sett det.
Inte en chans i helvete att alla dom cyklarna skulle rasa på mindre än 12km
Möjligtvis om dom gick på varvstoppet på 1'an, men tror faktiskt att dom skulle hålla det också.

Till TS. Låter verkligen konstigt.
Hoppas ni skruvarisär och kollar vad som verkligen har hänt och hur motorerna ser ut i övrigt.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Motorrad testade 2010 års superbikes på Nardobanan (12km högfartstest cirkel, doserad) 2010
Som jag mins det blev resulatet:
GSX-R 1000 sköt en vevstake
Yamaha R1 överhettade
MV 1000 växellådstrul gjorde man inte vågade (växlar hoppade ur)
Aprilia RSV4 haveri
KTM RC8 haveri
de som klarade det, dvs hastigheter över ca 275km/h kontinuerligt i minst 12km
BMW S1000RR
Kawasaki ZX10-R
Ducati 1198
Honda CBR1000RR

KTM påpekade som kommentar att man kört på 95 oktan bensin trots att det i instruktionerna till RC8 står att vid hårdkörning med RC8 ska man tanka 98 oktan.

Samma test våren 2011. Med 2011 superbikes. Shell bensin V-Power(?) 98 oktan eller 100 oktan (?)
Inte en enda hoj får problem.

Har du någon länk till det testet? Blev väldigt intresserad av någon anledning
 

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
Testet säger väl egentligen ingenting, hade varit annorlunda om det provats ett större antal hojar av varje märke med det resultatet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top